ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΕΩΝ
Δύο προτάσεις γνωμοδότησης –μια από τη Δημοτική Αρχή και άλλη μια από μειοψηφίες- υποβλήθηκαν επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου: Βελτίωση υφιστάμενου τμήματος της εθνικής οδού “Καλαμάτα – Ριζόμυλος”, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου -που άρχισε χθες το βράδυ- αλλά τελικά και οι δυο καταψηφίστηκαν τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα Πέμπτη (25/6/2020).
Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής που εισηγήθηκε ο αντιδήμαρχος Νίκος Μπασακίδης και καταψηφίστηκε με 22 ψήφους έναντι 15 θετικών, αναφέρει: «Όσον αφορά τη ΜΠΕ του έργου: “Οδικός άξονας νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος, Νομού Μεσσηνίας” δεν γνωμοδοτούμε θετικά, καθώς τη θεωρούμε ατελή και επιμένουμε στη συμπλήρωσή της με τις προσθήκες των απαιτούμενων βελτιώσεων που απορρέουν από τις συνολικές παρατηρήσεις ( ΤΕΕ, φορέων, αλλά και ενδιαφερομένων ιδιοκτητών).
Η πρότασή μας όμως δεν περιλαμβάνει μόνο την συμπλήρωση και διόρθωση της ΜΠΕ κατά τα ανωτέρω, αλλά εμπεριέχει ταυτόχρονα την πρόβλεψη και ενσωμάτωση του προτεινόμενου συνδετήριου δρόμου της πόλης με το αεροδρόμιο ως τη μόνη αποδεκτή προοπτική για το Δήμο Καλαμάτας».
Δεν εγκρίθηκε όμως ούτε η πρόταση των 4 παρατάξεων μειοψηφιών στο Δ.Σ. (Βασίλη Κοσμόπουλου, Βασίλη Τζαμουράνη, Μανώλη Μάκαρη και Τόνιας Κουζή), που γνωμοδότησαν υπέρ της ΜΠΕ του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος, ζητώντας -στο μέτρο του δυνατού- ενσωμάτωση προτάσεων που υπέβαλαν κατά τη συνεδρίαση του Σώματος,
Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας που ακολούθησε κατέληξε ισόπαλο 18-18. Να σημειωθεί, ότι ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Δημ. Πολίτης, ασκώντας το δικαίωμά του μέτρησε διπλή η (αρνητική) ψήφος του, επί της πρότασης των αντιπολιτεύσεων.
Έτσι, δεν θα υπάρξει γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας για τη ΜΠΕ του δρόμου “Καλαμάτα – Ριζόμυλος”.
Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τοποθετήθηκε έκανε ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Καρνέσης, ο οποίος παρείχε διευκρινήσεις και έδωσε απαντήσεις επί της μελέτης, καθώς και οι βουλευτές της Ν.Δ. Μίλτος Χρυσομάλλης και Περικλής Μαντάς. Ο κ. Χρυσομάλλης ακολουθώντας την πάγια θέση του τάχθηκε υπέρ της παραλιακής χάραξης, ενώ αντίθετα ο κ. Μαντάς, υπέρ της αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου, λύση την οποία μάλιστα χαρακτήρισε μονόδρομο.
Η ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Οι απόψεις, οι θέσεις και η πρόταση της δημοτικής Αρχής επι της ΜΠΕ του έργου: Βελτίωση υφιστάμενου τμήματος της εθνικής οδού «Καλαμάτα – Ριζόμυλος», όπως εισηγήθηκε το θέμα ο αντιδήμαρχος Νίκος Μπασακίδης, έχουν ως εξής:
Απόψεις
ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΠΕ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ «ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΡΙΖΟΜΥΛΟΣ»
Πάγια θέση μας είναι αυτή της παραλιακής χάραξης, όπως είχε δρομολογηθεί και σήμερα πιθανόν να πλησιάζαμε στην ολοκλήρωση του έργου, εφόσον δεν είχε ανατραπεί η όλη διαδικασία.
Επί της ουσίας δηλαδή, σήμερα καλούμαστε να τοποθετηθούμε για ένα άλλο έργο, το οποίο αφορά την βελτίωση – αναβάθμιση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού σε μήκος 16,4 χλμ. Επίσης πρέπει να παρατηρήσουμε ότι καλούμαστε να γνωμοδοτήσουμε επί του προτεινόμενου σχεδιασμού του οδικού άξονα και όχι επί ολοκληρωμένης μελέτης οδοποιίας.
Το τμήμα από Καλαμάτα μέχρι τον κόμβο της Μεσσήνης που βρίσκεται μέσα στα διοικητικά όρια του Δήμου μας, θεωρούμε ότι είναι το πλέον προβληματικό για τους εξής λόγους:
- Από τον κόμβο Ζαφείρη μέχρι τον κόμβο του Άρη και τον κόμβο του Ασπροχώματος ακολουθεί υφιστάμενες οδούς των οποίων βελτιώνει τα χαρακτηριστικά, αλλά απέχει από το να εξασφαλίσει σύγχρονη πρόσβαση στην πόλη, αφού πρόκειται για δρόμο διπλής κατεύθυνσης, χωρίς καν φωτισμό.
- Στο δε τμήμα από κόμβο Ασπροχώματος επί της Ε.Ο. έως κόμβο «Μορέα», η πρόβλεψη λωρίδας πολλαπλών χρήσεων ως υποκατάστατο της ύπαρξης παράπλευρων οδών, δεν μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτή λύση για την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των εκατέρωθεν επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων, και τίθενται ουσιαστικά θέματα ασφάλειας και λειτουργικότητας.
- Άλλη κρίσιμη παρατήρηση είναι πως απαξιώνεται η υπόσταση και μελλοντική αξιοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής εφόσον αυτή διέρχεται πάνω από τους κόμβους του έργου.
- Θέματα επίσης προκύπτουν αναφορικά με το κατά πόσο θα εξυπηρετούνται ομαλώς τα διερχόμενα οχήματα κατά τη φάση κατασκευής του έργου καθώς επίσης ο τρόπος εξασφάλισης συνεχούς παροχής του αρδευτικού ύδατος κατά τη φάση αποκατάστασης των υφιστάμενων αρδευτικών διωρύγων.
Είναι προφανές πως το οποιοδήποτε νέο τεχνικό έργο έχει εκ της φύσης του θετικό πρόσημο για μία περιοχή. Όμως δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουμε ζητήματα καίριας σημασίας όπως είναι η εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων κατά μήκος του δρόμου που ουσιαστικά αποκόπτονται, αλλά και την επικοινωνία της πόλης μας με το αεροδρόμιο που μόνο ανεπαρκής και προβληματική μπορεί να θεωρηθεί.
Με την ΜΠΕ που εξετάζουμε ουδεμία μέριμνα λαμβάνεται για τα παραπάνω θέματα και ταυτόχρονα ολόκληρη η δυτική παράκτια ζώνη που προορίζεται για τουριστικές επενδύσεις μένει απροσπέλαστη. Παρατηρούμε λοιπόν ότι η πόλη μας χάνει τη δυνατότητα μιας σύγχρονης, λειτουργικής και ασφαλούς πρόσβασης που θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς τη Δυτική Μεσσηνία και γενικά όλο το παράκτιο τουριστικό μέτωπο.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Σε ότι αφορά την ΜΠΕ που έχει υποβληθεί για την αναβάθμιση της Ε.Ο. δεν μπορούμε να δώσουμε τη σύμφωνη γνώμη μας, αν δεν ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις που αναφέρουμε και είναι οι στοιχειώδεις βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν για να είναι λειτουργικός ο άξονας.
- Αδιαπραγμάτευτα και αταλάντευτα ο Δήμος Καλαμάτας οφείλει να μεριμνήσει τόσο για την ασφάλεια των μετακινήσεων αλλά και την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων/εγκαταστάσεων στην περιοχή της ΒΙΠΕ. Τα κριτήρια αυτά δεν εξασφαλίζονται από τη Λωρίδα Πολλαπλών Χρήσεων που προβλέπεται στη ΜΠΕ για το Υποτμήμα ΙΙ του έργου και ως εκ τούτου η δημιουργία παράπλευρων οδών εξυπηρέτησης στο συγκεκριμένο σημείο, αποτελεί μονόδρομο.
- Όμως, κορυφαίο, πρώτης προτεραιότητας θέμα για το Δήμο μας, παραμένει ταυτόχρονα η σύνδεση με το αεροδρόμιο και η αξιοποίηση της δυτικής παράκτιας ζώνης.
Προτείνουμε λοιπόν την υλοποίηση ενός συνδετήριου δρόμου ήπιας κυκλοφορίας που θα ενώνει τον κόμβο του αεροδρομίου με την Νέα Είσοδο στο ύψος περίπου της Διασποράς.
Αυτός ο δρόμος αφ’ ενός θα οριοθετεί την εγκεκριμένη από το ΓΠΣ περιοχή γης υψηλής παραγωγικότητας με την περιοχή τουρισμού/αναψυχής, στην θέση που προβλεπόταν η παραλιακή χάραξη, καθώς ακολουθεί περίπου το ίχνος της, αλλά με γεωμετρικά χαρακτηριστικά που θα παραπέμπουν σε ένα δρόμο λειτουργικής εξυπηρέτησης και σύνδεσης, που χωρίς να διαταράσσει τα παρακείμενα οικοσυστήματα, θα δημιουργήσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής.
Θα είναι ο μοχλός που θα ενεργοποιήσει τις επενδύσεις και θα εξασφαλίζει περαιτέρω δυναμική για τη σύνδεση με τη γειτονική παράκτια ζώνη της Μεσσήνης. Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι η Περιφέρεια έχει εκφραστεί θετικά για σύνδεση της προέκτασης της Ποσειδώνος με την Μπούκα μέσω νέας γέφυρας στις εκβολές του Παμίσου, πιστεύουμε ότι έτσι θα ενισχυθεί η αναπτυξιακή προοπτική της δυτικής παραλιακής ζώνης .
Κατόπιν αυτών εισηγούμεθα
Όσον αφορά τη ΜΠΕ του έργου: «Οδικός άξονας νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος, Νομού Μεσσηνίας» δεν γνωμοδοτούμε θετικά καθώς τη θεωρούμε ατελή και επιμένουμε στη συμπλήρωσή της με τις προσθήκες των απαιτούμενων βελτιώσεων που απορρέουν από τις συνολικές παρατηρήσεις ( ΤΕΕ, φορέων, αλλά και ενδιαφερομένων ιδιοκτητών).
Η πρότασή μας όμως δεν περιλαμβάνει μόνο την συμπλήρωση και διόρθωση της ΜΠΕ κατά τα ανωτέρω, αλλά εμπεριέχει ταυτόχρονα την πρόβλεψη και ενσωμάτωση του προτεινόμενου συνδετήριου δρόμου της πόλης με το αεροδρόμιο ως τη μόνη αποδεκτή προοπτική για το Δήμο Καλαμάτας. Η δε πρότασή μας απεικονίζεται στο συνημμένο διάγραμμα.
Μπορείτε στη συνέχεια να δείτε ακόμα: