Ολόκληρος ο πλανήτης βρίσκεται αντιμέτωπος με μια πρωτοφανή κρίση που έχει ξεσπάσει λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Στη χώρα μας η Νέα Δημοκρατία ακολουθεί τις εξελίξεις αμήχανα, άτολμα, αποσπασματικά και σε μερικές περιπτώσεις επιλεκτικά. Τα μέτρα που λαμβάνει δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των πολιτών. Η απογοήτευση και η ανασφάλεια διογκώνονται, θέσεις εργασίας χάνονται, η κατανάλωση καταποντίζεται. Η οικονομία μπαίνει σε βαθιά ύφεση. Από την άλλη μεριά όμως επιδοτούνται με δεκάδες εκατομμύρια τα κέντρα κατάρτισης, δίνονται 11 εκατομμύρια στα ΜΜΕ και τους χαρίζονται και άλλα 20 εκατομμύρια από τα τέλη συχνοτήτων κ.ά.
Απέναντι σε αυτή την πολιτική, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε την Δευτέρα ένα εμποσθοβαρές, ολιστικό και κοστολογημένο σχέδιο. Ένα σχέδιο που αξιοποιεί τα 26 από τα 50 δις που έχει η χώρα στην διάθεση της χωρίς να αυξάνεται το δημόσιο χρέος της και να την βάζει σε νέες περιπέτειες, που προβλέπει μέτρα που να είναι, ως ποσοστό του ΑΕΠ, τουλάχιστον ανάλογα με αυτά που λαμβάνονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μέτρα που αφορούν τη στήριξη της Δημόσιας Υγείας, την κοινωνική πολιτική, τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των μισθών, την παροχή ρευστότητας και τη ρύθμιση δανειακών αναγκών για τις επιχειρήσεις.
Ένα σχέδιο που αποτρέπει την εφαρμογή της «θεωρίας της αγέλης» στην οικονομία, που προστατεύει τον κόσμο της εργασίας, αλλά και δεν επιτρέπει την κατάρρευση και τις επιθετικές εξαγορές μεγάλων στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων.
Οι προτάσεις του σχεδίου «Μένουμε Όρθιοι»
Πιο συγκεκριμένα, οι προτάσεις του σχεδίου «Μένουμε Όρθιοι» είναι οι ακόλουθες:
- Στήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας με 1 δις επιπλέον χρηματοδότηση ώστε, μεταξύ άλλων, να γίνουν 4000 μόνιμες προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού.
- Επέκταση της προστασία της πρώτης κατοικίας μετά τον Απρίλιο του 2020 και απαγόρευση πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του έτους.
- Άμεσα μέτρα για την κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη ύψους 300 εκ ευρώ με αύξηση κατά 50% των αναπηρικών επιδομάτων και του ΚΕΑ.
- Ειδικό επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης με τη μορφή μερίσματος ύψους 1.5 δις ευρώ για να καλυφθούν εργαζόμενοι σε επισφαλείς θέσεις εργασίας – τα γνωστά μπλοκάκια, εργόσημα κλπ – αλλά και μη επιδοτούμενοι άνεργοι, συνολικό μέγεθος 1,7 εκ δικαιούχοι.
- Πλήρης κάλυψη μισθού, ασφαλιστικών εισφορών και δώρου Πάσχα των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα μέχρι τέλη Μαΐου και επιδότηση των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων με ποσό ίσο με το 1/12 του περσινού τους εισοδήματος για κάθε μήνα μέχρι τα τέλη τα Μαΐου. Ύψος παρέμβασης 8,5 δις ευρώ.
- Αναστολή καταβολής του συνόλου των φορολογικών υποχρεώσεων για έξι μήνες.
- Πάγωμα των δανειακών οφειλών και άλλων τραπεζικών υποχρεώσεων για όσο διαρκεί η υγειονομική κρίση.
- Πρόγραμμα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης ύψους 3 δις ευρώ για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με κριτήρια τον τζίρο και τους απασχολούμενους σε αυτές.
- Επιτάχυνση εκταμίευσης των πληρωμών του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
- Ένα μεγαλόπνοο σχέδιο Ηρακλής για τις επιχειρήσεις, αντίστοιχο δηλαδή αυτού που ετοιμαζόταν για τις τράπεζες, με παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο ύψους 12 δισ. ευρώ, αντίστοιχο του προγράμματος της ΕΚΤ, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητά τους στην περίοδο της κρίσης.
Εμπροσθοβαρείς παρεμβάσεις τώρα. Αύριο θα είναι αργά!
Η κυβέρνηση αντιδρά ήδη στις προτάσεις αυτές μιλώντας για λαϊκισμό. Δύσκολο, όμως, να υποθέσει κάποιος ότι η Γερμανία και η Γαλλία, που παίρνουν μέτρα αντίστοιχα με το 1/5 του ΑΕΠ τους, χτυπήθηκαν από κάποιον ιό λαϊκισμού.
Η πραγματικότητα είναι άλλη: όλη η υπόλοιπη Ευρώπη καταλαβαίνει πως ο κίνδυνος είναι η απονέκρωση της οικονομίας. Και παρεμβαίνουν για να την αποτρέψουν. Διότι αν οι όποιες παρεμβάσεις δεν είναι εμπροσθοβαρείς, αλλά ακολουθήσουν τη λογική «του βλέποντας και κάνοντας» που επιλέγει σήμερα η κυβέρνηση, οι συνέπειες θα είναι δραματικές: Μακροχρόνια παράταση της ύφεσης λόγω κατάρρευσης της προσφοράς και της ζήτησης, αλλά και της οικονομικής εμπιστοσύνης. Και θα χρειαστούν πολλαπλάσιες δαπάνες από αυτές που σήμερα προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, για να ανατραπούν αυτές οι εξελίξεις που γρήγορα θα λάβουν μορφή χιονοστιβάδας. Αυτές τις πολλαπλάσιες δαπάνες που θα χρειαστούμε σε λίγους μήνες από σήμερα, αν δε δράσουμε έγκαιρα, δεν θα μπορούμε τότε να τις καλύψουμε από κανένα μαξιλάρι ρευστότητας. Γιατί τότε, θα υπερβαίνουν τα μεγέθη του μαξιλαριού ρευστότητας που δημιούργησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και θα πρέπει αναγκαστικά να καλυφθούν από νέο δανεισμό. Και στις συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αυτός ο δανεισμός θα είναι εξαιρετικά πιο δύσκολος απ’ ότι είναι σήμερα. Και η επιστροφή στον εφιάλτη των μνημονίων θα ξαναζωντανέψει. Έχουμε λοιπόν ευθύνη σήμερα να μιλήσουμε τη γλώσσα της αλήθειας όσο σκληρή και αν είναι αυτή.
Άλλωστε, αυτή τη στιγμή υπάρχουν άμεσα διαθέσιμοι πόροι περίπου 20 δισ. από το μαξιλάρι ρευστότητας. Το μαξιλάρι είναι 37 δις, 16,5 είναι κλειδωμένα για τις αποπληρωμές του επόμενου διαστήματος του χρέους, άρα είναι 20 δις ευρώ άμεσα διαθέσιμοι πόροι και άλλοι τόσοι και παραπάνω είναι διαθέσιμοι πόροι από σειρά ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Σε αυτή λοιπόν τη συνθήκη ο ΣΥΡΙΖΑ κρίνει σκόπιμο ένα γενναίο εμπροσθοβαρές πακέτο μέτρων στήριξης της οικονομίας σε ορίζοντα έξι μηνών, ύψους 26 δις ευρώ. Εκ των οποίων τα 14 δις πρέπει να αφορούν άμεσα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης και τα 12 δις ενέσεις ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, όπως εγγυήσεις δανείων.
Ουραγός η Ελλάδα στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης
Αξίζει εδώ να μεταφερθεί η εικόνα της αντιμετώπισης της κρίσης σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, σε αντιδιαστολή με τα μέτρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Όσον αφορά στους μισθούς: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη καλύπτει μόλις 533 ευρώ από το μισθό των εργαζόμενων, όταν στη Γαλλία το κράτος πληρώνει το 100% του μισθού, στη Σουηδία το 95%, στο Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Ισπανία το 80% και στη Δανία και Πορτογαλία το 75%.
Όσον αφορά στο ύψος του συνολικού πακέτου των μέτρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Bruegel, στην Ελλάδα βρίσκεται στο 3,6% του ΑΕΠ, κατατάσσοντάς την στην προτελευταία θέση του πίνακα των χωρών της Ευρώπης, όταν στη Δανία αντιστοιχεί στο 12,2% του ΑΕΠ, στη Γαλλία στο 23,1%, στη Γερμανία στο 51,2%, στην Ουγγαρία στο 8,7%, στην Ιταλία στο 21,2%, στην Ολλανδία στο 5,2%, στην Ισπανία στο 11,8%, στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 16,9% και μόνο στο Βέλγιο στο 1,9%.
Τέλος, δείγμα της ανεπάρκειας του πακέτου στήριξης της ελληνικής οικονομίας, για τις μικρομεσαίες, κυρίως, επιχειρήσεις είναι η πρόσφατη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μιας σειράς πακέτων στήριξης αρκετών δισ. ευρώ για την άμβλυνση των οικονομικών επιπτώσεων του κοροναϊού.
Στο πλαίσιο της χαλάρωσης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, η Επιτροπή ενέκρινε τα προγράμματα κρατικών ενισχύσεων που εξήγγειλαν οι κυβερνήσεις, δηλαδή 13 δισ. ευρώ της Πορτογαλίας, 22 δις. ευρώ της Πολωνίας και μόλις 2 δισ. ευρώ της Ελλάδας!
Επομένως, σήμερα βρισκόμαστε ως χώρα μπροστά σε ένα δίλημμα:
Είτε μένουμε όρθιοι με γενναία μέτρα στήριξης της οικονομίας τώρα είτε αύριο, όταν τελειώσει η πανδημία, αντικρίζουμε συντρίμμια και μπαίνουμε σε νέες, οδυνηρές περιπέτειες.
Μένουμε όρθιοι, λοιπόν, με γενναία μέτρα στήριξης της οικονομίας τώρα, ακριβώς επειδή έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε, κυρίως αξιοποιώντας το μεγάλο μας όπλο, το απόθεμα που έχουμε δημιουργήσει των 37 δις ευρώ για μια έκτακτη ώρα ανάγκης και αυτή η ώρα είναι τώρα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΤΗΣ Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