«Πραγματικά υπάρχει μια καθυστέρηση για την οποία όντως απολογούμαι» είπε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαος Ταχιάος για το δίκτυο άρδευσης του Φιλιατρινού Φράγματος απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς και βουλευτή Μεσσηνίας Αλέξης Χαρίτσης, ο οποίος χαρακτήρισε το έργο «γεφύρι της Άρτας». Ο κ. Ταχιάος αναγνώρισε ότι «αυτό το έργο προχώρησε επί των ημερών σας στις 3.7.2019» και καταλήγοντας υποσχέθηκε ότι «πολύ σύντομα θα έχουμε εξελίξεις ιδιαίτερα θετικές γι’ αυτό το γεγονός».
Η επίκαιρη ερώτηση που όπως είπε ο κ. Χαρίτσης «είναι η έβδομη ερώτηση που έχω καταθέσει εγώ προσωπικά για το συγκεκριμένο έργο», είχε ως θέμα «Κυβερνητική ανεπάρκεια στην υλοποίηση των αρδευτικών έργων του Φιλιατρινού φράγματος -άμεσος κίνδυνος για τις καλλιέργειες», και συζητήθηκε σήμερα Δευτέρα (9.9.20240) στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς και βουλευτής Μεσσηνίας Αλέξης Χαρίτσης άρχισε την ομιλία του επισημαίνοντας ότι «ενώ βλέπουμε τον Υπουργό σας να είναι παρών στα εγκαίνια μικρότερης σημασίας έργων, όταν είναι να μιλήσουμε για τα μείζονα, τα οποία έχει ανάγκη η περιοχή της Μεσσηνίας εκεί δυστυχώς για μια ακόμη φορά είναι απών».
Συνεχίζοντας είπε: «Τι έχει γίνει, όμως, με αυτό το έργο; Αν έπρεπε να το βάλουμε σε τίτλο θα έλεγα ότι είναι το “γεφύρι της Άρτας”, το οποίο έχει μεταφερθεί στη Μεσσηνία» και προχώρησε σε συνοπτικό ιστορικό: «Είναι ένα έργο το οποίο ξεκίνησε το 2006, το οποίο δυστυχώς εγκαταλείφθηκε στην πορεία και έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για να ολοκληρωθεί το κυρίως έργο το 2017 και έγινε μια ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια, ένας αγώνας δρόμου επιτρέψτε μου να πω και τότε και με τη δική μου παρουσία στο Υπουργείο, για να μπορέσουμε να εντάξουμε τα συνοδά έργα στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης του 2019 με προϋπολογισμό 48,5 εκατομμύρια περίπου τότε. Και λέω τα συνοδά έργα γιατί έχουμε ένα έργο το οποίο ήταν ουσιαστικά ένα κέλυφος, ένα φράγμα στο οποίο δεν είχαν προκηρυχθεί οι αναγκαίοι αγωγοί, τα αναγκαία δίκτυα. Είναι ένα έργο το οποίο έχει μείνει ημιτελές. Λίγες μέρες πριν τις εκλογές του 2019 εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Από τότε έχουν περάσει πάνω από πέντε ολόκληρα χρόνια και δυστυχώς δεν έχει γίνει από τότε απολύτως τίποτα».
Ο κ. Χαρίτσης διερωτήθηκε «Ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της κυβερνητικής αδράνειας αυτά τα πέντε χρόνια;», για να προσθέσει: «Έχουμε ένα έργο το οποίο ακριβώς επειδή δεν έχει τους αγωγούς και δεν έχει πού να διοχετεύσει το νερό, χάνονται από αυτό το έργο περίπου 9 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού ετησίως, τα οποία αντί να αρδεύουν τον κάμπο καταλήγουν στη θάλασσα. Βλέπουμε ότι ένα τέτοιο έργο το οποίο είναι τόσο σημαντικό έχει μείνει από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εδώ και περισσότερα από πέντε χρόνια στα αζήτητα, με πολύ μεγάλες επιπτώσεις στην αγροτική παραγωγή της περιοχής».
Καταλήγοντας ο κ. αρίτσης ανέφερε: «Κύριε Υφυπουργέ, επειδή πλέον ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι και επειδή δεν μπορούν να υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, θα ήθελα στην τοποθέτησή σας να σας ζητήσω να μας δώσετε ένα σαφές πλάνο και ένα ξεκάθαρο και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για το πώς θα προχωρήσει η ολοκλήρωση, η αποπεράτωση αυτού του τόσο σημαντικού έργου».
Απαντώντας ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαος Ταχιάος, αρχικά αναφέρθηκε στο σχόλιο του κ. Χαρίτση για τον υπουργό, λέγοντας πως «ο κ. Σταϊκούρας έχει δείξει ότι είναι παρών στα έργα […] είναι ένας άνθρωπος οποίος καταλαβαίνει πάρα πολύ καλά τα ζητήματα τα οποία αφορούν ανθρώπους της γης, ανθρώπους του μόχθου, οι οποίοι ζουν και εργάζονται σε αυτό που ονομάζουμε ελληνική επαρχία».
Όσον αφορά το έργο ο κ. Ταχιάος αναγνώρισε ότι αυτό το έργο προχώρησε επί των ημερών σας στις 3.7.2019, δηλαδή ελάχιστες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές. Είπατε μόνος σας ότι με πολύ κόπο προχώρησε αυτό το έργο, με πολύ κόπο πετύχατε και την ένταξη σε αυτό το χρηματοδοτικό πρόγραμμα».
Αναφερόμενος ο υφυπουργός στα προβλήματα του έργου σημείωσε: «Το μεγάλο ζήτημα το οποίο για ένα χρονικό διάστημα σίγουρα αξιοσημείωτο φρέναρε το έργο είναι οι απαλλοτριώσεις οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για τη δημοπράτηση του έργου. Tο έργο συμπεριλήφθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με ανωριμότητα. Αυτό δεν αναιρεί καθόλου τη σημασία της συμπερίληψής του. Όμως, καθώς όλες οι διαδικασίες θα γίνουν με το άρθρο 7Α εκείνο που ήταν πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι για να φτάσουμε στη δημοπράτηση θα έπρεπε να έχουν τελειώσει τουλάχιστον η κήρυξη των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων και η ύπαρξη μιας έκθεσης εκτίμησης σχετικά με τις εκτάσεις οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν. Δεν έχει μικρό εμβαδόν εκτάσεων προς απαλλοτρίωση αυτό το έργο. Μιλάμε για τετρακόσια στρέμματα τα οποία πρέπει να απαλλοτριωθούν. Δεν είναι μικρή έκταση. Προφανώς χρειάστηκε να κτηματογραφηθεί, χρειάστηκε να επικαιροποιηθεί μετά η σύμβαση της κτηματογράφησης, χρειάστηκε να γίνει μια σειρά διοικητικών πράξεων τις οποίες δεν έχει σημασία δεν τις αναφέρουμε στη Βουλή. Μπορώ να σας τις δώσω εγγράφως και να τις δείτε.
Και σε κάθε περίπτωση εκεί που υπήρξε μια δυσκολία η οποία για ένα πολύ μεγάλο διάστημα έφερε καθυστέρηση στο έργο ήταν στο ζήτημα των δασικών εκτάσεων. Στον χαρακτηρισμό κάποιων εκτάσεων ως δασικών έπρεπε να υπάρξει η απάντηση του Δασαρχείου Κυπαρισσίας η οποία καθυστέρησε και έφερε μια σειρά από καθυστερήσεις. Δεν θα αρνηθώ ότι υπάρχουν καθυστερήσεις, δεν θα αρνηθώ τη σημασία του έργου. Και θα αναφερθώ στη συνέχεια και στο υπόλοιπο του ερωτήματός σας».
Στη δευτερολογία του ο Αλέξης Χαρίτσης ανέφερε απαντώντας στον υφυπουργό πως αφ’ ότου το έργο εντάθηκε τελικά στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης «έχουν μεσολαβήσει περισσότερα από πέντε χρόνια και επειδή αυτό το έργο και προσωπικά δεν το έχω αφήσει στην τύχη του, θέλω να σας επισημάνω ότι αυτή που συζητάμε σήμερα είναι η έβδομη ερώτηση που έχω καταθέσει εγώ προσωπικά για το συγκεκριμένο έργο».
Ο κ. Χαρίτσης αφού επισήμανε ότι «έχουμε κάνει μια προσπάθεια κι εμείς από τη μεριά μας ως αντιπολίτευση όλα αυτά τα χρόνια να πιέσουμε έτσι ώστε να προχωρήσει αυτό το πολύ σημαντικό έργο», σημείωσε ότι «ο κ. Βορίδης το 2020, ως τότε Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, είχε δεσμευτεί στην απάντηση στην επίκαιρη ερώτησή μου, ότι τα αρδευτικά έργα θα δημοπρατηθούν το πρώτο τρίμηνο του 2021. Και φτάνουμε τώρα στο τέλος του 2024 και δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα».
