ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΤΗΣ ΣΕ ΚΑΛΑΜΑΤΑ & ΜΕΣΣΗΝΗ
Συζητήθηκε στα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας και Μεσσήνης η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το δρόμο Καλαμάτα – Ριζόμυλος, μέσα από «διαφωνίες», «προτάσεις», αντεγκλήσεις κ.λπ. Ακούσαμε πολλά και υπερφίαλα, διθυράμβους για την ανάπτυξη που θα έρθει, τα χρυσά κουτάλια που ετοιμάζουμε, τον τουρισμό που θα μας δώσει θέσεις εργασίας και επενδύσεις.
Την αρχή αυτής της παράστασης την έκαναν οι βουλευτές της ΝΔ στο Δ.Σ. Καλαμάτας που τοποθετήθηκαν για το δρόμο. Είχε ξεκινήσει εδώ και χρόνια και εντάθηκε το τελευταίο διάστημα η φαγωμάρα μεταξύ των βουλευτών της ΝΔ, της ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, δημάρχων –περιφερειαρχών και το πανηγύρι δεν έχει τελειωμό. Δηλώσεις επί δηλώσεων, πρώην και νυν υπουργών και βουλευτών, για την κατασκευή του δρόμου που δεν κατασκεύασαν όλα αυτά τα χρόνια που κυβερνούσαν.
“Εκεί που μας χρωστούσανε μας πήραν και το βόδι”. Είναι πρόκληση να μιλάνε βουλευτές και υπουργοί της ΝΔ που κυβέρνησαν για δεκαετίες και δεν έκαναν τίποτα για το σύνολο του επαρχιακού δικτύου της Μεσσηνίας και σκοτώνεται ο κόσμος στους δρόμους π.χ. στο Κυπαρισσία – Γαργαλιάνοι. Μίλησαν όλοι οι εκπρόσωποι της ΝΔ – ΠΑΣΟΚ λες και κυβερνούσαν άλλοι τόσα χρόνια, λες και ήρθαν τώρα στη χώρα από έναν άλλο πλανήτη.
Την ίδια κατεύθυνση των ΣΔΙΤ και της πλήρης απαξίωσης του επαρχιακού και αγροτικού οδικού δικτύου ακολούθησε και ο ΣΥΡΙΖΑ (όπως σε όλα τα μεγάλα και σοβαρά ζητήματα) που ουσιαστικά έπαιζε παιχνίδια με τους μεγαλοκατασκευαστές και δεν έριξε ούτε μπετονιέρα στους δρόμους της Μεσσηνίας.
Αυτές οι εγκληματικές πολιτικές διέλυσαν και τον σιδηρόδρομο και άφησαν την Μεσσηνία χωρίς τραίνο για σχεδόν 20 χρόνια. Για ένα τραίνο που έκλαιγαν τα στελέχη της ΝΔ στα Δημοτικά Συμβούλια, λες και κάποιος άλλος κυβερνούσε, όταν σταμάτησε η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμάτας-Μεσσήνης, καθώς και η σύνδεση με Αθήνα και Πάτρα.
Οι συζητήσεις στα Δ.Σ ανέδειξαν με το πιο εμφατικό τρόπο ότι διάφοροί βουλευτές αλλά και δημοτικές-περιφερειακές αρχές παίζουν το ρόλο του «ντίλερ» κατασκευαστικών ομίλων ή κάποιων ξενοδόχων που θέλουν τον δρόμο να έχει παραλιακή ή όχι χάραξη.
Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης ανεξαρτήτου χρώματος κινήθηκαν στην ίδια ρότα. Υποστήριξαν τα ΣΔΙΤ, εξωράισαν την μέχρι τώρα κατάσταση και δεν βρήκαν να πουν ούτε μια κουβέντα για τα τεράστια χρηματικά ποσά που έχουμε δώσει στους μεγαλοκατασκευαστές. Σύμφωνα με την πρόταση που ήρθε στα Δ.Σ το δημόσιο θα πληρώσει 50 εκ. ευρώ για την κατασκευή, θα πληρώσει για τις απαλλοτριώσεις καθώς και 25 εκ. ευρώ για 26 χρόνια για την συντήρηση του δρόμου. Πρόκειται για μια λεόντειο σύμβαση που εξασφαλίζει τα κέρδη των κατασκευαστικών εταιρειών. Αυτές οι προτάσεις δεν έπρεπε να λέγονται Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα αλλά Συνεισφορά του Δημόσιου Τομέα στο μεγάλο Ιδιωτικό Κεφάλαιο.
Τον ίδιο ρόλο έπαιξε και ο εκπρόσωπος του Υπουργείου κ. Καρνέσης που εμφανίστηκε σαν εκπρόσωπος του Μορέα και των κατασκευαστών. Μας «μάλωσε» στο Δ.Σ. Καλαμάτας, για να μην λέμε κακιά κουβέντα για τον «Μορέα» Η ζωή όμως έδειξε άλλα. Ο περιμετρικός της Καλαμάτας, καθώς και η Εθνική Οδός Καλαμάτας Τρίπολης, συνέβαλαν αποφασιστικά στις φονικές πλημμύρες του 2016, αφού δεν έγιναν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα, με ευθύνη και του Υπουργείου, Περιφέρειας και Δήμου. Έργα τα οποία έρχεται να πάρει τώρα ο «Μορέας» αντί 18 εκ. ευρώ με απευθείας ανάθεση. Επίσης μας μάλωσε στο Δ.Σ Μεσσήνης να μην λέμε κακιά κουβέντα για την Ε.Ε.
Προκλητικά ισχυρίζεται κάτι τέτοιο σε μια περιοχή που το λάδι έχει 2,10, η πατάτα 0,09 και το σύκο και η σταφίδα πάνε από το κακό στο χειρότερο.
Η διαφωνία μεταξύ δημοτικών αρχών και βουλευτών, για τη παραλιακή ή όχι χάραξη, για το δρόμο σύνδεσης με την Καλαμάτα ή για τους ανισόπεδους κόμβους στη Μεσσήνη, πέρα από τοπικιστικά-ψηφοθηρικά ζητήματα, ουσιαστικά κρύβει αντικρουόμενα τοπικά συμφέροντα. Είναι φανερό από τις συζητήσεις που έγιναν στα Δ.Σ ότι μοχλός πίεσης είναι οι διάφορες ξενοδοχειακές μονάδες που περιμένουν τον δρόμο για να προχωρήσουν τις «επενδύσεις» τους, αλλά και ζητήματα χρηματοδοτήσεων, δανεισμών, απαλλοτριώσεων κ.λπ. Δεν είναι στο σκεπτικό τους ένας σύγχρονος και ασφαλής δρόμος, για τους εργαζόμενους τους αγρότες και μικροεπαγγελματίες των πόλεων και των χωριών του Νομού Μεσσηνίας, που χρησιμοποιούν καθημερινά το οδικό δίκτυο και πρέπει να πηγαίνουν γρήγορα και με ασφάλεια στη δουλειά τους, αλλά το πώς θα εξυπηρετηθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες και τα κέρδη της κατασκευάστριας εταιρείας. Είναι ψεύτικο το δίλημμα παραλιακή ή όχι χάραξη (ανεξάρτητα αν ορισμένες προτάσεις είναι σωστές) γιατί υποτάσσονται στους κανόνες του εργολάβου και του κέρδους.
Ανάμεσα στις «ανεξάρτητες» προτάσεις που ακούστηκαν, είναι και αυτή που έχει ειπωθεί παλιότερα από επίσημα χείλη της ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, δηλαδή να κατασκευάσει το δρόμο ο Μορέας και να πάρει ως επιδότηση ουσιαστικά την παραπέρα επέκταση της σύμβασης για τα διόδια Καλαμάτα – Τρίπολη. Δεν φτάνει δηλαδή που επιχορηγήθηκε με 844 εκ. ευρώ για τη κατασκευή του δρόμου βάζοντας λιγότερα από το 10 % του συνολικού κεφαλαίου, δεν φτάνει που έχει πάρει 221 εκ. ευρώ ( σε σύνολο 330 που προβλέπονται ) για τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου «λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας οχημάτων, ζητάνε να πάρει και άλλα χρήματα για να μας κάνει την χάρη να μας φτιάξει το δρόμο. Ουσιαστικά δεν έβαλε ούτε ένα ευρώ για τη κατασκευή του δρόμου, γιατί τους δίνονται έξτρα κονδύλια για επιστροφές ΦΠΑ, για συμπληρωματικές συμβάσεις, για αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στα έργα, για απρόβλεπτα κλπ.
Αιδώς Αργείοι…
Πραγματικά αυτές οι συζητήσεις που έγιναν ήταν εκτός τόπου και χρόνου λες και δεν ξέρουμε πώς κατασκευάζονται τα έργα τόσα χρόνια. Να θυμηθούμε επιγραμματικά μόνο:
Πανάκριβα έργα ( πληρώνει ο λαός μια φορά για την κατασκευή, ξαναπληρώνει για τις κακοτεχνίες, για τη συντήρηση, για τη λειτουργία με πανάκριβα διόδια, τέλη κυκλοφορίας, υπέρογκη φορολογία στα καύσιμα).
Προκαλούνται από τα ίδια τα έργα τους τεράστιες καταστροφές. Χαρακτηριστικά παραδείγματα α) Η πτώση του δρόμου στη Τσακώνα που για να φτιαχτεί ξεπέρασε τη δεκαετία β) Στη Καλαμάτα οι φονικές πλημμύρες του 2016 είχαν ως βασικό αίτιο τον περιμετρικό δρόμο της πόλης
Τεράστιες καθυστερήσεις για να κερδίζουν με διάφορα κόλπα (αστοχίες της μελέτης, αρχαιολογικά ευρήματα, δίκτυα κοινής ωφέλειας που ξαφνικά εμφανίζονται στους δρόμους κ.α) τεράστια ποσά π.χ. ο δρόμος Τζάννε – Καλαμάκι συμπληρώνει δεκαετία κατασκευής σαν να είναι ο υπερσιβηρικός.
Πλήρης απαξίωση του επιστημονικού και εργατικού δυναμικού της Περιφέρειας και των Δήμων. Το σύνολο των μεγάλων μελετών δίνονται σε ιδιώτες και ακόμα και την επίβλεψη των έργων που έκαναν οι Δημόσιες υπηρεσίες μέχρι τώρα, θα τις κάνουν πλέον ιδιωτικοί τεχνικοί σύμβουλοι.
Οι δρόμοι δεν έγιναν όλα αυτά τα χρόνια όχι επειδή δεν υπήρχε η ανάγκη αλλά γιατί η Ε.Ε και οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν εγκρίνουν αυτοκινητόδρομους που δεν εντάσσονται στα διευρωπαϊκά δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών.
Η σημερινή και η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδιάζουν με βάση την λογική του κέρδους, του κόστους-οφέλους και τι συμφέρει τους μεγαλοκατασκευαστές, οι οποίοι αφού ολοκλήρωσαν τα εθνικά δίκτυα, τώρα έχουν πέσει στα επαρχιακά δίκτυα, τσακώνονται μεταξύ τους, πως θα μοιράσουν τους δρόμους και με ποιους όρους θα τους κατασκευάσουν.
Χρειάζεται να σταματήσει το θέατρο του παραλόγου. Φτάνει πια ο εμπαιγμός. Το εσωτερικό οδικό δίκτυο της Μεσσηνίας και ο συγκεκριμένος δρόμος έπρεπε να έχει κατασκευαστεί χθες.
Διεκδικούμε σύγχρονους ασφαλείς δρόμους μέσα από ένα κρατικό φορέα κατασκευών. Μπορούμε σήμερα, με την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, με το εργατικό δυναμικό που έχει η χώρα, να κατασκευάσουμε σύγχρονους ασφαλείς, δρόμους, χωρίς να κονομάνε οι κηφήνες των εταιρειών και να μην σκοτώνονται οι εργάτες όπως πρόσφατα στο εργοτάξιο της ΤΕΜΕΣ στη Πύλο και στου Άκτωρα στη Ξάνθη.
Αυτό προϋποθέτει ρήξη με το κεφάλαιο την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους μεγαλοκατασκευαστες ώστε να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλη οικονομία που θα λειτουργεί υπέρ του λαού. Θα αξιοποιείται σε όλο του το φάσμα το επιστημονικό-εργατικό δυναμικό προσφέροντας τις γνώσεις τους για το καλό του λαού και όχι για τα κέρδη των κατασκευαστών
Οι χαράξεις για τους δρόμους να γίνονται με βάση τις πραγματικές επιστημονικές υποδείξεις και όχι όπως θέλουν οι επιχειρηματικοί, όμιλοι (κατασκευαστικοί-τουριστικοί) καθώς και οι διάφοροι τοπικοί παράγοντες. Χωρίς διόδια και επιπλέον φόρους για τον λαό.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι
Θεοδωρακόπουλος Χρήστος, Δημοτικός Σύμβουλος Μεσσήνης
Οικονομάκος Δημήτρης Δημοτικός, Σύμβουλος Καλαμάτας
Νιάρχος Τάσος, Δημοτικός Σύμβουλος Καλαμάτας