Tου ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ
Το «Gaslighting» είναι η απόπειρα χειραγώγησης κάποιας/-ου με στόχο να αμφισβητηθεί η ορθότητα της σκέψης της/του. Κυρίως χρησιμοποιείται μεταξύ διαπροσωπικών σχέσεων. Ο όρος προέρχεται από το βρετανικό θεατρικό έργο «Gas Light», όπου ένας σύζυγος προσπαθεί να τρελάνει τη σύζυγό του μέσα από διάφορες τεχνικές, για να αμφισβητήσει η ίδια τη λογική της. Στην περίπτωση μας πρόκειται για ένα αυτοδιοικητικό «gaslighting». Είναι αναγκαία μια ανασκόπηση του ιστορικού της “διαμόρφωσης” του νέου Μάστερ Πλαν του Λιμένα της Καλαμάτας για να αντιμετωπίσουμε «gaslighting» και να μπορέσουμε τέλος να κάνουμε εξαγωγή χρήσιμών συμπερασμάτων από αληθή γεγονότα. Παραθέτω τιτλοποιημένα τα γεγονότα ώστε κάποιος φίλος/η να διατρέχει την ανάγνωση των γεγονότων ανάλογα με το χρόνο του. Παρουσιάζονται και τίτλοι νόμων με τις ημερομηνίες για αποκτήσει άποψη κάθε φίλη/ος και να αναρωτηθεί π.χ. γιατί οι όροι δόμησης ήρθαν εκ των υστέρων μαζί με το συνήθη χρονοεκβιασμό μέσω ενός έργου της ΔΕΥΑΚ .Ξεκινάμε;
2010 Ψήφιση νόμου. Ν.3852/10 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», προβλέπεται στο άρθρο 103 ότι κάθε Δήμος μπορεί να συνιστά ή να έχει ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου για τη διοίκηση και διαχείριση ζώνης λιμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
2012 ψήφιση νόμου 4071/12 (ΦΕΚ85Α). Με το άρθρο 46 του N. 4071/12 (ΦΕΚ85Α) «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση. Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ» έγιναν και οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις για εκείνα τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία για τα οποία την περίοδο 2001-2004 εκδόθηκε Π.Δ. της σύστασής τους αλλά η διαδικασία μεταφοράς αρμοδιοτήτων ή κατάργησής τους δεν εξελίχθηκε.
10/12/2012 το ΜΑΣΤΕΡ ΠΛΑΝ σε ΦΕΚ (ΦΕΚ 386/ΑΑΠ/10-12-12) Αποφασίζει να σταματήσει κάθε παρέμβαση στον προλιμένα! Αν διαβάσουμε προσεκτικά το ΦΕΚ σελ. 4946 ( δεύτερη στήλη) αναγράφεται πεντακάθαρα: “Δεν εγκρίνονται τα προτεινόμενα έργα στο χώρο του προλιμένα ο οποίος περιγράφεται από τα σημεία (Λ. Μ. Ν2, Ν1, Ν, Ξ2, ΞΙ, Ε5. Ε4. Ε3. Ε2. Δ. σχ. 300-ΣΤ2-Μ2, ημ. Αύγουστος 2009)” Με ποια επιχειρηματολογία γίνεται η επίκληση αυτού του ΦΕΚ για να τεκμηριωθεί οτι υπάρχει ΉΔΗ απόφαση για τα έργα του προλιμένα; ΠΩς ΈΓΙΝΕ “ΑΠΟΦΑΣΗ” η προσέγγιση της “ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΆ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ”; Όποιος διαβάσει το ΦΕΚ διαβάζει ότι παραπέμπεται για το μέλλον. «Ο χώρος αυτός να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά για ενδεχόμενη δημιουργία τουριστικού λιμένα, ναυταθλητικών και λοιπών εγκαταστάσεων αναψυχής“·
30/8/2013 [Έναρξη λειτουργίας Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου] Το Λιμενικό Ταμείο αρχίζει να λειτουργεί από 30-08-2013 ως Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας. Το λιμάνι της Καλαμάτας χαρακτηρίζεται ως εθνικής σημασίας. Η τρίτη συγχώνευση Λιμενικών Ταμείων στην ελληνική νομοθεσία αναφέρεται στο άρθρο 38 του Ν. 4150/13 (ΦΕΚ102Α) «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» στo πλαίσιo της ανάπτυξης Εθνικού Λιμενικού Συστήματος Δ.Λ.Τ. Καλαμάτας
29/4/2013 ψήφιση νόμου για την επικαιροποίηση. Ψηφίζεται ο νόμος 4150/2013 (ΦΕΚ Α 102/2013) ο οποίος προβλέπει τη διαδικασία της επικαιροποίησης του Master Plan για λιμάνια που χαρακτηρίζονται ως διεθνούς ενδιαφέροντος ή εθνικής σημασίας.
