Στην πρώτη δικαστική νίκη κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος αναφέρθηκε ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας Κώστας Μαργέλης σε συνέντευξη τύπου που έδωσε σήμερα Παρασκευή (3 Ιουνίου 2022) στις12 το μεσημέρι στο γραφείο του, στο Δικαστικό Μέγαρο Καλαμάτας.
Στην ίδια συνέντευξη, ο κ. Μαργέλης αναφέρθηκε στις αντιδράσεις των Δικηγόρων στην ψήφιση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών και στο θέμα της αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας.
Ειδικότερα ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας αναπτύσσοντας τα τρία θέματα ανέφερε:
Η πρώτη δικαστική νίκη κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής
Α. Ως γνωστόν την Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022 συζητήθηκε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών συλλογική αγωγή των καταναλωτικών οργανώσεων κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Στη δίκη αυτή πρόσθετη παρέμβαση, μέσω της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας άσκησε και ο Δικηγορικός Σύλλογος Καλαμάτας, που είχε πρωτοστατήσει μαζί με πολλούς κοινωνικούς φορείς του Νομού μας στον αγώνα κατά της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής.
Το Δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα αναβολής που υπέβαλε η ΔΕΗ, επικαλούμενη την πιλοτική δίκη που έχει ζητήσει να διεξαχθεί για την υπόθεση, από τον Άρειο Πάγο. Ο Άρειος Πάγος έχει ορίσει ακρόαση όλων των φορέων που έχουν προσφύγει αλλά και των παρόχων, στις 14 Ιουνίου προκειμένου να αποφανθεί αν θα διεξαχθεί πιλοτική δίκη για την υπόθεση. Προσωπική μου εκτίμηση και βεβαιότητα είναι ότι το θέμα της ρήτρας αναπροσαρμογής θα κριθεί από τον Άρειο Πάγο, ώστε να μην γίνονται κατά περιοχές διάφορες δίκες, όπου θα λαμβάνονται πιθανόν και διαφορετικές αποφάσεις.
Άμεσα υποβλήθηκε αίτημα προσωρινής διαταγής με την οποία ζητήθηκε να παγώσουν οι εντολές διακοπής ρεύματος στους πολίτες που δεν πληρώνουν την ρήτρα αναπροσαρμογής έως την ημερομηνία διεξαγωγής της δίκης που αναβλήθηκε για τις 6/7/2022.
Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών εξέδωσε προσωρινή διαταγή με την οποία δεν θα διακόπτεται η ηλεκτροδότηση σε όσους οικιακούς καταναλωτές ανήκουν στην ευρεία κατηγορία των «ευάλωτων καταναλωτών», εάν δεν πληρώσουν το ποσό που αντιστοιχεί στην ρήτρα αναπροσαρμογής, μέχρι την εκδίκαση της αγωγής η συζήτηση της οποίας αναβλήθηκε για την Τετάρτη 6-7-2022. Στην κατηγορία των ευάλωτων καταναλωτών περιληπτικά εντάσσονται οι οικονομικά ασθενέστεροι οικιακοί καταναλωτές, ηλικιωμένοι που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος ηλικίας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διαμένουν με άλλο πρόσωπο νεότερο από εκείνους, άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας ή καταναλωτές που διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την εκδίκαση της υπόθεσης η ΔΕΗ αρνήθηκε να αναλάβει την δέσμευση μη διακοπής ηλεκτροδότησης, καμίας απολύτως κατηγορίας καταναλωτών.
Η δικαστική αυτή απόφαση είναι μια πρώτη νίκη κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής, αφού το Δικαστήριο πιθανολόγησε την βασιμότητα της αγωγής για να χορηγήσει την προσωρινή δικαστική προστασία. Έτσι έκρινε κατά πιθανολόγηση ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι άκυρη και αντίθετη στην κείμενη δικαιοταξία.
Ο αγώνας θα συνεχιστεί σε όλες τις δικαστικές διαδικασίες και στα κοινωνικά πεδία μέχρι την τελική δικαίωση.
Διευκρινίσεις για το ποιοι θεωρούνται ευάλωτοι καταναλωτές
(α) Οι οικονομικά ασθενείς Οικιακοί Πελάτες που πλήττονται από την Ενεργειακή Πενία. (Βλ. παρακάτω Πίνακα)
(β) Οι Πελάτες που, οι ίδιοι ή οι σύζυγοι αυτών ή πρόσωπα των οποίων αυτοί έχουν την επιμέλεια σύμφωνα με το νόμο και συνοικούν με αυτούς, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχή και αδιάλειπτο παροχή ενέργειας. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι Πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης και ιδίως άτομα που χρειάζονται συνεχή προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία συσκευών υποστήριξης ή παρακολούθησης ζωτικών λειτουργιών, ενδεικτικά, συσκευές μηχανικής υποστήριξης αναπνευστικής ή καρδιακής λειτουργίας, συσκευές αιμοκάθαρσης και κάθε παρόμοιας φύσης συσκευή.
(γ) Ηλικιωμένοι πελάτες που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν συνοικούν με άλλο πρόσωπο το οποίο δεν έχει συμπληρώσει το ως άνω όριο ηλικίας.
(δ) Πελάτες με σοβαρά προβλήματα υγείας, ιδίως άτομα με σοβαρή σωματική ή ψυχική αναπηρία, με νοητική αναπηρία, σοβαρά οπτικοακουστικά ή κινησιακά προβλήματα, ή με πολλαπλές αναπηρίες ή με χρόνια πάθηση και οι οποίοι εκ του λόγου τούτου δεν δύνανται να διαχειριστούν και διαπραγματευτούν τη συμβατική τους σχέση με τον Προμηθευτή.
(ε) Οι Πελάτες σε απομακρυσμένες περιοχές και ιδιαίτερα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά που δικαιούνται ίδιες υπηρεσίες τόσο ως προς τις τιμές όσο και ως προς την ποιότητα, την ασφάλεια του εφοδιασμού και τη διαφάνεια των συμβατικών όρων και προϋποθέσεων με τους άλλους Πελάτες.
Ο σχετικός πίνακας:
- Μονοπρόσωπο νοικοκυριό 9.000 ευρώ
- Νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο ενήλικα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο μέλος 13.500 ευρώ
- Νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο ενήλικα μέλη και ένα ανήλικο μέλος ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα μέλη 15.750 ευρώ
- Νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία ενήλικα μέλη ή δύο ενήλικα και δύο ανήλικα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα μέλη 18.000 ευρώ
- Νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία ενήλικα και ένα ανήλικο μέλος ή δύο ενήλικα και τρία ανήλικα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με τέσσερα ανήλικα μέλη 24.750 ευρώ
- Νοικοκυριό αποτελούμενο από τέσσερα ενήλικα μέλη ή δύο ενήλικα και τέσσερα ανήλικα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με πέντε ανήλικα μέλη 27.000 ευρώ
Οι αντιδράσεις των Δικηγόρων στην ψήφιση του Κώδικα
Οργανισμού Δικαστηρίων & Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών
Δυστυχώς υπερψηφίστηκε χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά τον νέο Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, παρά τις αντιδράσεις και τις έντονες αντιθέσεις του Δικηγορικού σώματος σε συγκεκριμένες διατάξεις του και ιδίως σε αυτές που προβλέπουν
α) Την έκφραση γνώμης της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ή του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ίδρυση, συγχώνευση και κατάργηση πολιτικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, την επέκταση ή τον περιορισμό της περιφέρειάς τους ή τη μετατροπή τους σε δικαστήρια τηλεματικής και τη μεταβολή της έδρας τους.
β) Τη λειτουργία Δικαστηρίων τηλεματικής, κατά το μέρος που οδηγούν στην κατάργηση της προφορικής, δια ζώσης, διαδικασίας στο ακροατήριο, που είναι αναγκαία για την αναζήτηση της αλήθειας και της απόδοσης του δικαίου κατά παράβαση της κείμενης συνταγματικής δικαιοταξίας.
Το Δικηγορικό Σώμα επισημαίνει ιδιαίτερα ότι τυχόν κατάργηση της προφορικότητας της διαδικασίας στο ακροατήριο συνιστά κατάφωρη παραβίαση της επιβαλλόμενης από το Σύνταγμα δημοσιότητας της δίκης αλλά και των κανόνων περί δίκαιης δίκης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ΕΣΔΑ.
γ) Τη σύσταση ειδικών τμημάτων στα πολιτικά Πρωτοδικεία και Εφετεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης για την εκδίκαση, κατά την τακτική διαδικασία, των ενδίκων βοηθημάτων και των αντίστοιχων ενδίκων μέσων, που υπάγονται στην καθ’ ύλην αρμοδιότητά τους και αφορούν συγκεκριμένης φύσεως υποθέσεις, αποδυναμώνοντας τους περιφερειακούς δικαστικούς σχηματισμούς και σωρεύοντας δικαστική ύλη στα μεγάλα Δικαστήρια με κίνδυνο την περαιτέρω επιβράδυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης.
Η αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Καλαμάτας εκσυγχρονίζεται απόλυτα και περνά σε μία εκ βάθρων αναβάθμιση των ψηφιακών του υποδομών έχοντας υπογράψει προς τούτο μνημόνιο συνεργασίας με τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών το οποίο αφορά την κοινή προσπάθεια, το σχεδιασμό και την ανάπτυξη καινοτόμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο χώρο της Δικαιοσύνης.
Η κοινή αυτή προσπάθεια έχει στόχο το συντονισμό των ενεργειών του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας για τον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης, την ουσιαστική αξιοποίηση των ψηφιακών υπηρεσιών για την διευκόλυνση των συλλειτουργών της Δικαιοσύνης, την εξυπηρέτηση των διαδίκων και του πολίτη, την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και της εξοικονόμησης χρόνου και πόρων προς όφελος της Δικαιοσύνης και ευρύτερα του κοινωνικού συνόλου.
Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω αυτοματοποίησης νομικών και δικαστικών διαδικασιών ηλεκτρονικής και διοικητικής πληροφόρησης δικηγόρων και πολιτών, διαδικασιών έκδοσης πιστοποιητικών και εξ αποστάσεως υποβολής εγγράφων με χρήση ηλεκτρονικών υπογραφών, την καλύτερη διαχείριση του δικαστικού συστήματος, την παραγωγή στατιστικών δεδομένων, την αποθήκευση νομικών δεδομένων σε υποδομές στο κυβερνητικού νέφους (G-Cloud), την αποτελεσματική και επωφελή είσπραξη και διαχείριση πόρων, την παροχή απρόσκοπτης, έγκαιρης και αξιόπιστης νομικής ενημέρωσης των εμπλεκομένων μερών.