“…στο συμπέρασμα πως και οι δύο πιθανές χαράξεις έχουν κάποια ζητήματα ωστόσο η παραλιακή χάραξη είναι πιο ώριμη μελετητικά και πιο άρτια τεχνικά”, κατέληξαν στην παράταξή τους, για τον δρόμο Καλαμάτα – Ριζόμυλος, όπως αναφέρει -σε γραπτή δήλωσή του- ο δημοτικός Σύμβουλος (“Καλαμάτα – Μπροστά”) Βασίλης Κανάκης, αναγνωρίζοντας παρ’ όλα αυτά ότι “το υπουργείο προωθεί την βόρεια χάραξη (βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου)”.
O κ. Κανάκης κατηγόρησε τη Δημοτική Αρχή για “χαρακτηριστική ανωριμότητα και προκειμένου να ικανοποιήσει τις αντίρροπες δυνάμεις που εφαρμόζονται, επί του θέματος, από στελέχη της Νέας Δημοκρατίας”.
Η γραπτή δήλωση του κ. Κανάκη έχει ως εξής:
“Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 24-6-2020 μείζον θέμα αποτέλεσε η γνωμοδότηση σχετικά με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που κατέθεσε το υπουργείο, για το δρόμο Καλαμάτα-Ριζόμυλος.
Σχετικά με το εν λόγω τμήμα έχει επέλθει εκτενής συζήτηση για την χάραξη του δρόμου που πρέπει να ακολουθηθεί καθώς είναι γνωστό πως πέρα από την πρόταση του υπουργείου, που αφορά την βελτίωση και επέκταση του υφιστάμενου δρόμου που οδηγεί στη Μεσσήνη (Βόρεια χάραξη), υφίσταται και η πρόταση Νότιας χάραξης (Παραλιακή).
Μετά από ενδελεχή έλεγχο των δύο μελετών, με τα δεδομένα που μας δόθηκαν και με την τεχνική κατάρτιση του επικεφαλής μας, ο οποίος έχει μελετήσει αρκετά δημόσια έργα, σε αντίθεση με ορισμένα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που τοποθετούνται επί παντός επιστητού χωρίς να έχουν στοιχειώδεις γνώσεις επί των θεμάτων, ειρωνευόμενοι παράλληλα τους συνομιλητές τους, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως και οι δύο πιθανές χαράξεις έχουν κάποια ζητήματα ωστόσο η παραλιακή χάραξη είναι πιο ώριμη μελετητικά και πιο άρτια τεχνικά.
Το ερώτημα σχετικά με το ποια χάραξη θα ακολουθηθεί ακύρωσε ο Διευθυντής του υπουργείου υποδομών κ. Καρνέσης που παραβρέθηκε στη συνεδρίαση και εξήγησε τους λόγους που το υπουργείο προωθεί την βόρεια χάραξη (βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου). Ανέφερε μια σειρά επιχειρημάτων που άπτονται κυρίως θεμάτων κόστους και τεχνικών ζητημάτων.Υπό αυτές τις συνθήκες, όπως είναι λογικό, θεωρήσαμε πως είναι πιο ορθολογικό να προτείνουμε παρεμβάσεις για την βελτίωση της μελέτης του υπουργείου.
Οι προτάσεις μας ήταν συγκεκριμένες, αποτυπωμένες σε χάρτη, μελετημένες προσεκτικά και δεν επιδέχονταν κανένα περιθώριο ασάφειας η παρερμηνείας. Συνεπώς στο τέλος της συνεδρίασης, προκειμένου να διαφυλάξουμε την διασφάλιση της υλοποίησης του έργου η οποία, σύμφωνα με τον κ. Καρνέση, δεν είναι εξασφαλισμένη (όπως σημείωσε μελετήθηκε από το υπουργείο και η πιθανότητα μηδενικής λύσης, δηλαδή να μην γίνει καθόλου ο δρόμος) γνωμοδοτήσαμε θετικά σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καταθέτοντας παράλληλα τις προτάσεις μας για την βελτίωση του.
Η Δημοτική Αρχή αποδεικνύοντας χαρακτηριστική ανωριμότητα και προκειμένου να ικανοποιήσει τις αντίρροπες δυνάμεις που εφαρμόζονται, επί του θέματος, από στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, προέβηκε σε μια πρωτοφανή, για την ελληνική γραμματική, πρόταση που ανέφερε πως «δεν γνωμοδοτούμε θετικά για την πρόταση του υπουργείου και θέτουμε ως προϋπόθεση την δημιουργία παραλιακής οδού, στο ίχνος της παραλιακής χάραξης, που να συνδέει τον κόμβο του αεροδρομίου με τη Νέα Είσοδο αλλά ούτε γνωμοδοτούμε αρνητικά.». Εάν κάποιος διατηρεί επιφυλάξεις για το παραπάνω μπορεί κάλλιστα να ανατρέξει στο βίντεο της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Η στάση φυσικά της Δημοτικής Αρχής είχε σαν στόχο να αποφύγει να δυσαρεστήσει κάποιο κυβερνητικό ή κοινοβουλευτικό στέλεχος και με μια εντελώς ανεύθυνη, μη ρεαλιστική προσέγγιση προσέβαλλε την διανοητική ικανότητα του Δημοτικού συμβουλίου διακινδυνεύοντας παράλληλα την υλοποίηση του έργου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μόνο μέλος της Δημοτικής Αρχής που είχε το σθένος να πάρει ξεκάθαρη θέση ήταν ο κ. Αθανασόπουλος που τάχθηκε αναφανδόν κατά της Βόρειας Χάραξης.
Όσο αφορά την πρόταση της Δημοτικής Αρχής που ουσιαστικά ζητά μία παράλληλη, μικρότερου εύρους παραλιακή χάραξη, είναι μια πρόταση, θεωρητικά, στη σωστή κατεύθυνση που βέβαια καθίσταται μη υλοποιήσιμη καθώς αντιμετωπίζει όλες τις τεχνικές δυσκολίες όπως γεωτεχνικά έργα, απαλλοτριώσεις, αντιπλημμυρικά έργα σε μικρότερη κλίμακα, για τις οποίες ο κ. Καρνέσης ανέφερε ότι εγκαταλείφθηκε η παραλιακή χάραξη. Επίσης έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος. Σε αντίθεση με την απαίτηση της Δημοτικής Αρχής δεν θέλησε να δεσμευτεί και αρκέστηκε στο ότι θα εξετάσει το υπουργείο το αίτημα. Σε αντιδιαστολή με την πρόταση της Δημοτικής Αρχής η πρόταση της Αντιπολίτευσης βασίστηκε σε υφιστάμενες οδούς και είναι η πλέον ρεαλιστική. Ευελπιστώ ότι ο κ. Καρνέσης θα μεταφέρει στο υπουργείο υποδομών τις προτάσεις και τελικά το έργο θα προχωρήσει χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.
Θα πρέπει να αποφανθούμε επιτέλους για το εάν επιθυμούμε πολιτική ουσίας βασισμένη σε ρεαλιστικές, υλοποιήσιμες προτάσεις ή πολιτική βασισμένη σε επικοινωνιακές τακτικές. Μια Δημοτική Αρχή οφείλει να αντιμετωπίζει τα ζητήματα τεχνοκρατικά χωρίς ατέρμονες θεωρίες και πολιτικό τακτικισμό αλλιώς τα παιχνίδι για το Δήμο έχει χαθεί.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
Δημοτικός Σύμβουλος (“Καλαμάτα Μπροστά” -Βασίλης Κοσμόπουλος)
Πολιτικός Μηχανικός Πανεπιστημίου Πατρών
Πτυχιούχος Φυσικού Τμήματος Πανεπιστημίου Αθηνών”.