Δήλωση του Δημήτρη Οικονομάκου, υποψήφιου Δήμαρχου Καλαμάτας με τη “Λαϊκή Συσπείρωση Καλαμάτας” για το “κλιματικό συμβόλαιο” της Καλαμάτας
Η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας έφερε το Κλιματικό Συμβόλαιο, στο πλαίσιο του προγράμματος «100 κλιματικά ουδέτερες και έξυπνες πόλεις της ΕΕ έως το 2030» στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας, αφού πρώτα το παρουσίασε στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης την προηγούμενη μέρα. Προς το παρόν πρόκειται για μια έκθεση ιδεών γραμμένη στα χαρτιά. Είναι ένα συμβόλαιο για το οποίο δεν υπάρχει καμιά νομική δέσμευση από την Ε.Ε για την υλοποίηση του.Αν κάποιος είχε μια ελπίδα ότι κάτι μπορεί να γίνει για την πόλη, αυτή εξανεμίζεται από τον τρόπο που η Δημοτική Αρχή το χρησιμοποιεί ως λάφυρο κατά την προεκλογική περίοδο.
Το κλιματικό συμβόλαιο που παρουσίασε η Δημοτική Αρχή ξεπερνάει τα 2 δις. ευρώ, αν προσθέσουμε και τα 5 + 1 σημεία που έχουν προηγηθεί, το προεκλογικό πρόγραμμα του κ. Βασιλόπουλου φτάνει στα 3 δις. ξεπερνώντας τον κ. Χειλά που έχει πρόγραμμα 1 δις.
Το αν θα υλοποιηθεί το κλιματικό συμβόλαιο εξαρτάται από πολλούς πολιτικούς και κυρίως οικονομικούς παράγοντες, οικονομική κατάσταση στη Ε.Ε σε σχέση με την οικονομική κρίση, με την διοχέτευση τεράστιων πόρων στην Ουκρανία για την συνέχιση και κλιμάκωση του πολέμου κ.λπ.
Με το κλιματικό συμβόλαιο πράγματι -αν υλοποιηθεί – θα εκταμιευθούν κάποια χρήματα τα οποία μπορεί να είναι λίγα, περισσότερα ή πολλά. Αν το πρόγραμμα υλοποιηθεί όπως προβλέπει το Κλιματικό Συμβόλαιο τα λεφτά είναι πολλά, αλλά είναι για πολύ λίγους.
Πόσα από αυτά θα πάνε για τις βασικές υποδομές της πόλης; Τίποτε απολύτως.
Έργα βασικών υποδομών για την πόλη όπως αντιπλημμυρικά, έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, αποχέτευσης ομβρίων, αντιπυρικά, αντισεισμικά, κατασκευής σχολείων, δεν είναι επιλέξιμα μέσω του προγράμματος για την κλιματική ουδετερότητα.
Τίποτε από αυτά δεν προβλέπονται στο κλιματικό συμβόλαιο, όπως τίποτε δεν προβλέπεται για τις γειτονιές της πόλης και τις Δημοτικές Ενότητες.
Το πρώτο σκέλος του κλιματικού συμβολαίου «Καλαμάτα πόλη για να ζεις» αφορά ενεργειακά αυτόνομα κτήρια, αναπλάσεις στο κέντρο της πόλης και στο παραλιακό μέτωπο, όλα δηλαδή για την τουριστική βιτρίνα της πόλης με κόστος 1 δις. και 70 εκ. ευρώ. Όλα τα λεφτά για την λεγόμενη «πράσινη μετάβαση», που έχει οδηγήσει το λαό στην ενεργειακή φτώχεια και για τον «ψηφιακό μετασχηματισμό». Τι να πεις στους μαθητές για έξυπνα σχολεία και κτήρια. όταν οι σοβάδες από τα ταβάνια των σχολείων πέφτουν στα κεφάλια τους. Θα βάλουμε φωτοβολταϊκά στις στέγες των σχολείων, αλλά δεν έχουμε ακόμη κάνει αντισεισμικό έλεγχο. Καλά τα «έξυπνα» κτήρια όμως πλημμυρίζουν και αυτά, καλές οι «έξυπνες» πόλεις αλλά και αυτές πνίγονται όταν δεν υπάρχουν αντιπλημμυρικά έργα. Θα αναβαθμίσουμε το πάρκο του Νέδοντα και η ανάπλαση το μόνο που προβλέπει είναι η μετεγκατάσταση των συνεργείων Δήμου και ΔΕΥΑΚ αλλά δεν έχουμε ακόμη οριοθετήσει την κοίτη του. Για το δεύτερο σκέλος του κλιματικού συμβολαίου «Καλαμάτα πόλη για μετακινήσεις χαμηλών εκπομπών» το κόστος είναι 719 εκ. ευρώ. Αφορά κυρίως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε μετά το 2030 στο κέντρο της Καλαμάτας να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στόχος αρκετά φιλόδοξος μέχρι αστείος. Φαίνεται ότι τα λεφτά τρέχουν από τα πατζάκια μας.
Το τρίτο σκέλος του κλιματικού συμβολαίου Καλαμάτα «πόλη να παράγεις και να δημιουργείς» αναφέρεται στην ενίσχυση και στον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών τομέων της οικονομίας.
Προβλέπει: Για την πρωτογενή παραγωγή δηλαδή για τον αγροτικό τομέα 1.942.250,25 (υπολογισμένα και τα λεπτά), χωρίς να προβλέπει τίποτε για αγροτικούς δρόμους, αρδευτικά δίκτυα, αντιπλημμυρικά και αποστραγγιστικά έργα.
Για την δευτερογενή παραγωγή (μεταποίηση) προβλέπονται 25.157.886 ευρώ.
Για την τριτογενή παραγωγή τομέας υπηρεσιών και τουρισμού 182.728.848 ευρώ.
Περιγράφονται παρεμβάσεις στα ξενοδοχεία και τα καταλύματα.
Όλα για την τουριστική βιτρίνα της πόλης και οι γειτονιές ας πλημμυρίζουν με την πρώτη βροχή, ας βρίσκονται στο σκοτάδι με δρόμους γεμάτους λακκούβες. Αν το πρόγραμμα μπει σε εφαρμογή μέχρι το 2030 όλοι οι πόροι του Δήμου θα κατευθύνονται σε αυτό. Αντιλαμβανόμαστε όλοι τι σημαίνει αυτό για τις γειτονιές της πόλης, τα χωριά και τον αγροτικό τομέα.
Δημοτική Αρχή καθώς και όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης θεωρούν το κλιματικό συμβόλαιο ως μια ευκαιρία για την πόλη.
Όχι μόνο δεν αποτελεί ευκαιρία για την πόλη, αλλά τραγωδία για τους πολλούς που θα πληρώσουν, γιατί αυτά είναι λεφτά που πληρώνει ο λαός μέσα από την φορολογία. Είναι μια τραγωδία για την πόλη, που ενώ θα δοθούν τόσα λεφτά – αν δοθούν και πόσα βέβαια θα το δείξει η ζωή – η πόλη θα μείνει χωρίς βασικές υποδομές.
Αυτοί που θα κερδίσουν είναι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Είναι φανερό ότι η προώθηση της «Αειφόρου Βιώσιμης Κυκλικής Πράσινης Οικονομίας» δεν είναι τίποτε άλλο, από την προώθηση των στρατηγικών συμφερόντων μεγάλων εταιριών της πράσινης μετάβασης. Ο κ. Βασιλόπουλος μας είπε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι ήδη παγκόσμιες εταιρίες παίρνουν τηλέφωνο στο Δήμο. Είναι ένα πρόγραμμα που επιβάλλεται στην πόλη, δεν έχει καμιά σχέση με τις πραγματικές της ανάγκες.
Γι’ αυτό άλλωστε δεν χρειάζεται και απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
Θα πρόκειται για πραγματική τραγωδία αν «ο μη γένοιτο» κάποια στιγμή όλοι μας, βιτρίνα της πόλης, κάτοικοι και τουρίστες βρεθούμε στη θάλασσα.