Επίσης πρόσθεσε ότι «ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης στο αναπτυξιακό συνέδριο που έγινε πριν από λίγους μήνες πανηγυρικά μίλησε για την ένταξη των δικτύων του φράγματος στο ΕΣΠΑ, αυτό που πριν από λίγο εσείς αναγνωρίσατε ότι έγινε το 2019. Νομίζω ότι συνιστά εμπαιγμό προς τους αγρότες και προς τους πολίτες της Μεσσηνίας να εμφανίζονται ως επιτυχίες αυτά τα οποία έγιναν από προηγούμενη κυβέρνηση και να μην υπάρχει κανένα σχέδιο για το μέλλον και το πώς θα ολοκληρωθεί το έργο».
Περιμένω λοιπόν και θα ήθελα -για να μην χρειαστεί η έβδομη ερώτηση να γίνει η δέκατη έβδομη ερώτηση στο μέλλον- πραγματικά, κύριε Υφυπουργέ, να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα. Δεν μπορεί όλα αυτά τα χρόνια η δικαιολογία να είναι τα ζητήματα των απαλλοτριώσεων. Δεν μπορεί να καθυστερεί άλλο η υλοποίηση του Φιλιατρινού Φράγματος επειδή η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει επιλέξει να αδρανήσει, έχει επιλέξει να μην θέσει σε πρώτη προτεραιότητα αυτό το τόσο κρίσιμο έργο για την αγροτική παραγωγή της Μεσσηνίας και της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαος Ταχιάος στη δευτερολογία του μεταξύ άλλων ανέφερε για το έργο, πως «δεν υπάρχει καμία πρόθεση υστέρησης, καμία πρόθεση καθυστέρησης. Υπάρχει όντως η αντικειμενική ανάγκη αυτό το έργο να προχωρήσει και είναι μέσα στις προτεραιότητες και της Κυβέρνησης, αλλά και του Υπουργού και του Υπουργείου».
Συνεχίζοντας είπε ότι «θα υπάρξει η έγκριση των Τευχών Δημοπράτησης μέσα στο αμέσως προσεχές διάστημα. Δεν θα σας δώσω μήνα, γιατί θέλω να είμαι ακριβής. Σας λέω, όμως, ότι θα γίνει στο αμέσως προσεχές διάστημα, πιθανότατα -και μάλλον- πριν από τη λήξη αυτής της χρονιάς θα προχωρήσουν τα Τεύχη Δημοπράτησης».
Όπως είπε ο υφυπουργός «υπήρχε κι ένας άλλος αντικειμενικός λόγος για τον οποίον υφίσταται αυτή η καθυστέρηση. Άκουσα τις ημερομηνίες των δύο τελευταίων ερωτήσεών σας, αν δεν κάνω λάθος, ίσως και των τριών. Αυτές έγιναν μετά τις εκλογές του 2023. Τότε, όμως, το έργο είχε περιέλθει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είχε φύγει από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στο οποίο είχατε απευθύνει τις ερωτήσεις, κάτι το οποίο έφερε -όπως καταλαβαίνετε- και μια καθυστέρηση στο έργο.
Θα είμαι σε θέση, στο αμέσως προσεχές διάστημα, να σας δώσω ημερομηνίες. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι μπορούμε και με την υφιστάμενη εξέλιξη, αυτή που έχει ήδη προχωρήσει στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων, να προχωρήσουμε στα Τεύχη Δημοπράτησης, κάτι το οποίο θα ελέγξουμε με τις υπηρεσίες στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Πάντως, οφείλω να πω ότι το Φιλιατρινό Φράγμα αποτελεί μια προτεραιότητα, τα συνοδευτικά έργα του Φιλιατρινού Φράγματος, για να ακριβολογούμε. Ξέρετε, αυτό το έργο απέκτησε και ένα παρατσούκλι. Όπου πάω με ρωτούν τι γίνεται με το Φιλιατρινό Φράγμα. Στην πραγματικότητα μιλάμε για τα συνοδευτικά έργα τα οποία θα αρδεύσουν τον Κάμπο της Τριφυλίας. Νομίζω ότι μέσα στο αμέσως προσεχές διάστημα θα σας δώσω απαντήσεις. Πραγματικά υπάρχει μια καθυστέρηση για την οποία όντως απολογούμαι. Νομίζω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε εξελίξεις ιδιαίτερα θετικές γι’ αυτό το γεγονός. Σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας που πραγματικά επισπεύδει τη διαχείριση αυτού του θέματος».
Ακολουθεί το video με τη συζήτηση: