Η Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας με το με αρ. πρωτ. 39/2022 της 11/2/22 ζητούσε με έγγραφό της μέσω του δημάρχου Καλαμάτας Θαν. Βασιλόπουλου, «όπως το Δημοτικόν Συμβούλιον του Δήμου Καλαμάτας λάβη απόφασιν περί καθιερώσεως της εορτής της “Παναγίας Υπαπαντής” και της Ιεράς και Σεπτής Εικόνoς της Παναγίας της Υπαπαντής ως Πολιούχου της πόλεως της Καλαμάτας, εορτασμού την 2αν Φεβρουαρίου εκάστου έτους, και ως ημέρας επίσημου αργίας εις το Δ.Δ. Καλαμάτας». Αίτημα που στήριξε ο Μητροπολίτης με προσωπική παρουσία στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας της 23/5/21, κατά τη συζήτηση του θέματος.
Τότε, μετά τη θετική απόφαση του Δ.Σ. Καλαμάτας στο αίτημα της Μητρόπολης, κάποιοι είχαμε επισημάνει (24/5/2022), ότι καλώς εορτάζουμε στην Καλαμάτα με τις τιμές και τις συνηθισμένες εκδηλώσεις την Πολιούχο μας Υπαπαντή του Χριστού, αλλά:
- Από τις 17 Απριλίου του 1947 με Βασιλικό Διάταγμα (ΦΕΚ 72Α’/19-4-1947) που υπέγραψε ο τότε υπουργός Εσωτερικών Γεώργιος Παπανδρέου έχει καθιερωθεί ότι «την23ην Μαρτίου θα εορτάζηται, ως τοπική εορτή, η επέτειος της απελευθερώσεως της πόλεως Καλαμών».
- Με το Β.Δ. 157/1969 (ΦΕΚ 46Α’/25-2-69) ορίστηκε δημόσια εορτή «η 23Μαρτίου επί τη επετείω της απελευθερώσεως της πόλεως Καλαμάτας εκ του Τουρκικού ζυγού δια την πόλη της Καλαμάτας
Ως εκ τούτου, υποστηρίξαμε, ότι η θρησκευτική εορτή της Υπαπαντής δεν πρέπει να υπερτερεί της ιστορικής ημέρας της 23ης Μαρτίου, αποδεχόμενοι τα αναφερόμενα στο ΦΕΚ 72Α’/19-4-1947, ότι «η επέτειος της 23ης Μαρτίου 1821καθ’ ήν, η πόλις των Καλαμών, απετίναξε πρώτη τον Τουρκικόν ζυγόν, εορτάζηται ως εμπρέπει εις το ιστορικόν τούτο γεγονός…» και «τιμώντας όσους ύψωσαν πρώτοι το λάβαρο της Επανάστασης εδώ, στην Καλαμάτα και θυσίασαν τη ζωή τους για να ζούμε σήμερα εμείς ελεύθεροι».
Επανερχόμενη στο θέμα, σήμερα η Μητρόπολη Μεσσηνίας, παρουσιάζει το υπ’ αριθμ. 233/27-10-1901 ΦΕΚ «Περί αναγνωρίσεως ως επισήμου τοπικής πανηγύρεως της εν Καλάμαις κατ’ έτος τελουμένης θρησκευτικής τελετής επί τη μνήμη της Υπαπαντής του Χριστού», αναφέροντας:
«Σε απάντηση της περσινής απορίας και κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου και αναζητήσεως υπό του Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας Αρχιμ. Φιλίππου Χαμαργιά και του κ. Ιωάννου Μπουγά, θεολόγου – συνεργάτου της Ιεράς Μητροπόλεως, περί της καθιερώσεως της Υπαπαντής ως Επισήμου Τοπικής Εορτής σας αποστέλλουμε συνημμένως, το υπ’ αριθμ. 233/27-10-1901 ΦΕΚ (σχ.σελ. 870-871), συμφώνως με το οποίον καθιερώνεται ως επίσημος τοπική θρησκευτική πανήγυρις η εορτή της Υπαπαντής του Χριστού εις την πόλιν των Καλαμών, προς ενημέρωση και αποκατάσταση της ιστορικής πραγματικότητος.
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως».
Το ΦΕΚ 233Α’ /27-10-1901 που κοινοποίησε η Μητρόπολη Μεσσηνίας αναφέρει:
«Περί αναγνωρίσεως ως επισήμου τοπικής πανηγύρεως της εν Καλάμαις κατ’ έτος τελουμένης θρησκευτικής τελετής επί τη μνήμη της Υπαπαντής του Χριστού
Γεώργιος A’
Bασιλεύς των Ελλήνων
Προτάσει του Hμετέρου επί των Eσωτερικών Yπουργού εγκρίνομεν να αναγνωρισθή ως επίσημος τοπική θρησκευτική πανήγυρις η εν Καλάμαις τελουμένη κατ’ έτος θρησκευτική τελετή εν τω Καθεδρικώ ναώ των Καλαμών επί τη μνήμη της Υπαπαντής του Χριστού.
Εις τον αυτόν Υπουργόν ανατίθεμεν την δημοσίευσιν και εκτέλεσιν του διατάγματος τούτου.
Εν Αθήναις τη 26 Οκτωβρίου 1901
Εν ονόματι του Βασιλέως
Το Υπουργικόν Συμβούλιον
Γ.Ν. Θεοτόκης Λ. Ρωμανός
Σ.Ε. Στάης
Λ. Ν. Σιμόπουλος
Ν. Τσαμαδός
Β. Βουδούρης
Ο υπουργός των Εσωτερικών
Γ.Ν. Θεοτόκης»
Λαμβάνοντας υπόψη τα τρία προαναφερόμενα Βασιλικά Διατάγματα συμπεραίνει κανείς ότι οι πρόγονοί μας είχαν βάλει μια τάξη στα πράγματα: Είχαν καθορίσει την εορτή της Υπαπαντής ως «επίσημο τοπική θρησκευτική πανήγυρι» (ΦΕΚ 233Α /27-10-1901) και την 23η Μάρτη να εορτάζεται στην Καλαμάτα ως τοπική (ΦΕΚ 72Α’/19-4-1947) και δημόσια εορτή [Β.Δ. 157/1969 (ΦΕΚ 46Α’/25-2-1969)].
Είναι απορίας άξιον, λοιπόν, πώς η Μητρόπολη θεωρεί ότι με το Β.Δ. της 27-10-1901 (ΦΕΚ 233Α΄’) “δικαιώνεται”,
Και ακόμη, αν η Μητρόπολη “καλύπτεται” από το προαναφερόμενο Β.Δ. που προβάλει, και το θεωρεί ισχυρότερο των δυο άλλων που καθορίζουν τοπική εορτή την 23η Μαρτίου, προς τι το περσινό αίτημα προς το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας;
Γ. Ξ.
Υ.Γ. Όσον μας αφορά, ούτε περσινή ούτε φετινή απορία υπάρχει για το θέμα του εορτασμού, πολύ δε περισσότερο, καμία πειστική απάντηση δεν διαπιστώσαμε, καθώς εύκολος είναι ο διαχωρισμός του τοπικού εορτασμού και της θρησκευτικής πανηγύρεως.