Η Γενική Συνέλευση της Ένωσης Συλλόγων & Κηδεμόνων Καλαμάτας, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 29/1/2023), ενέκρινε πρόταση του αντιπροέδρου της Ένωσης Γρηγόρη Οικονομόπουλου, σύμφωνα με την οποία, “το σημερινό σχολείο είναι πολύ μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών”.
Απευθύνει δε πρόσκληση προς “όλους τους συλλόγους γονέων, μαζί και με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, μαθητές), να συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες αυτές που να αναδεικνύουν τα διαχρονικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να παλέψουν για γενναία αύξηση της χρηματοδότησης της παιδείας μας”.
Η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης Συλλόγων & Κηδεμόνων Καλαμάτας έχει ως εξής:
Το σημερινό σχολείο είναι πολύ μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών!!!
Η εμφάνιση της πανδημίας ανέδειξε με εκκωφαντικό τρόπο, τη διαχρονική ευθύνη της πολιτείας για τα συσσωρευμένα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση. Θα περίμενε κάποιος, ότι μετά την περιπέτεια της πανδημίας, η πολιτεία θα αναθεωρούσε όλες αυτές της παθογένειες των προηγούμενων δεκαετιών και θα λάμβανε πλέον μέτρα που θα βελτίωναν την κατάσταση των σχολείων μας. Δυστυχώς, όμως, συνεχίζουν και αντιμετωπίζουν την παιδεία σαν οικονομικό μέγεθος. Γίνονται συνεχείς περικοπές στις δαπάνες της πολιτείας για την παιδεία. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι γονείς χρόνο με τον χρόνο να βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη (λίστες των σχολείων, τα φροντιστήρια, τις αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, κ.α.).
Τι σχολείο όμως πραγματικά έχουμε σήμερα ανάγκη;
- Ένα σχολείο που κατά την διάρκεια του ημερήσιου προγράμματός του θα καλύπτει όλες τις ανάγκες των παιδιών μας, τόσο στην απόκτηση της νέας γνώσης, στην προετοιμασία για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, στον αθλητισμό, στις ξένες γλώσσες, στις καλλιτεχνικές δραστηριότητες, κ.α. Αντ’ αυτού, μετά το πέρας του σχολείου ξεκινάει ένας μαραθώνιος τόσο για τα παιδιά μας όσο και για εμάς, όπου έχει ως αποτέλεσμα τον μηδενισμό του ελεύθερου χρόνου της οικογένειας.
- Ένα σχολείο που θα ενισχύει τη γενική μόρφωση και δεν θα μπερδεύουν τη γνώση με την άσκοπη συσσώρευση πληροφοριών. Αντ’ αυτού, προωθείται η αποσπασματική και διαφοροποιημένη απόκτηση δεξιοτήτων και διαμορφώνονται μαθήματα πρωτεύουσας και δευτερεύουσας σημασίας.
- Ένα σχολείο που θα δίνει ισότιμα τη σύγχρονη μόρφωση για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από οικονομική δυνατότητα της κάθε οικογένειας.
- Έχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που μέσα από τη γενική μόρφωση θα ενισχύει την κριτική σκέψη του μαθητή και θα τον προετοιμάζει για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Ένα Λύκειο που θα είναι πλήρως αποδεσμευμένο από τις εξετάσεις και όχι οι εξετάσεις να καθορίζουν τα πάντα στο πρόγραμμα του σχολείου.
- Από σχολεία ειδικής αγωγής, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις, όπου θα προωθούν τη συνεκπαίδευση και όχι την απομόνωση, με μόνιμο επαρκές προσωπικό όλων των ειδικοτήτων. Δομές που θα εξασφαλίζουν την δια βίου μάθηση, την πρόνοια και την απασχόληση των παιδιών. Που θα στηρίζουν ουσιαστικά και έμπρακτα τις οικογένειες τους.
Σε τι σχολείο ζουν και μαθαίνουν τα παιδιά μας.
Οι κτηριακές υποδομές, καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών μας; Τα σχολικά κτήρια καλύπτουν όλες αυτές τις προϋποθέσεις, για την ασφάλεια και υγιεινή των μαθητών και των εκπαιδευτικών; Υπάρχει ο κατάλληλος τεχνολογικός, εργαστηριακός, αθλητικός, καλλιτεχνικός εξοπλισμός στα σχολεία μας;
Στα παραπάνω ερωτήματα και σε ακόμη περισσότερα, σύσσωμη είναι η απάντηση των γονιών, που καθημερινά διαπιστώνουν τα χρόνια συσσωρευμένα προβλήματα των σχολείων:
Πολύ μακριά από την πραγματικότητα είναι οι συνεχείς αιτιάσεις της δημοτικής αρχής για «πρωτόγνωρο έργο» στα σχολείων μας. Οι όποιες παρεμβάσεις και αν γίνονται, δεν είναι σε θέση να αλλάξουν την συνολική εικόνα των σχολικών μονάδων, που παραμένουν πολύ μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε εμείς οι γονείς επιτυχία αν βάφτηκαν 3-4 σχολεία μετά από 30 και πλέον χρόνια, αν ανακατασκευάστηκαν κάποιοι χώροι υγιεινής μετά από 40 χρόνια, κ.α.
Η κακή έως ανύπαρκτη συντήρηση, η συνεχής υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση των υπηρεσιών, κ.α. έχει ως αποτελέσματα την οριακή λειτουργία των σχολείων μας. Τα χρήματα που λαμβάνουν τα σχολεία από τις σχολικές επιτροπές είναι ελάχιστα. Πίσω έχουν μείνει και οι εξαγγελίες για νέα σχολικά κτήρια (ειδικό δημοτικό, ειδικό γυμνάσιο, 17ο δημοτικό – Μπενάκειο, πρώην πολυκλαδικό, νηπιαγωγείο στην Ράχη, νέοι παιδικοί σταθμοί, κ.α.) Άλυτο παραμένει και το χρόνιο πρόβλημα καθαριότητας των σχολείων μας, όπου καθημερινά καλούνται οι καθαρίστριές μας, κάτω από απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες, να τηρούν χώρους που φιλοξενούν εκατοντάδες παιδιά, εκπαιδευτικούς, γονείς, σε κάποιο επίπεδο υγιεινής, με κάποιες λίγες ώρες που προφανώς δεν επαρκούν για τις πραγματικές ανάγκες.
Το σύνολο των συλλόγων γονέων, συνεχώς αναδεικνύουν και παλεύουν για τη βελτίωση των σχολικών κτηρίων. Εκατοντάδες παρεμβάσεις έχουν γίνει προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για τα δεκάδες προβλήματα που καθημερινά βιώνει η εκπαιδευτική κοινότητα. Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν γίνει και από την Ένωση γονέων του δήμου Καλαμάτας, όλα αυτά τα χρόνια, με αποκορύφωμα τη φετινή προσπάθεια με την σύνταξη τεχνικής έκθεσης και την παρουσία της στο δημοτικό συμβούλιο, όπου ζητούσαμε τη σύσταση τεχνικής υπηρεσίας, κατάλληλα στελεχωμένης με μόνιμο προσωπικό. Προς έκπληξή μας, μέσα σε όλα που ακούσαμε στο δημοτικό συμβούλιο, ακούσαμε πως ο δήμος έχει ήδη φτιάξει την υπηρεσία που ζητούσαμε, πράγμα που είναι πολύ μακριά από τις προτάσεις που έκανε η Ένωση.
Καλούμε, όλους τους συλλόγους γονέων, μαζί και με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, μαθητές), να συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες αυτές που να αναδεικνύουν τα διαχρονικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να παλέψουν για γενναία αύξηση της χρηματοδότησης της παιδείας μας.