ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΗ ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ
Στα 93.770.650 € εκτιμά η Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το ύψος των έργων αναβάθμισης του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας, σύμφωνα με έγγραφό της μέσω του οποίου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής απαντά στην ερώτηση (3178/12.01.2021) της Βουλευτού του ΜέΡΑ25 Σοφίας Σακοράφα για τις “Επιπτώσεις δημιουργίας κέντρου εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών στη Μεσσηνία”.
Στην απάντηση παρουσιάζεται το Γενικό Σχέδιο Ανάπτυξης (Master Plan) της Υπηρεσίας πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), με τα προγραμματιζόμενα έργα του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας (ΚΑΚΛΚ), τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τα θέματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
Ειδικότερα, η απάντηση, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς την κα Σακοράφα έχει ως εξής:
«Αναφερόμενοι στην εν θέματι Ερώτηση, επισημαίνουμε κατ’ αρχάς ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.), η οποία είναι υπεύθυνη τόσο για την λειτουργία του πεδίου ελιγμών των αεροσκαφών, όσο και για την συντήρηση και την αναβάθμισή του.
Η Υπηρεσία μας κάνει χρήση των υφισταμένων εγκαταστάσεων για πτήσεις πολιτικής αεροπορίας, έχοντας στην ευθύνη της μόνο τους χώρους του Αεροσταθμού και του δαπέδου στάθμευσης των πολιτικών αεροσκαφών.
Η άριστη συνεργασία της Υπηρεσίας μας με την Πολεμική Αεροπορία, διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία του πολιτικού σκέλους του αεροδρομίου, σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση των αναγκών της ΠΑ.
Πέραν των ανωτέρω, η Υπηρεσία μας δεν έχει υπ’ όψιν της το ακριβές κείμενο της Διακρατικής Συμφωνίας Ελλάδας-Ισραήλ και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί επί του παρόντος να εκφράσει άποψη για ενδεχόμενη επίδραση της Συμφωνίας στην λειτουργία και ανάπτυξη του πολιτικού σκέλους του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας. Με την επιφύλαξη των ανωτέρω, θέτουμε από πλευράς ΥΠΑ υπ’ όψιν σας τα ακόλουθα, σε σχέση με τον συγκεκριμένο Αερολιμένα, τις ενέργειες και τον προγραμματισμό της Υπηρεσίας μας:
Α. MASTER PLAN – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΚΑΚΛΚ
Η ΥΠΑ έχει εκπονήσει Γενικό Σχέδιο Ανάπτυξης (MASTER PLAN) του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας (ΚΑΚΛΚ), προς εξυπηρέτηση της μελλοντικής αεροπορικής κίνησης, το οποίο εγκρίθηκε τον Ιανουάριο 2002, έτσι ώστε να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες του αεροδρομίου, κατά τρόπο συνολικό και όχι αποσπασματικό.
Για την υλοποίηση των έργων, είναι σε εξέλιξη από την Υπηρεσία μας η απαλλοτρίωση απαραίτητης έκτασης. Πιο συγκεκριμένα, με την υπ. αριθμ. Δ25/Φ.ΑΕΡ.ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ/οικ./5054/13-12-2019 (ΦΕΚ 777/Δ/24-12-2019) Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κηρύχθηκε η απαλλοτρίωση, με σκοπό την επέκταση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, την επέκταση του κτιρίου του αεροσταθμού και του περιβάλλοντος χώρου αυτού, την μετακίνηση του πάρκου καυσίμων και την ανάπτυξη βοηθητικών και λοιπών ζωτικών εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων του Αεροδρομίου.
Στην παρούσα φάση αναμένεται να εκδοθεί η σχετική δικαστική απόφαση καθορισμού προσωρινής τιμής μονάδος αποζημίωσης δικαιούχων απαλλοτρίωσης από το αρμόδιο Μονομελές Πρωτοδικείο της περιοχής.
Στην συνέχεια, θα ακολουθήσει η σύνταξη των σχετικών πινάκων παρακατάθεσης και η έκδοση των απαιτούμενων Γραμματίων Παρακαταθήκης, προκειμένου να συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Ν. 2882/2001 «Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων», όπως ισχύει. Τα απαιτούμενα έργα ανάπτυξης του αεροδρομίου είναι τα εξής:
- Επέκταση και αναδιαρρύθμιση του κτιρίου του αεροσταθμού κατά 2.500 τ.μ. (με δυνατότητα επί πλέον επέκτασης κατά 2.500 τ.μ.) και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 20.000.000,00 €.
Σ’ ό,τι αφορά την αναδιαρρύθμιση και συντήρηση του υπάρχοντος κτιρίου του αεροσταθμού, έχει ήδη εκπονηθεί και εγκριθεί από την ΥΠΑ η τεχνική μελέτη του έργου, προϋπολογισμού 1.900.000,00 € περίπου. - Επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και κατασκευή συνδετήριου τροχόδρομου στην περιοχή που θα απαλλοτριωθεί, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 6.000.000,00 €. Το ανωτέρω έργο περιλαμβάνει την επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 32.000 τ.μ. και κατασκευή συνδετήριου τροχόδρομου.
- Αναβάθμιση διαδρόμου και τροχοδρόμου, εκσυγχρονισμός ηλεκτρικού δικτύου και δικτύου φωτεινής σήμανσης και κατασκευή πύργου ελέγχου αεροδρομίου (ΠΕΑ) και υποστηρικτικού κτιρίου στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, κοινής χρήσης ΥΠΑ – ΠΑ, συνολικού προϋπολογισμού 35.870.650,00 €.
Το έργο αυτό, σύμφωνα με το Τεχνικό Δελτίο του έργου, που συντάχθηκε κατά την διαδικασία υποβολής πρότασης για την συγχρηματοδότηση αυτού στην αρμόδια Διαχειριστική Αρχή, περιλαμβάνει τρία υποέργα, ως αμέσως κατωτέρω:
A. Αναβάθμιση διαδρόμου και τροχοδρόμου, εκσυγχρονισμός ηλεκτρικού δικτύου και δικτύου φωτεινής σήμανσης, προϋπολογισμού 19.870.650,00 €.
B. Κατασκευή νέου πύργου ελέγχου αεροδρομίου (ΠΕΑ) και υποστηρικτικού κτιρίου, προϋπολογισμού 10.000.000,00 €.
Γ. Αναβάθμιση δικτύου αποχέτευσης αστικού τύπου λυμάτων εντός του Αεροδρομίου, προϋπολογισμού 6.000.000,00 €.
Από το όλο έργο εκκρεμεί η σύνταξη μελέτης για την αναβάθμιση των Ηλεκτρονικών Συστημάτων (VOR, κλπ) του αεροδρομίου, που θα αποτελεί ενδεχομένως το 4ο υποέργο του μεγάλου έργου.
Η τεχνική μελέτη του έργου εκπονήθηκε από το ΓΕΑ, σε συνεργασία με την ΥΠΑ και έχει εγκριθεί από το Τεχνικό Συμβούλιο Έργων του ΓΕΑ.
Για το έργο συντάχθηκε Μελέτη Σκοπιμότητας από την ΥΠΑ και, όπως προαναφέρθηκε, υποβλήθηκε το έτος 2013, μέσω του ΥΠΕΘΑ, Τεχνικό Δελτίο για την συγχρηματοδότηση αυτού από το Ε.Π. ΕΣΠΑ 2007-2013.
Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΕΔΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ/Υπ. ΥΜΕΔΙ) απάντησε ότι το έργο, βάσει των στοιχείων που υποβλήθηκαν, δεν κρίνεται επιλέξιμο για χρηματοδότηση.
Πέραν των ανωτέρω προγραμματιζόμενων έργων, το Master Plan του αεροδρομίου προβλέπει και την υλοποίηση των κάτωθι έργων στην απαλλοτριωθείσα περιοχή:
- Κατασκευή εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού αεροσκαφών με καύσιμα
- Κατασκευή κτιρίου πυροσβεστικής
- Βελτίωση της οδικής πρόσβασης προς το αεροδρόμιο.
Επιπροσθέτως, στον προγραμματισμό της Υπηρεσίας μας για το έτος 2021 περιλαμβάνονται τα εξής:
- Εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης φθορών οδοστρωμάτων Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας (ΚΑΚΛΚ), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 30.000,00 €.
- Αναδιαρρύθμιση και συντήρηση κτιρίου αεροσταθμού, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1.900.000,00 €. Η τεχνική μελέτη του έργου βρίσκεται σε φάση επικαιροποίησης.
Τέλος, θα προωθηθεί από την Υπηρεσία μας και η διαδικασία ανάθεσης εκπόνησης από εξωτερικό μελετητικό γραφείο και σύνταξης τευχών διαγωνισμού των μελετών για την επέκταση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου που αναφέρθηκαν ανωτέρω, ήτοι:
- Επέκταση και αναδιαρρύθμιση του κτιρίου του αεροσταθμού κατά 2.500 τ.μ. (με δυνατότητα επιπλέον επέκτασης κατά 2.500 τ.μ.) και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 20.000.000,00 €.
- Επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και κατασκευή συνδετήριου τροχόδρομου στην περιοχή που θα απαλλοτριωθεί, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 6.000.000,00 €.
Β. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Για την ανάπτυξη των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου έχει εκδοθεί η υπ’ αριθμ. οικ. 202158/03.10.2012 Υπουργική Απόφαση Ανανέωσης των Περιβαλλοντικών Όρων του αεροδρομίου, η οποία λήγει τον 12/2022.
Συναφώς, αναφέρεται ότι το Πεδίο Βολής Σχίζας, που μνημονεύεται στην εν θέματι Ερώτηση, αφορά στην περιοχή GR2550003 “Νήσοι Σαπιέντζα και Σχίζα”, Ακρωτήριο Ακρίτας ΜΕΣΣΗΝΙΑ του Δικτύου NATURA, έκτασης 11.292 εκταρίων. Η εν λόγω Περιοχή χαρακτηρίζεται «Τόπος Κοινοτικής Σημασίας» (Site of Community Importance, SCI).
Γ. ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΝΑΕΡΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Τα ζητήματα εναέριας κυκλοφορίας, που σχετίζονται με το αεροδρόμιο Καλαμάτας, άπτονται των αρμοδιοτήτων του ΓΕΑ. Δεν υπάρχει εμπλοκή των Αρχών Αεροναυτιλίας της ΥΠΑ ούτε σε θέματα ATFM (Διαχείρισης Ροής) ούτε σε θέματα ASM (Διαχείρισης Εναερίου Χώρου).
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ι. ΔΡΙΤΣΑΚΟΣ»