19/12/2016 σύμβαση ανατέθηκε από το Υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στα συμπράττοντα γραφεία: ‟MARNET A.T.E. – ΡΟΓΚΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.- ΤΡΙΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧ/ΚΟΙ Ε.Π.Ε –ΚΑΣΤΩΡ Ε.Π.Ε.- ΒΕΤAPLAN AEM – ΒΑΓΓΕΛΑΣ Γ. – ΜΠΙΝΙΣΚΟΣ ΠΑΝ.″ η μελέτη ‟Τεχνικές μελέτες των νέων έργων του Προγραμματικού Σχεδίου (MASTER PLAN) του Λιμένα Καλαμάτας″ με αντικείμενο:
- Η επικαιροποίηση του Master Plan.
- Η εκπόνηση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης των έργων που προβλέπει το Master Plan.
- Η μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Λιμένα Καλαμάτας.
19/1/2017 Συνάντηση γνωριμίας με τους μελετητές στο Δήμο
29/11/2017 ψήφιση νόμου Σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ. 19 παρ.4 περ. ε’ και παρ.9β του Ν.2932/2001 όπως τροποποιήθηκαν αρχικά με τις διατάξεις του αρθ.31 του Ν. 4368/2016 και στη συνέχεια με το αρθ.40 παρ 1 του Ν.4504/2017, ο καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης χερσαίας ζώνης λιμένα πραγματοποιείται με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μετά από σύμφωνη γνώμη της Ε.Σ.Α.Λ. όταν πρόκειται για λιμένες που έχουν χαρακτηρισθεί με το ΦΕΚ 202/Β’/16-2-2007 ως λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος ή εθνικής σημασίας ή μείζονος ενδιαφέροντος.
21/2/2018 Συνάντηση με τους μελετητές στο Δήμο
28/02/2018 Επιτροπή διαβούλευσης για τις προτάσεις που έχουν οι φορείς προς τους μελετητές
1/3/2018 Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ’αρ. 101/1-3-2018 απόφασή το Δ.Σ. Καλαμάτας κατέθεσε προτάσεις και τις έστειλε στους μελετητές.
ΔΗΜΑΡΧΟΣ:(Νίκας:) Λοιπόν, θέλω να ξέρετε τα εξής, ότι το Δημοτικό Συμβούλιο δεν αποφασίζει για το master plan, το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδοτεί και δεν θα γνωμοδοτήσει μία φορά, σήμερα, θα χρειαστεί να γνωμοδοτήσει και άλλες φορές ή άλλη φορά. Ήρθαν οι μελετητές λίγο αργά(!!!!!!!!), μέχρι τις 2 Μαρτίου, αύριο, πρέπει να έχουμε στείλει τη γνώμη μας ή έστω μέχρι τις 5 Μαρτίου.!! (χρονοεκβιασμός στο μέγιστο βαθμό)
ΜΑΚΑΡΗΣ: Κυρία Πρόεδρε… Κοιτάχτε να δείτε. Καταρχήν πού είναι οι μελετητές; Εσείς επικοινωνήσατε με τους μελετητές και δεν μας δίνετε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε, να υποβάλλουμε τα ερωτήματά μας.
ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Λοιπόν, να εξηγήσω και κάτι, για να μην παρεξηγούμαστε. Η μελέτη δεν γίνεται απ’ το Δήμο Καλαμάτας, ούτε από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Η επικαιροποίηση του master plan γίνεται από το Υπουργείο Υποδομών. Οι μελετητές είναι του Υπουργείου Υποδομών, αναφέρονται στο Υπουργείο Υποδομών, όχι σε μας. Αυτό πρέπει να είναι κατανοητό, είναι μελετητές του Υπουργείου Υποδομών, αυτό πληρώνει τους μελετητές. Ότι οι μελετητές σε κάποιο χρόνο να τους παρακαλέσουμε να έρθουν, γιατί δεν θα τελειώσει η ιστορία τώρα, να τους παρακαλέσουμε για να έρθουν. Δεν νομίζω να έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο, εγώ θα τους παρακαλέσω, δεν μπορώ να τους δώσω εντολή, δεν τους πληρώνουμε εμείς, δεν είναι δικοί μας μελετητές, είναι του Υπουργείου. Εντάξει;
ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Θα ξαναγίνει συζήτηση.
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ: Μανώλη, συγγνώμη, θα σου απαντήσω εγώ γι’ αυτό.
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ: Ήταν να έρθουν και χθες, το είπα και χθες, εκτάκτως έφυγαν για τη Σαντορίνη κατ’ εντολήν του Υπουργού.
ΜΑΚΑΡΗΣ: Ωραία, εφόσον ήταν να ’ρθουν και έγινε αυτό το έκτακτο και επίσης κατόπιν του αιτήματος…
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ: Ναι, αλλά πρέπει αύριο το πρωί να γνωμοδοτήσουμε, να το πάμε στο Υπουργείο. (Τι σχόλιο χρειάζεται;)
Προσθήκη εκ των υστέρων στο τι αποφασίζει
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
Γνωμοδοτεί (αντίθετα με ότι έλεγε ο Δήμαρχος και η εισήγηση ότι το ΔΣ απλά καταθέτει ενημερωτικά προτάσεις στους μελετητές και θα φέρει το θέμα σε δυο μήνες για να γνωμοδοτήσει το ΔΣ) επί της επικαιροποίησης του Προγραμματικού Σχεδίου (Master plan) Λιμένα Καλαμάτας καταθέτοντας, όπως ακολουθούν, τις απόψεις – προτάσεις του Δήμου Καλαμάτας σχετικά:
Στην απόφαση ενώ όπως διαπιστώνεται από τα πρακτικά – δεν διαβάστηκε κανένα επιπλέον τροποποιητικό ή συμπληρωματικό σημείο της αρχικής εισήγησης δεν έχει καταγραφεί σε αυτά, έχουν προστεθεί χωρίς να έχουν δηλωθεί δύο σημεία, όπως προκύπτει από τα πρακτικά. Είναι γνωστό ότι δεν μοιράζεται έντυπα η πρόταση για απόφαση που μπαίνει σε ψηφοφορία στο τέλος της συζήτησης όταν δεν έχει διαφοροποιήσεις από την αρχική εισήγηση ή διαδορετικά ο εισηγητής λέει προφορικά τις διαφοροποιήσεις που γίνονται στο σώμα. Η εισήγηση έλεγε: Δεν θα πρέπει να αλλάξουν χαρακτηριστικά του προλιμένα, δεδομένου ότι υπάρχει η αντίληψη στην πόλη να μη γίνει στον προλιμένα καμία επέμβαση επί της ακτογραμμής και να παραμείνει η αμμώδης παραλία. Οι ναυταθλητικές εγκαταστάσεις να κατασκευαστούν στο σημείο όπου βρίσκονται και σήμερα. Να εξεταστεί η δυνατότητα τοποθέτησης πλωτών προβλητών στον υπήνεμο μόλο και στους μόλους στην περιοχή του ΝΟΚ”. Τι “μπήκε από το παράθυρο”; Κρηπίδωμα!
* Οι ναυταθλητικές εγκαταστάσεις να κατασκευασθούν στο σημείο όπου βρίσκονται και σήμερα, με ενδεχόμενο την κατασκευή μικτού κρηπιδώματος, νότια και μεταξύ των μόλων.
