ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Οι συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ συμπράξεις δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) δεν μπορούν να θεωρηθούν ως μια οικονομικά βιώσιμη επιλογή για την κατασκευή έργων δημόσιων υποδομών τονίζει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο στην έκθεσή του που δόθηκε στη δημοσιότητα και καταδεικνύει αυξημένο κόστος ανά χιλιόμετρο κατά 69%..
Όπως υπογραμμίζει η έκθεση, στη χώρα μας καταγράφεται μείωση του αντικειμένου δημοσίων έργων κατά 55%, ελλιπής προετοιμασία των έργων από τους εταίρους του δημόσιου τομέα και, πρωτίστως, η υπογραφή συμβάσεων με ιδιώτες παραχωρησιούχους πριν από την επίλυση σημαντικών προβλημάτων.
Το πόρισμα του ευρωπαϊκού φορέα σχετίζεται με τις με τις συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για τρεις αυτοκινητοδρόμους (Ολυμπία, Μωρέας, Κεντρική Οδός) την περίοδο 2000-2014. Αφορά δε σε έργα ΣΔΙΤ με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στην ΕΕ την περίοδο 2000-2014 και έλαβε υπόψη της τα στοιχεία από 12 έργα σε 4 κράτη μέλη που αντιπροσωπεύουν ωστόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής συμμετοχής το 70% της συνολικής δαπάνης.
Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο στην έκθεσή του κάνει συγκεκριμένη αναφορά στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε-65, της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Μορέα, που εκτιμά ότι υπήρξε επιπλέον επιβάρυνση της τάξεως των 1,2 δισ. ευρώ για τους φορολογούμενους, εξαιτίας των καθυστερήσεων, από 37 έως και 52 μήνες, αλλά και της επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων, που κρίθηκε αναγκαία όταν μειώθηκαν τα έσοδα από τα διόδια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Όπως δείχνει η έκθεση, οι αυτοκινητόδρομοι που τελικά παραδόθηκαν ήταν πιο μικροί από την αρχική συμφωνία.
Όλα αυτά είχαν ως συνέπεια να αυξηθεί κατά 36% η συνολική δαπάνη ανά χιλιόμετρο για τις τρεις ΣΔΙΤ, ενώ δύο από τα έργα κάλυψαν μικρότερες αποστάσεις από ό,τι είχε αρχικά σχεδιαστεί. Παράλληλα, σχεδόν διπλασιάστηκε η χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Η έκθεση δείχνει τον αυτοκινητόδρομο Ε-65, την Ολυμπία οδό και τον αυτοκινητόδρομο Μορέα. Σε ότι αφορά τον Ε-65, η παραδοθείσα απόσταση μειώθηκε κατά 55%!, δηλαδή δεν ολοκληρώθηκε ούτε καν το μισό έργο, ενώ το κόστος για τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο αυξήθηκε κατά 47%. Το έργο αυτό κόστισε 415 εκατ. ευρώ περισσότερα του προϋπολογισμού, ενώ σύμφωνα πάντα με την έκθεση, είχε υπερεκτιμηθεί ο όγκος και η συχνότητα διέλευσης των οχημάτων κατά 63%, ωστόσο ούτε αυτή η εκτίμηση συνάδει με το τελικό κόστος του έργου.
Στην Ολυμπία οδό, η έκθεση δείχνει μείωση του έργου κατά 45% με αντιστρόφως ανάλογη αύξηση του κόστους κατασκευής ανά χιλιόμετρο κατά 69%, κάτι που επιβάρυνε το ελληνικό δημόσιο και κατά συνέπεια τους Έλληνες φορολογούμενους κατά επιπλέον 678 εκατ. ευρώ. Στον Μορέα, εντοπίζεται το “μικρότερο κακό”, αφού η παραδοθείσα απόσταση ήταν αυτή που είχε προβλεφθεί, ενώ η αύξηση του κόστους ήταν “μόλις” 16%, με την επιβάρυνση να ανέρχεται στα 84 εκατ. ευρώ.
Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων κυμάνθηκαν από 37 έως και 52 μήνες, ενώ τα έργα και στους τρεις αυτοκινητόδρομους διακόπηκαν πό το 2012 έως το 2014, ενώ η νέα κυβέρνηση καθυστέρησε πάρα πολύ τις διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση τους. Οι επιβαρύνσεις λόγω των συνολικών καθυστερήσεων υπολογίζονται σε +36% ανά χιλιόμετρο.
Σύμφωνα με την έκθεση η επιβάρυνση για τους Έλληνες φορολογούμενους αναμένεται να αυξηθεί στο μέλλον, αφού η μη ολοκλήρωση του μήκους των έργων, σημαίνει πως θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα για να συνδεθούν οι συγκεκριμένοι αυτοκινητόδρομοι με το σύνολο του υπόλοιπου οδικού δικτύου.
Η έκθεση όμως του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου δε σταματάει εδώ, αφού εξετάζοντας συνολικά 12 ΣΔΙΤ, τα οποία συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ και τη χώρα μας, κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα κεφάλαια δεν χρησιμοποιήθηκαν με αποδοτικό τρόπο, ενώ κατηγορεί για υπονόμευση της διαφάνειας και μιλάει για ανεπαρκή ανάλυση και έλλειψη πολιτικής και στρατηγικής. Η έκθεση κάνει επίσης λόγο και για έλλειψη ανταγωνισμού στις προσφορές, αφήνοντας σαφή υπονοούμενα για μη διαφανείς διαδικασίες.
- Δείτε εδώ την έκθεση του του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου