Ολοκληρώθηκε επιτυχώς το πρόγραμμα ERASMUS+ του 6ου ΓΕΛ Καλαμάτας με Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και Σλοβακία. Η σχετική ανακοίνωση του 6ου ΓΕΛ Καλαμάτας σχετικά με το πρόγραμμα Erasmus +, με τίτλο “Future cities – Smart and Sustainable Solutions Μελλοντικές Πόλεις- Έξυπνες και Βιώσιμες Λύσεις”, έχει ως εξής:
Με την επίσκεψη στη Βουλγαρία, ολοκληρώθηκαν οι κινητικότητες του προγράμματος Erasmus +, με τίτλο Future cities – Smart and Sustainable Solutions Μελλοντικές Πόλεις- Έξυπνες και Βιώσιμες Λύσεις.
Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, το οποίο πραγματοποιήθηκε τα έτη 2020-2022, οι μαθητές/-τριες εργάστηκαν πάνω στις ιδέες των έξυπνων και βιώσιμων λύσεων για τις μελλοντικές πόλεις που τους αφορούν.
Τα θέματα που διαπραγματεύτηκαν αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και των δασικών οικοσυστημάτων, τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας στις πόλεις, την ατμοσφαιρική και εδαφική ρύπανση και ό,τι αφορά το περιβάλλον. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στις προτάσεις για “έξυπνη” διαχείριση των παραπάνω περιβαλλοντικών προκλήσεων, μέσω συστημάτων νέας τεχνολογίας, που μπορούν να είναι σημαντικοί σύμμαχοι στην επίτευξη βιώσιμου μέλλοντος.
Λόγω της πανδημίας, οι πρώτες συναντήσεις έγιναν διαδικτυακά. Η πρώτη επίσκεψη δια ζώσης έγινε 17-22 Οκτωβρίου στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας. Η ομάδα μας από 2 εκπαιδευτικούς και 6 μαθητές, πήγε αεροπορικώς στη Βιέννη και από εκεί με λεωφορείο και ταξίδι περίπου 1 ώρας βρέθηκε στην Μπρατισλάβα. Το σχολείο που μας φιλοξένησε ήταν το Secondary technical school of transport, ένα Επαγγελματικό Λύκειο που εστίαζε στην εκπαίδευση που σχετίζεται με τις μεταφορές. Αν και το κτήριο ήταν αρκετών ετών, ήταν ανακαινισμένο και πολύ περιποιημένο. Διέθετε πολλές αίθουσες για διάφορες δραστηριότητες και η επίσκεψή μας εκεί ήταν πολύ ευχάριστη. Οι Σλοβάκοι φιλόξενοι και εξυπηρετικοί. Η Μπρατισλάβα πολύ όμορφη πόλη, με πανέμορφα δάση τριγύρω, τα οποία επισκεφθήκαμε και διανύσαμε περπατώντας, φτάνοντας σε υπέροχα κάστρα με καταπληκτική θέα στον Δούναβη. Το υπέροχο αυτό ποτάμι, δίνει άλλη αίσθηση στην πόλη και συμπληρώνει την ομορφιά από τα παραδοσιακά κτήρια, τα φροντισμένα και μεγάλα πάρκα και το προσεγμένο φυσικό περιβάλλον. Μοναδική η θέα από το UFO που βρίσκεται στην άκρη μιας από τις γέφυρες του Δούναβη.
Οι μαθητές συνδέθηκαν μεταξύ τους και ο αποχαιρετισμός έγινε με μεγάλη συγκίνηση. Στην επιστροφή μείναμε και μία ημέρα στην θαυμάσια Βιέννη, κάνοντας τον γύρο της πόλης.