* Δεν υπάρχει καμία αντίρρηση για κατασκευή των λιμενικών έργων με τη διαδικασία ΣΔΙΤ και για την είσοδο ιδιωτών στη διαχείριση του λιμανιού.
05/07/2018 Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ’αρ. 397/2018 απόφαση το Δ.Σ. Καλαμάτας αποφάσισε ότι στηρίζει τον εκσυγχρονισμό του Λιμένα Καλαμάτας με διαδικασία ΣΔΙΤ, καθώς και τη λειτουργία του, στο μεγάλο μέρος του ως τουριστικού λιμανιού για την υποδοχή και εξυπηρέτηση κυρίως μεγάλων τουριστικών σκαφών.
24/09/2019 Επίσκεψη των μελετητών στο νέο Δήμαρχο. Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου, στο Δημαρχείο Καλαμάτας, σύσκεψη σχετικά με την επικαιροποίηση του master plan λιμένα Καλαμάτας, έργου που έχει τον τίτλο «Τεχνικές μελέτες των νέων έργων του προγραμματικού σχεδίου (master plan) του λιμένα Καλαμάτας», βάσει της σχετικής Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, που ελήφθη σε συνέχεια διαβούλευσης.Σε αυτήν μετείχαν εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας μελετητών, ο Δήμαρχος, Θανάσης Βασιλόπουλος, αιρετοί του Δήμου Καλαμάτας, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου. Οι μελετητές καταθέτουν, επίσης, προτάσεις για τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης στη χερσαία ζώνη. [Με βάση αυτό το δημοσίευμα αν υπολογιστεί ο χρόνος διεξαγωγής του ΔΣ 24/3/2020 είναι μισός χρόνος που είχαν ενημερωθεί για τους όρους δόμησης!!!]. Όπως επισημαίνεται από τον Δήμο Καλαμάτας σε σχετικό δημοσίευμα, το προτεινόμενο master plan θα εισαχθεί προς γνωμοδότηση στο Διοικητικό Συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας, ενώ έχει αποσταλεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να εγκριθεί από την ΕΣΑΛ και αναμένεται να συζητηθεί εκεί τον Οκτώβριο, παρουσία εκπροσώπου του Λιμενικού Ταμείου.
23/1/2020 ΕΡΧΕΤΑΙ η μελέτη επικαιροποίησης του Master Plan Καλαμάτας (Α) και (Β) φάση. Με έγγραφο της Διεύθυνσης Λιμενικών Υποδομών (Δ20) του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών διαβιβάστηκε στο Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας σε ψηφιακή μορφή η μελέτη επικαιροποίησης του Master Plan Καλαμάτας (Α) και (Β) φάση στην οποία συμπεριλήφθηκε και ο αγωγός ομβρίων (έργο ΔΕΥΑΚ) καθώς και η αντίστοιχη ΜΠΕ προκειμένου να εκδοθούν οι αντίστοιχες αποφάσεις του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου και να αποσταλούν για μεν το Master Plan στη Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ( ΔΙΛΙΚΥΠ ’α) του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για δε τη ΜΠΕ στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΝ.
24/03/2020 Δημοτικό Συμβούλιο Πάλι αποσπασματικά μπαίνει το θέμα. Για τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης χερσαίας ζώνης λιμένα ο οποίος πραγματοποιείται με Προεδρικό Διάταγμα και όχι η μελέτη που ήρθε. Η παρέμβαση δεν έχουμε συζητήσει το ίδιο το Μαστερ Πλαν, καταπνίγεται με έντονες αποδοκιμασίες και το νέο δημοτικό συμβούλιο -θύμα του αυτοδιοικητικού «gaslighting»- τομισό τουλάχιστον πιστεύει ότι το μάστερ πλαν έχει συζητηθεί στο προηγούμενο ΔΣ .
Συμπεράσματα
Τα ερωτήματα για την σαλαμοποίηση και τα διαδικαστικά “καπνογόνα” για να κρύψουν τις επιδιώξεις τους είναι αρκετά!
Η πρακτική της Δημοτικής Αρχής και των τριών αυτοδιοικητικών περιόδων που ακολουθήθηκε ήταν η υιοθέτηση του δόγματος ότι είναι “αρμοδιότητα και αντικείμενο του αρμόδιου υπουργείου και όχι του Δημοτικού Συμβουλίου”.
Αλλά την άποψη τους αυτή την “υποβαθμίζουν” τη λένε ψιθυριστά, γιατί έτσι αφήνουν να γίνεται παραπληροφόρηση κάθε φορά με καθε συνεδρίαση στη κοινή γνώμη. Ότι συζητήθηκε το μάστερ πλαν, πέρασε το μαστερ πλάν, πάλι το μαστερ πλαν θα συζητήσουμε; που παρατηρούμε και σε διάφορα δημοσιεύματα καθε φορα.Αυτή η δημοτική αρχή είναι εκτεθειμένη πολιτικά με αυτη τους τη στάση.
Σήμερα το Λιμενικό Ταμείο είναι Δημοτικό και όχι κρατικό!
Δεν στέκει η “αρμοδιότητα είναι άλλων“ και το γνωρίζουν!
Θέλουν να επιβάλουν την κατεύθυνση για τον Προλιμένα κρυφά ότι είναι και αυτός Λιμάνι! Ποιος έχει δει το μάστερ πλαν; Πότε έγινε ψηφοφορία για αυτό στο δημοτικό συμβούλιο;
Τι αποφάσισε για τον Προλιμένα;
Είναι τουριστικός λιμένας; ή παραμένει προλιμένας;
Χωρά το υδροπλάνο εκεί που το εμφανίζουν σε ένα χάρτη; ποια είναι η εναλλακτική θέση; προτείνεται; ποια είναι η εναλλακτική για τις ναυταθλητικές χρήσεις προτείνεται;
Γιατί πρότειναν την κυβο-τσιμεντόστρωση τόσων στρεμμάτων στον προλιμένα;
Γιατί δύο κτίρια μέσα στη θάλασσα σε περιοχή τοπόσημο για την πόλη για ναυταθλητικές χρήσεις και μέχρι πότε προβλέπουν ότι θα υπάρχουν τέτοιες χρήσεις στον προλιμένα; Ποιος δηλαδή είναι ο βαθμός συμβατότητας με τη δράση των ομίλων όταν όπως σχεδιάζουν -αν περάσει, τελικά- θα έχει τότε αναπτυχθεί επαρκώς ως Λιμένας ο σημερινός Προλιμένας;
Τι ιεραρχήσεις προτείνουν οι μελετητές για μια σειρά θέματα πχ με ποια είναι αιτιολόγηση τους για τον ελλιμενισμό των μέγα γιοτ;
Η δημοτική αρχή κινείται με βάση τις δεσμεύσεις τις οποίες έχει και θέλει να τις διεκπεραιώσει. Γι’ αυτό καταφεύγουν σε ανορθόδοξο πόλεμο εναντίον του κορυφαίου συλλογικού οργάνου του Δημοτικού Συμβουλίου διοχετεύοντας κάθε φορά αποσπασματικά στοιχεία και αποσπασματικές θέσεις προς συζήτηση χρησιμοποιώντας τεχνικές «gaslighting». Την τελική ευθύνη για τη μη δημοκρατική εξέλιξη την έχει το σημερινό δημοτικό συμβούλιο με τη σημερινή σύνθεση του το οποίο είναι υποχρεωμένο να γνωμοδοτήσει για το μάστερ πλαν στην κατεύθυνση που υποδεικνύει και στα κύρια σημεία του και όχι προφανώς το προηγούμενο ΔΣ!
Κυρίως όμως ο σημερινός Δήμαρχος φέρει ακέραια και προσωπικά την ευθύνη για την απαξίωση της παραλίας και την παράλια περιβαλλοντική υποβάθμιση της πόλης σε εποχή μάλιστα κλιματικής κρίσης!