ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Η Διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου εκφράζει την απόλυτη ικανοποίησή της για την επιτυχημένη διεξαγωγή και την ένθερμη αποδοχή των εκπαιδευτικών του δράσεων στα σχολεία της Καλαμάτας – και όχι μόνο!
Τα προγράμματα που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του 10ου Φεστιβάλ κατάφεραν να εμπνεύσουν μαθητές και εκπαιδευτικούς, προσφέροντας μοναδικές ευκαιρίες βιωματικής μάθησης και δημιουργίας. Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος της 10ης διοργάνωσης, πραγματοποιήθηκαν σεμινάρια με θέματα όπως η δημιουργία ντοκιμαντέρ, η φωτογραφία, το animation και η τεχνητή νοημοσύνη.
Ως εκ τούτου, η οργανωτική ομάδα του Φεστιβάλ ευχαριστεί θερμά όλα τα σχολεία που συμμετείχαν στα εκπαιδευτικά προγράμματα, τους εκπαιδευτικούς για την συνεργασία τους και τους μαθητές για το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό τους.
Η επιτυχία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μας δίνει κίνητρο να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για την προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας και την ευαισθητοποίηση των νέων σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.
Ενδεικτικά, σημαντικές στιγμές των δράσεων περιλάμβαναν:
- Σεμινάριο Metaverse και Τεχνητής Νοημοσύνης στο 7ο Πειραματικό Γυμνάσιο Καλαμάτας: Οι μαθητές ανέπτυξαν εφαρμογές σε εικονικούς κόσμους, με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Όπως ανέφερε ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός Τάσος Ντυμένος, η δράση ξεπέρασε τις προσδοκίες τους και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για όλους. Οι συμμετέχοντες μαθητές απέκτησαν γνώσεις υψηλής τεχνολογίας μέσα από μια παιγνιώδη και συνεργατική διαδικασία.Με τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους από το Τμήμα Ήχου και εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου η Βαρβάρα Γαρνέλη, ο Μίλτος Κούστας, η Ιωάννα Μάζη και η Ελένη Χριστοδουλοπούλου, εισήγαγαν τα παιδιά στον κόσμο του Metaverse και της επαυξημένης πραγματικότητας και τα έμαθαν να δημιουργούν τα δικά τους βιντεοπαιχνίδια, φτιάχνοντας από την αρχή την ιστορία και τους χαρακτήρες. Συνολικά δημιουργήθηκαν τέσσερις (4) εικονικοί κόσμοι, με τα αντίστοιχα παιχνίδια, που θα αξιοποιηθούν εκπαιδευτικά.
«Βέβαια, ένα τέτοιο σεμινάριο-εγχείρημα απαιτεί πάρα πολύ καλή προετοιμασία και γνώση του αντικειμένου. Τίποτα δεν θα μπορούσε να έχει συμβεί, εάν δεν ήταν καλά προετοιμασμένο από την επιστημονική ομάδα υποστήριξης με επικεφαλής τον Γιάννη Δεληγιάννη, καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Στο σχολείο μας ήρθαν 4 άτομα, Διδακτικό προσωπικό, μεταπτυχιακοί και συνεργάτες στο τμήμα ήχου και εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και συγκεκριμένα η Βαρβάρα Γαρνέλη, ο Μίλτος Κούστας, η Ιωάννα Μάζη και η Ελένη Χριστοδουλοπούλου. Ήταν πολύ φιλικοί με τα παιδιά, δημιούργησαν πολύ καλό εκπαιδευτικό κλίμα, που βοήθησε τα παιδιά να συνεργαστούν δημιουργικά. Μόλις σε 3 ημέρες κατάφεραν να μεταφέρουν γνώσεις και εμπειρίες όχι μόνο στα παιδιά μας αλλά και σε εκπαιδευτικούς του σχολείου μας.
Πολλά μπράβο σε εσάς Τζίνα Πετροπούλου, που εμπνευστήκατε να τρέξει όλη αυτή η εκπαιδευτική διαδικασία παράλληλα με το πολύ επιτυχημένο Διεθνές Φεστιβαλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου. Πολλά ευχαριστώ επίσης, που μας φέρατε σε επικοινωνία με τόσο αξιόλογους ανθρώπους. Ήταν μια όμορφη και δημιουργική εμπειρία για όλους μας, την οποία θα αξιοποιήσουμε εκπαιδευτικά σε επόμενες δράσεις μας.
Θα θέλαμε να μας έχετε στα σχέδια σας για μελλοντικές συνεργασίες» καταλήγει στην ευχαριστήρια του επιστολή ο κ. Ντυμένος.
- Βιωματικό Εργαστήριο Κινηματογράφου στο 17ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας: Ένα Εργαστήριο διάρκειας 2,5 – 3 ωρών, όπου μέσα από την προβολή αποσπασμάτων από το ντοκιμαντέρ του Βασίλη Λουλέ “Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί”, μια παντόφλα, μια απλή φωτογραφική μηχανή (ή κινητό) και η σχολική τσάντα έγιναν αφορμή για ένα ομαδικό παιχνίδι. Όπως σημειώνει η διευθύντρια του σχολείου, κα Ελένη Ανδρουτσάκη, οι μαθητές «έμαθαν και δημιούργησαν, ζώντας μια μοναδική εμπειρία». Η δράση τους έδωσε τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον κόσμο του κινηματογράφου μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες.
- Δημιουργία Ταινίας Μικρού Μήκους στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας: Οι μαθητές της ΣΤ2 τάξης, με την καθοδήγηση του Κυριάκου Λιαράκου από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας, γύρισαν μια ταινία μικρού μήκους με θέμα τη φιλοζωία, με τα παιδιά να παίρνουν το ρόλο του σκηνοθέτη, του ηχολήπτη, του χειριστή κάμερας, του δημοσιογράφου και του φωτογράφου. Η δράση ενίσχυσε την ευαισθητοποίησή τους για τα ζώα και τη σημασία του σεβασμού προς αυτά.
«Στα παιδιά θα μείνει αξέχαστη αυτή η εμπειρία. Μια τεράστια προσπάθεια για να δείξουν στον κόσμο το σωστό με όλα τα μέσα που είχαν στη διάθεση τους. Τα αδέσποτα, τα αδύναμα και αθώα αυτά πλάσματα προκαλούν πάντα στα παιδιά ένα αίσθημα αγάπης, υπευθυνότητας, δικαιοσύνης και προστασίας απέναντι σε ψυχούλες που δεν έχουν φωνή.
Τα παιδιά με τέτοιες δράσεις μας προκαλούν να γίνουμε καλύτεροι και να ξαναβρούμε ανώτερες αξίες ζωής και τη χαμένη μας καλοσύνη. Σαν μέλος του ΦΟΚ, όλο αυτό που έζησα με τα παιδιά μου έδωσε δύναμη και ενθάρρυνση να συνεχίσω τα προγράμματα στα σχολεία. Αυτά τα παιδιά είναι η ελπίδα μας για το μέλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά η Ρενάτα Γκούζου, με τονδιευθυντή του σχολείου Νικόλαο Γιάνναρο να δηλώνει σχετικά: Οι μαθητές /τριες του ΣΤ2 μέσα από τη συμμετοχή τους στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου, ανακάλυψαν τη μαγεία του κινηματογράφου, εκφράζοντας συγχρόνως την αγάπη τους για τα ζώα. Με τη συμμετοχή τους στη δημιουργία μικρού μήκους ταινίας, στέλνουν ένα δυνατό μήνυμα για τη σημασία της φροντίδας και του σεβασμού προς τα ζώα με τα οποία συνυπάρχουμε και τα οποία έχουν το αυτονόητο, ισότιμο δικαίωμα ύπαρξης και ζωτικού χώρου. Μέσα από την κινηματογραφική δημιουργία τα παιδιά έμαθαν να ερευνούν, να συνεργάζονται, να αναλύουν και να παρουσιάζουν τις ιδέες τους. Το θέμα της φιλοζωίας τους έδωσε την ευκαιρία να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και την ευαισθησία τους. Αυτή η εμπειρία θα τους μείνει αξέχαστη, εμπνέοντας τους να συνεχίσουν να δημιουργούν και να αγωνίζονται διαρκώς για ένα καλύτερο κόσμο, εξασφαλίζοντας τις ιδανικότερες συνθήκες ζωής για όλα τα πλάσματα του πλανήτη μας».
- Σεμινάριο Beatbox στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας: Μέσα από τη διαδραστική παρουσίαση του Νίκου Δημηνάκη, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη μοναδική αυτή μουσική τεχνική. Η ανταπόκριση μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν ενθουσιώδης, καθιστώντας την παρουσίαση μια αξέχαστη εμπειρία.
Ο διευθυντής του σχολείου κος Θωμάς Παλάντζας αναφέρει σχετικά: «Ο κος Δημηνάκης κέρδισε κατευθείαν το ενδιαφέρον των μαθητών, παροτρύνοντάς τους να συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες προκειμένου να πειραματιστούν και οι ίδιο με την τεχνική beatbox. Η διαδραστική “συνομιλία” μεταξύ κοινού και εισηγητή μετέτρεψε την παρουσίαση σε μια αξέχαστη εμπειρία για τους μαθητές, οι οποίοι όχι μόνο συμμετείχαν αλλά εξέφρασαν και τις απορίες τους στον κ. Δημηνάκη, ο οποίος ανταποκρίθηκε με χαρά. Χάρη στην όρεξη, το ενδιαφέρον, τον ζήλο για το αντικείμενο αλλά και το χιούμορ του κ. Δημηνάκη, δημιουργήθηκε ένα ευχάριστο κλίμα με τη συμμετοχή και αλληλεπίδραση μικρών και μεγάλων, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο σε μια καινούργια και άγνωστη μουσική τεχνική για τους περισσότερους.
- Eκπαιδευτική δράση στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας. Στο πλαίσιο ενός τετράωρου εργαστηρίου, υπό την καθοδήγηση του περιβαλλοντολόγου Στράτου Κεντάκη, οι μαθητές συνδύασαν δημιουργικότητα και παρατήρηση. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στη γειτονιά τους, καταγράφοντας θέματα όπως η καθαριότητα, η προσβασιμότητα και τα προβλήματα από λιμνάζοντα νερά. Με τη χρήση φωτογραφικών μηχανών, κινητών τηλεφώνων και tablet, αποτύπωσαν εικόνες που προκάλεσαν συζητήσεις για την βελτίωση του άμεσου περιβάλλοντός τους. Παράλληλα, εξοικειώθηκαν με βασικές αρχές φωτογραφίας, όπως η σύνθεση και το κάδρο, και καλλιέργησαν την αφηγηματική τους ικανότητα μέσα από την εικόνα. Μέσα από τον δημιουργικό περίπατο, ανέπτυξαν τη σχέση τους με τον χώρο και την καθημερινότητά τους.
Η Δράση έδωσε στους μαθητές τής Στ’ Τάξης «την ευκαιρία να παρατηρήσουν, να προβληματιστούν, να συζητήσουν, να κρίνουν και να αντιληφθούν την ανάγκη αλλαγής στάσης και συμπεριφοράς απέναντι σε ζητήματα που αφορούν την οικολογία, τους φυσικούς πόρους, την ενέργεια, την οικολογική κρίση και την κλιματική αλλαγή. Τους δόθηκε επίσης η ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τεχνολογικό εξοπλισμό του σχολείου που παρέμεινε ανενεργός και να δουν με άλλα μάτια το φυσικό περιβάλλον του σχολείου και της γειτονιάς τους», αναφέρει στην ευχαριστήρια επιστολή της η διευθύντρια του σχολείου Ιωάννα-Μαρία Τσορώνη.
- Σεμινάριο Animation στο 10ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας
Ο εκπαιδευτής – σκηνοθέτης και animator, Δημήτρης Αρμενάκης έδειξε στους μαθητές την τέχνη των κινουμένων σχεδίων.Οι μαθητές δημιουργώντας τους δικούς τους χάρτινους ήρωες, έμαθαν πώς γίνεται μια ταινία κινουμένων σχεδίων, με τη τεχνική του stop motion. Το αποτέλεσμα του σεμιναρίου, ένα μικρό video animation με θέμα την ειρήνη, παρουσιάστηκε στην τελετή λήξης του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου.
Εκπαιδευτικές δράσεις επίσης πραγματοποιήθηκαν και εκτός Καλαμάτας όπως στο 2ο Γυμνάσιο Πάτρας και στο Ειδικό σχολείο Ξυλοκάστρου.
Πιο συγκεκριμένα το εργαστήριο “Φωτογραφίζοντας την Πόλη” είναι μια δημιουργική και διαδραστική εμπειρία σχεδιασμένη ειδικά για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), που θέλει να προάγει τη συμπερίληψη και τη δημιουργικότητα. Στόχος του ήταν να δώσει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να εξερευνήσουν τον κόσμο γύρω τους μέσω της φωτογραφίας και της κινηματογραφικής αφήγησης, προσαρμόζοντας τη διαδικασία στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους.
Επίσης έχει ως στόχο να ενθαρρύνει την προσωπική έκφραση, την αλληλεπίδραση και την ενδυνάμωση των ΑμεΑ μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, καλλιεργώντας έναν χώρο όπου κάθε άτομο μπορεί να εκφραστεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του Φεστιβάλ. Είμαστε περήφανοι που οι δράσεις μας συμβάλλουν στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης των παιδιών και δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε τις εκπαιδευτικές μας δράσεις, επεκτείνοντας τη συνεργασία μας με σχολεία και φορείς σε ολόκληρη την Πελοπόννησο.
Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου