ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ (20/22/29) ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕ.ΣΥ.Π.
Στη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Τετάρτη 20 Νοεμβρίου το θέμα «Τροποποιήσεις του Κλεισθένη για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση». που συζητάμε γίνεται μετά από πρόταση της παράταξής μας, η οποία στη συνεδρίαση του ΠΕΣΥ Πελοποννήσου την Δευτέρα 11 Νοέμβριου κατέθεσε πρόταση να συζητηθεί προ ημερησίας διάταξης το θέμα «ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΠΕ.ΣΥ. ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ».
Σκοπός της πρότασης μας ήταν και είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου να πάρει απόφαση με την οποία
1) να καταγγείλει τη συρρίκνωση από την κυβέρνηση της ΝΔ των αρμοδιοτήτων του Περιφερειακού Συμβουλίου,
2) να ζητά να όχι μόνο να μην συρρικνωθούν περαιτέρω οι αρμοδιότητές του αλλά να επανέλθουν τουλάχιστον όλες οι αρμοδιότητες που όριζε ο Κλεισθένης και
3) να ζητά από την οικονομική επιτροπή να μην λάβει αυτή την απόφαση για το θέμα των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων αλλά να παραπέμψει το θέμα στο περιφερειακό συμβούλιο, όπως έχει κάθε νόμιμο δικαίωμα.
Την πρότασή μας αυτή την καταθέσαμε διότι:
1. Με πρόφαση τον κίνδυνο μη κυβερνησιμότητας των δήμων και των περιφερειών η κυβερνητική πλειοψηφία ψήφισε την Πέμπτη 8 Αυγούστου, πολυτροπολογία με την οποία πέραν των άλλων: α) Υποβαθμίζει πλήρως τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια μετατρέποντας τα σε ρόλο γνωμοδοτικού «κομπάρσου», αφούμεταφέρει στην Οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, καθώς και στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που υπάγονται στους Δήμους και τις Περιφέρειες, τις αποφάσεις για τα περισσότερα θέματα που απασχολούν τους ΟΤΑ.
β) Πραξικοπηματικά αποκτά πλειοψηφία, η παράταξη του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη, στην Οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, καθώς και στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που υπάγονται στους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Καταγγέλλουμε ότι αυτό είναι ένα μεγάλο θεσμικό πραξικόπημα διότι:
α) Ακυρώνεται η ψήφος των πολιτών και το εκλογικό αποτέλεσμα της 26ης Μαΐου 2019.
β) Πλήττεται ο πυρήνας της λαϊκής κυριαρχίας αφού τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια είναι οι φορείς της άμεσης δημοκρατικής νομιμοποίησης και αποτελούν τους βασικούς εκφραστές των συμφερόντων των πολιτών.
γ) Τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια αλλά οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες και εξελέγησαν με το σύστημα της Απλής Αναλογικής.
δ) Τόσο οι ψηφοφόροι όσο και οι υποψήφιοι έλαβαν τις αποφάσεις τους με γνώμονα όχι μόνο την απλή αναλογική, αλλά και τον ισχύοντα νόμο για τη διοίκηση των δήμων και των περιφερειών.
ε) Τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια είναι βουλευόμενα σώματα εκλεγμένων με ελεύθερη βούληση και αυτός ο χαρακτήρας του δεν μπορεί να αλλοιωθεί.
Συνεπώς η αποφασισμένη από την κυβέρνηση θεσμική εκτροπή ναρκοθετεί ουσιαστικά τη δημοκρατία. Οι πολίτες ψήφισαν και η ψήφος τους πρέπει να είναι σεβαστή ακόμα και όταν δεν είναι αρεστή.
Οι νέες αυτές ρυθμίσεις κινούνται στα όρια της συνταγματικότητας. Έγκριτοι νομικοί θεωρούν ότι η οποιαδήποτε αναδρομική αλλοίωση του τρόπου διακυβέρνησης των ΟΤΑ, μετά από εκλογές, είναι αντισυνταγματική. Συνεπώς κινδυνεύει να υπάρξει πλήρης διάλυση στην αυτοδιοίκηση, σε περίπτωση που οι αλλαγές προσβληθούν νομικά, οι δήμοι και οι περιφέρειες θα γίνουν πραγματικά μη «κυβερνήσιμες».