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΩΝΙΑ
Η δεύτερη επίσκεψη έγινε 3-9 Απριλίου στην Πολωνία και στο Μπιγκοράι, το οποίο βρίσκεται σχετικά κοντά στην Κρακοβία. Η ομάδα μας είχε πάλι 2 Εκπαιδευτικούς και 6 μαθητές. Από Αθήνα πετάξαμε για Κρακοβία και στην συνέχεια, μας παρέλαβε η υπεύθυνη του προγράμματος της Πολωνίας και έπειτα από ταξίδι 3 ωρών, φθάσαμε στο Μπιγκοράι, μια τυπική Πολωνική πόλη. Στην Πολωνία οι θερμοκρασίες ήταν αρκετά χαμηλές, η φύση προσπαθούσε να αναγεννηθεί με μεγάλη δυσκολία. Τα σπίτια είχαν όλα σκεπές από πάνελ και οι αυλές -όλες περιποιημένες-, είχαν την εποχή εκείνη κυρίως κυπαρίσσια. Οι Πολωνοί εργατικοί και φιλόξενοι. Το σχολείο, αρκετά μεγάλο, πλήρως ανακαινισμένο, με πολλές εσωτερικές ποικίλες εγκαταστάσεις και εστιατόριο. Οι Πολωνοί μαθητές/-τριες με κέφι χόρεψαν και μας παρέσυραν κι εμάς στον χορό. Οι πόλεις που επισκεφθήκαμε στη γύρω περιοχή, Zamość και Sandomierz, απλά καταπληκτικές. Το φαγητό καλό και αρκετά καλές και οι τιμές. Οι Πολωνοί κατέρριψαν τον μύθο του ψυχρού Βορειοευρωπαίου. Μας φιλοξένησαν για φαγητό ακόμα και στο σπίτι τους και δεν μας άφησαν ούτε μια στιγμή χωρίς να μας βοηθήσουν για οτιδήποτε αντιμετωπίζαμε. Στο μεταξύ μάθαμε και μερικές Πολωνικές λέξεις που ανοίγουν όλες τις πόρτες: dzień dobry (καλημέρα) και Dziękuję (ευχαριστώ). Κάθε άνθρωπος νιώθει ευχαριστημένος όταν προσπαθείς να μιλήσεις την γλώσσα του! Και τα Πολωνικά, τελικά, δεν ήταν και τόσο δύσκολα.
Οι μαθητές δέσανε πολύ μεταξύ τους και απέδειξαν την μεγάλη χρησιμότητα αυτών των προγραμμάτων: ότι οι λαοί μπορούν να ζήσουν ειρηνικά μεταξύ τους, ότι φίλους μπορεί να βρείς παντού και να περάσεις υπέροχα μαζί τους. Δυστυχώς στην διπλανή Ουκρανία, εξελισσόταν ο πόλεμος.
Και πάλι ο αποχαιρετισμός έγινε με δυσκολία. Πριν φύγουμε από την Πολωνία, μείναμε και 2 ημέρες στην παραμυθένια Κρακοβία.
Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
Στην επόμενη κινητικότητα στη Ρουμανία, δυστυχώς δεν μπορέσαμε να πάμε, γιατί συνέπεσε με τις ενδοσχολικές μας εξετάσεις.
Όμως στην τελευταία κινητικότητα στην Βουλγαρία και στην πόλη Μπουργκάς, πήγαμε οδικώς, 2 εκπαιδευτικοί και 12 μαθητές. Στις 3-9 Ιουλίου, βρεθήκαμε στο καταπληκτικό σχολείο του Μπουργκάς, Vocational-school-for-computer-programming-and-innovation (Επαγγελματικό σχολείο για προγραμματισμό και καινοτομία). Η Βουλγαρία, αντιμετωπίζει και αυτή πρόβλημα με την φυγή των νέων στο εξωτερικό και προσπαθεί να κρατήσει τους νέους της. Το σχολείο πλήρως ανακαινισμένο και με μαθητική εστία, διαθέτει πολλούς εσωτερικούς και αύλειους χώρους και φυσικά, πολλούς υπολογιστές και γρήγορα δίκτυα. Επισκεφθήκαμε την φάρμα Biotiful που έχει εναλλακτικές μεθόδους καλλιέργειας και τις πανέμορφες και τουριστικές -με αρκετά μεγάλο παραδοσιακό κομμάτι- πόλεις Σωζόπολη και Μεσημβρία στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας.
Το Μπουργκάς είναι μια πολύ όμορφη πόλη με αρκετό πράσινο και μεγάλα πάρκα. Το φαγητό καλό και σε καλές τιμές. Η φύση στη Βουλγαρία αυτή την εποχή καταπράσινη, με τα χωράφια με τα ηλιοτρόπια να κιτρινίζουν και να ομορφαίνουν τους κάμπους. Δουλέψαμε και πάλι πάνω στο πρόγραμμα, ανταλλάξαμε τα δώρα μας και γεμάτοι ευχάριστες αναμνήσεις αποχαιρετήσαμε με δυσκολία τους Βουλγάρους, Πολωνούς, Ρουμάνους και Σλοβάκους φίλους μας.
Έληξε ένα πρόγραμμα, που απέδειξε άλλη μια φορά, πως η φιλία ανάμεσα στους λαούς μπορεί να είναι πιο πάνω από τις διαφορές τους και πως μπορούμε να δουλέψουμε όλοι για έναν κοινό καλό σκοπό, όπως είναι το βιώσιμο μέλλον. Οι μαθητές/-τριες του 6ου ΓΕΛ Καλαμάτας, είχαν την ευκαιρία αυτών των υπέροχων εμπειριών που θα τους μείνουν αξέχαστες. Παράλληλα, σκέφτηκαν και δούλεψαν επιμελώς πάνω στις προκλήσεις της εποχής μας, οι οποίες αποτελούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα και ο τρόπος αντιμετώπισής τους».