ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΣΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Την σύμπραξη του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα με συμβάσεις ΣΔΙΤ για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του αεροδρομίου και του λιμανιού της Καλαμάτας (για ελλιμενισμό μεγαγιώτ), πρότεινε ο δήμαρχος Καλαμάτας μιλώντας χθες Δευτέρα, κατά την πρώτη ημέρα του διήμερου 10ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση, το οποίο πραγματοποιείται στην Τρίπολη στο πάνελ, που αφορούσε στον τουρισμό, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό.
Στη συζήτηση, έλαβαν μέρος η Υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η Υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά και ο Υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης.
Στη συνέχεια, ο Δήμαρχος συμμετείχε σε πάνελ για την πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ο Δήμαρχος στην συνεδρία για τον τουρισμό, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό, προέβη σε τοποθετήσεις, ως εξής, για τα επιμέρους θέματα:
Τουρισμός
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη νοτιοδυτική Πελοπόννησο. Η εκτίμηση είναι πως η περιοχή αυτή θα βρεθεί στην αιχμή της τουριστικής ανάπτυξης της Ελλάδος τα προσεχή χρόνια. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, απαιτούνται έργα υποδομής και ένταξη στον εθνικό σχεδιασμό διαφήμισης του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.
Υφίσταται σοβαρό ενδιαφέρον από πλευράς των Κινέζων και ο Δήμαρχος της Σι’ Αν, αδελφής πόλης της Καλαμάτας, θα επισκεφθεί την Καλαμάτα τον προσεχή Ιούνιο.
Απαιτείται τεχνική βοήθεια από τα Υπουργεία Πολιτισμού, Τουρισμού και Ανάπτυξης. Τα έργα που είναι αναγκαία είναι ο εκσυγχρονισμός του λιμανιού Καλαμάτας, του αεροδρομίου και η λειτουργία αεροπορικών συνδέσεων με υδροπλάνα.
Αθλητισμός
Είναι γηρασμένες οι αθλητικές εγκαταστάσεις και ανεπαρκείς (πάνω από 50 ετών). Η Καλαμάτα δεν έχει σύγχρονο κλειστό. Οι προτάσεις για αθλητικούς χώρους πρέπει να ενεργοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ. Ο Δήμος Καλαμάτας κάνει ό,τι μπορεί (Τέντα, γήπεδα κ.λπ.).
Πολιτισμός
Στην Καλαμάτα πραγματοποιούνται διεθνείς πολιτιστικές εκδηλώσεις, με έμφαση στο χορό και τη μουσική. Αποτελεί σημαντικό νέο η χρηματοδότηση με 1.200.000 ευρώ του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού, την οποία ανακοίνωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης.
Ο Δήμαρχος ζήτησε να βοηθηθούν τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα και αναγκαία προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Τα ΔΗΠΕΘΕΚ θα πρέπει να υπηρετούν όλη την Περιφέρεια όπου ανήκουν.
ΠΑΝΕΛ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Στη συνέχεια, ο Δήμαρχος συμμετείχε σε πάνελ για την πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τη συμμετοχή του Υπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Σκουρλέτη, των Δημάρχων των υπολοίπων πρωτευουσών της Πελοποννήσου, του Θοδωρή Γκοτσόπουλου, Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΕΤΑΑ, καθώς και του Προέδρου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων Κωνσταντίνου Βαρλαμίτη.
Λαμβάνοντας το λόγο, ο Δήμαρχος Καλαμάτας Παν. Νίκας αναφέρθηκε στα εξής θέματα:
Α΄ Διοικητικά Θέματα
Με ρωτάνε και απαντώ ότι έχω διαπιστώσει πως ο μεγαλύτερος αντίπαλος, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Αυτοδιοίκηση είναι το ΚΡΑΤΟΣ μας. Αυτό το κράτος, το γεμάτο καχυποψία, απίθανη γραφειοκρατία και πολυνομία. Αυτό το κράτος, που συνεχώς γιγαντώνεται τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά τον «Καλλικράτη», περιορίζοντας συνεχώς την Αυτοδιοίκηση και το ρόλο της.
Μπορώ να αναφέρω άπειρα παραδείγματα στην πολύχρονη αυτοδιοικητική παρουσία μου, που μόνο θλίψη ή και οργή προκαλούν σε κάθε λογικό άνθρωπο.
Έτσι:
- Πάνω από 42 βήματα χρειάζονται από τη δημοπράτηση μέχρι την υπογραφή της σύμβασης για κάποιο έργο. Σκεφθείτε πόσους υπαλλήλους παραπάνω χρειαζόμαστε γι’ αυτό και τι συνεπάγεται για την ανεργία και την απορρόφηση πόρων.
- Είμαι κατηγορούμενος, γιατί από το νόμο πρέπει να συλλαμβάνω, να κατάσχω και να σφαγιάζω τα εκατοντάδες αδέσποτα βόδια στον ορεινό όγκο του Ταϋγέτου. Αλήθεια, με ποιον μηχανισμό, με ποιο τρόπο συλλαμβάνεται ένα ζώο πεντακοσίων κιλών;
- Είμαι κατηγορούμενος ως υπεύθυνος για την κατάληψη δημοσίων χώρων από αθίγγανους, όταν ο πυρήνας της κατάληψης ανήκει στον ΟΑΕΔ, όταν είναι αντίθετος ο Συνήγορος του Πολίτη και όταν όλοι ξέρουν πως η απελευθέρωση χώρου θέλει Αστυνομία, Εισαγγελία και χώρο εγκατάστασης.
