«Θα επαναλάβω μια δέσμευση προσωπική: Δεν θα γίνω Σουφλιάς. Άρα, όσο έχουμε αυτό το θεσμικό πλαίσιο-έργο, δεν υπάρχει περίπτωση εγώ να σας πω για εικονικά χρονοδιαγράμματα. Γιατί με αυτό το θεσμικό πλαίσιο-έργο που υπάρχει, για να σας πει κάποιος ότι θα τελειώσει ένα έργο “τότε”, πρέπει να είναι η χαρτορίχτρα ή μάγος. Αυτό το ρόλο εγώ δεν πρόκειται να τον παίξω». Με τον τρόπο αυτόν απήντησε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Χρ. Σπίρτζης, απαντώντας χθες (27/7/2015) σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Θανάση Πετράκου, για την πορεία και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των οδικών αξόνων της Μεσσηνίας.
Ειδικότερα ο κ. Πετράκος αναπτύσσοντας την ερώτησή του για την πορεία εξέλιξης σημαντικών έργων υποδομών στη Μεσσηνία όπως οι οδικοί άξονες Καλό Νερό-Τσακώνα, ο Περιμετρικός Καλαμάτας Καλαμάτα -Ριζόμυλος, Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, είπε:
«Κύριε Υπουργέ, οι πολίτες της Ελλάδας θα νόμιζαν ότι επειδή στη Μεσσηνία είχαμε διάφορους σημαντικούς Υπουργούς κατά το παρελθόν και Πρωθυπουργό, θα είχαν λυθεί όλα τα προβλήματα των υποδομών. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, πάρα πολύ διαφορετική μάλιστα. Στη Μεσσηνία υπάρχει ένα έργο, το οποίο πληρώνει το ελληνικό Δημόσιο τρεις φορές, το περίφημο έργο της Τσακώνας που έχει καταρρεύσει και τώρα γίνεται μια μεγάλη γέφυρα και -ειρήσθω εν παρόδω- πρέπει να ενεργήσετε και εσείς και ο Υπουργός, μια και είσαστε του ίδιου Υπουργείου, να αποδοθούν και ευθύνες, ποιοι ευθύνονται που το ελληνικό Δημόσιο ξαναδίνει λεφτά.
Όμως, πέρα από αυτό, υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα μεγάλα οδικά έργα του Νομού. Ο Περιφερειακός της Καλαμάτας καθώς και το τμήμα Λεύκτρων -Σπάρτη έχουν σταματήσει, διότι οι λεόντειες συμβάσεις παραχώρησης των προηγούμενων κυβερνήσεων επιτρέπουν στους παραχωρησιούχους και στις τράπεζες να εκβιάζουν τις κυβερνήσεις και να απαιτούν συμπληρωματικές εγγυήσεις και χρηματοδοτήσεις, είτε -όπως πολύ σωστά είπατε πριν- να απαιτούν γιατί καθυστέρησαν οι υπογραφές των συμβάσεων ή για μια σειρά καθυστερήσεων.
Επίσης, το Καλό Νερό -Τσακώνα, τμήμα της περίφημης Ολυμπίας Οδού, η οποία δεν θα φτάσει στην Ολυμπία αλλά θα σταματήσει στην Πάτρα, κατά την υπογραφή της νέας σύμβασης με τον παραχωρησιούχο αφαιρέθηκε από το αντικείμενο της Ολυμπίας Οδού και αυτό το οποίο ζητάμε ως Μεσσηνία είναι το συγκεκριμένο έργο να υλοποιηθεί. Όμως, στο συγκεκριμένο έργο παρά τις υποσχέσεις της προηγούμενης κυβέρνησης έλειπαν συγκεκριμένες μελέτες και επίσης δεν είχε υποβληθεί από την κυβέρνηση φάκελος για ένταξη στα μεγάλα έργα.
