Ο φετινός Νοέμβριος στη Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας πιάνει το νήμα, εκεί που το έκοψε η επέλαση της πανδημίας. Ο Μάρτιος του 2020, αφιερωμένος στη γυναίκα πίσω από την κάμερα, δεν επέτρεψε να ολοκληρωθεί μια τόσο ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη θεματική ενότητα. Όμως, η τέχνη δεν σταματά ποτέ να δημιουργεί και να προσφέρει, και με αφορμή μια υπέροχη ταινία που απολαύσαμε το καλοκαίρι, η γυναίκα δημιουργός έρχεται και πάλι στο προσκήνιο της Λέσχης.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς τέχνης και κινηματογράφου οι γυναίκες συμμετέχουν ενεργά στον χώρο του κινηματογράφου ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1920. Από τη συγγραφή σεναρίου και τη σκηνοθεσία, μέχρι την παραγωγή, το μοντάζ, τα ειδικά εφέ και τη δημιουργία των σκηνικών. Παρόλα αυτά, η προσφορά τους όχι μόνο αμφισβητήθηκε αλλά και αποκρύφτηκε για χρόνια.
Πέρα από τις σύγχρονες και καταξιωμένες σκηνοθέτες όπως η Κόπολα, η Κάμπιον, και πολλές άλλες, αξίζει να γίνει μια μικρή αναφορά σε κάποιες άγνωστες μαχήτριες και πρωτοπόρους που άφησαν το στίγμα τους, όπως η Άλις Γκάι Μπλασέ η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης με πάνω από 1000 ταινίες στο ενεργητικό της και η πρώτη στον κόσμο που έφτιαξε διηγηματική ταινία, η Λόις Βέμπερ η οποία τόλμησε να σκηνοθετήσει την πρώτη σκηνή με εντελώς γυμνό γυναικείο σώμα, η Ντόροθυ Άζνερ, η οποία ανακάλυψε το λεγόμενο μικρόφωνο «boom», η Ανιές Βαρντά γνωστή και ως «η γιαγιά της γαλλικής νουβέλ βαγκ», η Γιαπωνέζα Ταζούκο Σακάνε που έδρασε τη δεκαετία του ’30 αλλά δέχτηκε σκληρές κριτικές και επιθέσεις λόγω του φύλου της και οι ταινίες της καταστράφηκαν, καθώς και η Ίντα Λουπίνο, μια από τις πρώτες γυναίκες που έκατσαν πίσω από τις Χολιγουντιανές κάμερες, όπου η ταινία της BIGAMIST ήταν η μόνη που προβλήθηκε τον Μάρτιο του 2020.
Μετά την αναπάντεχη απήχησή της, η ταινία της ιταλίδας Πάολα Κορτελέσι Υπάρχει ακόμα αύριο, που τόσο πολύ αγαπήθηκε από το κοινό, θα ανοίξει την αυλαία της χειμερινής σεζόν της Λέσχης, την Τετάρτη 6/11 για όσους δεν κατάφεραν να την απολαύσουν το καλοκαίρι.
Από τη Γαλλία έρχεται η δεύτερη γυναίκα δημιουργός, η Ίρις Καλτενμπάκ με το κινηματογραφικό της ντεμπούτο Η αρπαγή στις 13/11, μια ιστορία δραματικής εμμονής δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, που έκανε την πρεμιέρα της στην Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critique) του Φεστιβάλ Καννών και κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου SACD.
Στις 20/11, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από το θάνατο της Μεσσήνιας δημιουργού Φρίντας Λιάππα, με ιδιαίτερη τιμή, θα προβληθεί η ταινία της Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί παρέα με το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ και άλλους συνεργαζόμενους φορείς.
Το αφιέρωμα θα κλείσει με το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ της ελληνίδας δημιουργού Ελίνας Ψύκου Αδέσποτα κορμιά (27/11), το οποίο θα προβληθεί στο πλαίσιο και σε συνεργασία με το 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (22/11 – 01/12), παρουσία της σκηνοθέτιδας.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις του Νοεμβρίου το Φεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Κινηματογράφου Καλαμάτας (Kalyff) και η Κινηματογραφική μας Λέσχη θα συνδεθεί απευθείας με το Παιδικό και Εφηβικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (Aicff) προβάλλοντας σε παράλληλη μετάδοση με ελεύθερη είσοδο την Πρεμιέρα: Οι επαναστάτες του Σαββατοκύριακου του Φεστιβάλ την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου στις 19.30 στο Παιδικό Αναγνωστήριο της Λαϊκής Βιβλιοθήκης στο Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας.
www.filmhouse.gr
#kalamatacinema
#filmhouse
ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 06 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Υπάρχει ακόμα αύριο – C’e ancora domani
Comedy, Drama | 14+ | 2023 | It | 118’
Σκηνοθεσία: Paola Cortellesi
Παίζουν: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano
21:00 | Αμφ. “Θόδ. Αγγελόπουλος”, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
Η ιταλική ταινία «C’è Ancora Domani» (Υπάρχει Ακόμα Αύριο), που διαδραματίζεται στη Ρώμη αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και γυρίστηκε εξ ολοκλήρου σε ασπρόμαυρο φιλμ, ξεκινά με έναν άντρα να χαστουκίζει τη γυναίκα του στο πρόσωπο, μόλις αυτή ξυπνάει και του λέει «καλημέρα».
Η ηθοποιός Πάολα Κορτελέσι, που σκηνοθέτησε, συνέγραψε και πρωταγωνίστησε στην ταινία, ήθελε να κάνει «ένα σύγχρονο φιλμ που διαδραματίζεται στο παρελθόν» για να βοηθήσει τη μικρή της κόρη να κατανοήσει τον αγώνα των Ιταλίδων για δικαιώματα και αξιοπρέπεια. Οπως λέει στους Financial Times, «οι άνδρες εξακολουθούν να θεωρούν τις γυναίκες δικές τους, ένα είδος ιδιοκτησίας».
Αυτό το νεορεαλιστικό διαμάντι που μετακινείται από την κωμωδία στο δράμα μέσα από την σπουδαία παράδοση του ιταλικού κινηματογράφου, προβάλλεται σε πρώτη προβολή στην χώρα μας και αποτελεί την ταινία με τις υψηλότερες εισπράξεις στην Ιταλία το 2023 και μία από τις 10 εμπορικότερες ταινίες όλων των εποχών στην γειτονική χώρα.
ΤΕΤΑΡΤΗ 13 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Η αρπαγή – Le ravissement
Comedy, Drama | 12+ | 2023 | Fr | 97’
Σκηνοθεσία: Iris Kaltenbäck
Παίζουν: Hafsia Herzi, Alexis Manenti, Nina Meurisse
21:00 | Αμφ. “Θόδ. Αγγελόπουλος”, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
Πώς εκτροχιάστηκε η ζωή της Λύντια, μιας νεαρής μαίας αφοσιωμένης στη δουλειά της; Φταίει ο πρόσφατος χωρισμός της, η εγκυμοσύνη της καλύτερης φίλης της Σαλομέ ή η τυχαία συνάντηση με τον Μίλος, ένας πιθανός νέος έρωτας; Η Λύντια παγιδεύεται σε μία αλληλουχία ψεμάτων και η ζωή όλων ανατρέπεται.
Aπό τις πρώτες νότες του εξαιρετικού ρομαντικού soundtrack που υπογράφει ο Αλεξάντρ ντε λα Μπομ και την μυθιστορηματική εκτός κάδρου αφήγηση, η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Γαλλίδας Ιρίς Καλτενμπάκ προετοιμάζει το θεατή για μια γαλλική ταινία που δε μοιάζει με τις άλλες σύγχρονές της, βουτηγμένη σε έναν αλλόκοτο ρομαντισμό, γυρισμένη σε ένα Παρίσι που δεν θυμίζει το λαμπερό ντεκόρ που έχουμε συνηθίσει, μια μελαγχολική μεγαλούπολη κατοικημένη από μοναχικές ψυχές που ψάχνουν την επικοινωνία. Με οδηγό ένα αριστοτεχνικά δομημένο σενάριο, εντυπωσιάζει στο ντεμπούτο της φλερτάροντας με το ψυχολογικό θρίλερ, αλλά και το φιλμ νουάρ δημιουργώντας μια καθηλωτική ατμόσφαιρα αμφισημίας και μαζί ένα μοναδικό χαρακτήρα στο πρόσωπο της μοναχικής Λύντια.
Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών όπου κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου SACD. Κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου και το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Τορίνο. Ήταν Υποψήφια για Βραβεία CÉSAR Καλύτερης 1ης Ταινίας και Ερμηνείας. Προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του 24ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου στην Αθήνα και κέρδισε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την Καλύτερη Ταινία του Φεστιβάλ.
ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Αφιέρωμα στην Φρίντα Λιάππα με την συνεργασία του Κέντρου Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ
Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί
Comedy, Drama | 12+ | 2023 | Fr | 97’
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Παίζουν: Γρηγόρης Ευαγγελάτος, Μαρία Σκούντζου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου
21:00 | Αμφ. “Θόδ. Αγγελόπουλος”, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος ελεύθερη
Ξαναβλέποντας ύστερα από 40 χρόνια την ταινία της Φρίντας Λιάππα «Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί» συνειδητοποιείς στον υπέρτατο βαθμό πόσο σπουδαίος ήταν ο Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος και πόσο μεγάλη δημιουργός ήταν η Μεσσήνια Φρίντα Λιάππα.
Στην ταινία δύο μοναχικές αδελφές, που έχουν μοναδικό συγγενή έναν ξάδελφο ζωγράφο στο Παρίσι, έρχονται σε σύγκρουση όταν αυτός γυρίζει στην Ελλάδα. Η μνήμη, ο πόθος και ο θάνατος ορίζουν τη μοίρα των τριών προσώπων, σε μια δημιουργία που πέντε Βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1981.
Η Ελλάδα στην ταινία της Λιάππα είναι ένας «βάλτος» στον οποίο η οικογένεια, η γη, οι παραδόσεις έχουν ακόμα μεγάλο λόγο και διώχνουν τους νέους, καθιστώντας την εικόνα της επίκαιρη ακόμη και σήμερα – παρότι μετά τους «Δρόμους της αγάπης» δεν πρόλαβε να κάνει παρά μόνο ακόμα δύο ταινίες μεγάλου μήκους («Ηταν ένας ήσυχος θάνατος»-1986, «Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης»-1992), κι αυτές με τεράστιες οικονομικές δυσκολίες.
Θα ‘λεγε, όμως, κανείς ότι τα έκανε όλα και με το παραπάνω το δυναμικό αλλά και ευαίσθητο κορίτσι, που γεννήθηκε το 1948 στο Νησί (Μεσσήνη), που τόσο γλυκά χαϊδεύει τους άδειους δρόμους και τις παλιές του γειτονιές με τον φακό της στην πρώτη της ταινία.
Φυλακίστηκε για τη δημοκρατία επί χούντας (καταδικάστηκε έξι χρόνια με πενταετή αναστολή), σπούδασε ό,τι αγαπούσε, φιλολογία και σινεμά, εδώ και στην Αγγλία, στήριξε με κάθε τρόπο την καλλιτεχνική αναγέννηση του ελληνικού σινεμά στο πλευρό της ομάδας του «Σύγχρονου Κινηματογράφου», στοχάστηκε, έγραψε, δημοσίευσε ποίηση και πεζά, παρέδωσε τηλεοπτικά διαμαντάκια στο «Παρασκήνιο» και πολύ αγαπήθηκε από τους καλύτερους και πιο σημαντικούς καλλιτέχνες κάθε χώρου.
Ο Μπάμπης Κολώνιας σημειώνει: “Οι ήρωες των ταινιών της Λιάππα – κυρίως οι γυναικείοι χαρακτήρες – είναι γήινοι, υλικοί, με πλήρη βιογραφικά στοιχεία. Αλλά, με την προσέγγιση που τους επιφυλάσσει η σκηνοθέτης, με τον τρόπο που αποκαλύπτει τις ενδόμυχες επιθυμίες και τα κρυφά τους τραύματα, μας εμφανίζονται ως μορφές σχεδόν υπερβατικές. Ο χώρος, ρεαλιστικά ορισμένος, αποκτά συχνά, μέσα από τον τρόπο που κινηματογραφείται, διαστάσεις μεταφυσικές, απειλητικές, αποκαλυπτικές.”
Η Φρίντα Λιάππα Θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές ελληνίδες δημιουργούς -κατάφερε να μπολιάσει τον ρεαλισμό με μία ποιητική οπτική. Με το έργο αλλά και την προσωπικότητά της “εισέβαλε” σε έναν κατ’ εξοχήν ανδροκρατούμενο χώρο.
Έφυγε πρόωρα από τη ζωή στις 28 Νοεμβρίου 1994, πριν από 30 χρόνια
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Παράλληλη Απευθείας Μετάδοσης της Πρεμιέρας του Διεθνούς Παιδικού και Εφηβικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας με την συνεργασία του Παιδικού και Εφηβικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καλαμάτας
Οι επαναστάτες του Σαββατοκύριακου – Weekend rebels
Comedy, Drama, Sport | 8+ | 2023 | Ger | 109’
Σκηνοθεσία: Marc Rothemund
Παίζουν: Florian David Fitz, Cecilio Andresen, Aylin Tezel
19:30 | Παιδικό Αναγνωστήριο της Λαϊκής Βιβλιοθήκης, Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας | Είσοδος ελεύθερη
Το Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας 2024 powered by ΔΕΗ επιστρέφει για 7η συνεχή χρονιά, από τις 18 έως τις 24 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τους κινηματογράφους Κηφισιά 1 & 2 Cinemax και Δαναός, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Το Φεστιβάλ έρχεται με το δυναμικό σύνθημα «Get Up!», καλώντας το κοινό να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ζωής με αισιοδοξία και θάρρος.
Σε κάθε ηλικία μπορεί να αντιμετωπίσουμε αναποδιές και δύσκολες στιγμές. Τα αρνητικά συναισθήματα αποτελούν μέρος της ζωής μας. Πώς όμως ξεπερνάμε τα εμπόδια και τις αποτυχίες; Πώς βρίσκουμε το θάρρος να συνεχίσουμε; Πώς ξαναβρίσκουμε το κρυμμένο μας χαμόγελο; Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα που απασχολούν το φετινό Φεστιβάλ, προτρέποντας τους νέους θεατές να βρουν τη δύναμη μέσα τους, να «σηκωθούν» και να προχωρήσουν.
«#GetUp δεν σημαίνει να αγνοούμε τα προβλήματα, σημαίνει να τα αναγνωρίζουμε και να προχωράμε. Να σηκωνόμαστε ξανά πιο δυνατοί! Να τολμάμε ακόμα και όταν κανείς δεν εγγυάται το αποτέλεσμα της προσπάθειας. Να φωνάζουμε ακόμα και όταν κανείς δεν μας ακούει. Αυτά είναι τα μηνύματα του Παιδικού & Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας 2024 powered by ΔΕΗ: αισιοδοξία, αποφασιστικότητα, ελπίδα, επιμονή», δηλώνει η Διευθύντρια του Φεστιβάλ Καλλιόπη Χαραλάμπους Κριέφ.
Στα πλαίσια της συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Παιδικό και Εφηβικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καλαμάτας και την Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας, προβάλλουμε σε απευθείας μετάδοση την πρεμιέρα του ΦΕστιβαλ, την ταινία οι Επαναστάτες του Σαββατοκύριακου, με ελεύθερη είσοδο στο Παιδικό Αναγνωστήριο της Λαϊκής Βιβλιοθήκης Καλαμάτας.
