Του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ*
Η Καλαμάτα και γενικότερα η Μεσσηνία διαθέτει εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορεί να την απογειώσουν τουριστικά. Αυτό όμως δεν έχει συμβεί γιατί δεν υπήρξε πολιτική βούληση από αυτούς που μας διαχειρίστηκαν πολιτικά όλα αυτά τα χρόνια. Η Μεσσηνία είχε την τύχη εκτός από Υπουργούς στην Κεντρική εξουσία να έχει πρόσφατα και Πρωθυπουργό. Τελικά αυτό ήταν τύχη ή ατυχία!
Ήδη τα τελευταία χρόνια η δημιουργία της τουριστικής μονάδας «Costa Navarino» έχει αναδείξει την Μεσσηνία ως παγκόσμιο προορισμό. Αυτό το γεγονός θα έπρεπε να το είχαν εκμεταλλευτεί οι πολιτικοί παράγοντες του τόπου μας προκειμένου να ενταθεί η τουριστική ανάπτυξη της Μεσσηνίας.
Η Καλαμάτα Αυτοδιοικητικά πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες και να αποτελέσει την Ναυαρχίδα τραβώντας μπροστά τουριστικά την Μεσσηνία. Ο τόπος μας είναι προικισμένος από τη φύση και διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία προκειμένου να αναπτυχθούν όλες οι μορφές τουρισμού όπως: Αρχαιολογικός, Θρησκευτικός, Αθλητικός, Συνεδριακός, Περιπατητικός, Θαλασσινός, Αγροτουρισμός κλπ.
Διαθέτει πανέμορφες ακρογιαλιές με κατακάθαρες θάλασσες, υπέροχο γεωγραφικό ανάγλυφο με καταπράσινα βουνά και πλούσια βιοποικιλότητα, αρχαιολογικά και βυζαντινά μνημεία, 10 μήνες το χρόνο άριστες κλιματολογικές συνθήκες και παρ’ όλα αυτά 10 μήνες το χρόνο έχουμε νεκρή τουριστική περίοδο. Χρήσιμο εδώ είναι να αναφέρω ότι η Μεσσηνία από την τουριστική διαφήμιση σχεδόν απουσιάζει.
Τα τελευταία χρόνια η κατασκευή του καινούργιου εθνικού δρόμου έφερε την Αθήνα πολύ κοντά στην Καλαμάτα. Ούτε όμως και αυτό δεν το εκμεταλλευτήκαμε τουριστικά όσο θα έπρεπε.
Η Καλαμάτα και κατ’ επέκταση η Μεσσηνία μπορεί να γίνει ένας από τους καλύτερους και οικονομικότερους τουριστικούς προορισμούς αν εστιάσει σε 3 βασικά πράγματα: Στο κλίμα και το γεωγραφικό ανάγλυφό της , στα ποιοτικά της προϊόντα με προεξέχον το λάδι και στα ιστορικά-θρησκευτικά αξιοθέατα και το πολιτισμό της.
Θα πρέπει για τον τουρισμό να προσδιορισθεί ένα είδος τοπικής γαστρονομίας και μια σειρά δραστηριοτήτων που θα δίνουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν και που θα φέρνουν τον επισκέπτη στον τόπο μας, αλλά και που θα τον ξαναφέρνουν και θα τον κρατούν όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο στον τόπο μας. Χρήσιμο είναι εδώ να πούμε ότι πρέπει να βελτιωθούν τόσο η παροχή υπηρεσιών όσο και η φιλοξενία προς τον επισκέπτη.
