Στον οδικό άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, στα σχέδια δημιουργίας Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού στη Μεσσηνία, στο φράγμα Μιναγιώτικο, στο πολιτικό και το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αναφέρθηκε σήμερα στην Τρίπολη ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρουσίαση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου για το 2030, προϋπολογισμού 5,25 δις. €, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερα από 200 έργα και αρκετές πρόσθετες παρεμβάσεις.
Ως προς τον δρόμο από τον Πύργο προς το Καλό Νερό και την Τσακώνα, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη σύσκεψη στο πρωθυπουργικό γραφείο, και έκανε λόγο για «το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το οποίο υπάρχει για τον δυτικό άξονα της Πελοποννήσου να κατέβει», προσθέτοντας: «Χρειαζόμαστε μελετητική ωριμότητα. Δεν την έχουμε ακόμα αυτή τη στιγμή, όμως είναι απόλυτη προτεραιότητα για εμάς να μελετήσουμε το έργο και να βρούμε τον πιο πρόσφορο τρόπο και χρηματοδοτικά, αλλά και περιβαλλοντικά, προκειμένου αυτό να ολοκληρωθεί».
Ειδικότερα, κατά την παρουσίαση του Προγράμματος, που πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο Τρίπολης, ο Πρωθυπουργός τόνισε: «Κρίναμε σκόπιμο την ίδια φροντίδα που δείχνουμε για τα μεγάλα τουλάχιστον δύο αστικά κέντρα, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, να τη δείξουμε σε κάθε Περιφέρεια της πατρίδας μας, διότι έτσι αντιλαμβάνομαι προσωπικά, αλλά και το επιτελείο μου, την έννοια της δίκαιης ανάπτυξης».
Με το Σχέδιο κινητοποιούνται πάνω από 5 δισ. δημοσίων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων
Αναλύοντας τις αναπτυξιακές δράσεις που δρομολογούνται, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «Πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο κινητοποιεί παραπάνω από 5 δισεκατομμύρια δημοσίων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων σε μια σειρά από δράσεις. Κάποιες έρχονται να διορθώσουν εκκρεμότητες από το παρελθόν, ελλείψεις που παρουσίασε διαχρονικά η Περιφέρεια Πελοποννήσου και κάποιες -αρκετές θα έλεγα- είναι αναπτυξιακές δράσεις που μας φέρνουν σε επαφή με ένα μέλλον το οποίο είναι ήδη μπροστά μας και το οποίο πρέπει να αγκαλιάσουμε, είτε πρόκειται για την προστασία του περιβάλλοντος, την καινοτομία, την ψηφιακή μετάβαση. Διότι για εμάς η ανάπτυξη η οποία δρομολογείται, και η οποία πρέπει να φτάσει σε κάθε γωνιά της χώρας μας, δεν αρκεί να αποτυπώνεται σε έναν υψηλό δείκτη ανάπτυξης», επεσήμανε ο Πρωθυπουργός.
Ανάπτυξη με περισσότερες θέσεις εργασίας, αύξηση μισθών, φιλική στο περιβάλλον, εναρμονισμένη στις ψηφιακές προκλήσεις
Αναφερόμενος στα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης, ο Πρωθυπουργός σημείωσε: «Τι σημαίνει τελικά αυτό το σχεδόν 6% ανάπτυξη που προβλέπεται φέτος για το οποίο δικαίως έχουμε το δικαίωμα να είμαστε υπερήφανοι; Είναι μια ανάπτυξη η οποία πρέπει να δημιουργεί πρώτα και πάνω από όλα νέες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Το ξέρουμε ότι είμαστε ακόμα σε μια χώρα που οι μισθοί είναι χαμηλοί, αλλά όσο πιο γρήγορα τρέχει η ανάπτυξη τόσο πιο έντονη θα είναι και η πίεση στους εργοδότες να αυξάνουν τους μισθούς.
Η ανάπτυξη πρέπει να είναι φιλική προς το περιβάλλον. Αυτή είναι μια αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα του αναπτυξιακού μας σχεδίου για την επόμενη μέρα της πατρίδας μας. Η ανάπτυξη πρέπει να είναι εναρμονισμένη με τις μεγάλες ψηφιακές προκλήσεις. Πόσο σημαντικά, παραδείγματος χάρη, είναι τα προγράμματα τα οποία θα βγουν από το Υπουργείο Ανάπτυξης και από το επόμενο ΕΣΠΑ για να μπορέσουμε να δώσουμε ψηφιακά εργαλεία στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να εξακολουθούν να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές.
