Η επίκαιρη ερώτηση για τα έργα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Καλαμάτας, που κατέθεσε στην Βουλή ο Βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης, προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, συζητήθηκε σήμερα στην ολομέλεια του Σώματος.
Αναφερόμενος ο κ. Χαρίτσης στις δηλώσεις του πρωθυπουργού στις 19/10/2019, για την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας κατά τα πρότυπα των υπολοίπων 14 περιφερειακών αεροδρομίων, είπε ότι μέχρι σήμερα είναι χωρίς αντίκρισμα εφόσον οι διαδικασίες υλοποίησης των έργων εκσυγχρονισμού και ανάπτυξής του κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς. Σημείωσε δε πως “το αεροδρόμιο Καλαμάτας δεν μπορεί να πάει στο 2030 με τις υποδομές του 1990”.
Απαντώντας ο υπουργός υποδομών σημείωσε ότι προχωρά η απαραίτητη διαδικασία των απαλλοτριώσεων και θα ακολουθήσει η αναβάθμιση του αεροδρομίου που -όπως είπε- “ο προϋπολογισμός εκτιμάται να είναι, σύμφωνα με τις μελέτες της ΥΠΑ, από τα 60 στα 80 εκατομμύρια ευρώ”.
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Ειδικότερα, ο κ. Χαρίτσης στην πρωτολογία του αφού τόνισε την ιλιγγιώδη εκτόξευση των διεθνών πτήσεων στο αεροδρόμιο Καλαμάτας κατά την τελευταία 10ετία, με αύξηση των αφίξεων κατά 400%, επεσήμανε ότι πλέον οι υποδομές του έχουν εξαντλήσει τις δυνατότητές τους σε ότι αφορά τον όγκο επιβατών και πτήσεων που έχει να διαχειριστεί, όπως για παράδειγμα η έλλειψη χωρητικότητας της αίθουσας αναμονής, η επέκταση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, του κτηρίου του αεροσταθμού και του περιβάλλοντα χώρου. Παράλληλα έθεσε το ζήτημα της έλλειψης ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας από την ΥΠΑ, θέση που τώρα καλύπτεται από ελεγκτή-στέλεχος της πολεμικής αεροπορίας. Τέλος ζήτησε από τον Υπουργό συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα των ενεργειών του Υπουργείου ως προς την διαδικασία των απαλλοτριώσεων για το έργο επέκτασης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου Καλαμάτας, εφόσον ακόμη δεν έχει εκδοθεί η δικαστική απόφαση για την τιμή της μονάδας απαλλοτριώσεων.
Ο κ. Χαρίτσης υπενθύμισε τέλος τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη κατά την διάρκεια επίσκεψής του στην Καλαμάτα στις 19/10/2019, όπου μεταξύ άλλων είχε δηλώσει «…το επόμενο διάστημα θα κινηθούν οι διαδικασίες για την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας κατά τα πρότυπα των υπολοίπων 14 περιφερειακών αεροδρομίων…» και «για το ταχύτερα αναπτυσσόμενο περιφερειακό αεροδρόμιο της χώρας, οι διαδικασίες θα είναι ξεχωριστές από τα υπόλοιπα…». Δηλώσεις που όπως είπε- μέχρι σήμερα είναι χωρίς αντίκρισμα εφόσον οι διαδικασίες υλοποίησης των έργων εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του αεροδρομίου κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
Στην απάντηση του ο Υπουργός Υποδομών ενημέρωσε αρχικά ότι η δικάσιμος που θα προσδιόριζε την τιμή μονάδας των απαλλοτριώσεων ήταν στις 7/12/2020, αλλά αναβλήθηκε λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας με νέα ημερομηνία δικάσιμου την 1/3/2021. Παράλληλα ο υπουργός υποστήριξε ότι για την αποφυγή περαιτέρω καθυστερήσεων υπήγαγε την συγκεκριμένη απαλλοτρίωση στις διατάξεις του άρθρου 7α (σ.σ. σε μεγάλα έργα εθνικής σημασίας οι απαλλοτριώσεις αυτές περνάνε με αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου). Όπως είπε ο υπουργός, η διαγωνιστική διαδικασία του έργου θα ξεκινήσει αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της απαλλοτρίωσης και δεσμεύτηκε ότι η όλη διαδικασία θα προχωρήσει τάχιστα.
Ως προς την κάλυψη θέσης ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας από την ΥΠΑ ο Υπουργός εκτίμησε ότι δεν δημιουργεί πρόβλημα στην πολιτική αεροπορία η κάλυψη του ελεγκτή από στέλεχος της πολεμικής αεροπορίας, ενώ άφησε περιθώρια «εάν και εφ’ όσον παραστεί ανάγκη» η θέση να καλυφθεί από την ΥΠΑ.
Κατά την δευτερολογία του ο κ. Χαρίτσης έθεσε και το θέμα των εξελίξεων για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος, που όπως ανέφερε αποτελεί αλληλένδετο έργο με την ανάπτυξη του αεροδρομίου, ζητώντας επιτάχυνση των διαδικασιών εφόσον και εκεί παρατηρούνται καθυστερήσεις, κυρίως πλέον από το συναρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος ως προς την έγκριση των περιβαλλοντολογικών αδειοδοτήσεων. Στην δευτερολογία του ο Υπουργός επανέλαβε ότι για τον οδικό άξονα έχει καταλήξει να μην αλλάξει η υφιστάμενη χάραξη, ενώ παράλληλα ανέφερε ότι το Υπουργείο «βλέπει» ταυτόχρονα και το έργο της περιμετρικής της Πύλου.
Κλείνοντας την δευτερολογία του ο κ. Χαρίτσης τόνισε ότι η επόμενη ημέρα της πανδημίας θα αναδείξει διεθνώς ένα εξόχως ανταγωνιστικό περιβάλλον στον τουρισμό. Συνεπώς οι υποδομές υποδοχής των ξένων επισκεπτών επιβάλλεται να εκσυγχρονιστούν ώστε να προσφέρουν συγκριτικό ποιοτικό πλεονέκτημα αλλά και να συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Υπό αυτό το πρίσμα τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του αερολιμένα Καλαμάτας πρέπει να τηρηθούν, χωρίς πλέον άλλες καθυστερήσεις.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Κατά τη δευτερολογία του ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ανέφερε -μεταξύ άλλων- για το αεροδρόμιο Καλαμάτας:
“Στο Αεροδρόμιο της Καλαμάτας λοιπόν, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, κύριε Χαρίτση, μια που εκλέγεσθε και είστε δραστήριος στην ευρύτερη περιοχή, μιλάμε για επέκταση και αναδιαρρύθμιση του κτηρίου του αεροσταθμού κατά δυόμισι χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, με δυνατότητα επέκτασης άλλων δυόμιση χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, αναβάθμιση και συντήρηση του υπάρχοντος κτηρίου του αεροσταθμού -η τεχνική μελέτη του έργου έχει ήδη εκπονηθεί και εγκριθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας-, επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά τριάντα δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, αναβάθμιση του διαδρόμου και τροχοδρόμου, εκσυγχρονισμός του ηλεκτρονικού δικτύου και δικτύου φωτεινής σήμανσης και κατόπιν του Πύργου Ελέγχου.
Ο προϋπολογισμός εκτιμάται να είναι, σύμφωνα με τις μελέτες της ΥΠΑ, από τα 60 στα 80 εκατομμύρια ευρώ. Άρα, μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο έργο αναβάθμισης και θεωρώ ότι αυτό το έργο πραγματικά θα δώσει μια μεγάλη πνοή.
Τώρα προχωράμε στο ζήτημα που έχετε θέσει στο δεύτερο ερώτημά σας και το οποίο είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Όπως γνωρίζετε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία, απέναντι βρίσκεται η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος και μάλιστα το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αναβαθμίζεται ως στρατιωτικό αεροδρόμιο, διότι παίρνει στην εποπτεία του και σε άλλες περιοχές.
Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι επί του παρόντος οι υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας παρέχονται αποκλειστικά από την Πολεμική Αεροπορία. Το γνωρίζετε αυτό δεδομένο ότι το αεροδρόμιο εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται στο εγχειρίδιο αεροναυτικών πληροφοριών ως στρατιωτικό.
Ερώτημα: Δημιουργεί πρόβλημα αυτό στην Πολιτική Αεροπορία; Κατά την άποψή μας όχι και θα σας πω γιατί. Γιατί και το αεροδρόμιο των Χανίων, το οποίο ανήκει στη «FRAPORT» όλος ο πύργος ελέγχου και όλη διαδικασία προσγείωσης και απογείωσης γίνεται από στρατιωτικούς. Τώρα εάν και εφόσον δημιουργηθεί ανάγκη να ενισχυθεί ο πύργος ελέγχου και με άλλους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εδώ είμαστε να το δούμε.