Αυτό το υπέροχο γεωγραφικό ανάγλυφο, η τεράστια βιοποικιλότητα, τα ποιοτικά μας προϊόντα μαζί με το αρχαιολογικό-θρησκευτικό ενδιαφέρον, την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία που διαθέτει ο τόπος μας πρέπει να αποτελέσουν το δέλεαρ προκειμένου να γίνει προορισμός για τον επισκέπτη.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να συντρέξει μια άλλου είδους και μεγέθους τουριστική ανάπτυξη στην Μεσσηνία αποτελεί η ίδρυση Πανεπιστημιακής Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων στην Καλαμάτα καθώς και η δημιουργία ενός Μουσείου Κέρινων Ομοιωμάτων που θα αποτυπώνει ανάγλυφα την ιστορία του τόπου μας. Περίσσευμα κτηριακών υποδομών υπάρχει τόσο στο ΤΕΙ Καλαμάτας όσο και σε άλλα κτήρια που η οικονομική κρίση τα έχει κάνει ανενεργά.
Πρώτα όμως η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να αποτελέσει την κλώσα όπου στη φωλιά της να βρεθούν για συζήτηση όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό και που δημιουργούν την τουριστική ανάπτυξη.
Αυτό που προέχει για να αναπτυχθεί τουριστικά η περιοχή μας είναι πρώτα να ομογενοποιήσει μια κοινή αντίληψη για το τι τουρισμό θέλει και με ποια εργαλεία θα το πετύχει. Αυτό για να συμβεί πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός, συναντίληψη, διάλογος και σύνθεση απόψεων όλων αυτών που ασχολούνται με τον τουρισμό. Έτσι θα δημιουργήσουμε την τουριστική μας ταυτότητα και συναντίληψη. Στη συνέχεια οι απόφοιτοι της Πανεπιστημιακής Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων θα στελεχώσουν τις τουριστικές επιχειρήσεις στην περιοχή μας και θα βελτιώσουν την παροχή υπηρεσιών στους επισκέπτες μας. Χρήσιμο εδώ είναι να αναφέρω ότι η Μεσσηνία σε τουριστικά καταλύματα σε σύγκριση με άλλες τουριστικές περιοχές έχει τεράστια περιθώρια κατασκευής ξενοδοχειακών μονάδων.
Η ευθύνη και ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη μπορεί να ανήκουν στην Κεντρική εξουσία, όμως τον συντονισμό, την πρωτοβουλία και την τελική πρόταση προς την Κεντρική εξουσία πρέπει να την σερβίρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όλοι αυτοί που θα διεκδικήσουν στις επερχόμενες εκλογές αυτοδιοικητικές θέσεις καλό είναι να λάβουν πολύ σοβαρά και να αφυπνίσουν την τουριστική ανάπτυξη της Μεσσηνίας. Η Μεσσηνία έχει τεράστια περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης και κατ’ επέκταση πολλές θέσεις εργασίας. Ιδιαίτερα ο νέος Δήμαρχος Καλαμάτας πρέπει να αποτελέσει τον μπροστάρη αυτού του εγχειρήματος.
ΥΓ1. Απορώ γιατί όλα αυτά τα χρόνια αυτοί που χάραξαν την ανάπτυξη της Μεσσηνίας στα πλάνα τους δεν έβαλλαν την δημιουργία μιας μεγάλης μονάδας τυποποίησης λαδιού που θα συγκέντρωνε όλο το λάδι της Μεσσηνίας και που θα το εξήγαγε τυποποιημένο στο εξωτερικό αυξάνοντας το μεσσηνιακό εισόδημα κατά αρκετά εκατομμύρια ευρώ. (για το θέμα αυτό θα επανέλθουμε)
ΥΓ2. Πολλές εκατοντάδες ανθρώπων για πολλούς μήνες προεκλογικά θα ασχοληθούν με τα Αυτοδιοικητικά. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι όλοι με κουρασμένο μυαλό θα φθάσουν στην κάλπη. Αν όλοι αυτοί το ίδιο διάστημα ασχολούνταν με ειλικρίνεια για το πώς θα συνέβαινε η ανάπτυξη του τόπου μας είμαι βέβαιος ότι η ανάπτυξη θα ήταν πολλαπλάσια από αυτή που θα δημιουργήσουν τα Δημοτικά ή Περιφερειακά Συμβούλια που θα εκλεγούν στη συνέχεια.
* Μαθηματικός – MSc Ηθ. Φιλοσοφίας