Του Δημήτρη Οικονομάκου
Δημοτικού Συμβούλου Καλαμάτας,
Eπικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης”
Στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας συζητήθηκε το αντιπλημμυρικό έργο του Μορέα με την έγκριση και την παρουσία του υπουργείου όπου παρευρέθηκε εκπρόσωπος του μαζί με τους μελετητές του έργου και τον Διευθύνοντα σύμβουλό του Μορέα. Είναι από τις συνεδριάσεις που θα άξιζε ένας εργαζόμενος να σπαταλήσει λίγο από το χρόνο του, να την παρακολουθήσει και να βγάλει τα συμπεράσματα του. Πρόκειται για ένα έργο που ανατέθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2017 στο Μορέα (όπως πανηγυρίζει και η ανακοίνωση της ΝΕ Σύριζα επί λέξει ΚΑΤΑΦΕΡΕ και το ανέθεσε), συνεχίστηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ που εξασφάλισε και τη χρηματοδότηση του έργου από το 2019 ύψους 79 εκ. ευρώ. Εντάσσεται σε ένα πακέτο έργων αξίας 500 εκ. ευρώ που εξαγγέλθηκε από τον κ. Καραμανλή όπου δόθηκαν με απευθείας ανάθεση σε τρεις – τέσσερις εταιρείες από τη Βόρεια Ελλάδα έως την Καλαμάτα για αντιπλημμυρικά έργα σε αυτοκινητόδρομους που παραδόθηκαν χωρίς αντιπλημμυρικές μελέτες και ουσιαστικά πλημμύρισαν τις πόλεις όπως την Κόρινθο, τη Καλαμάτα κ.α.
Δηλαδή τι λένε το υπουργείο, ο Μορέας και οι παρατρεχάμενοι; Αυτοί πού τους ενέκριναν το έργο δεν απαίτησαν έγκριση περιβαλλοντικών όρων, αφού οι ίδιοι καταμαρτυρούν ότι έπρεπε να προηγηθεί συνολική μελέτη διαχείρισης των πλημμυρικών απορροών. Με άπλα λόγια παρέδωσαν τον αυτοκινητόδρομο χωρίς αντιπλημμυρικά έργα και βούλιαξε η πόλη, η Θουρία κ.λ.π.. Τους το είπε στα μούτρα ο εκπρόσωπος της εταιρείας ότι αυτοί φταίνε που δεν είχαν κάνει τα αντιπλημμυρικά έργα και δεν ίδρωσε το αυτί κανενός. Το ότι ο Μορέας ήταν ο βασικός φταίχτης και ο υπαίτιος της πλημμύρας το έχουμε αναφέρει δεκάδες φορές από την πρώτη μέρα. Δημοτική Αρχή αλλά και αντιπολιτεύσεις δεν λένε κουβέντα για αυτές τις ευθύνες και βέβαια για την επιπλέον ανάθεση των 79 εκ ευρώ. Αυτοί που ευθύνονται για τις πλημμύρες παίρνουν έξτρα χρήμα τώρα για να μας σώσουν !
Όλοι ήταν λαλίστατοι για τα αντιπλημμυρικά αλλά η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Ουσιαστικά από το 2002 δεν έχει γίνει ούτε ένα αντιπλημμυρικό έργο στη πόλη. 6 χρόνια μετά είμαστε πάλι στο απόλυτο μηδέν μετά τις καταστροφικές πλημμύρες. Το ίδιο συμβαίνει και στα αντιπυρικά έργα, το ίδιο και στην αντισεισμική θωράκιση. Μόνο η Λαϊκή Συσπείρωση σε Δημοτικό –Περιφερειακό επίπεδο και μέσα στη βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ έχουν κάνει δεκάδες παρεμβάσεις για μικρά και μεγάλα έργα και συνολικότερο σχεδιασμό πολιτικής προστασίας. Όταν τα θέτουμε στις συνεδριάσεις του ΔΣ στον προϋπολογισμό, στο τεχνικό πρόγραμμα και άλλες φορές μας κοιτάνε σαν εξωγήινους.
