Ανακοίνωση της Επιτροπής Αυτοδιοίκησης & Τοπικής- Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Μεσσηνίας
Βρίθει στρεβλώσεων η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για το χρηματοδοτικό εργαλείο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης “Αντώνης Τρίτσης”. Επιβάλλει οριζόντιο περιορισμό στις εντάξεις αναγκαίων και ώριμων έργων πνοής των δήμων. Ενισχύει τις πελατειακές εξαρτήσεις και γι’ αυτό βρίσκει αντίθετο τον κόσμο της Αυτοδιοίκησης
Η Επιτροπή Αυτοδιοίκησης & Τοπικής – Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Μεσσηνίας εκφράζει την στήριξή της και στους 6 Δήμους του νομού, που, εξ’ αιτίας της νέα Κ.Υ.Α., θα δουν το επόμενο διάστημα σημαντική μείωση στις προτάσεις χρηματοδότησης έργων τα οποία είναι ώριμα προς ένταξη. Κι αυτό, ενώ οι Δήμοι έχουν ήδη καταβάλλει από τους προϋπολογισμούς τους μεγάλα ποσά σε εξωτερικούς συνεργάτες για την προετοιμασία των προτάσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, για άλλη μια φορά, όπως και με το νομοσχέδιο για το νέο εκλογικό νόμο, την κατάργηση του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ και των Κοινοτήτων, υποβαθμίζει τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης, αφαιρώντας και περιορίζοντας αναγκαίους πόρους για έργα υποδομών αλλά και για κρίσιμα έργα πνοής για τους Δήμους στην χώρα μας.
Το νέο πρόγραμμα “Α. Τρίτσης” που ήρθε σε αντικατάσταση του “ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ”, εξαναγκάζει τους Δήμους να προτεραιοποιούν και έτσι να αποκλείουν για τις περιοχές τους απαραίτητα έργα ανάπτυξης. Με τον οριζόντιο περιορισμό που επιβάλλει, είναι βέβαιο ότι θα μπλοκάρει σημαντικές προτάσεις των Δήμων της χώρας οι οποίες θα υπερβαίνουν το πλαφόν που οριοθετεί. Αποτέλεσμα της απόφασης αυτής θα είναι να περικοπούν προς ένταξη έργα των ΟΤΑ αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα:
Ενώ σήμερα θα έπρεπε να μιλάμε για νέα “γενιά έργων” η κυβέρνηση της ΝΔ ακύρωσε την εξέλιξη του προγράμματος “ΦΛΟΔΗΜΟΣ”. Αυτή η ακύρωση είχε ως αποτέλεσμα να επιβραδύνει ακόμα και έργα ώριμα προς ένταξη, κατά 1,5 χρόνο περίπου!
Δυστυχώς, τους απασχόλησε περισσότερο να κάνουν… αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ, παρά να τρέξουν ένα πετυχημένο πρόγραμμα όπως το “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ”.
Τελικά, τα έργα που είχαν ενταχθεί στο Πρόγραμμα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι” αλλά και αυτά τα οποία είχαν υποβληθεί ως αιτήματα ένταξης στο “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι” συμπεριλήφθησαν μόλις τώρα, μετά από 18 μήνες, στο πλαίσιο του “Α. ΤΡΙΤΣΗΣ”.
Όμως με την τελευταία ΚΥΑ ομαδοποιούνται και αυτά τα έργα μαζί με τις νέες προτάσεις στο “Α. ΤΡΙΤΣΗΣ”, ενώ χρονικά ανήκουν σε προγενέστερη περίοδο, δίχως μέχρι σήμερα να έχουν πραγματωθεί!. Επιπλέον, με το πλαφόν και την κατηγοριοποίηση που θέτει η νέα ΚΥΑ είναι ιδιαίτερα πιθανό να αποκλειστούν ακόμα και ώριμα έργα των περιφερειακών δήμων που δεν εκτελέστηκαν λόγω της ακύρωσης του “ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ”.
Είναι σαφές ότι το Υπουργείο Εσωτερικών καταστρατηγεί κάθε έννοια αυτοτέλειας του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επιδιώκει την επαναφορά των γνώριμων από το παρελθόν πελατειακών σχέσεων. Με τη νέα ΚΥΑ, ορίζεται ότι “κατ’ εξαίρεση” και κατόπιν “εισήγησης” της Επιτροπής, δίδεται η δυνατότητα στον Αναπληρωτή Υπουργό, με “ειδικώς αιτιολογημένη Απόφασή του”, να εντάξει προτάσεις που υπερβαίνουν τον συνολικό προϋπολογισμό, που αντιστοιχεί στον δυνητικό δικαιούχο.
Έτσι, ωθεί τους αιρετούς να ζητιανεύουν στο γραφείο του Υπουργού Εσωτερικών γι’ αυτά που δικαιούνται οι περιοχές και οι Δήμοι τους.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ περιορίζει τους πόρους αναπτυξιακών έργων στην Τ.Α., ενώ εξαγγέλλει – την ίδια στιγμή – ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης υπάρχουν οι αναγκαίοι πόροι για μεγαλύτερη χρηματοδότηση των έργων που έχουν την ωριμότητα και είναι χρήσιμα για τις τοπικές κοινωνίες.
Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στην καθυστέρηση της συμφωνίας χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ, για την υλοποίηση των προγραμμάτων “Αντώνης Τρίτσης”, την οποία και η κυβέρνηση απέκρυπτε επί 1,5 χρόνο στη βουλή, μια συμφωνία που τελικά υπογράφηκε μόλις πριν από λίγες μέρες, την Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021.
Είναι φανερό ότι οι αποφάσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, δημιουργούν αθέμιτες στρεβλώσεις και αδιέξοδα στην τοπική αυτοδιοίκηση για το παρόν και το μέλλον της.
Θα θέλαμε, όμως, με την ευκαιρία αυτή, να υπενθυμίσουμε – για ακόμα μια φορά – ότι τελικά η ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, των Δήμων και των Κοινοτήτων της χώρας μας, αποτελεί κυρίως θέμα πολιτικής βούλησης και προθέσεων.
Το χρηματοδοτικό πρόγραμμα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ” που, παρά τους ασφυκτικούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, μπόρεσε με επιτυχία και υλοποίησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, έτυχε ευρύτατης αποδοχής από τους Δήμους της χώρας, πέραν κι ανεξαρτήτως κομματικών προτιμήσεων, γιατί έθετε στο επίκεντρο την Αυτοδιοίκηση κι εξασφάλιζε την διαφάνεια και την αξιοκρατία σε όσους μετείχαν.
Γι’ αυτό, άλλωστε, μέχρι και σήμερα, ο αυτοδιοικητικός κόσμος της χώρας μας συνεχίζει να αναφέρεται στο “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ” ως μια εξαιρετική στιγμή της ελληνικής πολιτείας και της κεντρικής διακυβέρνησης απέναντι στον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η Επιτροπή Αυτοδιοίκησης & Τοπικής- Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Μεσσηνίας