Στο γλυπτό “Μνημείο Φωτός” προς τιμήν της επετείου των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821 με την απευθείας χρηματοδότηση από το “Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακοπούλου” του καλλιτέχνη του έργου Παν. Λαμπρινίδη, καλλιτεχνικού διευθυντή του εικαστικού τμήματος της “Φάρις”, αναφέρεται σε ανκοίνωση της η “Λαϊκή Συσπείρωση Καλαμάτας”.
Απαιτεί δε, «να μην προχωρήσει πλέον ο Δήμος στη τοποθέτηση του έργου και να προκηρύξει ανοιχτό πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό, έργου αφιερωμένου στα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821».
Ειδικότερα, η ανακοίνωση της “Λαϊκής Συσπείρωσης Καλαμάτας” για το γλυπτό “Μνημείο Φωτός” έχει ως εξής:
«Εδώ και μέρες στο Δημοτικό Συμβούλιο, στις επιτροπές του Δήμου και στα τοπικά ΜΜΕ υπάρχει μια έντονη συζήτηση για έργο “Μνημείο Φωτός” που θέλει να τοποθετήσει η Δημοτική Αρχή στη κεντρική πλατεία για την επέτειο των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821. Δημιουργός του έργου είναι ο κ. Λαμπρινίδης διευθυντής του εικαστικού τομέα της “Φάρις”.
Το έργο αυτό χρηματοδοτήθηκε απευθείας από το Ίδρυμα Κωσταντακόπουλος. Η διαδικασία που ακολούθησε η δημοτική Αρχή είναι ουσιαστικά “στρίβειν δια του αρραβώνος”. Με την απευθείας χρηματοδότηση του καλλιτέχνη του έργου ξεπεράσαν το σκόπελο της απευθείας ανάθεση που δεν μπορούσε λόγω νόμου να κάνει ο Δήμος Καλαμάτας και μετά το ίδρυμα το δώρισε στο Δήμο. Τα καλλιτεχνικά έργα αξίας έως 5.000 ευρώ ανατίθενται απευθείας από τους Δήμους, ενώ έργα μεγαλύτερης αξίας ανατίθενται, σύμφωνα με το νόμο, ύστερα από πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό. Δυστυχώς σε αυτό το κομμάτι παίζει ρόλο η κατάργηση των επιτροπών αισθητικής αρτιότητας των Δήμων που έγινε τα προηγούμενα χρόνια.
Η τακτική της Δημοτικής Αρχής όπως και άλλων Τοπικών αρχών να αναθέτουν τα έργα ουσιαστικά σε ημέτερους είναι απαράδεκτο. Αυτή η κατάσταση δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Η δημοτική αρχή έχει κάνει μεγάλη βιομηχανία τις απευθείας αναθέσεις σε όλο το φάσμα της διοίκησης της και το ίδιο κάνει και στα έργα τέχνης. Είναι το τρίτο καλλιτεχνικό έργο που χρηματοδοτείται από το Δήμο και που έχει δημιουργήσει πάλι ο κ. Λαμπρινίδης που είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής του εικαστικού τμήματος της “Φάρις”.
Σημαντικό ζήτημα επίσης είναι η παρέμβαση ενός ιδιώτη στη χωροθέτηση του μνημείου στη πόλη αφού διαμορφώνει την αισθητική φυσιογνωμία της πόλης (τι μνημείο και που θα μπει) με τις ευλογίες της Δημοτικής Αρχής και της επιτροπής Καλαμάτα 2021. Η συγκεκριμένη επιτροπή που στήθηκε από τη Δημοτική Αρχή έχει μέλη τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των σχολών, πολιτικά πρόσωπα της Δημοτικής Αρχής και έλος της είναι ο κ. Λαμπρινίδης που εισηγείται ο ίδιος και που θα μπει το έργο του!!!!
Στην πρώτη μακέτα που παρουσίασε δημόσια ο κ Λαμπρινίδης, τον Απρίλιο, το έργο ήταν όμοιο με έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη Sanders. Μετά το σχετικό θόρυβο που ξεσηκώθηκε από καλλιτέχνες και δημότες, στις 24 Μαΐου 2021 ο κ. Λαμπρινίδης παρουσίασε (από κοινού με μέλη της Επιτροπής Καλαμάτα 2021 και της “ΦΑΡΙΣ”) σε συνέντευξη τύπου τροποποιημένη τη μακέτα. Το έργο έχει μεγάλη ομοιότητα με του Αμερικανού καλλιτέχνη Sanders, χωρίς νομικά να μπορεί να χαρακτηριστεί πλέον αντίγραφο.
Το ζήτημα όμως έχει τόσο πολιτική όσο και ηθική πλευρά. Η ηθική πλευρά αφορά το: Γιάννης κερνά-Γιάννης πίνει, της Επιτροπής Καλαμάτα 2021 και προκύπτει και από την πολλαπλή επαγγελματική σχέση του δημιουργού με το Δήμο Καλαμάτας και την “ΦΑΡΙΣ”.
Το πολιτικό ζήτημα είναι το ότι ιδιώτης επιχειρηματίας καθορίζει το δημόσιο χώρο της πόλης. Η πάγια πολιτική θέση μας που έχουμε εκφράσει και μέσα στο ΔΣ είναι τα καλλιτεχνικά έργα (όταν το κόστος δημιουργίας τους μαζί με την αμοιβή του καλλιτέχνη ξεπερνά τα 5.000 ευρώ) να προκύπτουν μέσα από πανελλήνιους καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς όποιο και να είναι το κόστος τους. Να μην υπάρχει καμία παρέμβαση ιδιώτη σε κανένα καλλιτεχνικό έργο. Αν θέλει να γίνει χορηγός να δίνει τα χρήματα στο Δήμο και αυτός θα τα κατευθύνει όπου ο ίδιος επιθυμεί.
Απαιτούμε να μην προχωρήσει πλέον ο Δήμος στη τοποθέτηση του έργου και να προκηρύξει ανοιχτό πανελλήνιο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ διαγωνισμό, έργου αφιερωμένου στα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821.
Υ.Γ. Η απαράδεκτη-προκλητική στάση του Προέδρου του ΔΣ με τη σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου στο αίτημα να εκφράσει τη βούληση του το σώμα, για το έργο και τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Μας έχει κλείσει τέσσερις φορές (ιδιαίτερο ζήλο δείχνει στη προστασία του Κουκούτση) τα μικρόφωνα και τώρα εμπόδισε να γίνει μια απλή ψηφοφορία επειδή δεν βόλευε τη Δημοτική Αρχή…
ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ».