ΤΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΥΕΤΗΡΙΑΣ – ΤΟ ΚΡΕΜΑΣΜΑ ΤΗΣ ΓΡΙΑΣ ΣΥΚΟΥΣ – ΤΟΥ ΚΟΥΤΡΟΥΛΗ Ο ΓΑΜΟΣ
Ολοκληρώθηκαν σήμερα, Καθαρή Δευτέρα, οι αποκριάτικες εκδηλώσεις, που πραγματοποιούνται σε αρκετές περιοχές της Μεσσηνίας. Μία από τις σημαντικότερες εκδηλώσεις της ημέρας, όχι για την περιοχή της Καλαμάτας, αλλά πανελλαδικά, είναι το δρώμενο της Ευετηρίας στη Νέδουσα. Ανήκει στον κύκλο των πιο σημαντικών εθιμικών εκδηλώσεων της αποκριάτικης περιόδου που τελούνται πανελληνίως, με μορφή δρωμένου.
Στη Μεθώνη αναβίωσε σήμερα, όπως και κάθε Καθαρή Δευτέρα, ο γάμος του Κουτρούλη, ενώ στη Μεσσήνη «Το κρέμασμα της Γριάς Συκούς» -που αποδίδεται στην εποχή που «αλώνιζε» ο Ιμπραήμ- και η παρέλαση του καρνάβαλου ήταν οι σημαντικότερες μιας σειράς ενδιαφερουσών εκδηλώσεων των Απόκρεω.
Χθες στην Καλαμάτα ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις με την παρέλαση των καρναβαλιστών στην κεντρική πλατεία, εκδήλωση που παρουσίασε ο Χρήστος Φερεντίνος.
Το Δρώμενο της Ευετηρίας στη Νέδουσα της Αλαγονίας
Με το Δρώμενο της Ευετηρίας (καλοχρονιάς) που συνεχίζει μια μακρότατη παράδοση, στη Νέδουσα της Αλαγονίας, το οποίο για μια ακόμα χρονιά φέτος προσέλκυσε το ενδιαφέρον επισκεπτών που έσπευσαν να το παρακολουθήσουν, ολοκληρώθηκαν σήμερα οι αποκριάτικες εκδηλώσεις στο Δήμο Καλαμάτας.
Το Δρώμενο Ευετηρίας που γίνεται κάθε χρόνο την Καθαρά Δευτέρα στη Νέδουσα -με σκοπό να εξασφαλίσει την καλή αγροτική χρονιά, την ευετηρία του χωριού- είναι ένα είδος «λαϊκού θεάτρου». Αποτελείται δε από μια σειρά πράξεων, τις οποίες «πράττει» ένας όμιλος μεταμφιεσμένων, και έχει πρωταρχικό σκοπό την εξασφάλιση της ευετηρίας και της γονιμότητας. Είναι ένα είδος λαϊκού θεάτρου που αποτελείται από μια σειρά πράξεων και όπου δεν υπάρχουν θεατές, αλλά συνεορταστές.
Κυριότερα χαρακτηριστικά του είναι οι πρωτόγονες μεταμφιέσεις, το ομαδικό «αντιβασκανικό» μουτζούρωμα, ο Αγερμός (επίσκεψη του «θιάσου» σε όλα τα σπίτια), ο Χορός των Τράγων, η Αροτρίαση (το συμβολικό όργωμα και η σπορά στην πλατεία του χωριού), ο Γάμος (ο γαμπρός και η νύφη ερωτεύονται πάνω στην «οργωμένη» γη), η Κηδεία, ο Θρήνος και η Ανάσταση. Τα δρώμενα αυτά, στο σύνολό τους -και ως ενιαία τελετουργία- δεν γίνονται σε κανένα άλλο μέρος της Ελλάδος. Σε όλη τη διάρκεια του δρωμένου η αισχρολογία και οι απεικονίσεις γεννητικών οργάνων, είναι τα στοιχεία που κυριαρχούν.