Και βέβαια -όπως είπα- η αύξηση πρέπει να είναι δίκαιη. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι περιοχές της χώρας αλλά και όλοι οι πολίτες πρέπει να έχουν μέρισμα σε αυτήν την ανάπτυξη».
Ο πυρήνας του Μαινάλου θα κηρυχθεί «απάτητος δρυμός»
«Το Μαίναλο θα προστατευθεί, ο πυρήνας του Μαινάλου θα κηρυχθεί “απάτητος δρυμός”. Έχουμε χώρο εξάλλου, για να τοποθετήσουμε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και σε άλλες περιοχές όπου η περιβαλλοντική επιβάρυνση είναι σχετικά μικρότερη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ακολουθεί, στο τέλος του ενημερωτικού σημειώματος, ολόκληρη η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού.
Η Πελοπόννησος του 2030
Το Σχέδιο για την Πελοπόννησο του 2030 κινείται σε τέσσερις μεγάλους άξονες: την ανάπτυξη δικτύων και υποδομών, την εισροή επενδύσεων, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και τέλος την αναβάθμιση δομών και υπηρεσιών για τη στήριξη κάθε κατοίκου και την κάλυψη των αναγκών του.
Το χαρτοφυλάκιο των έργων περιλαμβάνει την κατασκευή νέων οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, όπως ο άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, σειρά βελτιωτικών παρεμβάσεων όσον αφορά την ασφάλεια του οδικού δικτύου και η σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Κιάτο – Διακοφτό, η οποία αποτελεί μέρος του ευρύτερου έργου για τη διασύνδεση του Κιάτου με τη Ροδοδάφνη.
Προβλέπονται επίσης επενδύσεις για την αναβάθμιση των ενεργειακών υποδομών, όπως η επέκταση του συστήματος 400kV προς τη Μεγαλόπολη ώστε να αυξηθεί δραστικά η δυνατότητα μεταφοράς ηλεκτρικών φορτίων από και προς την Πελοπόννησο και η επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην Κόρινθο και την Τρίπολη, ενώ ήδη έχουν ενεργοποιηθεί στοχευμένα προγράμματα της ΔΥΠΑ για την απασχόληση και καταρτίζονται δράσεις για την αποκατάσταση εδαφών και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο της δίκαιης μετάβασης λιγνιτικών περιοχών.
Στο ευρύτερο πλαίσιο της δίκαιης μετάβασης, ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή νέας πίστας για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, διεθνών προδιαγραφών, στον νυν χώρο της πίστας motocross στη Μεγαλόπολη. Έχουν παράλληλα δρομολογηθεί έργα για την αποκατάσταση και αναβάθμιση πολιτιστικών μνημείων αλλά και «διαδρομές» που είναι αφιερωμένες συνεκτικά στην ιστορία της Πελοποννήσου, με έμφαση σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους.
Στο σκέλος της παιδείας, εκτελούνται παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και την ανέγερση σχολικών μονάδων ενώ σχεδιάζεται η δημιουργία Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού στη Μεσσηνία και η ίδρυση Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Λακωνία. Για την υγεία, προβλέπεται η αναβάθμιση του εξοπλισμού κέντρων υγείας και νοσοκομείων, η προμήθεια ασθενοφόρων αλλά και η ενεργειακή αναβάθμιση πολλών δημόσιων δομών.
Σε ό,τι αφορά την τόνωση του πρωτογενούς τομέα, υλοποιείται η συνολική αντιμετώπιση των αρδευτικών ζητημάτων της Περιφέρειας, με την κατασκευή των φραγμάτων Μιναγιώτικου, Κελεφίνας, Ασωπού και Φιλιατρινού, καθώς και με την ολοκλήρωση των αρδευτικών δικτύων στη λίμνη Τάκα.
Προβλέπεται επίσης η επίλυση χρόνιων προβλημάτων και κενών που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, όπως το ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων. Στο χαρτοφυλάκιο του Σχεδίου έχουν ενσωματωθεί τρία Ολοκληρωμένα Συστήματα Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) στις Περιφερειακές Ενότητες Αρκαδίας, Μεσσηνίας και Λακωνίας και δύο Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Κορινθία και την Αργολίδα.
