ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΤΟ “ΧΑΡΑΤΣΙ” ΑΝΑ 6ΜΗΝΟ ΚΑΙ ΤΙ ΑΛΛΟ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2007
Ποσό 10,98 εκατομμυρίων € θα καταβάλει το ελληνικό δημόσιο στην “Μορέας A.E.” που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη, καθώς το σύνολο των (άμεσων) εσόδων, από τα διόδια δηλαδή στην εξάμηνη περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως τον Φεβρουάριο του 2020, υπολείπεται του Ορίου Κινδύνου Κυκλοφορίας – Εσόδων (Ο.Κ.Κ.Ε.) σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 25.Α της σύμβασης παραχώρησης που έγινε νόμος τον Μάιο του 2007.
Ειδικότερα, σχετική πρόβλεψη υπάρχει στο Νόμο 3559 ΦΕΚ Α’ 102 / 14 Μαΐου 2007 «Κύρωση συμβάσης παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη» και άλλες διατάξεις».
Τέτοιου είδους αποζημίωση (ή επιδότηση), σύμφωνα με τον προαναφερόμενο νόμο, θα δίδεται δύο φορές το χρόνο Σεπτέμβριο και Μάρτιο, μέχρι τη λήξη της σύμβασης διάρκειας 32 ετών, δηλαδή έως το 2039, σύμφωνα με το Όριο Κινδύνου Κυκλοφορίας –Εσόδων (Ο.Κ.Κ.Ε.) η κυκλοφορία του έχει εκτιμηθεί ότι θα είναι ζημιογόνος, καθώς ο “Μορέας” δεν θα εισπράττει κάθε εξάμηνο από τα διόδια, αυτά που προβλέπει η σύμβαση.
Να σημειωθεί ότι το σύνολο των άμεσων εσόδων του παραχωρησιούχου στην αντίστοιχη περσινή εξάμηνη περίοδο (03.09.2018 έως 02.03.2019) ανήλθε σε 14.353.761,20 € και το ελληνικό δημόσιο κατέβαλε στον “Μορέα Α.Ε.” ποσό 3.366.094,08 € (με ΦΠΑ), που υπολειπόταν του Ορίου Κινδύνου Κυκλοφορίας – Εσόδων(Ο.Κ.Κ.Ε.), σύμφωνα με τη σύμβαση.
Το τι προβλέπει η σύμβαση είναι δύσκολο να παρουσιαστεί, λόγω της πολυπλοκότητας των 2 πινάκων, επι των οποίων, λύνετι η… εξίσωση για το πόσα πρέπει να πάρει ο “Μορέας” απο το ελληνικό δημόσιο ανά εξάμηνο. Ωστόσο παραθέτουμε στη συνέχεια το σχετικό σημείο της σύμβασης για να αποκτήσετε κάποια γενική τουλάχιστον) αντίληψη της υποχρέωσης του δημοσίου να επιδοτεί τον “Mορέα, καθώς, όπως και να γίνει, “βρέξει χονίσει” ο παραχωρησιούχος εγγυημένα έσοδα και όχι σε ετήσια, αλλά σε εξαμηνιαία βάση!!
Για την ιστορία, για όσους δεν γνωρίζουν και για εκείνους που δεν θυμούνται, παραθέτουμε στη συνέχεια μερικά σημαντικά στοιχεία της σύμβασης που “λένε” πολλά:
Από τα 205 χιλόμετρα που εκμεταλλεύεται ο “Μορέας” (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα 159 χλμ, και Λεύκτρο – Σπάρτη 46 χλμ ), παρέλβε 82 χιλόμετρα έτοιμα και ακόμα 23 χλμ. που έφτιαχνε το ελληνικό δημόσιο (Αθήναιο – Λεύκτρο 13 χλμ. και Παραδείσια – Τσακώνα 10 χλμ.). Τουτέστιν απο τα 205 χλμ. που εκμεταλλεύεται ο “Μορέας”, τα 95 χλμ. τα παρέλαβε έτοιμα. Δηλαδή κατασκεύασε 110 χιλ. δρόμου, άνοιξε το δεύτερο κλάδο της σήραγγας Αρτεμισίου και διόρθωσε τις αστοχίες της προηγούμενης εργολαβίας στον αυτοκινητόδρομο (αν και δεν ήταν μάλλον απαραίτητο), κατασκευάζοντας δευτερο κλάδο στη σήραγγα Ραψομμάτη (μετά το Αρτεμίσιο προς Αθήνα).
Κι αναρωτιέται κάποιος: Όταν φτιάχνοντας ο “Μορέας” το μισό αυτοκινητόδρομο εισπράτει για τα επιβατικά αυτοκίνητα 20,00 € “πήγαινε -έλα”, πόσα θα μας έπαιρνε αν έφτιαχνε εξ ολοκλήρου τον αυτοκινητόδρομο, και τα 205 χιλιόμετρα δηλαδή; Η αριθμητική μας λέει 40,00 €!
Για του λόγου το αληθές, σας παραθέτουμε στη συνέχεια τα σχετικά σημεία της σύμβασης:
Γ. Ξ.