«Το κρέμασμα της Γριάς Συκούς» και η καρναβαλική παρέλαση στη Μεσσήνη
Είναι η αναπαράσταση του απαγχονισμού της μεσσηνιώτισσας Γριάς Συκούς από τον Ιμπραήμ Πασά, ενός πραγματικού γεγονότος, που συνέβη, όταν η θαρραλέα γερόντισσα πήγε και τον βρήκε για να του διηγηθεί το όνειρο που είχε δει και να του εξηγήσει τη σημασία του: ότι δηλαδή η εκστρατεία του κατά των σκλαβωμένων Ελλήνων, χάρη στην αντίσταση και την παλλικαριά τους, θα είχε οικτρό τέλος για τον ίδιο. Το δρώμενο παρουσιάζεται το πρωί της Καθαράς Δευτέρας και μετά την αναπαράσταση ο κόσμος, που παρακολουθεί «συμμετέχει» και πολλοί από τους παρευρισκόμενους κρεμιούνται στην ίδια κρεμάλα από τους «ψευτοδήμιους».
Στις 10:30 το πρωί οι φουστανελάδες των Συλλόγων της Μεσσήνης χορεύοντας όδευσαν προς την Κρεμάλα, όπου στις 11:00 στην περιοχή της Κρεμάλας ξεκίνησε η δίκη και ακολούθησε ο απαγχονισμός της «Γριας – Συκούς». Ξεχωριστό έθιμο από τον 18ο αιώνα, στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Αναπαράσταση από το «Θεατρικό Εργαστήρι».
Στη συνέχεια υπήρχαν… Κρεμάσματα και… Κεράσματα Παραδοσιακής Φασολάδας από το «Σύλλογο Γυναικών Μεσσήνης».
Στις 3 μετά το μεσημέρι ξεκίνησε η μεγάλη Καρναβαλική Παρέλαση. Οι καρναβαλιστές κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια να αποδείξουν την αξία τους αφού παρέλασαν μπροστά από την αδέκαστη επιτροπή του Κομιτάτου της Μεσσήνης, που έκρινε και αποφάσισε για τον καλύτερο… μασκαρά!
Αμέσως μετά την καρναβαλική παρέλαση, ακολούθησε μουσική Συναυλία και αποκορύφωμα του κεφιού με το συγκρότημα «Εκτός Απροόπτου…»!
«Του Κουτρούλη ο Γάμος» στη Μεθώνη
Είναι η αναβίωση ενός γάμου, που άφησε εποχή στη Μεθώνη τόσο για τα χρόνια που περίμενε το ζευγάρι για να ενωθεί με το πολυπόθητο μυστήριο, όσο και για το γλέντι που δικαίως ακολούθησε. Πρόκειται για πραγματικό γεγονός που συνέβη τον 14ο αι. Πρωταγωνιστής της απίστευτης αυτής ιστορίας ήταν ο Ιωάννης Κουτρούλης, ο οποίος ήταν τρελλά ερωτευμένος με παντρεμένη συμπατριώτισσά του. Η όμορφη μεθωναία γνωστή με το όνομα Αρσάννα, δεν μπορούσε να πάρει διαζύγιο, γιατί δεν της το επέτρεπε ο Επίσκοπος Νήφων. Τελικά, οι δύο ερωτευμένοι κατέφυγαν στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως και μετά από 17 χρόνια αναμονής πήραν άδεια γάμου, αφού πρώτα όμως διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν συνάψει ερωτικές σχέσεις.
Στο γλέντι που ακολούθησε έγινε… του Κουτρούλη ο γάμος. Το γλέντι κράτησε αρκετές ηµέρες σε πείσµα του πρώτου συζύγου, αλλά και προς ικανοποίηση του παθόντος και πολλά δαπανήσαντος Ιωάννη Κουτρούλη. Το τρικούβερτο γλέντι έµεινε στην ιστορία και η φράση «έγινε του Κουτρούλη ο γάµος» πλέον δηλώνει θορυβώδη εκδήλωση. Αυτό το πραγµατικό γεγονός ξαναζωντανεύει µε τη µορφή παρωδίας το µεσηµέρι της Καθαρής Δευτέρας και έως το βράδυ γίνεται γλέντι.