Στο Σχέδιο έχουν επίσης ενταχθεί σειρά αντιπλημμυρικών έργων, συνολικής αξίας 234 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και η κατασκευή Περιφερειακού Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας στην Τρίπολη.
Στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Προγράμματος Πελοποννήσου, τα έργα αρμοδιότητας του Υπουργείου τους παρουσίασαν αρμόδιοι υπουργοί και υφυπουργοί
Πριν από την παρουσίαση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, πραγματοποιήθηκαν θεματικές συσκέψεις Υπουργών με τους εκπροσώπους φορέων, όπου συζητήθηκαν αναλυτικά διάφορα έργα:
Ειδικότερα, στην τοποθέτηση του ο Πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου για το 2030 μεταξύ άλλων ανέφερε:
Μίλησαν οι Υπουργοί και τα στελέχη της Κυβέρνησης αναλυτικά για το περιεχόμενο αυτού του σχεδίου, το οποίο πραγματικά είναι αποτέλεσμα μίας πολύ συστηματικής διαβούλευσης με την Περιφέρεια. Θέλω να ευχαριστήσω και πάλι τον Παναγιώτη Νίκα για την εξαιρετική συνεργασία την οποία έχουμε και για την προθυμία με την οποία και ο ίδιος χρησιμοποιεί τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Περιφέρειας για έργα και δράσεις που εντάσσονται και αυτές με τον τρόπο τους σε αυτό το σχέδιο το οποίο σας παρουσιάζουμε σήμερα.
Ένα σχέδιο το οποίο κινητοποιεί παραπάνω από 5 δισεκατομμύρια δημοσίων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων σε μια σειρά από δράσεις. Κάποιες έρχονται να διορθώσουν εκκρεμότητες που έρχονται από το παρελθόν, ελλείψεις που παρουσίασε διαχρονικά η Περιφέρεια Πελοποννήσου και κάποιες -αρκετές θα έλεγα- είναι αναπτυξιακές δράσεις που μας φέρνουν σε επαφή με ένα μέλλον το οποίο είναι ήδη μπροστά μας και το οποίο πρέπει να αγκαλιάσουμε, είτε πρόκειται για την προστασία του περιβάλλοντος, την καινοτομία, την ψηφιακή μετάβαση.
Η ανάπτυξη πρέπει να είναι εναρμονισμένη με τις μεγάλες ψηφιακές προκλήσεις. Και βέβαια -όπως είπα- η αύξηση πρέπει να είναι δίκαιη. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι περιοχές της χώρας αλλά και όλοι οι πολίτες πρέπει να έχουν μέρισμα σε αυτήν την ανάπτυξη.
Δεν θα διατρέξω αναλυτικά τα έργα τα οποία παρουσιάστηκαν. Θα πω ενδεικτικά πόσο σημαντικές είναι οι παρεμβάσεις που γίνονται σε κρίσιμες υποδομές στην Περιφέρεια. Για τους δρόμους, νομίζω ότι όλοι είδαν τι σημαίνει δρόμος και πως αλλάζει η Περιφέρεια Πελοποννήσου από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η οδική σύνδεση με την Καλαμάτα.
Να ανατρέξω ιστορικά και να πω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν αυτή η οποία πρώτα χρησιμοποίησε το εργαλείο των συμβάσεων παραχώρησης για να κατασκευάσει τα μεγάλα οδικά δίκτυα. Και ο Κωστής Χατζηδάκης, τότε Υπουργός, ο οποίος ξέμπλεξε τον κυκεώνα των συμβάσεων παραχώρησης για να μπορούμε να έχουμε σήμερα αυτό τον δρόμο που πραγματικά έχει αλλάξει την αναπτυξιακή δυναμική όλης της Περιφέρειας.
Αλλά δεν σταματάμε εκεί. Γνωρίζουμε πολύ καλά και αποτελούσε πάντα πρώτη προτεραιότητα που μας τέθηκε από την Περιφέρεια, η επέκταση της σύνδεσης προς τον Ριζόμυλο και μετά προς την Πύλο και προς τη Μεθώνη. Μας κούρασε αυτό το έργο πολύ, αλλά πια όντως και η δέσμευση του Υφυπουργού, την παίρνω τοις μετρητοίς, γιατί μου αρέσει να επισκέπτομαι εργοτάξια και όχι μόνο να παρουσιάζω μακέτες, ότι πολύ σύντομα θα έχουμε ανοιχτό εργοτάξιο στο δρόμο αυτό, ο οποίος είναι τόσο κρίσιμος. Και ξέρω βέβαια, γιατί είχαμε κάνει και σύσκεψη στο πρωθυπουργικό γραφείο, το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το οποίο υπάρχει για τον δυτικό άξονα της Πελοποννήσου να κατέβει ο δρόμος από τον Πύργο προς την Τσακώνα, προς το Καλό Νερό.
Χρειαζόμαστε μελετητική ωριμότητα. Δεν την έχουμε ακόμα αυτή τη στιγμή, όμως είναι απόλυτη προτεραιότητα για εμάς να μελετήσουμε το έργο και να βρούμε τον πιο πρόσφορο τρόπο και χρηματοδοτικά, αλλά και περιβαλλοντικά, προκειμένου αυτό να ολοκληρωθεί.
Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στη σημασία των μεγάλων αρδευτικών έργων. Εγκληματούσαμε, εγκληματήσαμε στο παρελθόν ως προς την αποσπασματική διαχείριση του νερού στην πατρίδα μας. Ειδικά ως προς την άρδευση. Θυμίζω το 85% του νερού το οποίο καταναλώνουμε χρησιμοποιείται για αρδευτικούς σκοπούς. Είμαστε μία χώρα με ένα δυναμικό πρωτογενή τομέα, αναπτύσσεται έντονα εδώ στην Πελοπόννησο. Καταλαβαίνω ότι φέτος εκτός από το λάδι -το οποίο πάει πολύ καλά- είδα ότι θα έχουμε καλές τιμές και για τα εσπεριδοειδή και για τα πορτοκάλια και για τα μανταρίνια. Είναι μια καλή χρονιά. Αλλά δεν νοείται πρωτογενής τομέας χωρίς σωστή διαχείριση νερού. Και δεν νοείται να φτιάχνουμε φράγματα χωρίς τα δίκτυα. Το κάναμε στα Φιλιατρά, επισκέφθηκα ένα πολύ ωραίο γεμάτο φράγμα. Δίκτυα τίποτα. Ωραίο, γεμάτο το φράγμα, και δεν ξέραμε τι να κάνουμε το νερό.
Γι’ αυτό και σε οτιδήποτε σχεδιάζουμε από εδώ και στο εξής, έχω ζητήσει από το Υπουργείο ολοκληρωμένες λύσεις. Με συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Φτιάχνουμε το φράγμα, φτιάχνουμε τα δίκτυα και μεριμνούμε για τη συντήρηση. Διότι ξέρουμε, επίσης, πόσο δύσκολο είναι να παραμελούμε τη συντήρηση και πόσο πιο ακριβά μας στοιχίζει στη συνέχεια για να μπορούμε να παρεμβαίνουμε στον τομέα αυτόν.
Έχει γίνει μία πολύ σημαντική δουλειά στο Υπουργείο Εργασίας, όχι μόνο σε ζητήματα που αφορούν τις συντάξεις και αυτά με τα οποία παραδοσιακά συνδέονται με το Υπουργείο Εργασίας, αλλά στις ενεργητικές πολιτικές εργασίας. Αυτές είναι παρεμβάσεις που πραγματικά αλλάζουν τις ζωές των πολιτών, άνθρωποι βρίσκουν δουλειά μέσα από αυτές τις παρεμβάσεις ή βρίσκουν μία επιμόρφωση η οποία θα τους είναι πολύ χρήσιμη για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν μία καλύτερη δουλειά στο μέλλον και είναι πολύ σημαντικές οι εξαγγελίες οι οποίες γίνονται, σήμερα, για 68.000 νέες θέσεις εργασίας μέσα από τα προγράμματα της ΔΥΠΑ και θέλω να συγχαρώ την Υπηρεσία αλλά και το Υπουργείο για μια πολύ σημαντική δουλειά η οποία γίνεται σε αυτή την κατεύθυνση.
Στα ζητήματα της παιδείας, ναι, είναι σημαντικό να το λέμε και να το επαναλαμβάνουμε: Για πρώτη φορά εδώ και παραπάνω από μια δεκαετία έγιναν παραπάνω από 20.000 διορισμοί εκπαιδευτικού προσωπικού στην εκπαίδευση, εκ των οποίων παραπάνω 1.700 εδώ στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Θα ήθελα να κλείσω λέγοντας δύο λόγια για τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας και μέσα από την Περιφέρεια: εξαιρετική απόδοση στην απορρόφηση του υφιστάμενου ΠΕΠ -το βρήκε ο Περιφερειάρχης κάτω από 20%, στο 15%, και είδαμε την απόδοση η οποία υπάρχει σήμερα.
Και βέβαια τώρα έχετε 410 εκατομμύρια ευρώ ως Περιφέρεια Πελοποννήσου να διαχειριστείτε, αλλά νομίζω ότι έχουμε βρει πια τα πατήματά μας για να ξέρουμε πως κι αυτοί οι πόροι μπορούν να αξιοποιηθούν -όπως είπα- στα πλαίσια ενός συνολικού σχεδιασμού.
Όμως, δεν γίνονται όλα με δημόσιους πόρους. Αυτό το οποίο είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό είναι ότι υπάρχει μια τεράστια κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων στην Πελοπόννησο. Η κινητοποίηση αυτή δεν αφορά μόνο τον τουρισμό, τα νούμερα του τουρισμού είναι ενθαρρυντικά και η Πελοπόννησος -θα έλεγα- μπορεί να είναι «ο γίγαντας που κοιμάται» ως προς την τουριστική της ανάπτυξη. Και προφανώς δεν αναφέρομαι μόνο στην περιοχή της Μεσσηνίας και στην εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει γύρω από το Costa Navarino.
Διότι αν συνθέσετε τον συνδυασμό θάλασσας-βουνού, πρωτογενούς τομέα και ενός πολιτιστικού πλούτου που και για τα δεδομένα της χώρας είναι μοναδικός –δεν νομίζω, ανοίγω παρένθεση, ότι υπάρχει άλλη Περιφέρεια στην Ελλάδα που να υπάρχει τόσο εκτενής παρέμβαση στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς όσο υπάρχει, εδώ, στην Πελοπόννησο- καταλαβαίνετε ότι δημιουργούμε όχι απλά ένα καινούριο τοπικό προορισμό -η περιοχή της Πύλου- αλλά μια Περιφέρεια η οποία έχει τεράστιες αναξιοποίητες δυνατότητες στον τομέα του τουρισμού 12 μήνες το χρόνο. Και ως πολιτιστικός προορισμός και ως χειμερινός τουρισμός εκτός από τον καλοκαιρινό τουρισμό, μια Περιφέρεια η οποία είναι προσβάσιμη όχι μόνο από τον αέρα αλλά και μέσω οδικών διασυνδέσεων πολύ γρήγορα από την Αθήνα.
Οι ευκαιρίες, εδώ, είναι τεράστιες. Και βέβαια γι’ αυτό και επέμενα να ιδιωτικοποιήσουμε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ξεχωριστά από τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα προχωρήσουμε διότι είναι απαραίτητη η ανάδειξή του και ως πολιτικό αεροδρόμιο. Ως στρατιωτικό αεροδρόμιο, ήδη, βλέπετε τα πρώτα δείγματα γραφής από την πολύ σημαντική επένδυση την οποία κάναμε, μετατρέποντας την Καλαμάτα ουσιαστικά στο κέντρο εκπαίδευσης -με σύγχρονο εξοπλισμό και με σύγχρονα αεροπλάνα- των πιλότων της επόμενης γενιάς. Η Καλαμάτα θα γίνει Περιφερειακό Κέντρο Εκπαίδευσης. Δεν θα καλύπτει μόνο τις ανάγκες της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Αλλά, οι επενδύσεις δεν γίνονται μόνο στον τουρισμό, γίνονται στη μεταποίηση.
Ένα μεγάλο λοιπόν ευχαριστώ, κλείνοντας, και πάλι και στην Περιφέρεια και στις δημοτικές αρχές, για τις δημοτικές αρχές τα είπε ο Στέλιος. Έχουμε πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία έχουμε διαθέσει μέσα από πολλά προγράμματα, με σημαντικότερο το Πρόγραμμα «Τρίτσης», για να αντιμετωπίζουμε τα μικρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών.