ΟΛΙΓΗ… ΑΝΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙ ΣΑΪΤΟΠΟΛΕΜΟΥ
Ο δήμαρχος Καλαμάτας Π. Νίκας επιχείρησε να ανασκευάσει την αρχική δήλωσή του για το έθιμο του σαϊτοπολέμου λίγες ώρες μετά τοτραγικό περισττικό του θανάτου του κ. Θεωδωρακάκη από σαϊτα που τον βρήκε στο κεφάλι ότι «ο σαϊτοπόλεμος είναι καταγεγραμμένος στο DNA των Μεσσήνιων οπότε δύσκολα μπορεί να απαγορευτεί γιατί θα υπάρξουν αντιδράσεις…», αλλά ήταν “και με τον Αστυφύλακα και με τον …Χωροφύλακα“.
Σε συνέντευξη που έδωσε σήμερα Τρίτη (30/4/19) στο Ραδιόφωνο του “Άλφα” και στους Σπ. Λάμπρου και Δήμο Βερύκιο, αφού εξέφρασε τη λύπη του για το θάνατο του Κ. Θεοδωρακάκη σημείωσε ότι “με αυτό το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, ή που δεν υπάρχει, είναι προφανές ότι μετά το χαμό του Κώστα δεν μπορεί να συνεχιστεί”.
Στη συνέχεια είπε πως “μπορεί και το έθιμο να διατηρηθεί και εν πάση περιπτώσει και η ασφάλεια να υπάρξει” και λίγο μετά υποστήριζε ότι “όσον αφορά για το θεσμό, η διατήρησή του περνάει από τη βούληση της πολιτείας”.
Ακόμα ο κ. Νίκας ισχυρίστηκε ότι “φέτος ήταν τόσο οργανωμένα τα πράγματα που εκδόθηκε και ένα βιβλίο από το σύλλογο των σαϊτομάχων, ο οποίος έχει έγκριση από το πρωτοδικείο”! συμπλήρωσε δε ότι ο σύλλογος “είχε αναλάβει και τα μέτρα αυτοπεριφρούρησης. Δηλαδή έμπαινε το μπουλούκι μέσα και ήταν 4-5 από το μπουλούκι, οι οποίοι έλεγχαν την κατάσταση”.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Δημάρχου Καλαμάτας Παν. Νίκα στους δύο δημοσιογράφους:
Βερύκιος: Σε εγκλώβισαν δήμαρχε. Εγώ καταλαβαίνω πώς το είπες και τι είπες, αλλά τις μέρες μας και λόγω προεκλογικής περιόδου, κάνουν την τρίχα τρίχα τριχιά, τι να κάνουμε…
Νίκας: Είναι κρίμα αυτό το οποίο έγινε, διότι εγώ τον Κώστα τον γνωρίζω πάνω από 25 χρόνια, έχουμε συνεργαστεί δεκάδες φορές, ξέρω την ποιότητα αυτού του ανθρώπου που έφυγε από κοντά μας, την εργατικότητά του, την αντικειμενικότητα του. Έχει καλύψει εκατοντάδες γεγονότα, μου έχει πάρει δεκάδες συνεντεύξεις, έχει καλύψει τον σαϊτοπόλεμο τα τελευταία χρόνια και το γεγονός αυτό είναι συγκλονιστικό από μόνο του και σε κάθε περίπτωση, πρώτα είναι ο άνθρωπος και όταν χάνουμε έναν άνθρωπο, μένει βεβαίως και θέμα συνέχισης του εθίμου. Με αυτό το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, ή που δεν υπάρχει, είναι προφανές ότι μετά το χαμό του Κώστα δεν μπορεί να συνεχιστεί. Είναι μία καμπή για αυτό το έθιμο των 200 ετών, από την απελευθέρωση και μετά συνεχώς, το οποίο δεν μπόρεσε ούτε η δικτατορία να σταματήσει. Και στις πλέον ανώμαλες περιόδους το έθιμο γινόταν, ήταν ταυτισμένο με τον Πάσχα των Καλαματιανών αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Έχουμε σε δέκα περιοχές της Μεσσηνίας το συγκεκριμένο έθιμο: Στην Καλαμάτα, τη Μεσσήνη, την Εύα, την Αίπεια, την Άνθεια. Αυτά γίνονται κάθε χρόνο και η προσπάθεια του δήμου πάντοτε ήταν να μαζεύει τον κόσμο να τον συγκεντρώνει, γιατί δεν θέλουμε οι σαΐτες να πέφτουν χωρίς κανέναν έλεγχο οπουδήποτε.
Λάμπρου: Τα χρήματα για να δημιουργηθούν αυτές οι σαΐτες για να αγοραστεί το υλικό ερχόταν από το υπουργείο οικονομικών ήταν ένα κονδύλι του δήμου;
Νίκας: Τα χρήματα αυτά είναι του δήμου, ο δήμος πληρώνει ένα σημαντικό ποσοστό όλα αυτά τα χρόνια που γίνεται η εκδήλωση αυτή. Είναι ο δήμος μέσα σε αυτή τη διαδικασία. Προσέξτε όμως, όλες οι εκταμιεύσεις του δήμου γίνονται ύστερα από έλεγχο από τον επίτροπο, από το Υπουργείο των Οικονομικών.
Βερύκιος: Για εξήγησέ μας, τι δεν πήγε καλά, τι σου είπανε σένα οι άνθρωποί του σαϊτοπόλεμου;
Νίκας: Εγώ ήμουν παρών, ήταν ένα δυστύχημα που δεν έχει προηγούμενο στις δεκαετίες που έχει γίνει. Δηλαδή, έπεσε μία σαΐτα μέσα σε ένα σακούλι, γιατί αυτοί οι σαϊτομάχοι έχουν και ένα ταγάρι γεμάτο σαΐτες, έπεσε μέσα μία σαΐτα και η κατάσταση έγινε ανεξέλεγκτη. Η σαΐτα χτύπησε τον Κώστα και όχι φωτιά.
Λάμπρου: Γιατί έγινε το συγκεκριμένο έθιμο στην πλατεία και δεν έγινε στο γήπεδο όπως γινόταν παλιά;
Νίκας: Γιατί δεν υπάρχει γήπεδο να φιλοξενήσει την εκδήλωση. Αυτή γινόταν σε γήπεδα, όταν τα γήπεδα είχαν χώμα κάτω και τα γήπεδα όλα της πόλης αυτή τη στιγμή έχουν πλαστικό χορτάρι και δεν ενδείκνυται να γίνει μία εκδήλωση με φωτιά, γιατί θα καταστραφεί το γήπεδο.
Λάμπρου: Είπαν πολλοί, ότι έπρεπε να ληφθούν κάποια μέτρα ασφαλείας από την αστυνομία. Η αστυνομία μπορούσε να λάβει μέτρα ασφαλείας;
Νίκας: Κοιτάξτε, τα μέτρα ασφαλείας που είχαν ληφθεί, σας βεβαιώνω, ήταν καλύτερα από κάθε άλλη χρονιά. Κάθε χρονιά “με την ψυχή στο στόμα” γίνεται το συγκεκριμένο έθιμο, το οποίο γίνεται και σε ξενοδοχεία ακόμα, όχι μόνο μέσα στην πόλη. Η αστυνομία, κοιτάξτε, για το κράτος δεν υπάρχει αυτό το έθιμο, η χρήση του μπαρουτιού εμπίπτει στον τρομοκρατικό νόμο. Προφανώς όμως, το κράτος ξέρει και για τον σαϊτοπόλεμο της Καλαμάτας, ξέρει και για ρουκετοπόλεμο στη Χίο, ξέρει και για τα χαλκούνια στο Αγρίνιο. Για αυτό λέω, φωνάζω τόσο καιρό, να φτιάξουμε ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο να κατοχυρώνει κάποια πράγματα. Σε όλες τις χώρες του κόσμου γίνονται εκδηλώσεις και μάλιστα εκδηλώσεις που έχουν ένα χαρακτήρα επικινδυνότητας, πολύ πιο σημαντικό από το δικό μας. Μπορεί και το έθιμο να διατηρηθεί και εν πάση περιπτώσει και η ασφάλεια να υπάρξει. Η αστυνομία δεν ήρθε, για την αστυνομία δεν υπάρχει αυτό το έθιμο και αίτημα να γίνει δεν θα παραστεί, είναι προφανές.
Λάμπρου: Ήρθε όμως μετά το περιστατικό και έπιασε τους ανθρώπους;
Νίκας: Κοιτάξτε, είναι θέμα πολιτικών αποφάσεων. Η αστυνομία, η καημένη, ότι μπορεί κάνει, κατά τις οδηγίες που έχει και σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει ούτε μία απόφαση δημοτικού συμβουλίου που να μην είναι ομόφωνη, όλες οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων είναι ομόφωνες για τη στήριξη του θεσμού. Δεν είχαμε στις προηγούμενες δεκαετίες θάνατο, είχαμε τραυματισμούς, φέτος ήταν τόσο οργανωμένα τα πράγματα που εκδόθηκε και ένα βιβλίο από το σύλλογο των σαϊτομάχων, ο οποίος έχει έγκριση από το πρωτοδικείο, είναι νόμιμος ο σύλλογος ο οποίος είχε αναλάβει και τα μέτρα αυτοπεριφρούρησης. Δηλαδή έμπαινε το μπουλούκι μέσα και ήταν 4-5 από το μπουλούκι, οι οποίοι έλεγχαν την κατάσταση. Για αυτό σας λέω ακραίο δυστύχημα, δεν έχει ξανασυμβεί. Λοιπόν, το τι μπορεί να γίνει. Δεν μπορεί να γίνει κάτι για να ξανάρθει ο Κώστας πίσω. Αυτό είναι το συντριπτικό, είναι το μεγάλο, είναι το μείζον. Η ζωή είναι πάνω από όλα. Όσον αφορά για το θεσμό, η διατήρησή του περνάει από τη βούληση της πολιτείας. Η πολιτεία μπορεί να κάνει μία ρύθμιση νομοθετική τέτοια που να συμπεριλάβει όλους εμάς. Όταν έχουμε ένα έθιμο 200 ετών που εγώ δεν θέλω να γίνεται έξω από τις εκκλησίες, έξω από τους επιταφίους, στις άκρες της πόλης, γιατί είναι βέβαιο ότι όταν βλέπεις τον παππού και παίρνει τον εγγονό 8 χρονών και τον βάζει στην πίστα και ανάβει την παιδική σαΐτα, γιατί έχουμε και τέτοια πράγματα, έχουμε και παιδικές σαΐτες, είναι ένας κόσμος ο οποίος έχει εθιστεί. Πόσοι είναι αυτοί; Εκατοντάδες, ούτε ένας, ούτε δύο, είναι όλες οι φτωχογειτονιές της πόλης, οι οποίες έχουν μία δυνατότητα, είναι λαϊκοί άνθρωποι να παρουσιάσουν και τη γειτονιά τους και το έργο τους, σε ένα ευρύτερο κοινό
Βερύκιος: Δήμαρχε, εγώ σε καταλαβαίνω. Και προεκλογική περίοδος είναι και το μπαλάκι πας να το ρίξει στην Πολιτεία. Εσύ μπορείς για το θεσμικό πλαίσιο να φτιάξετε τους κανόνες ασφαλείας, ώστε και το αίτημα του εθίμου αυτών των 200 ετών, γιατί δεν μπορεί και κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να καταργηθεί. Ένα το κρατούμενο, δεύτερον δεν μπορεί να συνεχιστεί ανεξέλεγκτα όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Τρίτον πρέπει να φτιαχτεί ένα θεσμικό πλαίσιο με αυστηρά μέτρα ασφαλείας σε συγκεκριμένους χώρους, όπως με τα σκοπευτήρια, όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο. Για να φτιαχτεί όμως αυτό το νομοθετικό έργο, χρειάζεται αυτοί οι οποίοι το βιώνουν να το φτιάξουν. Δεν φτιάχνετε μία ομάδα προεστών της περιοχής που έχουν και την εμπειρία να πάτε στον Χαρίτση, που θεωρείται και στην Ευρώπη ένας αποτελεσματικός υπουργός, να κάτσετε τώρα, “στη βράση κολλάει το σίδερο”, ώστε του χρόνου να υπάρχει το νομικό πλαίσιο πάνω στο οποίο και στη μνήμη του Κώστα, να αφιερώνετε αυτού του είδους το έθιμο το σαϊτοπόλεμο;
Νίκας: Είναι η πιο ωραία πρόταση που έχω ακούσει. Έχω επισκεφθεί κατά το παρελθόν υπουργούς. Προφανώς καταλαβαίνετε ότι για να κινηθεί ο κρατικός μηχανισμός χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, αλλά εμείς θα κάνουμε την πρόταση. Για όλα όσα είπατε για τον υπουργό συμφωνώ απολύτως και θα το κάνουμε.
Ήταν η πιο δημιουργική πρόταση η οποία ακούστηκε από την Αθήνα. Χρειαζόμαστε όλοι θεσμικό πλαίσιο, εμείς και οι άλλες πόλεις που κάνουν αυτές τις εκδηλώσεις.
Βερύκιος: Γιατί αλίμονο αν πονάει δόντι κόβει κεφάλι καταργούνται τα έθιμα εγώ είμαι κατά των βάρβαρων εθίμων της πυρίτιδας αλλά δεν μπορώ να πω να καταργηθεί το έθιμο των διακοσίων ετών γιατί ήρθε η κακή στιγμή.
Νίκας: Ακραίο δυστύχημα δυστυχώς χάρηκα την κουβέντα μαζί σας, συγχαρητήρια ευχαριστώ πολύ!
Ακούστε τη ραδιοφωνική συνέντευξη του δημάρχου Καλαμάτας στο ραδιόφωνο του “Άλφα”: