Τη νουβέλα του Αυστριακού συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, «Φόβος», σε διασκευή και σκηνοθεσία Έλενας Πέγκα ανεβάζει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας (ΔΗΠΕΘΕΚ) με μια ομάδα ηθοποιών της νεότερης γενιάς. Η πρεμιέρα είναι προγραμματισμένη για τις 27 Νοεμβρίου 2015 στην Καλαμάτα και στη συνέχεια η παράσταση θα ταξιδέψει στην Θεσσαλονίκη, για να καταλήξει στην Αθήνα στο τέλος Ιανουαρίου.
Ο «Φόβος», ένα κλασικό κείμενο γραμμένο την ίδια εποχή των σπουδαίων ψυχαναλυτικών κειμένων του Φρόυντ, ανοίγει την πόρτα στον θεατή σε μια κατάσταση αμείωτης δραματικής έντασης, όπου ο φόβος αλλάζει μορφές, αλλά παραμένει μπροστά του σε όλο το φάσμα των συναισθημάτων που τον συνοδεύουν. Ο έρωτας, ο γάμος, η πίστη, η ζήλια, η ίντριγκα, η απόρριψη, η αγωνία στροβιλίζονται στη σκηνή ανάμεσα στο γοητευτικό κουαρτέτο των εξαιρετικά χτισμένων χαρακτήρων του Τσβάιχ.
Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.
Οι παραστάσεις θα δοθούν:
- Στην Καλαμάτα, από 27 Νοεμβρίου μέχρι 27 Δεκεμβρίου 2015.
- Στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο «Αυλαία», από 7 μέχρι 17 Ιανουαρίου 2016.
- Στην Αθήνα, από τις 21 Ιανουαρίου 2016.
Η ταυτότητα της παράστασης
- Μετάφραση / Διασκευή: Έλενα Πέγκα. Στη μετάφραση συνεργάστηκε με την Μαριλένα Καβάζη, στη διασκευή με την Ορσία Σοφρά
- Σκηνοθεσία: Έλενα Πέγκα
- Σκηνικό – Κοστούμια: Αντώνης Δαγκλίδης
- Μουσική: Ορέστης Τάνης
- Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
- Επιμέλεια Κίνησης: Ίρις Νικολάου
- Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη
- Ηθοποιοί: Διαμαντής Καραναστάσης, Κατερίνα Μισιχρόνη, Κατερίνα Μαούτσου, Παναγιώτης Σούλης
- Φωτογραφίες: Τάσσου Βρεττού.
Σύνοψη του έργου
Η Ιρένε, μια νέα γυναίκα, παντρεμένη, έχει ένα νεαρό πιανίστα για εραστή. Κάθε φορά που φεύγει από το σπίτι του εραστή της λέει μέσα της πως είναι η τελευταία φορά. Δε θέλει να διακινδυνεύσει την οικογενειακή ζωή της, το ασφαλές σπίτι της, τα δυο της παιδιά, ούτε να χάσει το σύζυγό της, που της είναι αφοσιωμένος. Την τελευταία φορά που βγαίνει από το σπίτι του εραστή της, στην εξώπορτα θα συναντήσει μια αδίσταχτη γυναίκα που θα αρχίσει να την εκβιάζει. Από εκείνη τη στιγμή αρχίζει ένας διαβρωτικός φόβος. Η Ιρένε έρχεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο, συνειδητοποιεί πως μέχρι τώρα είχε ζήσει αποκλειστικά για τους άλλους, η ζωή της αλλάζει και οδηγείται σε μια σκοτεινή διαδρομή με αναπάντεχο τέλος.
Ο Στέφαν Τσβάιχ με χειρουργική ακρίβεια περιγράφει και αναλύει το φόβο ως ατομικό βίωμα, αλλά και τις κοινωνικές συνιστώσες του.
Σημείωμα της σκηνοθέτιδας
Η σκνηνοθέτις Έλενα Πέγκα σημειώνει τα εξής: «Στο έργο «Φόβος» του Τσβάιχ με ενδιαφέρουν τα κλασικά ερωτήματα που θέτει. Μια ιστορία συζυγικής απιστίας οδηγεί την ηρωίδα σε απόγνωση, προκειμένου να μην ομολογήσει το ερωτικό της πάθος για έναν άλλον άντρα. Γιατί ο σύζυγος της καταφεύγει στον εκφοβισμό ως μέσο υποταγής; Γιατί εκείνη φοβάται την τιμωρία της κοινωνίας; Ποιες κοινωνίες εκτρέφουν τον φόβο; Πρόκειται για τον φόβο του σώματος;
Το έργο γράφτηκε στην Βιέννη του 1913, σε μια κοινωνία που καλλιεργούσε την άρνηση των ενστίκτων. Σήμερα, εκατό χρόνια μετά, είμαστε λιγότερο συντηρητικοί; Τι ρόλο παίζει η κοινωνία στην επιλογή μας να είμαστε ή να μην είμαστε με έναν άνθρωπο και πώς; Τι κάνουμε με τις απαγορευμένες ερωτικές μας επιθυμίες;».