Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος. μήκους 75 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, όπως ανέφερε σε απάντησή του προς τον Βουλευτή Αχαΐας της Κ.Ο. «ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία» Ανδρέα Παναγιωτόπουλο, στη Βουλή, «οι εκτελεσμένες εργασίες θα υπερβούν το 50% τον Ιούνιο του 2024 και θα προσεγγίσουν το 80% στο τέλος του έτους».
Πρόσθεσε δε ότι «η εκτίμηση βεβαίως των ίδιων είναι ότι θα φτάσουμε το 83,11% στο τέλος του 2024, δηλαδή το έργο θα ολοκληρωθεί το 2025. Μάλιστα μία εκ των τριών εργολαβιών, που έχει καταληκτική ημερομηνία τον Μάρτιο του 2025, πιθανόν να έχει ολοκληρώσει το τμήμα της -αυτό είναι πιο κοντά στον Πύργο- τέλος του 2024».
Eιδικότερα, την Παρασκευή (26’1’24) συζητήθηκε στη Βουλή επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αχαΐας της Κ.Ο. «ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία» του Ανδρέα Παναγιωτόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, με θέμα: «Επικινδυνότητα της Εθνικής Οδού Πατρών-Πύργου για την οδική ασφάλεια και τη μετακίνηση οχημάτων αλλά και των πεζών», συζητήθηκε την Παρασκευή στη Βουλή.
Συγκεκριμένα, η συζήτηση στη Βουλή, μεταξύ του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και του υπουργού Υποδομών έχει ως εξής:
Ανδρέας Παναγιωτόπουλος:
Με την είσοδο του νέου έτους, κύριε Υπουργέ, και συγκεκριμένα την τρίτη 2 Ιανουαρίου του 2024 το πρωί, στη Δυτική Αχαΐα και στη θέση Μποντέικα, συνέβη θανατηφόρο αυτοκινητιστικό δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε μια γυναίκα πενήντα ετών. Το τραγικό αυτό γεγονός επανέφερε με τον πιο δραματικό τρόπο στη δημόσια συζήτηση το ζήτημα της απρόσκοπτης λειτουργίας και της ασφαλούς διέλευσης των πεζών στην Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, που πρόσφατα επισκεφθήκατε. Μετά από έναν χρόνο που ανακοινώθηκε και στη συνέχεια προχώρησαν οι διορθωτικές παρεμβάσεις στο εν λόγω τμήμα του οδικού δικτύου της Ελλάδας, η οδική ασφάλεια παραμένει μεγάλο ζητούμενο, ενώ η ταλαιπωρία που υφίστανται οι οδηγοί, αλλά κυρίως οι κάτοικοι της περιοχής, σε συνδυασμό με τα έργα για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου, παραμένει μεγάλη. Χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι τα τροχαία ατυχήματα και δη τα θανατηφόρα έχουν μειωθεί, τα προβλήματα, όμως, ιδίως των κατοίκων που διαμένουν εκεί, δεν έχουν εκλείψει.
Ήδη σε ερώτηση που κατατέθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2023, είχε τεθεί το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και της απρόσκοπτης μετακίνησης ανθρώπων και διακίνησης αγαθών στην Ολυμπία Οδό. Ωστόσο, και ενώ η προηγούμενη προσπάθεια που έλαβε χώρα μέσα στο 2023 όχι απλά αποδείχθηκε ανεπαρκής, αλλά επέτεινε τα ήδη υφιστάμενα προβλήματα, δεν υπήρξε από την πλευρά της Κυβέρνησης καμία πρωτοβουλία για τη βελτίωση της κατάστασης και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το κόστος αυτών των παρεμβάσεων, το οποίο επιβαρύνει εν τέλει τους Έλληνες πολίτες χωρίς να εξυπηρετείται ο αναγκαίος σκοπός.
Τα προβλήματα, λοιπόν, που αφορούν στη βραδυπορία των οχημάτων από τη μείωση του πλάτους του οδοστρώματος, η απουσία λωρίδας έκτακτης ανάγκης η επισφαλής για τη διέλευση άμεση γειτνίαση με τα σπίτια και τον οικιστικό ιστό των οικισμών της περιοχής, καθώς και η ανορθόδοξη, δυσλειτουργική και επικίνδυνη θέση των στάσεων του τοπικού δικτύου ΚΤΕΛ και η κατάργηση σε πολλές περιπτώσεις αυτών, διαιωνίζουν και επιβαρύνουν περαιτέρω την υφιστάμενη προβληματική και άκρως επικίνδυνη κατάσταση για τους οδηγούς, αλλά και τους διαμένοντες, κυρίως αυτούς που μένουν στην περιοχή.
Ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ:
Ποιες άμεσες πρωτοβουλίες θα λάβετε για την εξομάλυνση της κατάστασης, με γνώμονα την οδική ασφάλεια των πολιτών και την ανακούφισή τους από τη διαρκούσα ταλαιπωρία;
Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε οι παραχωρησιούχοι να συμμορφωθούν και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των διερχόμενων και των κατοίκων, κυρίως, της περιοχής;
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Περιμένω διευκρινίσεις.
Προεδρεύων (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τρία λεπτά.
Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Κύριε συνάδελφε, εύστοχο το ερώτημά σας. Νομίζω, όμως, ότι η ίδια η ζωή το έχει απαντήσει και οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί την τελευταία μόλις διετία.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με απόφαση Υπουργού όρισε υπηρεσίες του ως υπεύθυνες για σύνταξη μελετών, ωρίμανση, δημοπράτηση και υλοποίηση του έργου με τίτλο: «Επείγουσες παρεμβάσεις αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στην Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου». Η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου πότε υπεγράφη; Στις 30 Δεκεμβρίου 2021. Τότε υπεγράφη η σύμβαση. Και τα έργα υλοποιούνται μόλις τα τελευταία δύο χρόνια.
Η συγκεκριμένη διαχείριση του Υπουργείο πώς προέκυψε; Πράγματι από το γεγονός καταγραφής πολλών τροχαίων ατυχημάτων στο οδικό τμήμα το οποίο αναφέρεστε, Πατρών-Πύργου. Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία από Τροχαία Πατρών, Αμαλιάδας και Πύργου για την πενταετία 2016-2020 των αιτιών των ατυχημάτων και των πενήντα τριών θανατηφόρων, προχώρησε στη σύνταξη αυτών των μελετών. Θα είμαι πολύ συγκεκριμένος στη δευτερολογία μου για το τι έχει γίνει και για ποιο λόγο δεν υπάρχουν κάποιες παρεμβάσεις που εσείς εισηγείστε.
Στόχος είναι η μείωση των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων, χωρίς τροποποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου, καθόσον μετά την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητόδρομου -θα σας πω συγκεκριμένα ορόσημα υλοποίησης του έργου στη δευτερολογία μου-, ο δρόμος δεν θα λειτουργήσει ως αυτοκινητόδρομος, αλλά θα μετατραπεί σε οδό με τοπικές μετακινήσεις, με κυκλικούς κόμβους και με χαμηλή ταχύτητα, αναβαθμίζοντας συνολικά την περιοχή.
Το έργο βρίσκεται πλέον στη χρονική διάρκεια της υποχρεωτικής συντήρησης, που είναι περίπου δεκαπέντε μήνες, που εκτελέστηκαν από τη συγκεκριμένη εργολαβία.
Την αρμοδιότητα λειτουργίας και συντήρησης του υπόψιν οδικού άξονα έχει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.
Τώρα ως προς τα επιμέρους ερωτήματά σας, ο υφιστάμενος οδικός άξονας από το τέλος της παράκαμψης Πατρών μέχρι την αρχή της παράκαμψης Πύργου έχει μήκος περίπου 70 χιλιομέτρων. Η κυκλοφορία είναι σημαντική και παρότι ο υπόψιν οδικός άξονας έχει υπεραστικό όριο ταχύτητας τα 90 χιλιόμετρα, στην πραγματικότητα αναπτύσσονταν πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες λόγω της ευθυτενούς χάραξης και του πεδινού εδάφους, ενώ παράλληλα ο έλεγχος των προσβάσεων ήταν πλημμελής, με συνέπεια ο δρόμος να παρουσιάζει έναν από τους υψηλότερους δείκτες ατυχημάτων στη χώρα.
Κάναμε τις παρεμβάσεις. Θα τις πω συγκεκριμένα στη δευτερολογία μου. Αποτέλεσμα ποιο είναι; Τα θανατηφόρα ατυχήματα, που την τελευταία πενταετία ανέρχονταν κατά μέσο όρο κατ’ έτος σε τουλάχιστον δέκα –το ανέφερα προηγουμένως αθροιστικά και σωρευτικά- να περιοριστούν ήδη σημαντικά από την έναρξη εργασιών αναβάθμισης, υπερβαίνοντας κατά πολύ το στόχο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, που είναι η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων έως 50% μέχρι το 2030.
Έτσι, για το έτος 2022, έτος υλοποίησης εργασιών, με ταυτόχρονη χρήση της οδού καταγράφηκαν δύο θανατηφόρα. Το 2023 καταγράφηκε ένα θανατηφόρο όλο το έτος και το 2024 καταγράφηκε αυτό που συνέβη πρόσφατα. Είναι σαφές συνεπώς ότι ο στόχος του Υπουργείου, με τις παρεμβάσεις που έγιναν, να περιορίσει τα εκτεταμένα τροχαία ατυχήματα και δη τα θανατηφόρα, επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Μακάρι να είχαν μηδενιστεί, όμως αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει παγκοσμίως και δεν δύναται να αποτραπούν όταν παραβιάζεται κάποιες φορές ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας από τους χρήστες του οδικού άξονα.
Σας ευχαριστώ.
Προεδρεύων (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
Ανδρέας Παναγιωτόπουλος: Να πω, κύριε Υπουργέ, ότι η μελέτη αυτή πιθανότατα έγινε σε γραφεία αγνοώντας την περιοχή, τις ιδιομορφίες και τους κατοίκους. Ο δρόμος αυτός, αν γνωρίζετε, περνάει μέσα από κατοικημένες περιοχές και χωριά. Απευθείας τα σπίτια από την αυλή έχουν πρόσβαση στην εθνική οδό. Ο κάδος των απορριμμάτων είναι επί της εθνικής οδού, οι στάσεις του λεωφορείου είναι επί της εθνικής οδού.
Οι βελτιώσεις που έγιναν οι πρώτες γνωρίζετε πολύ καλά, ύστερα από ξεσηκωμό των κατοίκων, ξηλώθηκαν. Ξηλώθηκαν κορίνες, φρεζαρίστηκε άσφαλτος, κόπηκαν οι νησίδες, γιατί και αυτές ήταν άστοχες. Συγγνώμη, αλλά όλες οι παρεμβάσεις ήταν άστοχες. Μέσα σε ένα τρίμηνο ξαναξηλώθηκαν μία και δύο φορές. Επανατοποθετήθηκαν, λες και το δημόσιο χρήμα το έφεραν από την τσέπη τους.
Σήμερα μπορεί να μειώθηκαν -και το λέω αυτό και το αναγνωρίζω- τα θανατηφόρα τροχαία, αλλά είναι πολύ δύσκολη τη ζωή των κατοίκων. Δηλαδή θα έχουμε νεκρούς από τους διαμένοντες εκεί, όπως είχαμε στο πρώτο τροχαίο. Μα ξέρετε τι είναι να βγεις από το σπίτι σου, πρωί πρωί, στις 8 η ώρα, να πεις της μάνας σου, «πάω να φτιάξω καφέ απέναντι του Σωτήρη» και να σκοτωθείς έξω από την αυλή σου; Για όνομα του Θεού!
Πώς θα πάει το παιδί μέχρι το φανάρι για να πάρει το λεωφορείο, σας λέω εγώ, από το σπίτι του, όταν στένεψε τόσο πολύ ο δρόμος με τη ζέβρα που φτιάξατε στη μέση και αχρήστευσαν τον δρόμο που δεν υπάρχει χώρος για να περάσει πεζός; Περνάει μηχανάκι; Δεν μπορεί να προσπεράσει αυτοκίνητο διερχόμενο που πάει μακριά.
Νομίζω ότι οι παρεμβάσεις αυτές δεν έλαβαν καθόλου υπόψη τους κατοίκους της περιοχής και τους οικιστικούς ιστούς. Εκεί επειγόντως κάτι πρέπει να γίνει. Η στάση του λεωφορείου στο χωριό το δικό μου καταργήθηκε τελείως, μία στάση που εξυπηρετεί στο ΚΤΕΛ δέκα χωριά κομβικής σημασίας. Δεν δίνει σημασία κανένας. Η Περιφέρεια λέει για το Υποδομών -δεν ξέρω εγώ- το ΚΤΕΛ αλλού κοιτάει. Μα ξέρετε τι είναι να σε σταματάει το ΚΤΕΛ τέσσερα χιλιόμετρα μακριά και να σου λέει «πήγαινε με τα πόδια»; Από πού να πας με τα πόδια;
Αν δείτε την κοινωνική λειτουργό που έρχεται στο «Βοήθεια στο Σπίτι», προχωράει στη μέση του δρόμου. Είναι τρομερό το φαινόμενο και νιώθεις άσχημα ως άνθρωπος, ως πολιτικός, όπως θέλετε πέστε το, να βλέπεις έναν άνθρωπο, έναν επιστήμονα 50 χρόνων μέσα στη μέση του δρόμου να βαδίζει, γιατί δεν έχει πού να πάει. Και σε αυτά δεν δίνει απάντηση κανένας.
Θα μου πείτε, το φέρνετε στη Βουλή; Μα, πού αλλού να πάω; Πας στο ΚΤΕΛ, δεν ξέρει, πας στην Περιφέρεια, δεν ξέρει. Πας αλλού, δεν ξέρουν. Δηλαδή πρέπει οι ντόπιοι κάτοικοι να σκοτωθούν; Πώς θα περάσει ένας να πάει στην εκκλησία, σας λέω εγώ, που είναι απέναντι; Διότι τέμνονται τα χωριά αυτά όλα στη μέση.
Σ’ αυτά πρέπει να σταθούμε από πάνω, πρέπει να τα λύσουμε. Είναι παρεμβάσεις οι οποίες είναι εντελώς άστοχες, κύριε Υπουργέ, για αυτούς που μένουν εκεί. Και αν ένας δρόμος δεν εξυπηρετεί πρωτίστως αυτούς που μένουν, τους κατοίκους που πρέπει να εξυπηρετεί και μετά τους διερχόμενους, με συγχωρείτε, αλλά δεν είναι δρόμος ούτε σε κατεύθυνση αναπτυξιακή ούτε διευκόλυνσης της κυκλοφορίας και της ζωής των ανθρώπων ούτε βελτίωσης της ποιότητας της ζωής.
Ευχαριστώ.
Προεδρεύων (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο. Κι εσείς, σας παρακαλώ εντός του χρόνου σας.
Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Αν ήταν άστοχες οι παρεμβάσεις, δεν θα είχαν μειωθεί τα θανατηφόρα. Άρα, όπως παραδέχεστε και αποδέχεστε, υπήρχε σημαντική βελτίωση που είναι αποτέλεσμα των παρεμβάσεων. Άρα, οι παρεμβάσεις πρωτίστως είχαν αυτό το στόχο.
Και ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις; Διαχωρισμός των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα πλαστικά κολωνάκια σήμανσης, η οποία βοηθά στην αποτροπή της κίνησης στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και στη διατήρηση της εγρήγορσης των οδηγών κατά τις νυχτερινές ώρες, διευθέτηση των ανεξέλεγκτων προσβάσεων με απαγόρευση αριστερών στροφών, διαμόρφωση εισόδων εξόδων όπου είναι εφικτό και κλείσιμο αυτών, εφαρμογές κάποιων παρεμβάσεων, έτσι ώστε να αναδιαμορφωθούν κόμβοι.
Σύμφωνα με τις ελληνικές και τις διεθνείς οδηγίες σχεδιασμού δεν προβλέπεται λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε οδούς μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με πρόσθετη ενδιάμεση λωρίδα προσπέρασης, διότι σκοπός είναι ο πλήρης καθορισμός των ζωνών προσπέρασης σε κάθε κατεύθυνση χωρίς δυνατότητα κίνησης των οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Και συνακόλουθα τι να αποφύγουμε; Μετωπικές συγκρούσεις που ήταν κανόνας στην περιοχή. Παράλληλα έχουν προβλεφθεί κατά μήκος της οδού θέσεις προσωρινής στάθμευσης εκτάκτου ανάγκης.
Επίσης, έγινε κατασκευή αντιολισθητικής στρώσης κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της οδού, αποκατάσταση ασφαλτοτάπητα σε τμήματα της οδού που έχουν υποστεί φθορές, διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού, φωτεινή σηματοδότηση σε δεκαοκτώ κόμβους, κατασκευή οδοφωτισμού σε επτά κόμβους, ειδική διαμόρφωση σε εισόδους οικισμών, βελτίωση και συμπλήρωση της κατακόρυφης σήμανσης, τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας, αλλά και κοπές φυτών και κλαδιών της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων κατά μήκος της οδού. Αυτές είναι οι παρεμβάσεις που έγιναν μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα -Πύργος που θα αντιμετωπίσει ολιστικά το πρόβλημα που αναφέρετε.
Μια υποσημείωση: Σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής επιβατών των αστικών και υπεραστικών γραμμών των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, αυτές καθορίζονται από το 2001, με αποφάσεις των οικείων τότε νομαρχών, νυν περιφερειαρχών.
Κλείνω με το εξής. Νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα- Πύργος. Πράγματι με τον κ. Ταχιάο πρόσφατα επισκεφθήκαμε το έργο μήκους 75 χιλιομέτρων. Εκτιμούμε ότι οι εκτελεσμένες εργασίες θα υπερβούν το 50% τον Ιούνιο του 2024 και θα προσεγγίσουν το 80% στο τέλος του έτους. Η εκτίμηση βεβαίως των ίδιων είναι ότι θα φτάσουμε το 83,11% στο τέλος του 2024, δηλαδή το έργο θα ολοκληρωθεί το 2025. Μάλιστα μία εκ των τριών εργολαβιών, που έχει καταληκτική ημερομηνία τον Μάρτιο του 2025, πιθανόν να έχει ολοκληρώσει το τμήμα της -αυτό είναι πιο κοντά στον Πύργο- τέλος του 2024.
Βλέπετε συνεπώς ότι τρέχουμε με πολύ υψηλές ταχύτητες για να ολοκληρώσουμε ένα έργο. Μαζί με τον ιδιωτικό τομέα υλοποιούμε με συνέπεια ένα ακόμα εμβληματικό έργο, με σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο, αναγκαίο για την οδική ασφάλεια των διαδρομών στη Δυτική Πελοπόννησο.