Μπορώ να αναφέρω πολλά παρόμοια παραδείγματα. Δυστυχώς, θα έχουμε δικαστήρια και μετά το τέλος της θητείας μας.
Τι μπορεί να γίνει άμεσα
Πρέπει να γίνει ουσιαστική τροποποίηση του «Καλλικράτη», που θα επιφέρει: σαφήνεια στις αρμοδιότητες, Αποκεντρωμένη Διοίκηση σε κάθε Περιφέρεια, χρονικό όριο για εγκρίσεις από κρατικές Αρχές (το κυκλοφοριακό, το πολεοδομικό, το περιβαλλοντικό κ.λπ.), αφαίρεση αρμοδιοτήτων που δεν μπορεί να ασκηθούν.
Πρέπει να υπάρξει διαφορετική αντιμετώπιση των Δήμων Αττικής και Θεσσαλονίκης από τους υπόλοιπους Δήμους της Χώρας (ύδρευση, αποχέτευση, συγκοινωνία, οδικό δίκτυο, πάρκα, απορρίμματα τα αναλαμβάνει το Κράτος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη). Οι επαρχιακοί Δήμοι πρέπει να αντιμετωπίσουν όλα τα παραπάνω και, επιπλέον, αγροτική οδοποιία, αντιπλημμυρικά κ.λπ.
Ως προς τον τρόπο εκλογής, είμαι υπέρ του συστήματος που επιτρέπει στο Δήμο να κυβερνηθεί και αυτό δεν είναι η λεγόμενη απλή και ανόθευτη αναλογική, γιατί θα οδηγήσει σε απίθανες στρεβλώσεις και θα ενθαρρύνει τις ομαδοποιήσεις.
Ως προς την παρουσία του κράτους, θεωρώ ότι η Κυβέρνηση έχει την κύρια ευθύνη για την πορεία όλων μας και ότι πρέπει να υπάρχει:
– Εθνικός σχεδιασμός και στρατηγική
– Υποχρεωτικότητα μελετών κόστους – οφέλους για όλα
– Έλεγχος για τη διαχείριση των οικονομικών κάθε φορέα ή προσώπου που διαχειρίζεται
Β. Για την Καλαμάτα και τη Μεσσηνία
Είναι θετική η πορεία της Καλαμάτας μέσα στην οικονομική κρίση. Σε αυτό συνέβαλαν η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου, το αεροδρόμιο, η εξωστρέφεια, η δημιουργία ξενοδοχείων και ο τουρισμός, η συνεργασία με την Κυβέρνηση.
Απαιτείται, όμως, να γίνουν πολλά ακόμα.
Αναγκαία έργα
- ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
α. Δρόμος ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΡΙΖΟΜΥΛΟΣ-ΠΥΛΟΣ
(παραθαλάσσια χάραξη – ώριμο μελετητικά έργο)
β. Δρόμος ΤΣΑΚΩΝΑ – ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ – ΠΥΡΓΟΣ
γ. 1η ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΠΡΟΣ ΑΡΕΟΠΟΛΗ
δ. Κόμβος ΑΡΦΑΡΩΝ – ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
- Εκσυγχρονισμός λιμένος Καλαμάτας
α. Εκσυγχρονισμός – αναβάθμιση υποδομών (σε εξέλιξη η επικαιροποίηση του master plan – ευπρόσδεκτη η διαδικασία ΣΔΙΤ)
β. Χαρακτήρας λιμένος κυρίως τουριστικός (marina) για μεγάλα τουριστικά σκάφη
γ. Αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίου
- Εκσυγχρονισμός του Αεροδρομίου Καλαμάτας
α. αναβάθμιση – εκσυγχρονισμός υποδομών (ευπρόσδεκτη η διαδικασία ΣΔΙΤ)
β. αξιοποίηση αεροδρομίου Τριόδου και σύνδεσή του με το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος»
- Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας
Στο τόξο ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΑΡΦΑΡΑ
- Διατηρητέα
Κίνητρα για την ανακατασκευή τους
- Φυσικό Αέριο
Επέκταση αγωγού φυσικού αερίου προς ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΠΥΡΓΟ – ΠΑΤΡΑ (υπάρχει η πρόβλεψη κατάλληλης διατομής αγωγού)
- Αγροτικά
α. Εκσυγχρονισμός αρδευτικού δικτύου ΓΟΕΒ Παμίσου
β. Κατασκευή δικτύου λιμνοδεξαμενών
- Τουρισμός
Ένταξη της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου στο πρόγραμμα κεντρικής τουριστικής προβολής του Υπουργείου Τουρισμού
- Σιδηρόδρομος
Σχεδιασμός επαναλειτουργίας σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους, σε συνεργασία με ιδιώτες
- Περιβάλλον
Απόβλητα ελαιουργείων – πυρηνελαιουργείων, βιολογικοί καθαρισμοί / λυματολάσπη/ απορρίμματα – απόβλητα
- Πολιτισμός
Προγραμματικές συμβάσεις με ΥΠΠΟ και Περιφέρεια για:
α. Διεθνές Φεστιβάλ Χορωδιακής Μουσικής
β. ΔΗΠΕΘΕΚ
γ. Λειτουργία Μεγάρου Χορού
- Αντιδιαβρωτική προστασία
Επείγοντα έργα αντιδιαβρωτικής προστασίας στην ανατολική ακτή (Βέργα – Μαντίνεια)
- Ποιότητα Ζωής
Παραχώρηση στο Δήμο Καλαμάτας (κατά χρήση) των 49 στρεμμάτων στην Δυτική Παραλία.