Στην ταινία, ο Μίρκο ταξιδεύει πολύ για τη δουλειά του, ενώ η σύζυγός του, Φατιμέ, αναλαμβάνει να οργανώνει την απαιτητική τους οικογενειακή ζωή. Η καθημερινότητα του 10χρονου γιου τους, Τζέισον, που είναι στο φάσμα του αυτισμού, αποτελείται από καθημερινές ρουτίνες και αδιαπραγμάτευτους κανόνες. Όταν η οικογένεια καλείται να στείλει τον Τζέισον σε σχολείο ειδικής αγωγής, ο Μίρκο κάνει μια συμφωνία με το γιο του: ο Τζέισον υπόσχεται να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί στο σχολείο, αν ο μπαμπάς του τον βοηθήσει να βρει ποια είναι η αγαπημένη του ποδοσφαιρική ομάδα. Ωστόσο, ο Τζέισον δεν θέλει να αποφασίσει ποιο σύλλογο προτιμά μέχρι να δει ζωντανά και τις 56 ομάδες του πρώτου, δεύτερου και τρίτου γερμανικού πρωταθλήματος στα αντίστοιχα γήπεδα. Έχει πολύ ξεχωριστά κριτήρια: από τις μασκότ, τη βιωσιμότητα και τις τελετουργίες των παικτών μέχρι τα χρώματα των ποδοσφαιρικών παπουτσιών. Στα ταξίδια τους στην Γερμανία, πατέρας και γιος αφήνουν πίσω τους τη ρουτίνα του σπιτιού τους και βρίσκουν όλα όσα δεν έψαχναν ποτέ, αλλά σίγουρα χρειάζονταν.
Γιατί μας αρέσει: Αυτή η ανοιχτόκαρδη απεικόνιση του περιπετειώδους πνεύματος ενός αγοριού (βασισμένη σε αληθινή ιστορία) παρουσιάζει με πανέμορφο τρόπο όχι μόνο το πάθος του για το ποδόσφαιρο, αλλά και την ακούραστη αφοσίωση των γονιών του. Με χιούμορ και ευαισθησία, ρίχνει φως στους καθημερινούς ήρωες που ενθαρρύνουν τα παιδικά όνειρα και καλλιεργούν πολύτιμες αξίες με απώτερο στόχο κάτι οικουμενικό και ανθρώπινο: την ευτυχία του παιδιού τους.τον κινηματογράφο στην Γαλλία, στην Κίνα, καθώς και για παραστάσεις στην Αμερική.
ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Προβολή στα πλαίσια του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου
Αδέσποτα κορμιά
Documentary | 12+ | 2024 | Gr | 109’
Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου
Παίζουν: Αθανασία Κοντου, Γαία Σάτσι
21:00 | Αμφ. “Θόδ. Αγγελόπουλος”, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος ελεύθερη
Μία κοπέλα από τη Μάλτα, η Ρόμπιν, είναι έγκυος, αλλά όχι έτοιμη για τη μητρότητα. Η Κατερίνα από την Ιταλία θέλει να γίνει μητέρα, αλλά δεν τα καταφέρνει. Και η Κική από την Ελλάδα ζητά να πεθάνει (ζήσει!) με αξιοπρέπεια προσπαθώντας να «φύγει» με ευθανασία. Στις χώρες τους, που θα μπορούσαν να είναι οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, τα προσκόμματα και τα αδιέξοδα που συναντούν διαδέχονται το ένα το άλλο, καθιστώντας τις πρωταγωνίστριες οδηγούς στο τιμόνι ενός θηλυκού και συνάμα παναθρώπινου road movie.
Με το πρώτο της ντοκιμαντέρ, η καταξιωμένη δημιουργός Ελίνα Ψύκου, μας βάζει εντός του λαβυρίνθου του σύγχρονου κόσμου κοιτάζοντας κατάματα το τοξικό αμάλγαμα που έχουμε δημιουργήσει· έναν κόσμο όπου είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε τον (άκρατο) καταναλωτισμό, αλλά δεν έχουμε το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματος. Η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, το πόσο μας ανήκει το σώμα μας και η ζωή μας αποτελούν τα κάτοπτρα σε ένα κοινωνικό καλειδοσκόπιο που διαρκώς αλλάζει μορφή και σχήμα και η σκηνοθέτις ευθυτενώς φιλοξενεί αντίθετες απόψεις και εναλλακτικές γνώμες παρουσιάζοντας σφαιρικά τον κοινωνιολογικό αυτό γρίφο.
Η ταινία έχει διακριθεί διεθνώς τόσο σε φεστιβάλ όσο και από την κριτική κι έχει αποσπάσει 4 βραβεία και ισάριθμες υποψηφιότητες με τα δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2024 να ξεχωρίζουν.