Του Σταμάτη Μπεχράκη μέλους του Δ.Σ. της ΠΕΔ Πελοποννήσου (ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ)
Με πρωτοβουλία οκτώ αυτοδιοικητικών παρατάξεων του πρώτου και δευτέρου βαθμού φιλοξένησαν στις 24 Μαρτίου στην Καλαμάτα τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών Κώστα Πουλάκη και πρόεδρο της αρμόδιας εισηγητικής επιτροπής προς την κυβέρνηση για τις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης. Ο σκοπός της πρωτοβουλίας αυτής όπως οι ίδιοι την αναπροσδιόρισαν ήταν η ενημέρωση των πολιτών και αιρετών αλλά και την πρώτη ανταλλαγή απόψεων με τους παραβρισκόμενους. Η πρωτοβουλία των Οκτώ παρατάξεων, ενώ αφορούσε απλά τη συν-διοργάνωση εκδήλωσης ενημέρωσης εντούτοις, προκάλεσε έντονη ανησυχία σε ένα μεγάλο τμήμα του Μεσσηνιακού κατεστημένου. Έσπευσαν να χτυπήσουν την πρωτοβουλία αντί να την χαιρετίσουν, χαρακτηρίζοντας την ως «εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ». Γιατί:
Πρώτον, ανησυχούν μήπως και στο μέλλον συνεχίσουν να εκδηλώνονται συνεργατικές κινήσεις και συγκλίσεις στο χώρο της μεσσηνιακής αυτοδιοίκησης, πράγμα που θα δυσχεράνει τη χειραγώγησή της από το Μεσσηνιακό κατεστημένο .
Δεύτερον, ανησυχούν ότι ο προγραμματικός διάλογος ακόμα και μικρές επιμέρους συνεργασίες μεταξύ αυτοδιοικητικών κινήσεων ή αυτοδιοικητικών προσώπων, θα υπενθυμίζουν στους εκλογείς ότι η αυτοδιοίκηση δεν είναι υποχρεωμένη να συναθροίζεται πίσω από πρόσωπα του χθες – μικρογραφίες της κεντρικής πολιτικής σκηνής.
Η πολιτική απρέπεια του κ. Νίκα, να χαρακτηρίσει ως κομματική εκδήλωση την πρωτοβουλία των οκτώ αυτοδιοικητικών παρατάξεων και μάλιστα παρατάξεων με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία πολιτική άποψη και αυτοδιοικητική τοποθέτηση. Οι τέσσερις διοργανώτριες περιφερειακές παρατάξεις φτάνουν το 40% του εκλογικού ποσοστού στις εκλογές του 2014, δείχνει απλά τουλάχιστον την αμηχανία του και την ανησυχία του.
Στις 31 Μαρτίου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας της ΟPINION POLL για λογαριασμό της Ένωσης Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης ” ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ”. Το αντικείμενο της έρευνας ήταν η διερεύνηση των απόψεων των πολιτών απέναντι στις επικείμενες μεταρρυθμίσεις στο θεσμικό πλαίσιο των Δήμων.
Όλα τα ευρήματα οδηγούν σε ένα κεντρικό αίτημα. Το 73,56 % ζητά νέο πλαίσιο λειτουργίας ώστε να διαδραματίσουν οι Δήμοι αυξημένο ρόλο στην παραγωγική ανασυγκρότηση και γι’ αυτό το 80,79 % πιστεύει ότι ο κάθε Δήμος πρέπει να επεξεργαστεί και να διαθέτει ένα ολοκληρωμένο Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για την κάθε περιοχή. Το 54,9% θεωρεί ότι θα είναι καλύτερα αν ενισχυθεί η οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ (έναντι ενός 23,34% που θεωρεί ότι θα είναι χειρότερα τα πράγματα) με φορολογική αποκέντρωση και απόδοση σε αυτούς του ΕΝΦΙΑ, αν και το 47,65% θεωρεί ότι δεν διαθέτουν τους κατάλληλους εισπρακτικούς μηχανισμούς. Το συντριπτικό 70,78% τάσσεται υπέρ της αναπτυξιακής δυνατότητας των Δήμων με μέτρα όπως πρόσβαση στο ΕΣΠΑ μέσω ειδικού Προγράμματος κ.α., ενώ το 58,22% θεωρεί ότι θα ήταν καλύτερα οι Δήμοι να αναλάβουν την ευθύνη και την διοίκηση του συνόλου του τοπικού κοινωνικού κράτους, αντί να υπάρχει πολυδιάσπαση δράσεων και αρμοδιοτήτων.
Σε αυτή την έρευνα υπάρχουν ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα για τα θέματα αιχμής στην συζήτηση που γίνεται ενόψει αλλαγής του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.
Α. Το 59 % κρίνει αρνητικά την συνένωση Δήμων και Κοινοτήτων και το 61,26% ζητάει αλλαγές στο χωροταξικό σε ένα νέο Νόμο.
Β. Το 60,05% θεωρεί σωστό ο Δήμαρχος να εκλέγεται από τον πρώτο γύρο με όποιο ποσοστό και αν συγκεντρώνει.
Γ. Το 50,18 % τάσσεται υπέρ της καθιέρωσης της απλής αναλογικής στην εκλογή δημοτικών συμβούλων, με αντίθετη άποψη να έχει το 32, 67%.
Δ. Φαίνεται η 5ετία να θεωρείται μεγάλη ως χρονική περίοδος θητείας και γι’ αυτό το 53,81% ζητάει να επιστρέφουμε στην 4ετία έναντι ενός 38,73% που ζητά να μείνει η 5ετία.
«Η απλή αναλογική θα διαλύσει την αυτοδιοίκηση ή θα την αποδιαλύσει», ανέφερε ο κ. δήμαρχος. Προφανώς η απλή αναλογική θα διευκολύνει και θα απελευθερώσει δυνάμεις που κατ’ ανάγκη δεν συναθροίζονται κάτω από κάποιο κόμμα για να πάρουν κάποιο χρίσμα, ένα τέτοιο σύστημα θα ευνοήσει τις ανεξάρτητες υποψηφιότητες.
Οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης, όπως και τα κόμματα πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται, δίνοντας το θετικό παράδειγμα σε μια κοινωνία που, αν μη τι άλλο, της λείπει η αντίληψη της συνεργασίας.
Οι δήμοι και οι περιφέρειες όπως και η χώρα πρέπει να κυβερνηθούν. Η κυβέρνηση πρέπει το συντομότερο να καταλήξει την πρότασή της, που δεν μπορεί παρά να εμπεριέχει μαζί και τις δικλίδες ασφαλείας ότι ένα αναλογικά εκλεγμένο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο θα μπορεί με διαφανείς διαδικασίες να οδηγήσει σε σταθερές «τοπικές κυβερνήσεις» σε κάθε περίπτωση.
Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πληθώρα περιπτώσεων με αρνητικά αποτελέσματα που παράγει με την λειτουργία του το δημαρχοκεντρικό – περιφερειαρχικό κεντρικό μοντέλο που ισχύει σήμερα. Η απάντηση για το αναποδογύρισμα της πραγματικότητας του δημάρχου Καλαμάτας μπορεί να δοθεί και σε τοπικό επίπεδο. Ας σκεφτούμε όμως απλά τη διαχείριση των απορριμμάτων και την αδυναμία του συγκεκριμένου μοντέλου να παράγει αποτελέσματα καθώς συναντά μεγαλύτερη δυσκολία για να εξασφαλίσει τη συνεργασία ευρύτερων αυτοδιοικητικών δυνάμεων από ό,τι ένα περιφερειακό συμβούλιο εκλεγμένο με την απλή αναλογική.