Χορτάσαμε λαϊκισμό και μετάθεση ευθυνών από τη Δημοτική αρχή σε αυτή τη συνεδρίαση. Μας είπαν πως έχουν αγωνία μήπως πλημμυρίσει η πόλη, ότι αν δεν περάσει το έργο του Μορέα θα είναι καταστροφικό και πως ξύπνησαν το πρωί της πλημμύρας με τις γαλότσες και έτρεχαν στο Νέδοντα. Πραγματικά αναρωτιόμαστε όταν κυβερνά τα περισσότερα χρόνια το δικό τους κόμμα, όταν ελέγχουν απόλυτα το Δήμο και την περιφέρεια τόσα χρόνια, όταν είναι οι ίδιοι αντιδήμαρχοι για πάνω από 10 χρόνια, γιατί δεν είχαν την ίδια αγωνία για τις πλημμύρες και δεν έκαναν ένα έργο, ποιος τους εμπόδισε εκτός από την πολιτική τους. Όσο για τις λάσπες και τις γαλότσες αναρωτιόμαστε πραγματικά τι έπρεπε να κάνουν δηλαδή σαν αντιδήμαρχοι και Δημοτική Αρχή, να πάνε για καφέ στη Ναυαρίνου ή έκαναν απλά το αυτονόητο;
Εκεί όμως που ξεπέρασαν κάθε όριο είναι όταν έριξαν ουσιαστικά τις ευθύνες για τις καταστροφές στους πολίτες που έχτισαν στα ρέματα. Αυτοί που έκαναν επεκτάσεις του σχεδίου πόλης χωρίς να κάνουν οριοθέτηση των ρεμάτων, με αποτέλεσμα να μπουν και αυτά στο σχέδιο πόλης, χωρίς να φτιάξουν τις κατάλληλες υποδομές, καθώς και οι κυβερνήσεις που τα νομιμοποίησαν, δεν έχουν καμία ευθύνη. Φταίνε οι πολίτες που πλημμύρισε η Καλαμάτα, η Μάνδρα και κάηκε κόσμος στο Μάτι, στην Εύβοια και στην Ηλεία; Πρόκειται για ΥΒΡΙ ενάντια στους νεκρούς και σε όσους έχασαν αυτοκίνητα και περιουσίες εκείνο το βράδυ. Αυτοί που κυβερνούν τόσα χρόνια , που νομοθετούν, που νομιμοποιούν, που μπαζώνουν, που ελέγχουν τις πολεοδομίες να βγαίνουν και από πάνω κιόλας.
Ο Μορέας μαζί με το Υπουργείο ήρθε αποφασισμένος στην συνεδρίαση να προχωρήσει την πρόταση του χωρίς να παρεκκλίνει στο ελάχιστο. Απαξίωσε πλήρως τις άλλες προτάσεις. Τα λεφτά άλλωστε θα τα πάρει για τη δικιά του και θα τη διαμορφώσει όπως επιθυμεί. Συνοπτικά πρόκειται για έργο που θα καταλήγουν όλα τα ρέματα. Συνοπτικά πρόκειται για έργο, που θα καταλήγουν όλα τα ρέματα από ανατολικά και δυτικά του Νέδοντα σ’ αυτόν. Δηλαδή όλα τα νερά από το βόρειο μέρος της πόλης θα οδηγούνται με μεγάλη ταχύτητα στη θάλασσα περνώντας μέσα από το κέντρο της πόλης. Γι’ αυτό και απαιτείται να γίνει εκβάθυνση και διαπλάτυνση του ΝΕΔΟΝΤΑ σε όλο σχεδόν το μήκος του από τα συνεργεία του Δήμου μέχρι την παραλία. Από την 23ης Μαρτίου μέχρι τη Κιλκίς το σκεπασμένο κομμάτι θα ξεσκεπαστεί και μετά θα χτιστεί πάλι.
