«Όλα τα παραπάνω ευρήματα, θα μπορούσαν θεωρηθούν ότι είναι σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις της Περιφέρειας ως δημόσιου φορέα για “την χρηστή διοίκηση και συνετή διαχείριση του δημόσιου χρήματος”» αναφέρεται στην έκθεση της εταιρείας “tgs Ελλάς” που διενήργησε τον διαχειριστικό έλεγχο των προγραμματικών συμβάσεων του φορέα υλοποίησης «Πελοπόννησος» Α.Ε. και η οποία παραδόθηκε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και την «Πελοπόννησος» Α.Ε. Την περίληψη της Έκθεσης Ειδικού Ελέγχου, δημοσιοποίησε η Περιφερειακή Αρχή.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση από τον διαχειριστικό έλεγχο προγραμματικών συμβάσεων του φορέα υλοποίησης ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε. «η παρούσα εργασία παραθέτει τα ευρήματά από την εργασία που διενεργήσαμε. Ειδικότερα παραθέτει τα ευρήματα που προέκυψαν από την εξέταση έντεκα προγραμματικών συμβάσεων, που υλοποίησε η Πελοπόννησος Α.Ε – τα οποία καταδεικνύουν την ουσιαστική αθέτηση των απαιτούμενων διαδικασιών».
Ως προς τα οικονομικά ευρήματα, στην έκθεση σημειώνονται τα εξής:
«Η συνολική ζημιά που δεν έχει αναγνωριστεί ανέρχεται στο ποσό € 1.552.139,87 και ως εκ τούτου, η αρνητική θέση της εταιρείας την 31η Δεκεμβρίου 2019 ήταν € 1.293.557,64 (31η Δεκεμβρίου 2018 αρνητική θέση € 952.879,36). Συνεπώς, συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 119 του Ν.4548/2Ο18 και θα πρέπει να γίνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατ’ ελάχιστον με το ποσό € 1.281.057,64, έτσι ώστε τα ίδια κεφάλαια να είναι ίσα με το 50% του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου μίας Α.Ε., ήτοι € 25.000,00. Διαφορετικά η εταιρεία θα πρέπει να τεθεί σε εκκαθάριση».
Τα ευρήματα που αναφέρονται στην εν λόγω έκθεση, τα οποία κρίνονται ως εξόχως σοβαρά, θα τεθούν υπ’ όψη του Δ.Σ. της εταιρείας, προκειμένου να ληφθούν οι κατά το νόμο προβλεπόμενες αποφάσεις.
Ήδη, δόθηκε εντολή για την κοινοποίηση του υποβληθέντος φακέλου στους επικεφαλής των συνδυασμών του Περιφερειακού Συμβουλίου και στα μέλη του Δ.Σ. της «Πελοπόννησος» Α.Ε.
ΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Στη συνέχεια δημοσιοποιούμε απόσπασμα της Έκθεσης Ειδικού Ελέγχου, με τη συνόψηση των ευρημάτων:
3. Σύνοψη Ευρημάτων
3.1 Τα σημαντικότερα ευρήματα της Ενότητας Α’ και Β’ αφορουν:
α) Η υλοποίηση όλων των έργων γίνεται με την κατάτμηση των φυσικού αντικειμένου ούτως ώστε να γίνονται με απευθείας αναθέσεις έως και του ποσού των €40.000 πλέον αναλογούντος Ο.ΓΕΑ. Αυτή η πρακτική δεν μπορεί να θεωρηθεί ως σύννομη βάσει τού V:4412/2016 και της ομόφωνης απόφασης το Ν.Σ.Κ. υπ’ αριθμ. 94/2016,
β) Οι ανάδοχοι επιλέγονται από «Μητρώο Συνεργατών» που τηρεί η Πελοπόννησος A.E.. Τα κριτήρια και η διαδικασία εγγραφής στο μητρώο συνεργατών παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις. Ειδικότερα στο μητρώο συνεργατών ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε., μπορούν να εγγραφούν φυσικά και νομικά πρόσωπα, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά «μία απλή» αίτηση εγγραφής. Η αίτηση περιορίζεται στην συμπλήρωση των προσωπικών στοιχείων (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, πεδίο παροχής υπηρεσιών, και Δ.Ο.Υ.), των στοιχείων αλληλογραφίας και τομέα εξειδίκευσης του ενδιαφερόμενου προς εγγραφή. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν διενεργείται κανένας τυπικός ή ουσιαστικός έλεγχος την εμπειρίας ή των ακαδημαϊκών ή επαγγελματικών προσόντω των υποψηφίων συνεργατών.
γ) Τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων από το «Μητρώο Συνεργατών» της ΑΕ. είναι ατελή και ελλιπή. Ούτε σε αυτό το στάδιο δεν φαίνεται να διενεργείται κανένας τυπικός ή ουσιαστικός έλεγχος της εμπειρίας ή των ακαδημαϊκών ή επαγγελματικών προσόντων των επιλεχθέντων συνεργατών.
δ) Στις περισσότερες περιπτώσεις των απευθείας αναθέσεων η περιγραφή και η ανάλυση των ποσοτικών, ποιοτικών χαρακτηριστικών των ζητούμενων υπηρεσιών ή προμηθειών είναι ελλιπέστατη και δεν ζητείται οικονομική ανάλυση των επιμέρους υπηρεσιών και προμηθειών. Το ίδιο ισχύει και στις υποβληθείσες προσφορές. Έχουμε πληροφορηθεί ότι αυτά «συζητιούνται και συμφωνούνται» προφορικά.
ε) Τα μέλη της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης (ΚΕΠ) και της Επιστημονικής Επιτροπής Παρακολούθησης (ΕΕΠ) ορίζονται από την Προγραμματική Σύμβαση. Τα καθήκοντα τους αφορούν στη συστηματική παρακολούθηση τήρησης των όρων της Προγραμματικής Σύμβασης και στην υποβοήθηση της υλοποίησης του αντικειμένου της. Διαπιστώθηκε ότι η ΚΕΠ και η ΕΕΠ δεν εκτελούν επαρκώς τα καθήκοντά τους, όπως αυτά προβλέπονται από τις Προγραμματικές Συμβάσεις.
στ) Τα μέλη της εσωτερικής επιτροπής παρακολούθησης (Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής) ορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ A.E. Τα καθήκοντα τους αφορούν και αξιολόγηση των παραδοτέων από τους εκάστοτε αναδόχους. Η σύσταση της εσωτερικής αυτής επιτροπής γίνεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 170 N. 4412/2016, καθώς η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των έργων και των υπηρεσιών, αποτελείται από τα ίδια πρόσωπα που απαρτίζουν την επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των έργων και των υπηρεσιών άλλων Προγραμματικών Συμβάσεων. Σύμφωνα με το άρθρο 170 του N.4412/2016, «τα μέλη της επιτροπής παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών, θα πρέπει να έχουν κατάρτιση σχετική με το αντικείμενο των εργασιών που καλούνται να παραλάβουν και η επιλογή τους να γίνεται μετά από κλήρωση. Δεν πρέπει να ορίζονται τα ίδια μέλη».
Διαπιστώθηκε ότι σε όλες τις περιπτώσεις του δείγματος, η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών δεν διενεργεί κάποιον ουσιαστικό ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο, απλώς βεβαιώνει «την ορθή εκτέλεση των εργασιών» βάσει των ελλιπών εκθέσεων πεπραγμένων των αναδόχων.
ζ) οι περισσότερες απολογιστικές εκθέσεις της Περιφέρειας αναφορικά με τις προγραμματικές συμβάσεις δεν περιέχουν απολογιστικά αξιολογήσιμα στοιχεία αναφορικά με την επίτευξη των στόχων τους και πως αυτοί θα πρέπει να υλοποιηθούν, τα αποτελέσματα και τα ευρήματα των επί μέρους μελετών και εργασιών. Ουσιαστικά, η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν μπορεί να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα των προγραμματικών συμβάσεων.
η) Τη Γενική Διευθύντρια Εσωτερικής Λειτουργίας της ΠεριφέρειαςΠελοποννήσου, η οποία έδινε την τελική εντολή εκταμίευσης. Σύμφωνα με το κανονισμό λειτουργίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου (ΦΕΚ 4345 / τεύχος Β’ / 30.12.2016) η διεύθυνση οικονομικού με εντολή του Γενικού Διευθυντή Εσωτερικής Λειτουργίας διενεργεί όλες της πληρωμές της Περιφέρειας βάσει των δημοσιονομικών δεσμεύσεων και του προϋπολογισμού μετά από έλεγχο. Δεν φαίνεται να διενεργήθηκε κανένας ουσιαστικός έλεγχος λαμβάνοντας υπόψη τις αδυναμίες που εντοπίστηκαν, όσο αφορά την λειτουργεία των ΚΕΠ, έλλειψη απολογιστικών εκθέσεων από τις ΚΕΠ και τις εσωτερικές επιτροπές παρακολούθησης και κυρίως τα σημαντικά ελλείματα της Πελοποννήσου, τα οποία ελλείψει άλλων πόρων έχουν καλυφθεί από πλεονάσματα τα οποία έπρεπε να είχαν επιστραφεί εν μέρει στην Περιφέρεια.
θ) Οι πληρωμές των αναδόχων για τις οποίες συνάπτει συμβάσεις η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ A.E. γίνονται απευθείας από την ίδια χωρίς την έγκριση, έστω και τυπικής, της επιτροπής παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών ούτως ώστε να βεβαιώνεται το «καλώς έχει». Η κατάσταση των εξωτερικών συνεργατών / αναδόχων που χρειάζεται να πληρωθούν συντάσσεται από ένα εξωτερικό συνεργάτη που εργάζεται ως Διοικητικό Προσωπικό, ο οποίος είναι αγρονόμος – τοπογράφος. Η κατάσταση αυτή εγκρίνεται από το λογιστή της Εταιρίας καθώς και από τον εκάστοτε Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρίας.
ι) Σημειώνεται ότι o πίνακας του Παραρτήματος Α’ περιλαμβάνει τις εξής πολιτιστικές δράσεις που περιλήφθηκαν στον προϋπολογισμό τεχνικών δράσεων.
«ΕΞΩΣΤΡΕΦΙΑ 2015» (29/6/2015- 10/9/2015)
«ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ 2016» 22/7/2016 – 22/1/2017)
«ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΟΠΟΣ» (28/6/2017 – 28/10/2017)
«ΑΡΓΟΛΙΚΗ ΓΗ» (18/5/2017- 18/1/2018)
Όλα τα παραπάνω ευρήματα, θα μπορούσαν θεωρηθούν ότι είναι σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις της Περιφέρειας ως δημόσιου φορέα για «την χρηστή διοίκηση και συνετή διαχείριση του δημόσιου χρήματος».
Σύμφωνα με την αρχή της οικονομικότητας, ως μερικότερης εκδήλωσης της γενικής αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, η οποία διέπει τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και επιβάλλει την εκπλήρωση των σκοπών των ΟΤ.Α. με την κατά το δυνατόν ελάχιστη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους, εργασίες που εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων τους δεν επιτρέπεται να ανατίθεται σε τρίτους, με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους.
Σύμφωνα με το άρθρο 18 του Ν. 4412/2016 παρ. 1.: Οι αναθέτουσες αρχές λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των διατιθέμενων προς το σκοπό αυτό δημοσίων πόρων.
- Δείτε εδώ την περίληψη της Έκθεσης Ειδικού Ελέγχου, την οποία δημοσιοποίησε η Περιφερειακή Αρχή