Την Κυριακή 24 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε από τον Δήμο Καλαμάτας μια εξαίρετη εκδήλωση στο Μέγαρο Χορού της πόλης στο πλαίσιο του εορτασμού της επετείου της Επανάστασης του 1821.
Συμμετείχε η Δημοτική Φιλαρμονική Καλαμάτας, υπό τη διεύθυνση του Κώστα Νικολέα, με συνοδεία λαϊκής ορχήστρας που αποτελούσαν οι:
- Μάνος Αβαράκης σεφυσαρμόνικα-φλογέρες
- Σοφία Λαμπροπούλου στο κανονάκι
- Κώστας Βέλμαχος στο λαούτο
- Δημήτρης Αθανασακόπουλος στο μπουζούκι
- Αναστάσιος Μίχος στην κιθάρα.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τo ορχηστρικό κομμάτι «Η μοναξιά των Ναών» του Rudolph Simonsen και ακολούθησε το έργο του Κώστα Νικολέα «Κανονάκι 1821», ένα κοντσέρτο για κανονάκι και Φιλαρμονική, με σολίστ την Σοφία Λαμπροπούλου.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η «Καντάτα Ελευθερίας» του μεγάλου Χρήστου Λεοντή, ένα από τα κλασικότερα έργα που σχετίζονται με την Εθνεγερσία του 1821. Σημειωτέον ότι ο σπουδαίος συνθέτης έδωσε το παρών στη συναυλία λαμπρύνοντάς της με την παρουσία του.
Λόγω της ιστορικής αξίας του έργου θα αναφέρουμε κάποια σημαντικά στοιχεία για τη δημιουργία του. Καταρχάς, η εμπνευσμένη μουσική του Λεοντή έντυσε κείμενα των Ρήγα Φεραίου, Διονυσίου Σολωμού και Στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη. Η επιλογή των τριών αυτών εμβληματικών μορφών του Ελληνισμού ήταν κάθε άλλο παρά τυχαία. Ο Ρήγας ήταν ένας από τους πρωτομάρτυρες της ιδέας της εθνικής ανεξαρτησίας καθώς και προεπαναστατικός διανοητής. Ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός είναι ο θεμελιωτής της πνευματικής παράδοσης του σύγχρονου Ελληνισμού και υμνητής των ιδεών της Ελευθερίας, του Δικαίου και της Εθνικής Ανεξαρτησίας ενώ ο στρατηγός Μακρυγιάννηςυπήρξε, εκτός από σημαντική μορφή της Επανάστασης, πρωτεργάτης του Αγώνα για τη συνταγματική κατοχύρωση των πολιτικών δικαιωμάτων του Ελληνικού λαού. Συνεπώς, η Καντάτα Ελευθερίας σχετίζεται όχι μόνο με την προεπαναστατική περίοδο και την Εθνική Παλιγγενεσία αλλά και τα χρόνια της βασιλείας του Όθωνα, συμπεριλαμβάνοντας τον πολυμέτωπο αγώνα του Ελληνικού λαού για Ανεξαρτησία, Ειρήνη και Δικαιοσύνη.
Χωρίς αμφιβολία το τεράστιο συνθετικό ταλέντο και η καλλιτεχνική ευφυΐα του Χρήστου Λεοντή συνέδεσαν αρμονικά τη μουσική με τα ιστορικά έργα των Ρήγα, Σολωμού και Μακρυγιάννη και μας χάρισαν ένα έργο σταθμό που δεν μπορεί να απουσιάζει από τις εκδηλώσεις της 25ης Μαρτίου. Άλλωστε οι εναλλαγές ορχηστρικών κομματιών, αφηγήσεων και τραγουδιών είναι τόσο σωστά επιλεγμένες από το συνθέτη που δημιουργούν ένα μυσταγωγικό κλίμα και μας μεταφέρουν την ατμόσφαιρα της εποχής κατά τον ιδανικότερο τρόπο.
Όσον αφορά τους συντελεστές της εκδήλωσης, όλοι έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Αρχικά ο μαέστρος Κώστας Νικολέας που καθοδήγησε άριστα τους μουσικούς και τους ερμηνευτές όπως και την 30μελή μικτή χορωδία, της οποίας την προετοιμασία έκανε η Σοφία Τσόγκα. Στην αφήγηση ήταν οι Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος και Παναγιώτα Ηλιοπούλου που καθήλωσαν το κοινό με τη στιβαρότητά της απαγγελίας τους. Ειδικά ο πολύπειρος Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, που έχει συμμετάσχει σε πολλές παρουσιάσεις το έργου, ήταν για μια ακόμα φορά έξοχος.
Από τους τραγουδιστές η Ευτυχία Δημητρακοπούλου, με τη θεσπέσια φωνή της, στάθηκε εξαιρετικά σε όλες τις ερμηνείες ενώ ο Πάνος Μπούσαλης ήταν αληθινά υπέροχος. Με το πάθος του και την όμορφη φωνή του απέδωσε θαυμάσια τα θρυλικά τραγούδια του έργου όπως Ο ήλιος εβασίλεψε, Όλα τα έθνη, Δεύτε παίδες των Ελλήνων και φυσικά τον πασίγνωστο Θούριο. Ωστόσο, το καθοριστικότερο στοιχείο της βραδιάς ήταν ότι οι συντελεστές συναισθάνονταν πλήρως πως συμμετείχαν σε ένα μεγαλειώδες έργο που κοσμεί τη μουσική και γενικότερα την πολιτιστική ιστορία του τόπου μας.
Αναντιλέκτως αξίζουν θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές και φυσικά στους διοργανωτές. Δεν θα είναι καθόλου υπερβολή να ισχυριστούμε ότι η εκδήλωση ήταν η κορυφαία στην Περιφέρεια Πελοποννήσου όσον αφορά τους εορτασμούς της 25ης Μαρτίου. Μακάρι να έχουμε πιο συχνά τόσο υψηλού επιπέδου συναυλίες.
Δημήτριος Κονιδάρης
Καθηγητής Πληροφορικής