East Med: είναι αγωγός που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη ώστε να παρακάμψει τις επιπτώσεις από την διακοπή ροών από Ρωσία και του διαφαινόμενου νέου απόλυτου “ψυχρού τοίχους” που “κτίζεται” με ταχείς ρυθμούς.
Ένα έργο που φέρνει πλέον Ηπειρωτικές περιοχές μας με περιβαντολογικές ιδιαιτερότητες στο προσκήνιο, βάση της νέας χάραξης μετά την αποδοχή της Ιταλίας ως μονόδρομης επιλογής της.
Ο αγωγός, ειδικότερα για την Πελοπόννησο, αναμένεται να διέλθει από τους Δήμους Ευρώτα, Μονεμβασιάς και Σπάρτης της Π.Ε. Λακωνίας και τους Δήμους Μεγαλόπολης και Γορτυνίας της Π.Ε. Αρκαδίας.
Ερωτήματα
- Υπάρχει πρόθεση να γίνει το έργο και επενδυτές που να έχουν δεσμευτεί να το χρηματοδοτήσουν; Ή αντιθέτως για λεκτικούς εκβιασμούς για να επιτευχθούν καλύτεροι όροι σε άλλα επιχειρηματικά σχέδια;
- Μέχρι πρόσφατα διαβάζαμε ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο και ότι γεωπολιτικά δεν συμβαδίζει με τις προθέσεις των ΗΠΑ, έχει αλλάξει αυτό;
- Τι συσχέτιση έχει το έργο με την ουκρανική κρίση;
- Από ποια τιμή φυσικού αερίου και πάνω το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο; Έχει ανακοινωθεί κάποιο business plan;
Προτάσεις
Προτείνουμε ως “Πάγια Θέση” στα Υπερ-τοπικά Ενεργειακά Δίκτυα -όπως χαρακτηρίζεται ο υποθαλάσσιος αγωγός “EAST-MED”- τα εξής :
- ισότιμη συμμετοχή και ισοσταθμισμένα Πραγματικά Οικονομικά Ωφέλη από την εκμετάλλευση του,
- έκδοση πολυεθνικού Ομολόγου για μέρος της χρηματοδότησης, πέραν των εθνικών συμμετοχών
- ισχυρές Ασφαλιστικές Ρήτρες σε περιπτώσεις Αστοχίας – Απρόβλεπτων Ατυχημάτων και Διαρροών , με την εξ’ αρχής δημιουργία Αποθεματικού Κεφαλαίου Αποκατάστασης και την ένταξη σε Συμφωνία με διεθνείς Τεχνολογικούς θεσμούς που διαθέτουν ικανά Μέσα για την Αντιμετώπιση και Αποκατάσταση τέτοιων περιστατικών,
- εξέταση της δυνατότητας να ενοποιηθούν οι εργασίες πόντισης και στήριξης στον βυθό – σε κοινής κατασκευής βάσεις – με το ήδη Συμφωνημένο (κατά τις Κυβερνητικές ανακοινώσεις) έργο του Ηλεκτρικού Πολυαγωγού Αιγύπτου (Β. Αφρικής) – Ισραήλ – Ελλάδας, ώστε να συγχωνευθούν και μειωθούν τα Κατασκευαστικά Κόστη καθώς και η Περιβαλλοντική όχληση του βυθού και της θαλάσσιας Βιοποικιλότητας,
- να απαιτηθεί Κοινή Διεθνής Μελέτη Επιπτώσεων, με την συμμετοχή των περισσοτέρων δυνατών Ερευνητικών Ινστιτούτων Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, που να περιλαμβάνει όλα τα δυνατά σενάρια και να περιέχει τις προτάσεις τόσο για την Αποφυγή Αποκλίσεων όσο και για την Αντιμετώπιση και Αποκατάσταση στην συνέχεια. Το κόστος αυτής της Έρευνας να επιμεριστεί μεταξύ των συμμετεχόντων Κρατών αλλά και Διακρατικού Οργανισμού για τις Μεσογειακές Χώρες και τον ΟΗΕ – Τμήμα Περιβάλλοντος.
Υ.Γ. Τις προτάσεις τις καταθέσαμε στους εκπροσώπους της εταιρείας στην διάρκεια του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου και πράγματι λάβαμε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την εταιρεία POSEIDON όπου μας ενημέρωσαν ότι έλαβαν γνώση των προτάσεων που καταθέσαμε.
Δήμητρα Λυμπεροπούλου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής Περιφερειακής Παράταξης
“Πράσινη Πελοπόννησος”