Σφραγίστηκε από την Κτηματική Υπηρεσία Μεσσηνίας, “λόγω αυθαίρετης κατάληψης αιγιαλού”, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 5092/2024 – άρθρο 18 (ΦΕΚ 33Α’/4.3.2024), κατάστημα στην ανατολική παραλία της Καλαμάτας, καθώς είχε αναπτύξει ξαπλώστρες στην παραλία, χωρίς προφανώς να έχει τηρήσει την απαιτούμενη διαδικασία αδειοδότησης.
Το all day beach resto, που βρίσκεται στο 1ο χιλιόμετρο της παραλιακής λεωφόρου της μεσσηνιακής πρωτεύουσας, είναι το πρώτο κατάστημα που σφραγίζεται “λόγω αυθαίρετης κατάληψης αιγιαλού”.
Σύμφωνα με τον προαναφερόμενο νόμο 5092/2024 (Άρθρο 63), “Ο παρών νόμος ισχύει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται ειδικότερα στις επιμέρους διατάξεις του”, δηλαδή από τις 4 Μαρτίου του 2024.
Νωρίς σήμερα το πρωί ο υπαίθριος χώρος του καταστήματος είχε “σφραγιστεί” με κόκκινη ταινία, επί της οποίας είχε επικολληθεί ένα χαρτί στο οποίο -χωρίς να προσδιορίζεται το διάστημα κλεισίματος-, αναφέροντας τα εξής:
«Ο παρών χώρος έχει ΣΦΡΑΓΙΣΘΕΙ από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία Μεσσηνίας λόγω αυθαίρετης κατάληψης αιγιαλού (άρθρο 18 ν. 5092/2024)
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ
Και τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 178 του Ποινικού Κώδικα».
[Ακολουθεί το προαναφερόμενο κείμενο στην αγγλική γλώσσα]
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΘΑΝ. ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ο δήμαρχος Καλαμάτας Θαν. Βασιλόπουλος, με δηλώσεις του στο BEST TV, τάσσεται μεν υπέρ της τήρησης της νομιμότητας, διατυπώνοντας όμως τις ενστάσεις του, πως «εν μέσω της τουριστικής περιόδου, σε μία περιοχή που φιλοξενεί χιλιάδες κόσμου, δεν γίνεται και δεν πρέπει να διαταράσσουμε την ομαλότητα»!
Συνεχίζοντας μάλιστα ισχυρίζεται ότι «δεν μπορεί ξαφνικά να κλείνουνε οι επιχειρήσεις. Μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά έπρεπε να έχουν λυθεί στην αρχή της περιόδου», αναφερόμενος σε ένα νομοθέτημα που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 4 Μαρτίου 2024! και όχι ασφαλώς, «εν μέσω της τουριστικής περιόδου»
Στην κατακλείδα της δήλωσής του ο δήμαρχος έφτασε να πει –για την τήρηση της νομιμότητας δηλαδή-, ότι «προφανώς αυτά όλα δημιουργούν πρόβλημα όχι μόνο στην επιχείρηση αλλά και στην λειτουργία του δήμου, δυσφημώντας τον δήμο μας»!
Ειδικότερα ο δήμαρχος Καλαμάτας Θαν. Βασιλόπουλος δήλωσε:
«Προφανώς όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να τηρείται η νομιμότητα. Ωστόσο, εν μέσω της τουριστικής περιόδου, σε μία περιοχή που φιλοξενεί χιλιάδες κόσμου, δεν γίνεται και δεν πρέπει να διαταράσσουμε την ομαλότητα που ακολουθούν οι επιχειρήσεις. Δεν μπορεί ξαφνικά να κλείνουνε οι επιχειρήσεις. Μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά έπρεπε να έχουν λυθεί στην αρχή της περιόδου. Ήρθε μία νομοθεσία, η οποία προφανώς βάζει τάξη και κανόνες, αλλά ήρθε την τελευταία στιγμή, οπότε πρέπει να δοθεί η δυνατότητα οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν.
Μην ξεχνάμε ότι όταν μία επιχείρηση κλείνει, αυτό έχει επιπτώσεις, καθώς δεκάδες εργαζόμενοι δεν έχουν εργασία, αλλά υπάρχουν και συμβάσεις με προμηθευτές οτιδήποτε άλλο που όλοι θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Θεωρώ ότι πρέπει να πρυτανεύσει η λογική, να βρούμε τους τρόπους να γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις και να επανέλθει η ομαλότητα, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη επιχείρηση αλλά και για τις άλλες επιχειρήσεις της περιοχής μας. Προφανώς, όταν μία επιχείρηση στο κέντρο της παραλιακής μας ζώνης, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, προφανώς αυτά όλα δημιουργούν πρόβλημα όχι μόνο στην επιχείρηση αλλά και στην λειτουργία του δήμου, δυσφημώντας τον δήμο μας».
