Για «σκανδαλώδη κοστολόγηση στην αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης (120 ΠΕΑ), στην Καλαμάτα, σε συνεργασία με το Ισραήλ», μίλησε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, σήμερα Πέμπτη (7/10/21) στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για την Ελληνογαλλική Αμυντική Συμφωνία. Σε παρέμβασή του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, είπε πως «οι ισχυρισμοί αυτοί είναι αναληθείς».
Ειδικότερα, για «σκανδαλώδη υπερκοστολόγηση στην αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, σε συνεργασία με το Ισραήλ», μίλησε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, σήμερα Πέμπτη (7/10/21) κατά τη συζήτηση για την «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Γαλλικής Δημοκρατίας για την εγκαθίδρυση στρατηγικής εταιρικής σχέσης για τη συνεργασία στην άμυνα και την ασφάλεια».
Όπως είπε ο κ. Τσίπρας, η αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα θα στοιχίσει κοντά στα 2 δισ. €, «ενώ εμείς είχαμε σχεδιάσει να αναπτυχθεί μόνο με δικές μας δυνάμεις με σχεδόν το ένα τέταρτο της τιμής». «Όλα αυτά τα προωθείτε με μια αγωνία να προλάβετε», σχολίασε.
Απάντηση στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, έδωσε με παρέμβασή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος λέγοντας πως «οι ισχυρισμοί αυτοί είναι αναληθείς» και προέτρεψε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ «να ανατρέψει σε αυτούς που σας συμβούλευσαν να πείτε αυτά γιατί δεν ήρθαν καλά διαβασμένοι και δεν συμβούλευσαν καλά».
- Ακολουθούν, από τα πρακτικά της Βουλής, οι τοποθετήσεις ομιλητών για το Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης (120 ΠΕΑ), στην Καλαμάτα:
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ (Πρόεδρος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς): …Είναι και η σκανδαλώδης υπερκοστολόγηση στην αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα σε συνεργασία με το Ισραήλ. Σκανδαλώδης υπερκοστολόγηση, διότι είναι ένα έργο το οποίο σχεδιάζαμε και ένα έργο για το οποίο μας είχαν δοθεί εισηγήσεις αντίστοιχης κοστολόγησης με αυτήν που συμφωνήσατε εσείς και εμείς είχαμε επιλέξει να προωθήσουμε με τις δικές μας δυνάμεις στο ένα τέταρτο της τιμής.
Και σας ερωτώ: Θα δώσετε αποδείξεις για την αναγκαιότητα των δύο δισεκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση του Αεροπορικού Κέντρου στην Καλαμάτα; Εμείς είμαστε εδώ και περιμένουμε. Αλλά είμαστε εδώ και θα ελέγξουμε μέχρι τέλους και το τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου που φεύγει από το δημόσιο ταμείο.
Επαναλαμβάνω: Όλα αυτά τα προωθείτε χωρίς μια συντεταγμένη θεσμική διαδικασία προγραμματισμού και προτεραιοποίησης και με μια αγωνία, κύριε Μητσοτάκη, να προλάβετε να καλύψετε εσείς όσο ακόμη θα είστε στα έδρανα της διακυβέρνησης του τόπου τις πιθανές συμφωνίες για όλον τον εξοπλιστικό ορίζοντα των επόμενων δεκαετιών. Γιατί αυτή η βιασύνη; Με υπέρογκες δαπάνες και με ταχύρρυθμες διαδικασίες. Και μάλιστα για μια υπερχρεωμένη –επαναλαμβάνω- χώρα και μάλιστα εν μέσω πανδημίας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Κωνσταντίνος Τασούλας): Έχει ζητήσει τον λόγο ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης για μία σύντομη παρέμβαση, επειδή ακούστηκαν θέματα που τον αφορούν. Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για μια σύντομη παρέμβαση.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Εθνικής Άμυνας): Άκουσα στην τοποθέτησή σας, αξιότιμε Πρόεδρε της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, να κάνετε λόγο για σκανδαλώδη υπερκοστολόγηση του Εκπαιδευτικού Κέντρου της Καλαμάτας και, επίσης, να ισχυρίζεστε ότι διαθέτουμε, διαθέταμε καλύτερες εναλλακτικές λύσεις, ότι, δηλαδή, μπορούσαμε να το κάνουμε φθηνότερα με δικά μας χρήματα.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Κυβέρνησης): Στο 1/4.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Εθνικής Άμυνας): Στο 1/4, μάλιστα, του συνολικού κόστους.
Οι ισχυρισμοί αυτοί είναι αναληθείς και θα σας προέτρεπα να ανατρέξετε σε αυτούς που σας συμβούλευσαν να πείτε αυτά, γιατί δεν ήρθαν καλά διαβασμένοι και, επομένως, δεν σας συμβούλευσαν καλά.
Η μόνη πρόταση που είχαμε στα χέρια μας όταν αναλάβαμε εμείς τη διακυβέρνηση, κύριε Πρόεδρε, ήταν αυτή μιας καναδικής εταιρείας ύψους 1,9 δισεκατομμυρίων. Στην πορεία προέκυψε και η ισραηλινή εταιρεία, ξεκίνησε να λειτουργεί ο ανταγωνισμός, είχαμε διαδοχικές μειώσεις των προτάσεων και καταλήξαμε στο ύψος εις το οποίο συμφωνήσαμε.
Αφότου πέρασε το πρόγραμμα από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής μετά από πεντάωρη συζήτηση και εξονυχιστικές εξηγήσεις που δόθηκαν για την κοστολόγηση, ξεκίνησε η κυρίως διαπραγμάτευση, η οποία οδήγησε στην τελική, αυτήν που ισχυρίζεστε εσείς ότι είναι σκανδαλωδώς υπερκοστολογημένη τιμή, η οποία είναι κατάτι μεγαλύτερη της αρχικής διότι μπήκε η ρήτρα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, που δεν είναι σκανδαλώδης παρέμβαση από το πουθενά, αλλά συνήθης πρακτική σε τέτοιου είδους μακροχρόνιες συμβάσεις. Ως γνωστόν, η σύμβαση αυτή είχε διάρκεια είκοσι δύο ετών. Άλλωστε, αυτή τη ρήτρα διαπραγματεύονταν και θα συζητούσαν, αν έπαιρναν αυτοί τη δουλειά, και οι Καναδοί.
Ο ισχυρισμός, όμως, ότι επιπλέον είχαμε και δική μας πρόταση κατατεθειμένη από την Πολεμική Αεροπορία και δεν την αξιοποιήσαμε, είναι απολύτως αναληθής, διότι κατά τη συνεδρίαση του ΣΑΓΕ τον Ιανουάριο του 2019 ο τότε Υπουργός Εθνικής Άμυνας -στα πρακτικά μπορείτε να ανατρέξετε και να το δείτε αυτό του ΣΑΓΕ, τα έχω πιο φρέσκα στη μνήμη μου και θα ήθελα να φρεσκάρω και τη δική σας- είπε, αποφάνθηκε ότι πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω η καναδική πρόταση, όπως να αναζητηθούν ενδεχομένως και άλλες λύσεις. Άλλες λύσεις δεν προτάθηκαν ποτέ. Και παρότι το ζητήσαμε τότε στην Επιτροπή Εξοπλιστικών και Άμυνας όταν για πέντε ώρες συζητούσαμε την Καλαμάτα, κανένας δεν προσκόμισε τον φάκελο κατά τον οποίο δήθεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε μόνοι μας στο 1/4 του ποσού. Και αυτό δε συνέβη διότι δεν υπήρχε φάκελος. Υπήρχε μόνο μία θεωρητική αναζήτηση από στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, που ποτέ, όμως, δεν αποτυπώθηκε σε πρόταση.
