Για μία ψήφο δεν εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβοούλιο Καλαμάτας, κατά τη σημερινή συνεχιζόμενη συνεδρίασή του, η εισηγηθείσα τροποποίηση του άρθρου 7 της υπ’ αριθ. 543/2010 «Γενική κανονιστική απόφαση για την χρήση κοινόχρηστων χώρων» που αφορά στην παραχώρηση χώρων για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και εμπορευμάτων σε διάφορα σημεία της πόλης:
α) στο βόρειο πεζοδρόμιο της οδού Ναυαρίνου μεταξύ των οδών Φαρών & Ακρίτα,
β) στα πεζοδρομημένα τμήματα των οδών Σφακτηρίας, Αναπλιώτη, Πολυβίου & Καπετ. Κρόμπα,
γ) στις πλατείες Δημοτικού Θεάτρου, Δικαστικού Μεγάρου & Διοικητηρίου και
δ) στο ανατολικό τμήμα της πλατείας Ομήρων Γερμανίας.
Ειδικότερα, το Δημοτικό Συμβούλιο συνήλθε σήμερα Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022, στις 3 μμ, στην αίθουσα «Δημάρχου Χρ. Μαλαπάνη», στο ιστορικό δημαρχείο, για τη συνέχιση της συνεδρίασης που διακόπηκε λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής.
Η εισήγηση που αφορούσε την παραχώρηση για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στις προαναφερόμενες περιοχές και καταψηφίσθηκε καθώς δεν έλαβε τις απαιτούμενες 22 ψήφους (21 υπέρ, 8 κατά και 2 λευκά και 11 απουσίες), έχει ως εξής;
Στο βόρειο πεζοδρόμιο της οδού Ναυαρίνου,
Στο βόρειο πεζοδρόμιο της οδού Ναυαρίνου μεταξύ των οδών Φαρών και Ακρίτα, η δημιουργείται ζώνη για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και εμπορευμάτων πλάτους 3.80 μ., σε επαφή με την οικοδομική γραμμή των κτισμάτων.
Οδός Σφακτηρίας
Mε υφιστάμενο πλάτος του πεζόδρομου από 5,75 μ. – 6,20 μ. ορίζεται ελεύθερη ζώνη κίνησης στο κέντρο του πεζόδρομου πλάτους 2,70 μ. Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και των εμπορευμάτων γίνεται εκατέρωθεν της.
Πεζόδρομο οδού Αναπλιώτη
Mε υφιστάμενο πλάτος στο πεζοδρομημένο τμήμα της, μεταξύ των οδών Αριστομένους και Σφακτηρίας, από 4,95 μ. – 5,10 μ. ορίζεται ελεύθερη ζώνη κίνησης πεζών στο κέντρο του πεζόδρομου πλάτους 1,80 μ. Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και των εμπορευμάτων γίνεται εκατέρωθεν της.
Πεζόδρομο οδού Πολυβίου
Mε υφιστάμενο πλάτος στο πεζοδρομημένο τμήμα της , μεταξύ των οδών Νέδοντος και Σφακτηρίας, από 3,75 μ. – 4,70 μ. ορίζεται ελεύθερη ζώνη κίνησης πεζών στο κέντρο του πεζόδρομου πλάτους 1,80 μ. Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και των εμπορευμάτων γίνεται εκατέρωθεν της.
Οδός Καπετάν Κρόμπα
Mε υφιστάμενο πλάτος του πεζόδρομου από 4,85 μ. – 6,09 μ. ορίζεται ελεύθερη ζώνη κίνησης πεζών στο κέντρο του πεζόδρομου πλάτους 1,80 μ. Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και των εμπορευμάτων γίνεται εκατέρωθεν της.
Πλατεία Δημοτικού Θεάτρου (από οδό Ξενοφώντος έως οδό Δημοσθένους).
Ο παραχωρούμενος προς χρήση κοινόχρηστος χώρος προσδιορίζεται από τα δεδομένα του σχεδίου για την ανάπλαση της οδού Αριστομένους και αποτυπώνεται στο συνημμένο σχέδιο. Στην προβολή των επιχειρήσεων και σε τμήμα βάθους 6,00μ. παραχωρείται χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
Πλατεία Δικαστικού Μεγάρου (από οδό Δημοσθένους έως οδό Σόλωνος).
Ο παραχωρούμενος προς χρήση κοινόχρηστος χώρος προσδιορίζεται από τα δεδομένα του σχεδίου για την ανάπλαση της οδού Αριστομένους και αποτυπώνεται στο συνημμένο σχέδιο. Στην προβολή των επιχειρήσεων και σε τμήμα βάθους 6,00μ. παραχωρείται χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
Πλατεία Διοικητηρίου (από οδό Σόλωνος έως οδό Μακεδονίας).
Ο παραχωρούμενος προς χρήση κοινόχρηστος χώρος προσδιορίζεται από τα δεδομένα του σχεδίου για την ανάπλαση της οδού Αριστομένους και αποτυπώνεται στο συνημμένο σχέδιο. Στην προβολή των επιχειρήσεων και σε τμήμα βάθους 6,00μ. παραχωρείται χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
Πλατεία Ομήρων Γερμανίας
Στο Ανατολικό τμήμα της πλατείας ορίζεται ζώνη ανάπτυξης τραπεζοκαθισµάτων όπου ο χώρος παραχώρησης θα είναι ανάλογος της πρόσοψης προς αυτήν του εκάστοτε καταστήματος. Η ζώνη αυτή ορίζεται από τους υφιστάμενους χώρους φύτευσης και τις ζώνες ελεύθερης κυκλοφορίας – πρόσβασης προς το κέντρο της πλατείας και αποτυπώνεται στο σχέδιο του χώρου, το οποίο προσαρτάτε στην απόφαση.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΑΠΕΖΟΚΑΘΙΣΜΑΤΑ
Η παράταξης “Καλαμάτα μπροστά” καταψήφισε την εισήγηση
Ο Στάθης Σταματόπουλος εκ μέρους της παράταξης “Καλαμάτα μπροστά”, τοποθετούμενος ανέφερε : «Κύριε πρόεδρε ομολογουμένως έχουν γίνει κάποιες βελτιώσεις, σύμφωνα και με τις προτάσεις του απουσιάζοντας επικεφαλής μας Βασίλη Κοσμοπούλου, οι οποίες έχουν καταγραφεί και έχουν ληφθεί υπόψη.
Όσον αφορά στις άλλες εκτός Ναυαρίνου προτάσεις, δεν υπάρχει αντίρρηση από την πλευρά μας. Ωστόσο επιμένουμε στο κομμάτι της Ναυαρίνου. Τα 3,80 μέτρα μήκος επί του πεζοδρομίου που καταλαμβάνουν οι καταστηματάρχες, κατά την άποψή μας, είναι πάρα πολλά και για αυτό το λόγο θα ψηφίσουμε αρνητικά. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει σεβασμός στον πεζό και στον ελεύθερο χώρο που δημιουργείται τώρα και που σε συνέχεια αυτού στο μέλλον θα δημιουργηθεί και αντίστοιχος χώρος μέχρι ενδεχομένως την Αύρας, ή όπου φτάσει η όποια μελλοντική ανάπλαση, αν ποτέ υπάρξει κάτι τέτοιο.
Εδώ έχουμε δώσει όλη την πλατεία στο λιμάνι συν 50% λόγω του covid και τώρα επεκτείνουμε τα τραπεζοκαθίσματα αυτά και πάνω στον κοινόχρηστο χώρο του πεζοδρομίου. Αντί να διαφυλάξουμε τον κοινόχρηστο αυτό χώρο χάρη του πεζού, τον δίνουμε στα καταστήματα, που θέλω να πιστεύω ότι δεν τον έχουν και πολύ ανάγκη. Βέβαια, η επιχείρηση είναι επιχείρηση και θέλει να έχει παραπάνω τραπεζοκαθίσματα, αλλά και εμείς είμαστε δημοτικό συμβούλιο και πρέπει να διαφυλάξουμε τον κοινόχρηστο χώρο. Τα 3,80 μ. κύριε πρόεδρε, δηλαδή τα δύο τραπέζια να το πω έτσι, κατά πλάτος που μπορεί να στήσει ο καταστηματάρχης εκεί, είναι πάρα πολλά. Ένα ή και καθόλου, να μην πάμε στο καθόλου, γιατί υπάρχει μία διαμορφωμένη κατάσταση, αλλά το ένα τραπέζι στην πρόσοψη του κάθε καταστήματος που βρίσκεται εκεί, είναι υπεραρκετό. Νομίζω ότι εδώ θα πρέπει να ξαναδούμε το θέμα και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εμείς αυτή τη στιγμή ψηφίζουμε αρνητικά, παρά το γεγονός ότι θετικές βελτιώσεις έχουν γίνει και για τα άλλα ζητήματα είμαστε θετικοί. Αλλά δεν μπορούμε να “σπάσουμε” την ψήφο μας. Θεωρούμε ότι αυτό είναι το μείζον, το οποίο πρέπει να διαφυλαχθεί από το δημοτικό συμβούλιο και για αυτό το λόγο ψηφίζουμε αρνητικά».
Παρέμβαση του δημάρχου Καλαμάτας Θανάση Βασιλόπουλου
Σε παρέμβασή του ο δήμαρχος Θαν. Βασιλόπουλος σημείωσε: «Αυτή τη στιγμή έχουμε 3,5 μέτρα. Δύο μέτρα είναι για τις επιχειρήσεις και 1,5 μέτρο για τους πεζούς. Μόλις πάρουμε την απόφαση θα έχουμε 3,80 μ. για τις επιχειρήσεις και από 3,50 έως 3,65 μ. για τους πεζούς μαζί με τον αστικό εξοπλισμό. Είναι πολύ μεγάλη η διαφορά, είναι τεράστια η διαφορά. Αυτό είναι το ένα. Το άλλο είναι ότι εμείς θα βάλουμε τάξη, όπως και να έχει, κάτω στην παραλία, ακόμα κι αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε την προηγούμενη κανονιστική με τα προβλήματα που θα δημιουργήσει αυτή. Θα βάλουμε τάξη όμως! Δεν μπορούμε να αφήσουμε άλλο την κατάσταση εκεί ανεξέλεγκτη!».
Λευκό από την παράταξη “Πρότυπος Δήμος” του Βασίλη Τζαμουράνη
Ο επικεφαλής της παράταξης “Πρότυπος Δήμος”, Βασίλης Τζαμουράνης, σημείωσε πως «οι πεζοδρομήσεις είναι για τους πεζούς και θα πρέπει να στηρίζεται κατά μείζονα λόγο το αίτημα των πεζών για περισσότερο χώρο» και πρόσθεσε: «Όμως, υπάρχει και το συγκριτικό στοιχείο. Στην οδό Σφακτηρίας, που ασφαλώς όλοι παραδεχόμαστε πως είναι ένας δρόμος ήσσονος σημασίας από πλευράς χρήσης πεζών, το κενό που αφήνουμε για τους πεζούς είναι 2,70 μέτρα, ενώ το αντίστοιχο κενό στη Ναυαρίνου είναι 2,45μ.
Ο κ. Τζαμουράνης αναφερόμενος στις οδούς Πολυβίου και Αναπλιώτη, «οι οποίοι είναι πολύ στενοί δρόμοι», όπως είπε, αναρωτήθηκε «γιατί να επιτρέπουμε να βάζουν ή ανεμοφράχτες και γυάλινα παραπετάσματα;».
Επίσης ο κύριος Τζαμουράνης αναφέρθηκε στο επίπεδο του οδοστρώματος της Ναυαρίνου, το οποίο -όπως είπε- με την ολοκλήρωση του έργου θα είναι στο ίδιο με το πεζοδρόμιο και με τον ποδηλατόδρομο και πρότεινε να δει το δημοτικό συμβούλιο σοβαρά το θέμα και να γίνει πεζόδρομος το τμήμα της παραλιακής από Φάρων μέχρι Ακρίτα. «Επειδή στις υπόλοιπες ρυθμίσεις δεν έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις η παράταξη μας ψηφίζει λευκό», κατέληξε ο κ. Τζαμουράνης.
“Καλαμάτα ξεκινάμε”: Όταν λέμε 3,80 μ. να εννοούμε 3,80 μ.
Ο Λεωνίδας Λιάππας εκ μέρους της παράταξης της Μαρίας Οικονομάκου “Καλαμάτα ξεκινάμε” είπε ότι υπερψηφίζεται η εισήγηση υπό την προϋπόθεση ότι τα 3,80 μέτρα θα είναι τόσα και θα τηρούνται, δεν θα παραβιάζονται σε βάρος του χώρου των πεζών.
Μανώλης Μάκαρης: Δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς θα κυκλοφορούν οι πεζοί
Ο Μαν. Μάκαρης, επικεφαλής της παράταξης “Ανοιχτός Δήμος-Ενεργοί Πολίτες” επισήμανε ότι η υλοποίηση των αναπλάσεων χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Bιώσιμη Aστική Aνάπτυξη, ύψους 9 εκ. €.
“Ένα σημαντικό ποσό αυτό του κονδυλίου καταναλώνεται για μικροέργα που δεν προσφέρουν κάτι σημαντικό στην κίνηση των πεζών και γενικότερα στην όλη μορφή της πόλης και της παραλίας”, είπε ο κ. Μάκαρης και πρόσθεσε: «Όσον αφορά την κατάληψη τραπεζοκαθισμάτων στο βόρειο πεζοδρόμιο της Ναυαρίνου να είναι 3,8 μέτρα, δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς θα κυκλοφορούν οι πεζοί. Και αν πάτε στη Ναυαρίνου αυτό θα δείτε. Άρα ουσιαστικά δημιουργείται ένα τόσο κοστοβόρο έργο, ένα έργο το οποίο είναι μάλιστα όχι μόνο κοστοβόρο σε χρήμα, αλλά και σε χρόνο. Βλέπουμε πόσο καθυστερεί και πόσο θα καθυστερήσει και το αποτέλεσμα ποιο είναι; Ουσιαστικά προσφέρουμε μικρή βελτίωση στην ποιότητα της συγκεκριμένης περιοχής».
Ο κ. Μάκαρης συμφώνησε με την πρόταση του κυρίου Τζαμουράνη για πλήρη πεζοδρόμηση του τμήματος της οδού Ναυαρίνου από την οδό Φαρών έως την οδό Ακρίτα.