Τι γράφει “το απόκρυφο” και γιατί δεν το έφεραν στο δημοτικό συμβούλιο
Tου ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ
Ανυπόστατες θέσεις από τους μελετητές
Αναφέρουν αναληθώς “Στα πλαίσια του Β’ Σταδίου του Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) του Λιμένα Καλαμάτας, προτείνεται η αναδιάρθρωση των υποδομών και χρήσεων του λιμένα, σε συνδυασμό με τα προταθέντα και εγκεκριμένα από το ισχύον Προγραμματικό Σχέδιο έργα στον προσήνεμο και τον υπήνεμο μώλο (ΦΕΚ 386/ΑΑΠ/10.12.2012)”.
Η προβαλλόμενη παραπάνω άποψη ότι υπάρχει ήδη εγκεκριμένο μάστερ πλαν με εγκεκριμένο χαρακτηρισμό του προλιμένα ως ναυταθλητικό και τουριστικό λιμάνι και μάλιστα αναφέρουν ότι “ολοκληρώθηκε το 2012 (ΦΕΚ 386/ΑΑΠ/10-12-12)” είναι αναληθής και ανυπόστατη! Βέβαια τους ναυταθλητικούς ομίλους τους χρησιμοποιούν ως όχημα για να μαρινοποιήσουν στο μέλλον τον προλιμένα.
Αν διάβαζαν προσεκτικά το ΦΕΚ που επικαλούνται σελ. 4946 ( δεύτερη στήλη αναγράφεται πεντακάθαρα: “Δεν εγκρίνονται τα προτεινόμενα έργα στο χώρο του προλιμένα ο οποίος περιγράφεται από τα σημεία (Λ. Μ. Ν2, Ν1, Ν, Ξ2, ΞΙ, Ε5. Ε4. Ε3. Ε2. Δ. σχ. 300-ΣΤ2-Μ2, ημ. Αύγουστος 2009)” Με ποια επιχειρηματολογία γίνεται η επίκληση αυτού του ΦΕΚ για να τεκμηριωθεί ότι υπάρχει ΉΔΗ απόφαση για τα έργα του προλιμένα; ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ ” ΑΠΟΦΑΣΗ” Η διατύπωση να εξεταστεί “ΓΙΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ” απόφαση του Δ.Σ. Καλαμάτας;
Παραθέτω προς ενίσχυση τη δήλωση ανακοίνωση που εξέδωσε ο τότε Βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Θανάσης Πετράκος στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων ότι συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Κώστα Μουτζούρη στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και έθεσε στον κ. Μουτζούρη το θέμα για το λιμάνι της Καλαμάτας
“Ο κ. Μουτζούρης έδωσε τον χάρτη του master plan και τόνισε ότι είναι αποκλειστική υπόθεση της τοπικής κοινωνίας να συζητήσει αν μελλοντικά στον χώρο αυτό θέλει να δημιουργήσει ‘ελαφρές’ ναυταθλητικές εγκαταστάσεις καθώς και εγκαταστάσεις για μικρά τουριστικά σκάφη και δεσμεύτηκε άμεσα ότι θα κατέβει ο ίδιος στην Καλαμάτα για να δει τις ζημιές στον κυματοθραύστη”.
Προς τι η κοροϊδία ότι έχουμε αποφασίσει να μετατρέψουμε τον Προλιμένα σε Λιμένα ναυταθλητικών χρήσεων ή να μαρινοποιηθεί αν χρειαστεί στο μέλλον.
Δυο μόνο γεγονότα να ξαναθυμίσω.
28/8/2012: Όλοι θυμόμαστε την επιστολή του τότε Δημάρχου κ. Νικα στις 28 Αυγούστου 2012 να γίνει μαρίνα ο προλιμένας που είχε στείλει στην τότε υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη (εστάλη και στον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Σταύρο Καλαφάτη). Ανάμεσα στις προτάσεις για το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό περιλαμβάνεται η αξιοποίηση «μέρους του υπάρχοντος λιμανιού (Ανατολικό τμήμα, Προλιμένας) με μετασκευή του σε Μαρίνα»!
24/11/2017 ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ. Λιμάνι στον προλιμένα για να δένουν εκεί τα μεγάλα σκάφη και τα κρουαζιερόπλοια στοχεύει να φτιάξει η δημοτική αρχή Καλαμάτας. Αυτό αποκάλυψε χθες σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ανδρέας Καραγιάννης, με αφορμή την προχθεσινή συνάντηση του δημάρχου με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Ο κ. Καραγιάννης είπε ότι θα πρέπει να γίνει εκβάθυνση του χώρου του προλιμένα και την κατασκευή του λιμανιού εκεί θα την προτείνει η επικαιροποίηση του μάστερ πλαν. Το λιμάνι, όπως παρατήρησε ο ίδιος, θα φιλοξενήσει το υδατοδρόμιο, τα μεγάλα γιοτ και την υφιστάμενη μικρή εμπορική κίνηση.
Τι κρύβουν σήμερα και γιατί δεν έδωσαν το φάκελο του μάστερ πλαν στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Σταχυολογώ εν συντομία από τις ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΡΓΩΝ Δ/ΝΣΗ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ (MASTER PLAN) ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ B’ ΣΤΑΔΙΟ – ΤΕΥΧΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ χωρίς σχόλια, τα οποία θα κάνω σε άλλο κείμενο.
7.1.6. Ναυταθλητισμός
Ο ναυταθλητισμός αποτελεί μια από τις βασικές λειτουργίες και χρήσεις στο λιμένα Καλαμάτας. Σήμερα οι λιμενικές και χερσαίες υποδομές για την εξυπηρέτηση του ναυταθλητισμού είναι υποτυπώδεις. Στόχος της επικαιροποίησης του Προγραμματικού Σχεδίου του λιμένα είναι η διατήρηση της χρήσης και η ανάδειξή της, με την βελτίωση των λιμενικών και κτιριακών υποδομών.
Τα νέα κτίρια των ναυταθλητικών ομίλων προτείνεται να κατασκευαστούν στην ίδια περίπου θέση που βρίσκονται σήμερα, ήτοι στην περιοχή μεταξύ του μώλου του «Πανελλήνιου» και του μικρού μωλίσκου στα ανατολικά.
Στη θέση αυτή προβλέπεται επίσης κατάλληλη διαμόρφωση με κρηπίδωση του μεταξύ των μώλων μετώπου, με τη διαμόρφωση κεκλιμένου επιπέδου στο μέτωπο για την ανέλκυση/καθέλκυση των μικρών ιστιοπλοϊκών σκαφών.
Παράλληλα στο ανατολικό τμήμα του μώλου του «Πανελλήνιου» και στον μικρό μωλίσκο ανατολικά θα πραγματοποιείται ο ελλιμενισμός των ιστιοπλοϊκών σκαφών «ανοικτής θάλασσας», αλλά και άλλων σκαφών που θα επισκέπτονται το ναυταθλητικό κέντρο.
Στη χερσαία ζώνη πίσω από το νέο μέτωπο θα αναπτυχθούν όλες οι αναγκαίες κτιριακές και λοιπές υποδομές, ώστε να αναβαθμισθεί η λειτουργία των ναυταθλητικών ομίλων και να αναπτυχθεί έτσι ένα σύγχρονο ναυταθλητικό κέντρο.
7.1.7. Αναψυχή
Στο τμήμα μεταξύ της περιοχής των ναυταθλητικών ομίλων και του υπήνεμου μώλου διατηρείται η φυσική παραλία, κυρίως για λόγους διατήρησης της ιστορικής μνήμης της περιοχήςκαι για χρήση από τους περιοίκους (κολύμβηση). Η διατήρηση της παραλίας συντελεί επιπλέον στην απόσβεση των εισερχόμενων στη λιμενολεκάνη κυματισμών και στην αποφυγή ανακλάσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν όχληση στα μικρά ναυταθλητικά σκάφη και σε όσα σκάφη τυχόν θα ελλιμενίζονται στον υπήνεμο μώλο.
Εφ’ όσον μελλοντικά οι συνθήκες το απαιτήσουν είναι δυνατό στην περιοχή αυτή να κατασκευασθεί πρόσθετο κρηπιδωμένο μέτωπο και να αναπτυχθούν ήπιες λιμενικές χρήσεις, ανάλογες με αυτές που ούτως ή άλλως προβλέπονται για την περιοχή του προλιμένα.
7.9.1. Ως προς τη γεωγραφική θέση
Ο λιμένας Καλαμάτας έχει κατασκευαστεί μπροστά στην πόλη και καταλαμβάνει θαλάσσιο μέτωπο μήκους 1.200m περίπου και αποτελείται από τα εξής τμήματα:
- Την δυτική (κύρια) λιμενολεκάνη, η οποία οριοθετείται περιμετρικά από τον προσήνεμο μώλο, παραλιακά κρηπιδώματα και τον προβλήτα του «Πανελλήνιου», στα οποία αναπτύσσεται η κύρια δραστηριότητα του λιμένα (εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων, εμπορική κίνηση, ακτοπλοϊα).
- Την ανατολική λιμενολεκάνη (προλιμένας), η οποία οριοθετείται προς δυσμάς από τον προβλήτα του «Πανελλήνιου»,προς βορρά από το αδιαμόρφωτο παραλιακό μέτωπο (αμμώδης παραλία) και προς ανατολάς από τον υπήνεμο μώλο, στον οποίο αναπτύσσονται οι ναυταθλητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες αναψυχής.
Η Χερσαία Ζώνη του Λιμένα είχε αρχικά καθοριστεί με την υπ’ αριθμ. 34442/9.8.1966 απόφαση Νομάρχη Μεσσηνίας (ΦΕΚ 513/Β/16.8.66). Το 1999 τα όρια της Χερσαίας Ζώνης τροποποιήθηκαν με την απόφαση Λιμενικής Επιτροπής Ν. Μεσσηνίας με αριθμό 6882/21.5.99 (ΦΕΚ 539/Δ/19.7.99). Έχοντας υπόψη τα όρια της υφιστάμενης Χερσαίας Λιμενικής Ζώνης, τις χρήσεις γης στο σύνολο των περιοχών εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, τις δεσμεύσεις που υπάρχουν διάφορα τμήματα αυτής, καθώς και το περιορισμένο εύρος των προτεινόμενων παρεμβάσεων, δεν εξετάστηκαν εναλλακτικά σενάρια με βάση τη γεωγραφική χωροθέτηση των προτεινόμενων έργων.
7.11 Υποστηρικτικές μελέτες σχεδιασμού λιμενικών έργων
Στα πλαίσια της παρούσας Επικαιροποίησης του εγκεκριμένου Προγραμματικού Σχεδίου (MASTER PLAN) του Λιμένα Καλαμάτας εκπονήθηκε η υποστηρικτική μελέτη κυματικής διαταραχής, τα συμπεράσματα της οποίας παρατίθενται στη συνέχεια, ενώ το σύνολο της μελέτης παρατίθεται στο Παράρτημα Α.
Συγκεκριμένα τα βασικά συμπεράσματα από την διερεύνηση της υφιστάμενης κατάστασης είναι τα ακόλουθα:
- Η είσοδος και ο “προλιμένας” του Λιμένα Καλαμάτας είναι εκτεθειμένα στους εισερχόμενους κυματισμούς κυρίως N και ΝΑ κατεύθυνσης.
- Αντίθετα, στην δυτική λιμενολεκάνη η οποία είναι και η κύρια λιμενολεκάνη όπου ελλιμενίζονται και εξυπηρετούνται τα πλοία που προσεγγίζουν τον Λιμένα Καλαμάτας, το ύψος των κυματισμών είναι σημαντικά μικρότερο, και ικανοποιεί την απαιτούμενη συνθήκη για ύψη κύματος μικρότερα του 1m στις θέσεις παραβολής των πλοίων. Από τη διερεύνηση της νέας διάταξης του λιμένα Καλαμάτας, στην οποία έχουν συμπεριληφθεί τα προτεινόμενα έργα προκύπτουν τα ακόλουθα:
Ωστόσο τα προτεινόμενα έργα στον προσήνεμο μώλο, καθώς και ανακατασκευή του υπήνεμου μώλου δεν φαίνεται να ανακόπτουν σημαντικά τη δράση των κυματισμών προερχόμενων από τη ΝΑ κατεύθυνση κυρίως λόγω της διεύθυνσης κατά την οποία έχει διαμορφωθεί η είσοδος του Λιμένα.
Τοπικά στον “προλιμένα”, αλλά και στα κρηπιδώματα των ναυταθλητικών εγκαταστάσεων, παρατηρούνται ύψη κύματος που προσεγγίζουν τα 3m. Σημειώνεται ωστόσο ότι οι κυματισμοί αυτοί εμφανίζουν εξαιρετικά χαμηλό ετήσιο ποσοστό εμφάνισης.
Σε περίπτωση που μελλοντικά προκύψει αλλαγή της χρήσης στην περιοχή του προλιμένα και προβλεφθεί εκεί ελλιμενισμός σκαφών, θα πρέπει να διερευνηθεί η επέκταση του προσήνεμου μώλου, κατά το αναγκαίο μήκος ώστε να προστατεύεται επαρκώς η περιοχή της εισόδου και η ανατολική λιμενολεκάνη (προλιμένας).
8.1.2 Προσδιορισμός Διακριτών Αναγκών
Ο σχεδιασμός και η οργάνωση της κυκλοφορίας του λιμένα λαμβάνει υπόψη τις διακριτές ανάγκες που εξυπηρετούν τα επιμέρους λιμενικά τμήματα. Τα επιμέρους τμήματα, με βάση τη χωροθέτηση και οριοθέτησή τους, είναι τα εξής:
(δ) Ναυταθλητισμός Οι ανάγκες του τμήματος αυτού αφορούν σε χώρους στάθμευσης των οχημάτων, καθώς και σε ικανό χώρο για την κίνηση (προσέγγιση και ελιγμούς) οχημάτων που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη.
(ε) Αναψυχή Οι ανάγκες αφορούν σε χώρους στάθμευσης των οχημάτων. Επιπλέον, προβλέπεται η σύνδεση της οδού Ναυαρίνου και του υπήνεμου μώλου για μελλοντική χρήση του υπήνεμου μώλου για ελλιμενισμό σκαφών.
8.1.3 Συγκοινωνιακός Σχεδιασμός
Τμήμα Ναυταθλητισμού
Το τμήμα Ναυταθλητισμού έχει μία πύλη εισόδου/εξόδου η οποία χωροθετείται ανατολικά του «Πανελλήνιου».
Στο τμήμα Ναυταθλητισμού προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ελαφρώς μετατοπισμένος σε σχέση με τον υφιστάμενο. Ο χώρος αυτός θα εξυπηρετεί τις ανάγκες στάθμευσης των αλιέων, των χρηστών του τμήματος ναυταθλητισμού καθώς και των λοιπών χώρων αναψυχής στο τμήμα αυτό του λιμένα. Οι διαστάσεις του χώρου είναι 45,0×35,0m και η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 62 θέσεις στάθμευσης (συμπεριλαμβανομένων 6 για Α.ΜΕ.Α.) και διαστάσεων 5,0×2,5m (5,0×3,0m για τις θέσεις Α.ΜΕ.Α).
Ο χώρος στάθμευσης έχει διακριτή πύλη εισόδου και εξόδου και η κίνηση εντός του χώρου πραγματοποιείται σε διαδρόμους μίας κατεύθυνσης. Επιπλέον, έχει προβλεφθεί ικανός χώρος για την προσέγγιση (ελάχιστο πλάτος διαδρόμου 5,0m) και τους ελιγμούς (χώρος 30,0×125,0m) των οχημάτων που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη στο μέτωπο μεταξύ των μώλων που εξυπηρετεί την ανέλκυση/καθέλκυση ιστιοπλοϊκών σκαφών. Επισημαίνεται ότι δεν κρίνεται σκόπιμη η σήμανση του διαδρόμου κυκλοφορίας, καθώς θα χρησιμοποιείται μόνο για τα οχήματα που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη.
Τμήμα αναψυχής
Στο λιμενικό τμήμα αναψυχής δεν προβλέπεται σχεδιασμός συγκοινωνιακών υποδομών. Στάθμευση ΙΧ οχημάτων μπορεί να πραγματοποιείται στο χώρο στάθμευσης που έχει σχεδιαστεί στο τμήμα ναυταθλητισμού. Επισημαίνεται ότι σχεδιάζεται οδικό τμήμα σύνδεσης του υπήνεμου μώλου και της οδού Ναυαρίνου, για την εξυπηρέτηση μελλοντικών χρήσεων του μώλου. Το οδικό αυτό τμήμα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3.0m, μήκος 52m και κλίση 0,5%
8.2.2.4. ΛΟΤ 4. Τουρισμός /Αναψυχή – Ναυταθλητισμός – Αλιευτική δραστηριότητα
Το ΛΟΤ 4 περιλαμβάνει το βορειοανατολικό τμήμα της κύριας λιμενολεκάνης και το σύνολο του προλιμένα, τα οποία λειτουργούν ως χώροι αναψυχής και χώρος αλιέων και όπου βρίσκονται και οι εγκαταστάσεις των Ομίλων «ΑΙΟΛΟΣ» και «ΠΟΣΕΙΔΩΝ». Με την νέα πρόταση παραμένουν οι ίδιες λειτουργίες με βελτίωση του ΛΟΤ με τις προτεινόμενες διαμορφώσεις και από τον Δήμο Καλαμάτας. Οι υφιστάμενες κτιριακές εγκαταστάσεις του «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» (περί τα 210m2 ) και του «ΑΙΟΛΟΣ» (περί τα 490m2 ) προτείνεται να κατεδαφιστούν. Στην θέση τους προτείνονται νέες κτιριακές εγκαταστάσεις για τους δύο Ομίλους (βλ. Σχέδιο 409-ΜΡ-Β-3, α.α.12) και συγκεκριμένα δύο διώροφα κτίρια, κάθε ένα επιφάνειας περί τα 750m2 (βλ. Πίνακα 8.4). Ειδικότερα τα κτίρια περιλαμβάνουν χώρους αποθήκευσης σκαφών, χώρο προετοιμασίας αθλητών με αποδυτήρια, χώρους υγιεινής, χώρους προπονητών, Εντευκτήριο, αίθουσες διδασκαλίας, γραφεία, γραμματεία και χώρο αποθηκών. Επίσης προτείνεται και ένα κτίριο για τους αλιείς, με χώρο αποθήκευσης ειδών αλιείας και εγκαταστάσεων υγιεινής, επιφάνειας 60m2 (βλ. Σχέδιο 409-ΜΡ-Β-3, α.α.11).
Πίνακας 8.4. Κτιριολογικο Πρόγραμμα Κτιρίων Ομίλων (σύμφωνα με τη μελέτη που δόθηκε απο τον Όμιλο “Αίολος”)
Σελίδα 45 Χρήσεις Ναυταθλητισμού, οι οποίες δύναται να περιλαμβάνουν: − κτίριο(α) ναυταθλητικών ομίλων − γραφεία − χώρο διδασκαλίας − βιβλιοθήκη − εντευκτήριο − αναψυκτήριο / εστιατόριο − ιατρείο − χώρους υγιεινής και αποδυτήρια − φυλάκια εισόδου − υπόστεγα φύλαξης/αποθήκευσης/συντήρησης μικρών σκαφών − υπαίθριο χώρο παραμονής και προετοιμασίας των αθλητικών σκαφών − υπαίθριο χώρο στάθμευσης − χώρους ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων − στέγαστρα/πέργκολες − κάθε άλλη συναφή υποδομή, η οποία υποστηρίζει τον ναυταθλητισμό.
Πίνακας 12.2: Επενδυτικό Σχέδιο Λιμένα Καλαμάτας
Το παρακάτω σχέδιο το παραθέτω εγώ γιατί οι μελετητές ήταν υποχρεωμένοι να μελετήσουν τη διεπαφή των προτάσεων τους με το ΓΠΣ έχουν πληρωθεί και δεν έχουν υλοποιήσει ουσιαστικά τη δέσμευσή τους!