Ερώτηση για τη δρομολογούμενη εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων, μεταξύ των οποίων και αυτού της Καλαμάτας, στην οποία σημειώνεται ότι θα υπάρξει «τεράστια και αδικαιολόγητη οικονομική ζημία», κατέθεσαν χθες (27 Ιουλίου 2015) στη Βουλή, 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι 17 από αυτούς (με έντονα γράμματα), μεταξύ οποίων και ο βουλευτής Μεσσηνίας, Θαν. Πετράκος, καταψήφισαν την προηγούμενη Πέμπτη στο Κοινοβούλιο το σ/ν με τα προαπαιτούμενα για τη συμφωνία με τους εταίρους.
Όπως αναφέρεται στην ερώτηση «μελετώντας την Πρόταση του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών και βάσει των όρων της αδιαφανούς – ως προς τη μεθόδευση και το σύνολο των τεχνοοικονομικών αναλύσεων – Σύμβασης Παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd, προκύπτουν τα εξής προκλητικά αντικειμενικά συμπεράσματα»:
Ως προς την οικονομία σημειώνονται μεταξύ άλλων και τα εξής
«Η Fraport AG – Slentel Ltd για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα πληρώσει εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,234 δις ευρώ, τη στιγμή που η γερμανική εταιρεία διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών (Hochtief), χρωστάει 1,4 δις. ΦΠΑ στο κράτος. Τα 1,234 δις ευρώ, ισοδυναμούν με τα τριετή καθαρά έσοδα του κράτους από τα αεροδρόμια.
Το εφάπαξ αυτό “τίμημα” στην πραγματικότητα περιορίζεται σε περίπου 0,7 δις ευρώ, διότι με την ιδιωτικοποίηση, το δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. – να χρεώσει δηλαδή σε βάρος εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων – τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη “τρέχουν” στα αεροδρόμια της Θεσ/νίκης και των Χανίων.
Το ετήσιο μίσθωμα που θα καταβάλει η Fraport AG – Slentel Ltd είναι 0,023 δις. Αυτό ισοδυναμεί για παράδειγμα, με τον ετήσιο περίπου τζίρο του Κρατικού Αερολιμένα Κέρκυρας, είναι δε λιγότερο από τα ετήσια έσοδα του κράτους από τις εμπορικές και μόνο χρήσεις σε όλα τα αεροδρόμια.
Ο ιδιώτης ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δις ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δις, την ίδια στιγμή που το δημόσιο μόνο από το “σπατόσημο” θα έχει στη σαρανταετία έσοδα 8 δις ευρώ.
Αν εκποιηθούν τα οικονομικά εύρωστα αεροδρόμια, που χρηματοδοτούν σήμερα τα οικονομικά αδύναμα (Κάρπαθος, Ικαρία, Χίος, Νάξος, Σητεία, Σύρος, Αστυπάλαια, Κύθηρα, Κάσος, Καστελλόριζο, Λέρος, Λήμνος, Μήλος, Πάρος, Σκύρος, Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Καλαμάτα), τότε δημιουργείται άλλη μια «τρύπα» στον κρατικό προϋπολογισμό. Με δεδομένο το γεγονός των χαμηλών προσόδων πολλών μικρών αερολιμένων, η βιωσιμότητά τους σε συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμού θα είναι αδύνατη.
Με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων».
Το δεύτερο σκέλος της ερώτησης επικεντρώνεται σε θέματα κοινωνικά, τουρισμού και εθνικής ασφάλειας – κυριαρχίας:
«Η γεωπολιτική θέση των νησιωτικών περιφερειών και οι καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των κρατικών αεροδρομίων στα θέματα εθνικής άμυνας και στρατηγικής.
Η δρομολογούμενη αποκρατικοποίηση είναι αντικείμενη στο Σύνταγμα της Ελλάδας.
Οι συνέπειες από την υποθήκευση των κρατικών αναπτυξιακών μας υποδομών, θα είναι μη αναστρέψιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η σημερινή κυβέρνηση να χρεωθεί το βάρος αυτής της ιστορικής πράξης, με τη δικαιολογία της άσκησης ωμών εκβιασμών από τους δανειστές.
Αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου.
Η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι ΔΙΑΦΑΝΗΣ και ΕΛΕΓΚΤΕΑ».
Κλείνοντας, υποβάλλουν στους υπουργούς 8 ερωτήματα, μεταξύ των οποίων και τα εξής:
- Τι προτίθενται να πράξουν για την ακύρωση της επιζήμιας για την οικονομία και την κοινωνία της Ελλάδας ιδιωτικοποίησης των Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;
- Τι προτίθενται να πράξουν για τη διερεύνηση του οικονομικού σκανδάλου της εκποίησης των 14 Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;
- Πώς δικαιολογούν και τεκμηριώνουν στην παρούσα οικονομική συγκυρία, την πρόθεση της ιδιωτικοποίησης των Αεροδρομίων, από τη στιγμή που θα προκύψουν τεράστιες απώλειες στα δημόσια έσοδα;
- Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την είσπραξη των 1,4 δις περίπου ευρώ ΦΠΑ από την γερμανική εταιρεία (Hochtief) διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών, για την οποία έχουν ήδη εκδοθεί 6 σχετικές νομικές καταδικαστικές αποφάσεις.
Οι ερωτώντες – αιτούντες βουλευτές: Σαμοΐλης Στέφανος, Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Λίτσα, Βάκη Φωτεινή, Βαρδάκης Σωκράτης, Γαϊτάνη Ιωάννα, Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Έφη, Γιαννακίδης Ευστάθιος, Δελημήτρος Κώστας, Ζάννας Ζήσης, Ζαχαριάς Κώστας, Ζεϊμπέκ Χουσεΐν, Ιωαννίδης Ηλίας, Καββαδία Αννέτα, Καρακώστα Εύη, Κατσαβριά-Σιωροπούλου Χρυσούλα, Kριτσωτάκης Μιχάλης, Κυριακάκης Βασίλης, Κυρίτση Αγλαΐα, Κωστοπαναγιώτου Ηλίας, Λέβα Βασιλική, Μανιός Νίκος, Μπαλαούρας Γεράσιμος, Πετράκος Θανάσης, Σκούμας Θανάσης, Σταθάς Γιάννης, Σωτηρίου Ελένη, Τσανάκα Αλεξάνδρα, Χαραλαμπίδου Δέσποινα, Χατζηλάμπρου Βασίλης.