Γι’ αυτό τον λόγο αναζητήσαμε λύσεις σε ένα πρόβλημα, το οποίο, όπως καταλαβαίνετε, στο τέλος του έτους, με τη λήξη του προσδόκιμου βίου των εκπαιδευτικών αεριωθουμένων, θα είχε δραματικές συνέπειες για την ομαλή συνέχεια της εκπαίδευσης των Ικάρων μας και την βρήκαμε με την ισραηλινή πρόταση στην τιμή που έγινε αντικείμενο διαπραγμάτευσης και σίγουρα δεν αποτελεί σκανδαλώδη υπερκοστολόγηση.
Θα συνιστούσα, λοιπόν, πραγματικά, αυτοί που σας συμβουλεύουν επί αυτών των θεμάτων, να έρχονται καλύτερα διαβασμένοι, ώστε να μη δημιουργούνται εντυπώσεις, πρώιμη σκανδαλολογία σε αυτήν την Αίθουσα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Κωνσταντίνος Τασούλας): Kαλείται στο Βήμα ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, κύριος Αλέξης Τσίπρας για τη δική του δευτερολογία.
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ (Πρόεδρος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς): …Προσπάθησε να απαντήσει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας για την Καλαμάτα.
Κύριε Παναγιωτόπουλε, ήταν μια ενδιαφέρουσα τοποθέτηση, εξαιρετικά συγκινητική η προσπάθειά σας. Όμως, ξέρετε καλά, την Καλαμάτα την γνωρίζω καλύτερα απ’ όσο νομίζετε –όχι την πόλη της Καλαμάτας, τη Συμφωνία της Καλαμάτας. Καλαματιανοί εδώ υπάρχουν πολλοί, εγώ δεν είμαι.
Τη Συμφωνία για την Καλαμάτα την γνωρίζω πάρα πολύ καλά, κύριε Παναγιωτόπουλε και κύριε Μητσοτάκη. Πάρα πολύ καλά! Διότι αντίστοιχες προσφορές, όχι τόσο φουσκωμένες όπως αυτή που επιλέξατε, είχαν έρθει και επί ημερών μας.
Και προσωπικά είχα δεχτεί εισηγήσεις και είχα απορρίψει μια λογική μιας υπέρμετρης σπατάλης, διότι είχα ταυτόχρονα και εισηγήσεις από το ΓΕΕΑ και από τον επικεφαλής τότε του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και αργότερα επικεφαλής του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, τον κ. Χριστοδούλου, αλλά και από τον τότε γενικό επικεφαλής του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, τον κ. Αποστολάκη, οι οποίοι μου έδωσαν φάκελο συγκεκριμένο με πρόταση που αφορούσε τη δυνατότητα, με εγχώριες δαπάνες και δυνάμεις, να μπορέσουμε να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα.
Τη μισή αλήθεια είπατε λοιπόν, κύριε Παναγιωτόπουλε. Τη μισή αλήθεια είπατε! Εξετάσαμε τότε κάθε πιθανό σενάριο και προσφορές, όπως διακρατικές συμφωνίες και προσφορές εταιρειών για αγορά leasing, αλλά και δική μας ανάπτυξη του Κέντρου και αγορά δική μας, ώστε να μας μείνουν και τα αεροπλάνα.
Το 2018 πετύχαμε να έχουμε προσφορές για leasing περί τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για είκοσι χρόνια –αυτό το οποίο πάτε εσείς τώρα στα 20 δισεκατομμύρια- συμπεριλαμβανομένης και της συντήρησης και του άλλου εκπαιδευτικού αεροσκάφους του Τ-6, που έχουμε είκοσι πέντε αεροσκάφη.
Τελικά, ενώ ο συνεχής ανταγωνισμός βελτίωνε τις προσφορές και τείναμε προς την πρόταση της δικής μας ανάπτυξης του Κέντρου και αγορά δική μας του αεροσκάφους που πρότειναν οι περισσότεροι ανταγωνιστές, δηλαδή το M-346 της ιταλικής Leonardo, ήρθατε εσείς και τι κάνατε; Όλη την προηγούμενη συζήτηση την αγνοήσατε και αμέσως μετά από ένα ταξίδι του κ. Μητσοτάκη στο Ισραήλ, το καλοκαίρι του 2020, εξαγγείλατε –πάλι εξωθεσμικά- συμφωνία leasing με ισραηλινή ιδιωτική εταιρεία, την «Elbit Systems», για είκοσι χρόνια με αρχικό κόστος τα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, που τώρα έχει φτάσει τα 1,849 δισεκατομμύρια και θα πάει πάνω από 2.
