ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Τι θα πράξει η Περιφέρεια για τη ΣΔΙΤ της διαχείρισης των απορριμμάτων μετά τα έγγραφα “βόμβες”, με τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απειλεί με απόρριψη το αίτημα συγχρηματοδότησης του έργου ΣΔΙΤ Πελοποννήσου “που στείλατε στις 22-4-2020”, ζητούν να πληροφορηθούν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της “Αγωνιστικής Συνεργασίας” Θαν. Πετράκος και Δημ. Δρούγκας από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παν. Νίκα, με επερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων στο ΠεΣυ και τον Πρόεδρό του Εμμανουήλ Σκαντζό.
Η επερώτηση των Θαν. Πετράκου και Δημ. Δρούγκα, έχει ως εξής:
«κ. Πρόεδρε, κ. Περιφερειάρχη,
Μείζονα πολιτικά ζητήματα δημιουργούνται μετά τα έγγραφα “βόμβες” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που σας έχει αποσταλεί στις 15-6-2020 και του κ. Ανδρέα Μπακόπουλου και των συνεργατών δικηγόρων του, εκπροσώπων των φορέων και των συλλόγων που αντιδρούν στο καταστροφικό σχέδιο ΣΔΙΤ της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που σας έχει αποσταλεί στις 26-6-2020.
Τα έγγραφα αυτά “βόμβες” δικαιώνουν όλα όσα έχει τονίσει η παράταξή μας από το 2011 όταν ο κ. Τατούλης έφερε στο ΠεΣυΠ και υπερψήφισε το καταστροφικό αυτό σχέδιο ΣΔΙΤ, όπως φυσικά δικαιώνουν όσους αντιδρούν και αγωνίζονται 9 χρόνια τώρα ενάντια στο καταστροφικό αυτό σχέδιο ΣΔΙΤ.
Το κυριότερο όμως, πέρα της δικαίωσης και επιβεβαίωσης των όσων είχε καταγγείλει η “Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου”, είναι ότι τα έγγραφα αυτά βάζουν βαριά “ταφόπλακα” στη χρηματοδότηση του έργου ΣΔΙΤ από ευρωπαϊκούς πόρους για τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Με βάση το πρωτοσέλιδο που δημοσίευσε η “Εφημερίδα των Συντακτών” (χθες 9-7-2020), αλλά και την ανεπίσημη αλλά έγκυρη μετάφραση που κάναμε εμείς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απειλεί με απόρριψη το αίτημα συγχρηματοδότησης του έργου ΣΔΙΤ Πελοποννήσου που στείλατε στις 22-4-2020, διότι μεταξύ των άλλων, κρίνει και εντοπίζει μια σειρά παρατυπίες:
- Είναι μη συμβατό με τις κοινοτικές οδηγίες.
- Δεν ακολουθεί τις κοινοτικές οδηγίες για σταδιακή μείωση των σύμμεικτων απορριμμάτων, που μετά την επεξεργασία θα οδηγούνται σε ΧΥΤΑ και εντοπίζει ότι θα συνεχίσει να πηγαίνει πάνω από το 65% των απορριμμάτων στη χωματερή.
- Είναι υπερκοστολογημένο. Τονίζει χαρακτηριστικά ότι το κόστος του είναι υπερδιπλάσιο(!!!) από ανάλογα έργα που συγχρηματοδότησε η Ε.Ε. σε Ισπανία, Κροατία και Βουλγαρία.
- Υπάρχουν ψεύδη, αφού η χωροθέτηση στην περιοχή της Σκάλας γίνεται σε περιοχή NATURA 2000.
- Είναι υπερδιαστασιολογημένο.
- Είναι επιπλέον αποκαλυπτικό και οφείλετε να απαντήσετε και εσείς, όπως και ο κ. Τατούλης, διότι για πρώτη φορά αποκαλύπτεται ότι θα υπάρχει και μονάδα καύσης για παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και μονάδα βιοαερίου.
- Τονίζει στην υπόθεση της Περιφέρειας, ότι θα ανακτάται προς ανακύκλωση το 15% από τα σύμμεικτα απορριμμάτων κάτι που απέχει από την συνήθη πρακτική στην Ευρώπη και δεν έχει καμία βάση, αντίθετα επισημαίνει ότι μεγάλο μέρος των ανακτώμενων υλικών θα είναι μολυσμένο και συνεπώς δεν θα μπορούν να ανακυκλωθούν.
- Δεν ικανοποιείται η απαίτηση για χωριστή συλλογή των οργανικών και για τους 5 κάδους, με συνέπεια το παραγόμενο κόμποστ να είναι ακατάλληλο, λόγω υψηλού επιπέδου προσμίξεων, και να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό, διότι θα προέρχεται από σύμμεικτα απορρίμματα.
- Εντοπίζει αναντιστοιχίες στο ποσό της εθνικής δαπάνης κατά 2.667.897 ευρώ.
- Τονίζει ότι δεν συμπεριλήφθηκε στο επενδυτικό κόστος, το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας με βιοαέριο.
- Δεν εξηγεί γιατί επιλέχθηκε η συγκεντρωτική μέθοδος έναντι της αποκεντρωμένης.
- Δεν τεκμηριώνεται ότι το έργο θα είναι οικονομικά βιώσιμο.
- Δεν υπάρχει καμία ανάλυση των εναλλακτικών επιλογών.
- Αποκαλύπτει και άλλο ψέμα, ότι το έργο θα λειτουργεί για 33 χρόνια και όχι για 27, όπως έλεγε ο κ. Τατούλης, αλλά και η παρούσα Περιφερειακή Αρχή.
- Εντοπίζει ότι δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι οι χώροι είναι διαθέσιμοι για το έργο.
- Δεν έχει καμία προσαρμογή για να μετριαστούν οι επιπτώσεις από το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.
- Για τους χώρους υγειονομικής ταφής τονίζει ότι δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της οδηγίας 850/2018 και ούτε και με την απόφαση 1147/2018 της Επιτροπής.
Συνολικά, έχει τουλάχιστον 30 παρατηρήσεις και καταλήγει στη διατύπωση – “βόμβα” ότι η Ε.Ε. συγχρηματοδοτεί μόνο ασφαλή έργα, δηλαδή έργα που δίνουν έμφαση και προτεραιότητα στη χωριστή συλλογή 5 ροών (χαρτί, πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, οργανικά απόβλητα).
Οι 30 αυτές βαριές “κίτρινες κάρτες” αν συνδυαστούν με την εμπεριστατωμένη επιστολή που μας έχει στείλει ο κ. Ανδρέας Μπακόπουλος και οι συνεργάτες του, είναι σαφές ότι επιβάλλουν πλήρη αλλαγή πλεύσης από την Περιφέρεια στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η επιστολή του κ. Μπακόπουλου, η οποία είναι ιδιαίτερα εμπεριστατωμένη, έκτασης 55 σελίδων, κατά τη γνώμη μας ξεγυμνώνει όλες τις παρατυπίες και παρανομίες που είχαν γίνει και από την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή και από σας σήμερα. Μεταξύ των άλλων και πολύ συνοπτικά η συγκεκριμένη επιστολή τονίζει ότι υπάρχουν παραβιάσεις της έννομης τάξης, που έχουν γίνει σχετικά με την υπόθεση και που αφορούν την ΑΕΠΟ του έργου, τους όρους της Πράξης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (ΠΥΔΠ) του έργου, της Σύμβασης ΣΔΙΤ, τους χώρους του έργου για τους οποίους πρόσφατα είχαμε τη δικαίωση των ιδιοκτητών από το Δικαστήριο της Τρίπολης. Τονίζει επίσης ότι είναι αντισυνταγματική ενέργεια η προσπάθεια να εκδοθούν ειδικές διατάξεις κατά παρέκκλιση των υφισταμένων.
Κατόπιν όλων αυτών, προκύπτει η αναγκαιότητα άμεσα να γίνει ειδική συνεδρίαση του ΠεΣυΠ ώστε να αποφασιστεί η εγκατάλειψη αυτού του απαράδεκτου και γεμάτου παρατυπίες και παρανομίες έργου.
Οφείλετε, κ. Περιφερειάρχη, να καταλάβετε ότι η επιλογή σας να υιοθετήσετε πλήρως το σχέδιο του κ. Τατούλη, το οποίο είναι γεμάτο παρανομίες, όπως πλέον τονίζουν και οι έγκριτοι δικηγόροι αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όχι μόνο η “Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου” είναι για τα σκουπίδια. Επιπλέον η επιλογή σας να γίνετε “βασιλικότερος του βασιλέως” και χρησιμοποιώντας την απαράδεκτη και αντισυνταγματική τροπολογία που εσείς ζητήσατε, ώστε η αρμοδιότητα των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων να μεταφερθεί στην Οικονομική Επιτροπή από το ΠεΣυΠ είναι και θα είναι βαρύτατο ολίσθημα ενάντια στη δημοκρατία.
Επειδή όμως, βλέπουμε διάφορα δημοσιεύματα που μιλάνε για καύση και φυσικά δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, αλλά ούτε και στην Ε.Ε., παρά το ότι έχει βάλει για τη διαχείριση των απορριμμάτων, σοβαρά και υψηλά περιβαλλοντικά κριτήρια και η απόρριψη του συγκεκριμένου μοντέλου μπορεί να οδηγήσει σε επιλογές καύσης, όπως γίνεται στον Βόλο, οι οποίες είναι εξίσουκαταστροφικές για το περιβάλλον, πρέπει το θέμα να έρθει άμεσα στο ΠεΣυΠ, ώστε επιτέλους να υιοθετήσει το ΠεΣυΠ ορθή περιβαλλοντικά μέθοδο και με τρόπο που να είναι υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους πολίτες.
Για όλους αυτούς τους λόγους:
Α) Κάνουμε αίτηση κατάθεσης εγγράφων:
- Όλα τα έγγραφα και τα παραρτήματα που έχουν σταλεί από την Περιφέρεια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2011 μέχρι σήμερα.
- Όλες τις απαντήσεις με τα παραρτήματά τους που έχει στείλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Περιφέρεια και στα Υπουργεία.
Σας υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ημερομηνία 28-8-2017, το οποίο ήταν προειδοποιητικό για το σημερινό έγγραφο. Δυστυχώς όμως η προηγούμενη κυβέρνηση το έκρυψε και το κυριότερο ο κ. Τσίπρας, αντί να σταματήσει το έργο, ήρθε το 2018 στο Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Τρίπολη και υιοθέτησε πλήρως το σχέδιο του κ. Τατούλη, στο οποίο είχατε ήδη προσχωρήσει και εσείς κ. Περιφερειάρχη.
- Την επιστολή του κ. Μπακόπουλου και των συνεργατών με ημερομηνία 26-6-2020, ώστε να ενημερωθούν όλοι οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι.
- Την επίσημη μετάφραση του εγγράφου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ημερομηνία 15-6-2020.
Β) Σας ρωτάμε:
- Τι απαντήσεις δίνετε στα 30 ερωτήματα – “κίτρινες κάρτες” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
- Τι απαντήσεις δίνετε στην εμπεριστατωμένη επιστολή των δικηγόρων (Ανδρέας Μπακόπουλος και συνεργάτες);
- Συμφωνείτε με την πρότασή μας να έρθει άμεσα το θέμα σε ειδική συνεδρίαση του ΠεΣυΠ; Ζητάμε να μας απαντήσετε άμεσα στο ερώτημα αυτό, διαφορετικά θα κινηθούμε με τη διαδικασία του 1/3 να το φέρουμε εμείς ως θέμα.
- Θα σεβαστείτε τον νομικό μας πολιτισμό ή θα επιμείνετε να προχωρήσετε στο σχέδιο ΣΔΙΤ, με σκοπό να δημιουργήσετε τετελεσμένο, παρότι, όπως σας τονίζει στην επιστολή του ο κ. Μπακόπουλος, εκκρεμεί η συζήτηση στο ΣτΕ;
- Σκέπτεστε, μετά απ’ όλα αυτά, να αλλάξετε ριζικά τη ρότα της διαχείρισης των απορριμμάτων, δηλαδή να σταματήσετε το καταστροφικό σχέδιο ΣΔΙΤ και να πάμε στο σωστό περιβαλλοντικά και οικονομικά μοντέλο που περιγράψαμε παραπάνω και σημαίνει:
α) αποκεντρωμένη μέθοδο κατά ομάδα Δήμων.
β) έργα όχι ΣΔΙΤ αλλά στην ιδιοκτησία των Δήμων και
γ) διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση, ανάκτηση υλικών, κομποστοποίηση και το ελάχιστο υπόλειμμα να θάβεται σε ΧΥΤΥ.
Οι επερωτώντες περιφερειακοί σύμβουλοι
Θανάσης Πετράκος
Δημοσθένης Δρούγκας