Τέλος, το Καλαμάτα- Ριζόμυλος και το Ριζόμυλος -Πύλος εξαγγέλθηκαν κατ’ επανάληψη και από τον ίδιο τον κ. Σαμαρά για επικοινωνιακούς καθαρά λόγους χωρίς όμως να υπάρχει πλήρης μελετητική ωριμότητα του έργου και κυρίως τα χρήματα που απαιτούνται για τη δημοπράτησή του.
Κύριε Υπουργέ, ερωτάσθε: Πρώτον, πότε θα δημοπρατηθούν οι μελέτες που είναι αναγκαίες ώστε να γίνει η δημοπράτηση του έργου Καλό Νερό -Τσακώνα; Δεύτερον, πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί ο Περιμετρικός της Καλαμάτας και των Λεύκτρων -Σπάρτη; Και τρίτον, σε τι ενέργειες θα προβείτε ώστε να ωριμάσουν και να δημοπρατηθούν τα έργα Καλαμάτα -Ριζόμυλος και Ριζόμυλος-Πύλος;».
Απάντηση του αν. υπουργού Χρ. Σπίρτζη
Απαντώντας ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Χρ. Σπίρτζης είπε: Κύριε Πετράκο, να τα πάρουμε ανάποδα απ’ ό,τι ρωτήσατε και για το τμήμα Καλαμάτα -Ριζόμυλος να πούμε λίγο την ιστορία.
Η Περιφέρεια και η Νομαρχία ανέθεσαν παλαιότερα με προγραμματική σύμβαση στην Αναπτυξιακή Μεσσηνίας Ανώνυμη Εταιρεία τη μελέτη υλοποίησης αναγκαίων ενεργειών για τη βελτίωση του οδικού δικτύου Ριζόμυλος -Καλαμάτα, που έχει ήδη ολοκληρωθεί και έχει παραληφθεί. Η εγκεκριμένη Μ.Π.Ε. κατά τη φάση διαβούλευσης προς έγκριση περιέλαβε ορισμένους κυρίως περιβαλλοντικούς όρους και ουσιαστικά απαίτησε την ανασύνταξη των υφιστάμενων μελετών.
Με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Π.Μ.Δ. ανατέθηκε η παροχή υπηρεσιών συμβούλου υποβοήθησης της υπηρεσίας στην ανασύνταξη των μελετών του οδικού τμήματος Καλαμάτα-Ριζόμυλος, ώστε να εναρμονιστούν με τους περιβαλλοντικούς όρους και τις παρατηρήσεις που υπήρχαν. Ήδη έχουν υποβληθεί οι απαραίτητες μελέτες και βρίσκονται στη φάση ελέγχου από την υπηρεσία κύρια σε ό,τι αφορά τις μελέτες γεφυρών, επειδή το θίξατε κιόλας.
Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, θα γίνει εισήγηση προς το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων ως προς τη διαδικασία επικαιροποίησης, όπως ορίζει ο νόμος, δεδομένου ότι οι μελέτες συντάχθηκαν με διαδικασίες εκτός του ν. 3316/2005 για να υπάρξει συντομία.
Τώρα, στο τμήμα Ριζόμυλος – Σουληνάρι-Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, μετά και την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, όπου η μελέτη συμπληρώθηκε για λόγους πληρότητας του όλου έργου και με το ενδιάμεσο τμήμα της παράκαμψης της Πύλου, εγκρίθηκε η προμελέτη οδοποιίας και κόμβων. Και επιπλέον έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση της ήδη υφιστάμενης σύμβασης εκπόνησης μελετών στα τμήματα Ριζόμυλος -Πύλος και Πύλος -Μεθώνη διά της οποίας και θα ολοκληρωθούν κατά προτεραιότητα οι μελέτες του πρώτου υποτμήματος Ριζόμυλος-Σουληνάρι.
