ΤΙ ΕΙΠΕ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΟΔΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Σε σημαντικά έργα της Μεσσηνίας αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας χθες (Δευτέρα) στην ενότητα «Υποδομές, Ψηφιακά Δίκτυα και Μεταφορές» του 10ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση, στην Τρίπολη. Αναφέρθηκε στην Ολυμπία οδός σημειώνοντας ότι «δεν είχε σχεδιαστεί αρχικά να φτάνει μέχρι την Πάτρα» και εξήγησε τους λόγους αποδίδοντας ευθύνες στις κυβερνήσεις της Ν.Δ. για τον ακρωτηριασμό της, να φθάνει δηλαδή στον Πύργο και όχι στην Τσακώνα. “Προβλέφθηκε να συνεχιστεί, έπρεπε να ξεκινήσουμε από την αρχή” είπε.
Για τον οδικό άξονα από την Καλαμάτα στο Ριζόμυλο, στη Πύλο και στη Μεθώνη, για τον οποίο είπε πως έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, δεσμεύτηκε για την υλοποίηση του μετά την έγκριση περιβαλλοντικών όρων από το Υπουργείο. «Και προφανώς, έχουμε μια σειρά άλλα έργα για να κλείσει το δαχτυλίδι από την Πάτρα μέχρι την Καλαμάτα», σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε και στα αντιπλημμυρικά της Καλαμάτας.
Επίσης για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας είπε πως «θα γίνει ένα διεθνές αεροδρόμιο, στο πρότυπο που έγινε ο διαγωνισμός μετά από 15 χρόνια, του αεροδρομίου του Ηρακλείου», ενώ μιλώντας για υδατοδρόμια, για τα οποία είπε πως το επόμενο δεκαπενθήμερο κατατίθεται το νομοσχέδιο, σημείωσε: «Δεν ξέρω σε ποια περιοχή θα τα χωροθετήσουμε. Εκεί πρέπει να έρθει η Περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες, για να έχουμε μια σωστή χωροθέτηση. Προφανώς και στην Σπάρτη και την Καλαμάτα».
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΠΙΡΤΖΗ
Τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τα οποία αφορούν έργα που σχετίζονται με τη Μεσσηνία, είναι τα εξής:
Το μήνυμα κατά τη γνώμη μου που πρέπει να βγει και από το σημερινό συνέδριο, το 10ο, είναι, ότι τερματίζουμε την παλιά λογική, ότι τερματίζουμε το παλιό. Τερματίζουμε τις παλιές κακές συνήθειες και τακτικές που έφεραν τη χώρα εδώ που την έφεραν σήμερα.
Σήμερα για να δημοπρατηθεί ένα έργο πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, όπως ξέρουμε οι περισσότεροι, πρέπει να έχουν γίνει οι απαραίτητες αρχαιολογικές εργασίες, αλλιώς, δε μπορεί ούτε δημοπράτηση να έχουμε, ή αν πάμε στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δεν μπορούμε να έχουμε σύμβαση.
Αν υπήρχε αυτή η νομοθεσία στο παρελθόν, δε θα είχαμε τις περιπέτειες που ζήσαμε στα 5 έργα παραχωρήσεων. Δε θα είχαμε τις καθυστερήσεις ούτε στις απαλλοτριώσεις, ούτε στις αρχαιολογικές εργασίες, ούτε στην έκδοση περιβαλλοντολογικών αδειών ούτε σε όλα τα υπόλοιπα. Και βέβαια, δε θα πληρώναμε ένα κάρο δισεκατομμύρια σε αποζημιώσεις. Και στους αυτοκινητόδρομους και στα υπόλοιπα έργα.
Η Πελοπόννησος είναι μία περιοχή που το έχει ζήσει αυτό, το έχει βιώσει. Στο πώς ένα έργο ξεκινάει και πως δεν ολοκληρώνεται, είτε είναι οδικό, είτε είναι αντιπλημμυρικό, είτε είναι αρδευτικό, είτε ενεργειακό, είτε πολλά άλλα.
Βέβαια, υπάρχουν σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις μερικά πράγματα που μας ξεβολεύουν. Μας ξεβολεύουν γιατί δε μπορούμε να κάνουμε παραδείγματος χάριν οι υπουργοί, οι δήμαρχοι, αναθέσεις στους φίλους μας. Υποχρεωτικά πρέπει να κάνουμε μία λίστα στο ηλεκτρονικό σύστημα, να κληρώνεται και ο καθένας που θα συμμετέχει σε αυτή τη λίστα, σε αυτό τον κατάλογο, να παίρνει μία απευθείας ανάθεση και όχι πενήντα μία όπως γινόταν στο παρελθόν.
Η Πελοπόννησος έχει το δυναμικό, έχει την ιστορία, έχει και τα πλεονεκτήματα να συνεισφέρει σε αυτή την κατεύθυνση και να είναι για μία ακόμα φορά πρωτοπόρος. Να καταστρώσουμε ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο για να το διαμορφώσουμε όλοι μαζί και να το ιεραρχήσουμε μαζί.
Για να κάνουμε μεγάλα έργα υποδομής πρέπει να δανειστούμε και αυτοί που μας δανείζουν, δυστυχώς, δεν κάθονται να σκεφτούν τις κοινωνικές ανάγκες. Δε σκέφτονται, όπως ήδη έχετε δει όλα τα προηγούμενα χρόνια, το έλλειμμα των κοινωνικών υποδομών. Δε βγάζουν την αγωνία που βγάζουν οι δήμαρχοι και η κοινωνία. Δεν κοιτάνε τα αντιπλημμυρικά που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες στην Καλαμάτα για να μην πνίγεται ο κόσμος. Αυτοί που μας δανείζουν για να κάνουμε υποδομές βλέπουν αν είναι ένα έργο βιώσιμο. Αν είναι κερδοφόρο δηλαδή, αν αποσβένει και αν είναι κερδοφόρο.
Επομένως, αν τα τμήματα αυτά του στρατηγικού σχεδιασμού που έχουμε να εκπονήσουμε, που έχουμε να υλοποιήσουμε, θα χρηματοδοτηθούν από την ιδιωτική αγορά και από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, αν είναι βιώσιμα.
Να πω ένα παράδειγμα που αποτελεί και έγκλημα για την αναθεώρηση των αυτοκινητοδρόμων. Η Ολυμπία οδός δεν είχε σχεδιαστεί αρχικά να φτάνει μέχρι την Πάτρα. Είχε σχεδιαστεί να φτάνει μέχρι την Καλαμάτα. Προφανώς ο μισός αυτοκινητόδρομος κόπηκε στην αναθεώρηση γιατί τα στοιχεία που είχε σχεδιαστεί στην καλύτερη περίπτωση ήταν λαθεμένα, για να μην πω τίποτα πιο βαρύ…
Βγήκε το φυσικό αντικείμενο και με τον τρόπο που βγήκε και προβλέφθηκε να συνεχιστεί, έπρεπε να ξεκινήσουμε από την αρχή, να αποδείξουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι ο υπόλοιπος αυτοκινητόδρομος είναι βιώσιμος. Αλλιώς θα μας έβαζαν να κάνουμε ένα μονοπάτι πάλι. Μία λωρίδα και ΛΕΑ από τη μία μεριά και μία λωρίδα και ΛΕΑ από την άλλη, χωρίς διάζωμα στη μέση και με τους πολίτες, τους Έλληνες πολίτες να χύνουν το αίμα τους κάθε εβδομάδα σε αυτό το δρόμο.
Στον αυτοκινητόδρομο του Μορέα, δυστυχώς ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα, δυστυχώς για τους παραχωρησιούχους και τους εργολήπτες, ευτυχώς για τον ελληνικό λαό, δεν είχε αναθεωρηθεί η σύμβασή του. Αυτό έφερε πολύ συγκεκριμένα αποτελέσματα και ήταν και ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που παραδόθηκε. Να τα δούμε λίγο τα αποτελέσματα του πρώτου άξονα: Μειώθηκαν οι αρχικές οικονομικές απαιτήσεις από παραχωρησιούχο και κατασκευαστή κατά 526 εκατομμύρια ευρώ.
Σε τελική συμφωνία 180 εκατομμύρια ευρώ και δημιούργησε άμεσο οικονομικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο 346 εκατομμύρια ευρώ. Είναι το οικονομικό κομμάτι.
Το υπουργείο έβγαλε τον διαγωνισμό για να υπάρχει ενιαίο σύστημα σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας και προχωράει την ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών δικτύων για να μην πλημμυρίζουν η Καλαμάτα, η Τρίπολη, οι δήμοι της Πελοποννήσου, από την αδιαφορία και τον ελλιπή σχεδιασμό..
Μέρος αυτών των αντιπλημμυρικών έργων θα γίνει με τις παραχωρήσεις, γιατί ο σχεδιασμός ήταν τουλάχιστον ελλιπής. Δεν μπορεί δηλαδή τα όμβρια ύδατα του αυτοκινητόδρομου να τα ρίχνεις μέσα σε ένα ρέμα ή σε έναν συλλεκτήριο αγωγό, χωρίς να έχει μελετήσει κανείς ποτέ.
Και βέβαια την ολοκλήρωση των συνδέσεων των αυτοκινητοδρόμων με τα μεγάλα αστικά κέντρα, την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού μετά τον Πύργο, στο Καλό Νερό και την Τσακώνα, τη σύνδεση της Αργολίδας με τον αυτοκινητόδρομο του Μορέα.
Θα ήταν λοιπόν καλό, αυτό να το συσχετίσουμε με τους άλλους αυτοκινητοδρόμους που αναθεωρήθηκαν, για να δούμε: Τι κέρδη είχε ο Μορέας. Με τι ποσοστό ήταν το κόστος του χρήματος. Τι κέρδη είχαν οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι και να δούμε: Τι προέβλεπαν οι συμβάσεις των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων για αποζημιώσεις λόγω των καθυστερήσεων, των απαλλοτριώσεων, των αρχαιολογικών εργασιών, των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και τι τελικά πήραν.
Εμείς κάναμε την προσπάθεια να διαπραγματευτούμε τις αποζημιώσεις. Από τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους μειώθηκαν αυτά που ζητούσαν οι παραχωρησιούχοι και οι εργολήπτες κατά 746 εκατομμύρια. Αν υπολογίσει κανείς και την παραχώρηση στα Τέμπη, φτάνουν τα 900 εκατομμύρια.
Ταυτόχρονα με τα προηγούμενα, η παραχώρηση του Μορέα ανέλαβε να μελετήσει δύο άξονες. Ο ένας είναι ο οδικός άξονας από την Καλαμάτα στο Ριζόμυλο, στη Πύλο και στη Μεθώνη. Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη. Βρίσκεται για έγκριση περιβαλλοντικών όρων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και η υλοποίηση αυτού του δρόμου είναι δέσμευση μας, αμέσως μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Και προφανώς, έχουμε μια σειρά άλλα έργα για να κλείσει το δαχτυλίδι από την Πάτρα μέχρι την Καλαμάτα.
Για την Ολυμπία Οδό δε θα τα επαναλάβουμε.
Αυτό που προφανώς ξέρετε είναι ότι μειώθηκαν επίσης οι αποζημιώσεις. Οι δύο αυτοκινητόδρομοι συνολικά σε σχέση με αυτό που ζητούσαν οι εργολήπτες και προβλέπονταν στις συμβάσεις. Είχαμε οικονομικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο κοντά στα 520 εκατομμύρια.
Με την ολοκλήρωση αυτών των δύο αξόνων, το Υπουργείο Υποδομών προώθησε μια σειρά κρίσιμων έργων και μελετών, που αφορά στην κατασκευή και την ολοκλήρωση του συνολικού δικτύου της Πελοποννήσου.
Ένα ακόμη σημαντικό έργο, που θα εξυπηρετήσει, κατά τη γνώμη μου, το να αναβαθμιστεί όχι μόνο τουριστικά, αλλά και παραγωγικά η Πελοπόννησος είναι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Η Καλαμάτα, η Μεσσηνία είναι ένα στρατηγικό σημείο, – τα εντόπισαν και οι προηγούμενοι ομιλητές – , έχει λιμάνι, έχει πλέον οδική υποδομή και σε λίγο θα έχει οδική υποδομή που θα συνδέεται και με την Πάτρα. Πρέπει να έχει κι ένα αεροδρόμιο κατάλληλο, για να μπορεί να αναβαθμιστεί και η εμπορική κίνηση, αλλά και η τουριστική και η επιβατική κίνηση. Για το λόγο αυτό σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα γίνει ένα διεθνές αεροδρόμιο, στο πρότυπο που έγινε ο διαγωνισμός μετά από 15 χρόνια, του αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλι του Ηρακλείου, μέσα στη χρονιά. Πραγματικά, θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μεγάλο άλμα για την Πελοπόννησο, μιας που θα έχει στην Καλαμάτα ένα κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα τα περιλαμβάνει όλα. Βέβαια, και με τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη θα μπορέσει να αποκτήσει η Καλαμάτα ενδοχώρα, να αναπτυχθεί όλη η Μεσσηνία τουριστικά και όχι μόνο οι περιοχές γύρω από την πόλη της Καλαμάτας.
Θα ήθελα να πω ότι στις αεροπορικές υποδομές το επόμενο δεκαπενθήμερο κατατίθεται το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια. Εμείς έχουμε προβλέψει για να γίνουν υδατοδρόμια σε κάθε νομό της Πελοποννήσου, για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν, να έχουμε ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων, τόσο με τα νησιά του Αργοσαρωνικού, όσο και με την Αττική. Και καταλαβαίνετε όλοι πάρα πολύ καλά και για τις επιβατικές μεταφορές το χειμώνα, αλλά και για τις τουριστικές μετακινήσεις το καλοκαίρι, πόσο σημαντικό είναι να έχουμε υδατοδρόμια στην Κορινθία, στην Αργολίδα, στο Ναύπλιο ή στο Πόρτο Χέλι, στην Αρκαδία. Δε ξέρω σε ποια περιοχή θα τα χωροθετήσουμε, εκεί θα πρέπει να συνεργαστούμε με τους δήμους και την Περιφέρεια και να γίνει μια διαβούλευση για αυτό το θέμα. Εκεί πρέπει να έρθει η Περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες, για να έχουμε μια σωστή χωροθέτηση. Προφανώς και στην Σπάρτη και την Καλαμάτα.
Πρέπει να ολοκληρωθούν επιτέλους τα αρδευτικά έργα της Πελοποννήσου.
Πρέπει να ολοκληρωθούν και τα φράγματα που όλα αυτά τα χρόνια παλεύουμε να τα ολοκληρώσουμε και δεν ολοκληρώνονται,
- Διαβάστε εδώ ολόκληρη την ομιλία του υπουργού Υποδομών