Είναι φανερό πως το έργο θα κρατήσει πάνω από δύο καλοκαίρια όπως ισχυρίζεται ο εκπρόσωπος του Μορέα και τα 79 εκ. θα γίνουν εύκολα 120 εκ. ευρώ όπως μας φανερώνει η ίδια η ζωή, τα ίδια τα έργα στη Περιφέρεια Πελοποννήσου και στο Δήμο Καλαμάτας.
Αναδείξαμε το παράδειγμα του δήμου Πάτρας στο θέμα του τραίνου που θα φτάσει στη πόλη της Πάτρας από το Ρίο. Ο Δήμος Πάτρας κατάφερε με αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου και λαϊκή κινητοποίηση να αλλάξει τα σχέδια του υπουργείου και το τραίνο να φτάσει στη Πάτρα υπόγεια με ασφάλεια και δημιουργώντας πάρκα, ποδηλατοδρόμους, παιδικές χαρές υπέργεια που θα αλλάξουν την όψη της πόλης. Αυτό σημαίνει αγωνιστική στάση Δημοτικής Αρχής που παλεύει για το λαό και την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής του ενάντια σε εταιρείες, τις κυβερνήσεις και την ΕΕ. Αυτή στάση απέχει χιλιόμετρα από αυτό που ζούμε στο Δημοτικό συμβούλιο.
Η πρόταση μας για το έργο ήταν να προηγηθεί οριοθέτηση των ρεμάτων (άνοιγμα, καθάρισμα, διαπλάτυνση, φυσική ροή κ.α ), φράγμα συγκράτησης νερών όπου κρίνουν οι επιστήμονες, μελέτη από το Δήμο και να γίνει διαπλάτυνση και εκβάθυνση του Νέδοντα όσο επιβάλλεται κα όπου χρειάζεται αμέσως μετά τα παραπάνω έργα. H πολιτική μας πρόταση για μια άλλη εξουσία που τις μελέτες, την κατασκευή και την συντήρηση θα την κάνει ένας Δημόσιος Φορέας κατασκευών αναδείχτηκε πιο επίκαιρη από ποτέ από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση του ΔΣ.
Έγινε επίσης σαφές για άλλη μια φορά ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις, Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές δεν νοιάζονται για τη προστασία της ζωής, της περιουσίας και του εισοδήματος των εργαζομένων. Χρήματα υπάρχουν όταν δίνονται π.χ 7,5 δις το χρόνο για το ΝΑΤΟ, για την πράσινη ενέργεια (πάλι στο ΜΟΡEΑ), για τα σκουπιδοεργοστάσια της ΤΕΡΝΑ, για τα μεγάλα τουριστικά θέρετρα αλλά για τις ανάγκες του λαού δεν βρίσκονται. Για το Μορέα που έχει λάβει 335 εκ. ευρώ μέχρι τώρα για το δρόμο Καλαμάτα-Κόρινθός και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 330 εκ. μέχρι το 2035 υπάρχουν, αλλά για όσους επλήγησαν από τις πλημμύρες υπήρχαν τα ψίχουλα των 500 ευρώ και των δάνειων που για να τα πάρουν πέρασαν από θεούς και δαίμονες.
Αυτά αποτελούν πεδίο δόξης λαμπρό για το λαό, να προβληματιστεί με βάση τη ζωή του, το εισόδημά του, τις ανάγκες του και να προβληματιστεί ποιοι καρπώνονται τους κόπους του, τον ιδρώτα του και ζουν πλουσιοπάροχα.
Να τα σκεφτεί, να τα επεξεργαστεί και να αποφασίσει στους αγώνες και στις εκλογές που έρχονται με ποιους θα πάει και ποιους θα αφήσει.