Ήδη έχει υποβληθεί η οριστική μελέτη οδοποιίας και κόμβων και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση με ποσό 3,4 εκατομμύρια ευρώ για την προκήρυξη της εκπόνησης των υπολειπομένων σταδίων μελετών και αντίστοιχα γεωτεχνικών ερευνών στα υποτμήματα Σουληνάρι -Πύλος, παράκαμψη Πύλου και Πύλος -Μεθώνη.
Ως προς τον οδικό άξονα Καλό Νερό-Τσακώνα και μετά την ανάληψη της αρμοδιότητας για το υπόψη έργο από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, γιατί είχαμε μια μεταφορά έργων σε σχέση με τον εσωτερικό οργανισμό του Υπουργείου, ζητήθηκε από την αρμόδια διαχειριστική αρχή η ένταξη και η χρηματοδότηση από το «ΕΠΠΕΡΑΑ ΕΠ», μεταξύ άλλων του έργου σύμβουλος υποστήριξης της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών για την εκπόνηση μελέτης κόστους-οφέλους και την υποβολή αίτησης επιβεβαίωσης χρηματοδοτικής ενίσχυσης για το έργο «Κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Καλό Νερό -Τσακώνα» ως δημόσιο έργο εκτιμώμενης αμοιβής 60.000.000 ευρώ.
Έχει ζητηθεί, επίσης, από την αντίστοιχη μέχρι πρότινος αρμόδια υπηρεσία προς την ΕΥΔΕ Κατασκευής Έργων με σύμβαση παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδας το σύνολο των μελετών που εκπονήθηκαν και για το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, προκειμένου να προετοιμαστεί η υπηρεσία για την προκήρυξη των απαιτούμενων πρόσθετων μελετών.
Τώρα σε σχέση με την περιμετρική οδό της Καλαμάτας, εκεί η εκτίμηση που έχει η Υπηρεσία είναι ότι η περιμετρική οδός Καλαμάτας θα ολοκληρωθεί εντός επτά μηνών από την επανεκκίνηση του έργου σύμβασης παραχώρησης για τη μελέτη κατασκευής και τη χρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή του «Μορέα».
Αυτήν την περίοδο είμαστε σε διαπραγματεύσεις, όπως γνωρίζετε. Έχουμε βάλει στους παραχωρησιούχους μια σειρά από συγκεκριμένα αιτήματα που έχουμε προκειμένου να τροποποιηθούν οι πέντε συμβάσεις παραχωρήσεων που έχουμε. Στη συγκεκριμένη σύμβαση έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η πρόταση της προηγούμενης Κυβέρνησης, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η δική μας Κυβέρνηση δεσμεύεται να ακολουθήσει την ίδια λογική με τις αναθεωρήσεις που έγιναν πριν ενάμιση χρόνο.
Μια που ακούστηκε πριν και από τον κ. Αυγενάκη ως μομφή, είχε πριν ενάμιση χρόνο για τους τέσσερεις αυτοκινητόδρομους προβλεφθεί να τελειώσουμε το Δεκέμβριο του 2015. Δεν υπάρχει περίπτωση να τελειώσουμε το Δεκέμβριο του 2015 και όχι με ευθύνη μόνο του ελληνικού Δημοσίου, αλλά και με ευθύνη του παραχωρησιούχου. Ήταν γνωστό δηλαδή σε όλους ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα, όταν ψηφιζόταν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ότι τελειώνει το Δεκέμβρη του 2015, δεν θα τελείωνε. Δεν πρόκειται να πάμε σε μια τέτοια λογική για να κάνουμε με τα έργα την επικοινωνιακή πολιτική της Κυβέρνησης και να λέμε ημερομηνίες που δεν θα ισχύουν ποτέ.
Αυτό που φροντίζουμε είναι να απαλλάξουμε τα έργα από βάρη και να τελειώνουν οι απαλλοτριώσεις, η αρχαιολογία και όλα τα ζητήματα με τα οποία το ελληνικό Δημόσιο βαρύνεται και να είναι ελεύθερα τα έργα, έτσι ώστε να κάνουμε μία διαπραγμάτευση προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας και της ανάπτυξης για να προχωρήσει και η Περιμετρική Οδός Καλαμάτας και η Οδός Καλαμάτα- Σπάρτη.
Η δευτερολογία του Θαν. Πετράκου
Στη συνέχεια πήρε και πάλι ο κ. Πετράκος το λόγο και είπε: Καταρχάς, είναι πολύ σημαντικό και χαίρομαι που έχετε προβλέψει τα χρήματα για την ολοκλήρωση των μελετών στο Ριζόμυλος-Πύλος-Σουληνάρι. Στα δύο μεγάλα, όμως, έργα που αφορούν και ενδιαφέρουν τη Μεσσηνία, όπως είπαμε, το Καλό Νερό –Τσακώνα, πρέπει να είναι γνωστό ποιες συγκεκριμένες μελέτες λείπουν, οι οποίες πρέπει τάχιστα να ολοκληρωθούν. Επομένως, πρέπει να δείτε πώς θα επιταχύνετε τη διαδικασία δημοπράτησης των μελετών και πότε θα τελειώσουν. Πρέπει να μας δώσετε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, έτσι ώστε να γίνει υλοποίηση του έργου.
Διότι γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο συγκεκριμένος δρόμος, ο οποίος έχει μεγάλη αναπτυξιακή σημασία για τη Μεσσηνία, είναι ένας δρόμος δύσκολος. Επομένως, πρέπει να υλοποιηθεί η συγκεκριμένη μελέτη που υπάρχει και να προχωρήσουμε στην ανακατασκευή του έργου Καλό Νερό-Τσακώνα για να μπορέσει η πρόσβαση και στη δυτική Μεσσηνία, αλλά προς τη δυτική Ελλάδα να γίνει πολύ πιο εύκολη για τη Μεσσηνία. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία.
Επίσης, θα ήθελα στη δευτερολογία σας, κύριε Υπουργέ, να μου προσδιορίσετε ακριβώς πού βρίσκεται η υπόθεση της αναθεώρησης της σύμβασης με το «Μορέα». Ποια είναι ακόμη τα αγκάθια; Τι ζητάει αυτήν τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, παραδείγματος χάρη; Τι θέλουν οι παραχωρησιούχοι; Η Κυβέρνηση σε ποιο σημείο συμβιβασμού μπορεί να φτάσει; Πότε εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία; Γιατί είπατε «επτά μήνες μετά το ξεκίνημα», αλλά το ερώτημα είναι: Πότε θα γίνει το ξεκίνημα; Αυτή είναι όλη η ουσία.
Ανταπάντηση του Χρ. Σπίρτζη
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Χρ. Σπίρτζης αναταπαντώντας στον κ. Πετράκο ανέφερε τα εξής: Κύριε Πρόεδρε και αξιότιμε κύριε Πετράκο, στην προηγούμενη ερώτηση είπα μια δέσμευση προσωπική: Δεν θα γίνω Σουφλιάς. Άρα, όσο έχουμε αυτό το θεσμικό πλαίσιο-έργο, δεν υπάρχει περίπτωση εγώ να σας πω για εικονικά χρονοδιαγράμματα. Γιατί με αυτό το θεσμικό πλαίσιο-έργο που υπάρχει, για να σας πει κάποιος ότι θα τελειώσει ένα έργο «τότε», πρέπει να είναι η χαρτορίχτρα ή μάγος. Αυτό το ρόλο εγώ δεν πρόκειται να τον παίξω.
Στις απαντήσεις που σας έδωσα υπάρχουν συγκεκριμένες ενέργειες για αυτούς τους λίγους μήνες που είμαστε Κυβέρνηση που δείχνουν ότι πραγματικά για αυτά τα έργα που έχουμε δεσμευτεί κιόλας ότι θα προχωρήσουν και οι μελέτες και ότι η κατασκευή τους έχει ωριμότητα έχουν γίνει οι κινήσεις προκειμένου να προβλεφθούν οι μελέτες, να ολοκληρωθεί ό,τι έχει ξεκινήσει ή να βρεθεί η χρηματοδότηση και να δημοπρατηθούν οι μελέτες που δεν έχουν ωριμότητα.
Οι διαπραγματεύσεις με τον «Μορέα»
Σε σχέση με το «Μορέα», έχω δώσει απαντήσεις αρκετές φορές στο Κοινοβούλιο. Εδώ πρέπει να γίνουν δύο ειδών διαπραγματεύσεις: μία με τον παραχωρησιούχο και μία –κατά τη γνώμη μου- συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όπως γνωρίζετε, υπάρχει ένα θέμα –και είχε τεθεί και στην προηγούμενη Κυβέρνηση- για όλες τις παραχωρήσεις και για το «Μορέας» ότι έχουμε μείωση των εσόδων των παραχωρήσεων.
Αυτό λοιπόν φέρνει σε δυσχερή θέση τις τράπεζες που μετέχουν στις παραχωρήσεις και κυρίως την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που χρηματοδοτεί αυτά τα έργα υπό τη μορφή δανείου.
Άρα, πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να διασφαλιστεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα συμπαρασύρει κατά τη γνώμη μου και τις ιδιωτικές τράπεζες, οι οποίες πρέπει να έχουν ρίσκο. Αυτό ήταν το πρώτο ζήτημα.
Δεύτερον, ζητάνε 330 εκατομμύρια πρόσθετα μέχρι να τελειώσει το έργο. Σε σημερινές τιμές είναι 90 εκατομμύρια ευρώ και αυτό που διαπραγματευόμαστε και με αυτή την παραχώρηση και με τις άλλες, είναι συγκεκριμένα σημεία που πρέπει να αλλάξουν. Πρέπει δηλαδή να εγκατασταθεί ένα ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό χιλιομετρικό σύστημα χρέωσης των χρηστών για να έχουμε μία δικαιότερη κατανομή των διοδίων.
Ζητάμε να μειωθούν τα διόδια και να μπουν δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη τους την κοινωνική και την οικονομική κατάσταση της χώρας. Αυτό να ξέρετε ότι είναι πολύχρονο και δεν μπορεί να γίνει αμέσως. Άρα, αν συμφωνήσουν οι παραχωρησιούχοι, μπορεί να είναι ένα θέμα που θα πάει στο μέλλον, ώστε να γίνει μια διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ιδιωτικές τράπεζες.
Ζητάμε την ελεύθερη διέλευση των πολιτών, αν μη τι άλλο στο όριο του δήμου τους, που είναι πολύ μεγάλο θέμα.
Επίσης ζητάμε ελεύθερες διελεύσεις ή ειδικής χρέωσης διελεύσεις για όσους μένουν κάποια χιλιόμετρα από τη μόνιμη κατοικία τους προς την εργασία τους και την ελεύθερη διέλευση των συμπολιτών μας που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, όπως είναι τα ΑμεΑ.
Και, προφανώς, ζητάμε διακοπή των διώξεων σε όσους αντέδρασαν στο παρελθόν σε αυτή την πολιτική.
Αυτά, λοιπόν, αν ικανοποιηθούν είτε από όλες τις παραχωρήσεις είτε από ομάδα παραχωρήσεων -γεωγραφική ομάδα- θα έρθουν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με απόλυτη διαφάνεια για να ψηφιστούν ή να απορριφθούν.
Αν όμως και αυτά τα στοιχειώδη δεν γίνουν αποδεκτά, προφανώς κι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να τηρήσουμε τις συμβάσεις που έχουμε κληρονομήσει από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Άρα και του ΜΟΡΕΑ.