Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στη Βουλή η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης
Μαζί με το 2ο πακέτο προαπαιτουμένων για τη δόση του ενός δις ευρώ, συζητήθηκε χθες (14 Δεκεμβρίου 2015) στις Διαρκείς Επιτροπές Οικονομικών Υποθέσεων και Παράγωγης και Εμπορίου της Βουλής, η τροποποιημένη σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και της Παραχωρησιούχου “Μορέας ΑΕ” για τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα – Κόρινθος – Τρίπολη – Λεύκτρο – Σπάρτη και τον Περιφερειακό της Καλαμάτας, καθώς και τον Ε65 (Κεντρική Ελλάδα – Μαλιακός). Όπως αναφέρεται στην αρχή του σχετικού κειμένου «κυρώνεται και αποκτά ισχύ η από 9.12.2015 Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης». Η υπό κύρωση τροποποιημένη σύμβαση προβλέπει μέγιστο ποσό πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας από το Υπουργείο Υποδομών 330 εκ. ευρώ.
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας κατά την διάρκεια της κοινής συνεδρίασης των δύο Επιτροπών της Βουλής, με θέμα την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» -που συζητείται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος- είπε ότι βελτιώθηκαν οι όροι παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων “Μωρέας”.
Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης «στον αυτοκινητόδρομο “Μωρέας” οι δαπάνες αποζημίωσης από το 2013 έως το 2015 είναι 56 εκατομμύρια ευρώ, όταν η εκτίμηση του ανεξάρτητου μηχανικού ήταν 72 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2014». Κατηγόρησε δε τη “Νέα Δημοκρατία” γιατί «δεν είδατε το μνημόνιο υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου, που περιλαμβάνει πολλές υποχρεώσεις».
Σύμφωνα με την τροποποιημένη σύμβαση θα υπάρχουν:
- Κλιμακωτές εκπτώσεις μέχρι και 70% για συχνούς χρήστες του δρόμου,
- Ελεύθερη η πρόσβαση για τα άτομα με αναπηρία.
- Ελεύθερη διέλευση, όπου δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο, των μόνιμων κατοίκων εντός του δήμου και μειωμένο αντίτιμο στους γειτονικούς δήμους.
- Με το πέρας του έργου που προβλέπεται να γίνει τον Αύγουστο του 2016, θα ενταχθεί υβριδικό σύστημα διοδίων με δική του δαπάνη.
Σύμφωνα με τη νέα σύμβαση, ο χρόνος έναρξης υλοποίησης των έργων ξεκινά την 1η Ιανουαρίου 2016 και η ολοκλήρωσή τους θα έχει χρονικό ορίζοντα 4 μηνών για τον κύριο κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη (έως 30 Απριλίου 2016) και 8 μηνών για τα υπόλοιπα τμήματα στα οποία περιλαμβάνονται οι παράπλευροι δρόμοι του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου και η Περιμετρική της Καλαμάτας που θα ολοκληρωθούν έως την 31 Αυγούστου 2016).
Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Αθήνας – Σπάρτης ο χρόνος του ταξιδιού θα μειωθεί κατά περίπου 20 λεπτά και θα απαιτούνται 2 ώρες ασφαλούς και άνετης οδήγησης.
Ο νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος, μήκους 46 χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, σε νέα χάραξη, ξεκινά από την περιοχή του Λεύκτρου (περιοχή της Μεγαλόπολης) και καταλήγει στην είσοδο της Σπάρτης. Στην κατασκευή περιλαμβάνονται 3 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι σε Λογκανίκο, Πελλάνα και Σπάρτη, ενώ αναμένεται να λειτουργήσει Σταθμός διοδίων στην περιοχή της Πετρίνας και ΣΕΑ στην Πελλάνα.
Το μέγιστο ποσό πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας από το Υπουργείο Υποδομών ορίστηκε σε 330 εκ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, πράγμα που σημαίνει πως μέχρι το τέλος της διάρκειας της σύμβασης το συγκεκριμένο ποσό θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τον πληθωρισμό. Οι λειτουργικές δαπάνες του παραχωρησιούχου τη συγκεκριμένη περίοδο εκτιμώνται στα 497.741.161 ευρώ.