Με 4 δισ. ευρώ από διάφορες πηγές θα χρηματοδοτηθούν τα έργα και οι δράσεις που θα προκριθούν, μέσα από το εκπονούμενο μάστερ πλαν, για την μετάβαση της Μεγαλόπολης -και της Δυτικής Μακεδονίας- στη μεταλιγνιτική εποχή, ενώ ανάλογα με την ωριμότητα των μελετών ορισμένα από αυτά μπορούν να αρχίσουν να υλοποιούνται ακόμα και πριν το τέλος του φετινού χρόνου.
Αυτό ανέφερε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε στην Τρίπολη, σήμερα Τρίτη 28 Ιανουαρίου, το μεσημέρι, ενημερώνοντας για την πρώτη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής -που έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Αθήνα, υπό τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμο Θωμά.
“Το πρώτο θέμα για την Περιφέρειά μας είναι η Μεγαλόπολη. Η προσπάθεια συντείνει στην άμβλυνση κοινωνικών προβλημάτων, στην αντιμετώπιση του κραδασμού ο οποίος θα έλθει μετά το κλείσιμο των μονάδων. Γίνεται σοβαρή προσπάθεια και χαίρομαι γιατί κανένας από τους εργαζόμενους της ΔΕΗ δεν θα μείνει στον δρόμο, υπάρχει πρόγραμμα αποκατάστασης. Ο σχεδιασμός θα δώσει θέσεις εργασίας” τόνισε ο περιφερειάρχης συνεχίζοντας.
Η εν λόγω επιτροπή, υπενθυμίζεται, έχει αναλάβει να καταρτίσει και να εφαρμόσει το Εθνικό Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης του Δήμου Μεγαλόπολης και της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή. Στην πιο πάνω σύσκεψη -μαζί με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου- μετείχαν επίσης, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γεώργιος Στάσσης, ο Δημήτρης Σκάλκος γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και στελέχη του υπουργείου Οικονομικών.
Ο Π. Νίκας επισήμανε ότι το θέμα της μετάβασης “αντιμετωπίζεται με τη σοβαρότητα που αρμόζει σε ένα τέτοιο σημαντικό ζήτημα” και υπενθύμισε ότι εκτός από το κεντρικό μάστερ πλαν, η Περιφέρεια Πελοποννήσου θα εκπονήσει κι ένα δικό της την ευθύνη του οποίου θα την έχει η ΤΑΠ ΤοΚ “Αρκαδία 2020” υπό τον τ. δήμαρχο Μεγαλόπολης Παναγιώτη Μπούρα.
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΑΣΤΕΡ ΠΛΑΝ ΩΣ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ
Η εισήγηση του κεντρικού μάστερ πλαν, συνέχισε ο περιφερειάρχης, θα παραδοθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2020 και μέχρι τον Σεπτέμβριο θα γίνει δημόσια διαβούλευση. Στη συνέχεια ο προγραμματισμός θα εγκριθεί από την διυπουργική επιτροπή κι από την Ευρωπαϊκή Ένωση “και μέσα στο 2020, εφόσον είμαστε έτοιμοι μελετητικά -και θα το προσπαθήσουμε- μπορούν να αρχίσουν τα έργα” όπως σημείωσε ο Π. Νίκας.
Τα περίπου 4 δισ € των πιστώσεων για τα έργα και τις δράσεις σε Μεγαλόπολη και Δυτική Μακεδονία, είπε ο περιφερειάρχης, προέρχονται:
- Από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης 1 έως 1,5 δισ € και για τις δύο περιοχές
- Από το ΕΣΠΑ, το τωρινό και το επόμενο / από το ΠΔΕ / από το λιγνιτόσημο 200 εκ € που μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα
- Από δανεισμό 1 με 1,5 δισ €, με ευνοϊκούς όρους
- Από δανεισμό σε επιχειρήσεις 1,8 δισ €, με ευνοϊκούς όρους επίσης
“Με σωστό προγραμματισμό, μπορεί η ιστορική περιοχή της Μεγαλόπολης να γνωρίσει άριστες ημέρες” σημείωσε ο Π. Νίκας, επαναβεβαιώνοντας ότι για κάθε δράση -και στις δύο περιοχές- θα υπάρχει συνεργασία με τον δήμαρχο, τη δημοτική αρχή, το Δημοτικό Συμβούλιο και τους φορείς της Μεγαλόπολης, συνεννόηση με το Περιφερειακό Συμβούλιο και τον περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας και προφανώς και με τους εργαζόμενους.
“Η ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ”
“Η Μεγαλόπολη πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί ενεργειακό κέντρο, με τον προγραμματισμό και δεύτερης ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας φυσικού αερίου, ενώ πολύ γρήγορα μπορεί να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά. Πρέπει να δούμε και το θέμα της ΒΙΠΕ, πέρα από το θέμα του Βιοτεχνικού Πάρκου για το οποίο έχουν γίνει βήματα” επισήμανε ο περιφερειάρχης, προσθέτοντας παράλληλα:
“Όσον αφορά το φυσικό αέριο, θα πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε στην επέκτασή του για επιχειρηματική και οικιακή χρήση, πρώτα στη Μεγαλόπολη και μετά στην Τρίπολη, όπου υπάρχει και ενδιαφέρον ιδιωτών.
ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΥ
Παράλληλα, ο Π. Νίκας αναφέρθηκε και στις προοπτικές που ανοίγονται με την ενδεχόμενη επαναλειτουργία μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου της Περιφέρειας Πελοποννήσου, “όχι μόνο στη διαδρομή Κόρινθος – Ναύπλιο, αλλά μέχρι την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη” όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, για να εξειδικεύσει:
“Στις 6 Φεβρουαρίου θα είμαι στην Αθήνα, όπου στις 12 το μεσημέρι, συγκαλείται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύσκεψη, στην οποία θα μετάσχουν στελέχη του υπουργείου, του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Σκοπός της σύσκεψης είναι η επίλυση των όποιων προβλημάτων στο πλαίσιο της προσπάθειας για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, όχι μόνο στη διαδρομή Κόρινθος – Ναύπλιο, αλλά μέχρι την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη”.
Αναφορά έκανε επίσης ο περιφερειάρχης και στις δυνατότητες που ανοίγει ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρο – Αρχαία Ολυμπία, αλλά και η παράκαμψη των Λαγκαδίων. Δεν απέκλεισε, εξ άλλου, την ανάδειξη της Μεγαλόπολης ως αθλητικού κέντρου μέσα από την αποκατάσταση του χώρου από τη ΔΕΗ, η οποία όμως συνδέεται με το μάστερ πλαν και θα υλοποιηθεί ανάλογα με τη χρήση που θα προκριθεί, για να καταλήξει:
“Όλες αυτές είναι σπουδαίες ιδέες για προτάσεις στο πλαίσιο του μάστερ πλαν, αλλά δεν θέλω να προτρέχω, καθώς θα μελετήσουν και θα εισηγηθούν ειδικοί προς τούτο επιστήμονες”.
“ΔΕΣΜΕΥΟΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ”
Καταλήγοντας, ο Π. Νίκας δεσμεύτηκε ότι θα καταβληθεί από τον ίδιο και την περιφερειακή αρχή κάθε προσπάθεια για την Μεγαλόπολη, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
“Ως αυτοδιοικητικό με ενδιαφέρει η αξιοπιστία και σε όλη μου την πορεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση πορεύθηκα με αυτό το κριτήριο. Χορτάσαμε από υποσχέσεις και ψέματα και καλές κουβέντες. Προεκλογικά στη Μεγαλόπολη μίλησα με τη γλώσσα της αλήθειας, ο λιγνίτης εξαντλείται, πάμε στην εποχή μετά από αυτόν. Αυτό είναι δεδομένο, είτε σε δύο, είτε σε πέντε χρόνια, το 2022 ή το 2023 ή λίγο πιο πέρα. Μετά τι κάνουμε; Ανάλογες μελέτες έχουν γίνει σε σοβαρές χώρες πριν δέκα χρόνια.
Δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό, σε συνεργασία με τους φορείς και τον Δήμο Μεγαλόπολης. Το πρώτο θέμα για την Περιφέρειά μας είναι η Μεγαλόπολη”.