Το χειρότερο, όμως, όλων είναι η βαριά εμπροσθοβαρής επιβάρυνση στην πληρωμή. Θα πληρώσουμε 600 εκατομμύρια το 2022, το 2023 και το 2024 και αν με αμφισβητείτε, έχω εδώ τα σχετικά έγγραφα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Και τι ακριβώς συνέβη; Με πρώτο έγγραφο –υπογραφής κ. Σκυλακάκη- υπογράφετε ότι θα δώσουμε τα τρία πρώτα χρόνια 389 εκατομμύρια ευρώ και την ίδια μέρα υπογράφετε και δεύτερο έγγραφο για 202 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον, δηλαδή σύνολο 592,24 εκατομμύρια ευρώ τα τρία πρώτα χρόνια.
Τα καταθέτω στα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Πρόεδρος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Αλέξης Τσίπρας καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).
Το 2022, το 2023 και το 2024 θα δώσουμε 600 εκατομμύρια ευρώ! Με 600 εκατομμύρια ευρώ για αγορά των «Μ-346» της «Leonardo», που το καθένα κάνει από 20 έως 25 εκατομμύρια ευρώ, θα είχαμε αγοράσει δέκα αεροσκάφη και θα είχαμε και όλο το κόστος συντήρησης των υπολοίπων «Τ-6» και όλο το κόστος λειτουργίας, με τα λεφτά που θα δώσετε τα τρία πρώτα χρόνια, για να δώσετε τη δυνατότητα σε Ισραηλινούς να αγοράσουν τα αεροσκάφη και να μας τα κάνουν leasing και να βγάλουν σε βάθος εικοσαετίας 2 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή μια υπέρβαση που αγγίζει τα 50 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος.
Και όταν σας κάναμε επίκαιρη επερώτηση, κύριε Παναγιωτόπουλε και κύριε Μητσοτάκη -αν δεν κάνω λάθος- στις 20 Απριλίου, για να έρθετε εδώ στη Βουλή να δώσετε εξηγήσεις για την υπόθεση της Καλαμάτας, αρνηθήκατε να έρθετε εδώ να απαντήσετε στον Ναό της Δημοκρατίας. Και δεν είναι, βεβαίως, η πρώτη επίκαιρη ερώτηση που δεν έχει απαντηθεί, αλλά ύστερα μην μας κατηγορείτε εμάς ότι δήθεν μιλάμε για σκανδαλολογία. Πολύ συγκεκριμένα επιχειρήματα σάς λέμε για υποθέσεις που είχαμε χειριστεί, εγώ ο ίδιος είχα χειριστεί.
Τόσο εύκολα, λοιπόν! Τόσο μεγάλη οικονομική δυνατότητα έχει η χώρα ξαφνικά μέσα σε δυο χρόνια. Πριν από τρία χρόνια μετράγαμε και το τελευταίο ευρώ. Τώρα ξαφνικά είσαστε πάρα πολύ large.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Κωνσταντίνος Τασούλας): Προχωρούμε στις δευτερολογίες των Προέδρων των Κοινοβουλευτικών Ομάδων με τον κ. Κυριάκο Βελόπουλο να έχει σειρά, τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδος Ελληνική Λύση για τη δική του δευτερολογία.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης): …Γι’ αυτό με την Καλαμάτα που είπε ο κ. Τσίπρας, έχει απόλυτο δίκιο. Υπάρχει ένα θέμα εκεί σοβαρό. Το ερώτημά μου όμως είναι: Η άρνηση εθνικής άμυνας δικαιολογεί τη συμπεριφορά του ΣΥΡΙΖΑ; Σαφώς και όχι. Ακόμη και στην Καλαμάτα όπου υπάρχει θέμα, σαφώς και όχι.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Τον λόγο έχει ο κ. Γεώργιος Τσίπρας από τον ΣΥΡΙΖΑ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: …Και βεβαίως η κορωνίδα των ζητημάτων που έχει οσμή σκανδάλου είναι η Καλαμάτα. Ειπώθηκαν προηγουμένως πράγματα. Δεν θα τα επαναλάβω. Θα αναφερθώ όμως σε δύο νούμερα που υπάρχουν σε σχετικά δημοσιεύματα. Αυτά δεν μπορεί να μην τα ξέρετε. Είχε φτάσει λοιπόν μέσω του ανταγωνισμού η προσφορά από τους μεν Καναδούς στα 62,7 κατ’ έτος και από την δε ELBIT στα 62,5 κατ’ έτος. Αυτό είναι από δημοσίευμα. Όμως νομίζω ότι αυτά τα νούμερα κάτι πρέπει να σας θυμίζουν. Αναζητείστε στην ΓΔΑΕΕ τα αντίστοιχα έγγραφα. Από τα 62 περίπου κατ’ έτος φτάσαμε στα 90. Πώς φτάσαμε στα 90; Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα.
Και το δεύτερο ερώτημα: Στα επόμενα τρία χρόνια –το είπε προηγουμένως ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξης Τσίπρας- θα δώσουμε 592 εκατομμύρια για την ακρίβεια για αυτό το αεροπορικό εκπαιδευτικό κέντρο. Συγγνώμη, αλλά από τα νούμερα που γνωρίζουμε -και δεν έχετε άλλα νούμερα υπόψη σας- μπορούσαμε με τόσα χρήματα να αγοράσουμε εμείς τα αεροσκάφη όχι με leasing, να μας μείνουν τα αεροσκάφη, να συντηρήσουμε τα είκοσι πέντε T-6 και να καλύψουμε το κόστος λειτουργίας του αεροπορικού κέντρου τουλάχιστον για μια δεκαετία. Γιατί αυτή η επιλογή; Και πώς φτάσαμε σε κάθε περίπτωση -αφήστε το αν το κάνουμε εμείς- στο μισό δισεκατομμύριο αύξηση από αυτά που ξέραμε; Ακόμα και στην Επιτροπή που μας ήρθε το αρχικό νούμερο, μιλάγατε για 1.375 που ήταν υπό διαπραγμάτευση. Και από το 1.375 πήγαμε στο 1.849.
Καταθέτω το σχετικό δημοσίευμα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Γεώργιος Τσίπρας καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν δημοσίευμα, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Τον λόγο τώρα έχει ο κ. Κεγκέρογλου από το Κίνημα Αλλαγής.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: …Για το εκπαιδευτικό κέντρο. Ξέρετε, κύριε Υπουργέ, σας επαίνεσα, γιατί από το 1,9 που ήταν επί Καμμένου με τους Καναδούς ξεκινήσατε από το 1,375. Αλλά προς Θεού, βάλτε λίγο φρένο! Θα ξεπεράσετε και τον κ. Καμμένο, όπως πάει η δουλειά. Είναι, βέβαια, διαφορετικής ποιότητας και διαφορετικής κατεύθυνσης και πρέπει να το πούμε αυτό. Είναι διαφορετική δομή.
Αυτό, όμως, το οποίο δεν έχω καταλάβει ακόμα -και το λένε πολλοί συνάδελφοι- είναι αν υπήρξε τελικά φάκελος για ελληνική πρόταση. Εγώ ζήτησα και στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων την άποψη της Αεροπορίας και ο σημερινός αρχηγός είπε ότι υπήρχε έκθεση, υπήρχαν συζητήσεις, φάκελος δεν υπήρχε. Και με αίτηση κατάθεσης εγγράφων, φάκελος δεν υπήρχε.