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ & ΤΟΥ ΠΕΣΠ ΕΥ. ΞΥΓΚΩΡΟΣ
Έλλειψη χρόνου για διευθέτηση του θέματος με τις παραλίες και τους αιγιαλούς και μια διαρκή τιμωρητική διάθεση προς τις επιχειρήσεις βλέπει ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Πελοποννήσου Ευάγγελος Ξυγκώρος, όπως ανέφερε με δηλώσεις του στον ίδιο τηλεοπτικό σταθμό για το συγκεκριμένο θέμα:
«Για άλλη μία φορά γίναμε μάντεις κακών, θέλοντας να πούμε ότι από τις 22 Απριλίου που είχε βγει η συγκεκριμένη ΚΥΑ μέχρι αυτό να γίνει νόμος του κράτους, είχαμε σε όλα τα επίπεδα από το Φλεβάρη μιλήσει με τη διοίκηση της χώρας, δηλαδή τα αρμόδια υπουργεία, ότι αυτό θα δημιουργήσει πρόβλημα μεσούσης της σεζόν. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε. Τα συζητήσαμε και με τους συναρμόδιους υπουργούς αλλά και με την υπουργό επικρατείας που είχε έλθει την τελευταία φορά στην Καλαμάτα, στο Επιμελητήριο Μεσσηνίας, ότι δεν γίνεται να ολοκληρώνεται ένα νομοσχέδιο για τον αιγιαλό χωρίς καμία επί της ουσίας διαβούλευση και να αρχίζει μεσούσης της σεζόν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αυτομάτως ουσιαστικά οι περισσότερες επιχειρήσεις στη χώρα είχαν αρχίσει να λειτουργούν.
Θα έπρεπε από τον Οκτώβρη και μετά, αφού έχει γίνει διαβούλευση για 2-3 μήνες, να μπορέσουμε να διαβουλευτούμε με τα αρμόδια υπουργεία να βρούμε τρόπους, γιατί μην ξεχνάμε, κάθε περιοχή έχει τη δικιά της μορφολογία. Δεν είναι όλες περιοχές ίδιες, δεν είναι όλες Μύκονος, δεν είναι Βάρκιζα και πρέπει σε συνεργασία με την περιφέρεια και με τους συναρμόδιους και με τους δήμους να βρούμε τις λύσεις έτσι ώστε και να εξυπηρετείται το κοινό. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε μία τουριστική χώρα από τη μία, από τη δεύτερη πλευρά οι επιχειρήσεις να μπορούν να είναι βιώσιμες και από την τρίτη, φυσικά, να υπάρχει το πνεύμα του νόμου, στο επίπεδο που πρέπει.
Δυστυχώς, αυτά δεν γίνανε και ήδη έχει γίνει πολλές φορές, αλλά βρισκόμαστε και τώρα άλλη μία φορά σε μία κατάσταση που επιχειρήσεις κλείνουν, που σημαίνει μένουν άνεργες οικογένειες, προμηθευτές δεν θα πληρωθούν. Το βασικότερο για μας είναι ότι και το τουριστικό προϊόν, το οποίο θεωρούμε ότι είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας, δεν μπορούμε πλέον να παρέχουμε τις υπηρεσίες που θέλουμε. Και στο δια ταύτα, αναρωτιόμαστε γιατί οι επιχειρήσεις πρέπει πάντα να είναι με το δάχτυλο στη σκανδάλη και στο κεφάλι τους, υπό την έννοια ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί κάποια υπηρεσία να πάει να τις κλείσει χωρίς καμία συζήτηση, καμία διαβούλευση και χωρίς κάποιο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μπορέσουν να βελτιώσουν τις καταστάσεις τις οποίες χρειάζεται ή δεν χρειάζεται να γίνουν.
Είχαμε τα ίδια προβλήματα και με το φορολογικά τα θέματα, όπου κλείσανε επιχειρήσεις και ενώ φαίνεται στην επικοινωνία ότι αυτό γίνεται για να κλέψουν κάποιο ΦΠΑ, δεν ήταν αυτός ο λόγος, γιατί είχαν κόψει κανονικά τα παραστατικά τους αυτά, απλά δεν αποσταλθήκανε, κυρίως λόγω σφάλματος στο ίντερνετ και στη διαδικτυο. Αντιλαμβάνεστε ότι πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία ότι οι επιχειρήσεις είναι κακό για τη χώρα. Αυτό μας στεναχωρεί γιατί δεν βλέπουμε να έχει αλλάξει αυτή η νοοτροπία. Πρέπει συνεργατικά πλέον και οι επιχειρήσεις μαζί με την δημόσια διοίκηση, μαζί με το κράτος να προχωρήσουμε στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας μας. Βλέπουμε μία τιμωρητική διάθεση και δεν καταλαβαίνουμε γιατί γίνεται αυτό».
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ 5092/2024 – ΑΡΘΡΟ 18 (ΦΕΚ33Α’/ 4-3-2024)
Το άρθρο 18 του Νόμου 5092/24 (ΦΕΚ 33Α’/4.3.2024), που αφορά στα «Μέτρα προστασίας της κοινοχρησίας –
Διοικητικά μέτρα», έχει ως εξής::
- Σε περίπτωση κατάληψης αιγιαλού και παραλίας, χωρίς να υπάρχει σύμβαση παραχώρησης ή καθ’ υπέρβαση της σύμβασης παραχώρησης, η Κτηματική Υπηρεσία εκδίδει πράξη άμεσης απομάκρυνσης, η οποία επιδίδεται ή τοιχοκολλάται μαζί με το πόρισμα – έκθεση αυτοψίας της παρ. 3 του άρθρου 17. Με την πράξη αυτή διατάσσεται η απομάκρυνση εντός σαράντα οκτώ (48) ωρών των κινητών στοιχείων που έχουν τοποθετηθεί επί του αιγιαλού και της παραλίας, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο έγινε η αυθαίρετη κατάληψη. Η πράξη της άμεσης απομάκρυνσης κοινοποιείται, χωρίς καθυστέρηση και με κάθε πρόσφορο μέσο, στον οικείο δήμο και ισχύει ακόμη και αν δεν κατονομάζεται το πρόσωπο που έχει την υποχρέωση να απομακρύνει τα κινητά στοιχεία ή αν αυτό είναι άγνωστο.
- Σε περίπτωση οικονομικής δραστηριότητας σε αιγιαλό ή παραλία που έχει καταληφθεί χωρίς να υπάρχει σύμβαση παραχώρησης, η Κτηματική Υπηρεσία ή ο οικείος δήμος, μαζί με την πράξη άμεσης απομάκρυνσης, εκδίδει και διαταγή σφράγισης και διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης στον χώρο που έχει καταληφθεί. Με την κοινοποίηση της διαταγής σφράγισης και διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης απαγορεύεται οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα στον χώρο που έχει καταληφθεί και διακόπτεται από την Α.Α.Δ.Ε. η λειτουργία ταμειακής μηχανής που βρίσκεται εντός αυτού. Εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από την κοινοποίηση της διαταγής σφράγισης και διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης, ο χώρος που έχει καταληφθεί, σφραγίζεται με ταινία και τοποθετείται πινακίδα που αναφέρει τη σφράγιση και τον λόγο αυτής, καθώς και την απαγόρευση εισόδου στον σφραγισμένο χώρο, τουλάχιστον στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.
- Κατά της πράξης απομάκρυνσης και της διαταγής σφράγισης και διακοπής λειτουργίας επιτρέπεται η άσκηση αίτησης ακυρώσεως στο κατά τόπον αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο. Η αίτηση ακυρώσεως ασκείται εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση ή την τοιχοκόλληση και η συζήτησή της προσδιορίζεται σε δικάσιμο που δεν απέχει περισσότερο από επτά (7) ημέρες από την κατάθεσή της. Η προθεσμία για την άσκηση αίτησης ακυρώσεως δεν αναστέλλεται κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών. Η κοινοποίηση της αίτησης ακυρώσεως προς την Κτηματική Υπηρεσία γίνεται με κάθε πρόσφορο τρόπο, με ευθύνη του Δικαστηρίου κατά την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά την κατάθεσή της. Η προθεσμία και η άσκηση της αίτησης ακυρώσεως δεν αναστέλλουν την εφαρμογή της πράξης της άμεσης απομάκρυνσης. Παρέμβαση υπέρ του κύρους της πράξης απομάκρυνσης μπορεί να ασκηθεί και να κοινοποιηθεί έως και τρεις (3) ημέρες πριν από τη δικάσιμο. Η κοινοποίηση της παρέμβασης μπορεί να γίνει και σε εξαιρετέες ημέρες. Η απόφαση επί της αίτησης ακυρώσεως εκδίδεται εντός επτά (7) ημερών από τη συζήτησή της. Προσωρινή δικαστική προστασία, σύμφωνα με το άρθρο 52 του π.δ. 18/1989 (Α’ 8), μπορεί να χορηγηθεί μόνο αν ο καθ’ ου η πράξη προσκομίσει έγκυρη και ενεργή σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα που κατέλαβε.
- Ακολουθούν 6 ακόμη παράγραφοι (4,5,6,7,8,9) στο ίδιο άρθρο, που αφορούν σε παράνομες διαμορφώσεις στον αιγιαλό ή την παραλία, παράνομες κατασκευές έργων, και στην αποκατάσταση του αιγιαλού και της παραλίας στην προτέρα κατάσταση