Η “κυβερνησιμότητα” στους δήμους είναι εφεύρεση των κυβερνητικών εγκεφάλων και όχι μια διαπίστωση από τη λειτουργία των θεσμικών οργάνων με βάση τη νέα κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Όταν μάλιστα το ιστορικό προηγούμενο δεν δίνει ούτε καν προσχήματα στη κυβέρνηση. Εκλογές με απλή αναλογική (και μάλιστα με έμμεση εκλογή δημάρχου από τα δημοτικά συμβούλια) έγιναν και το 1964, αλλά προβλήματα “κυβερνησιμότητας” δεν παρουσιάστηκαν σε έκταση.
Η προπαγάνδα της Ν.Δ. και των στελεχών της ενάντια στην Απλή Αναλογική υποκρύπτει την άποψη, ότι δεν έχουν δικαίωμα να εκπροσωπούνται ισότιμα όλοι οι πολίτες στα κοινά, η οποία είναι μια βαθιά αντιδημοκρατική αντίληψη.
Υποκρύπτει επιπλέον και τον φόβο τους απέναντι στον έλεγχο και τη διαφάνεια που διευκολύνεται από την παρουσία όλων των παρατάξεων στα όργανα της Αυτοδιοίκησης.
Η απάντηση στο ζήτημα της «κυβερνησιμότητας» είναι πρωτίστως πολιτική και δευτερευόντως θεσμική και νομική. Ικανός και καλός τοπικός ηγέτης είναι αυτός που καταφέρνει να συνθέτει τις διαφορετικές απόψεις, να βρίσκει επιχειρήματα, να πείθει και να εξασφαλίζει τη στήριξη του Δημοτικού ή Περιφερειακού συμβουλίου.
Βέβαια οφείλουμε να τονίσουμε ότι η προπαγάνδα περί «κυβερνησιμότητας» βρίσκει πρόσχημα στο γεγονός ότι το εκλογικό σύστημα που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι Ανόθευτη Απλή Αναλογική. Οι δυο γύροι είναι ασύμβατοι με την Απλή ανόθευτη Αναλογική. Εμείς είμαστε υπέρ της απλής ανόθευτης αναλογικής παντού και προτείνουμε οι Αυτοδιοικητικές εκλογές να γίνονται σε μία Κυριακή. Επιμένουμε να καταργηθεί το μέχρι σήμερα Δημαρχοκεντρικό και Περιφερειαρχοκεντρικό σύστημα και να καθιερωθεί η εκλογή του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη από το Συμβούλιο.
Είναι υποχρέωση όλων των αιρετών, όλου του ιδεολογικού φάσματος, να μην επιτρέψουν να υλοποιηθεί το θεσμικό πραξικόπημα της κυβέρνησης της Ν.Δ.
Η «Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου», εκτός την υπεράσπιση αυτής της ελλιπούς απλής αναλογικής και την αντίσταση στο θεσμικό πραξικόπημα που ετοιμάζει η κυβέρνηση της Ν.Δ., θα συνεχίσει να αγωνίζεται:
Για μια Αυτοδιοίκησητης δημοκρατίας, της συλλογικής λήψης των αποφάσεων, της διαφάνειας, της ισότητας, της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης, των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων του λαού και της βιώσιμης ανάπτυξης με επίκεντρο τις ανάγκες των απλών ανθρώπων και όχι τα κέρδη των μεγάλο-εταιρειών.
Το διακύβευμα, είναι κρίσιμο και εξαιρετικά επίκαιρο: Η Αυτοδιοίκηση θα λειτουργήσει ως ένας πυλώνας λαϊκής εξουσίας και συμμετοχής των πολιτών ή θα παραμείνει ένας γραφειοκρατικός, αποστεωμένος θεσμός παραγωγής παραγόντων και παραγοντίσκων προθύμων να υπηρετήσουν τις κεντρικές πολιτικές που θα τους υπαγορευτούν;
Όσο για τους νεοεκλεγέντες Νεοδημοκράτες Δημάρχους και Περιφερειάρχες πολέμιους αυτής της ελλιπούς Απλής Αναλογικής οφείλουμε να τους ρωτήσουμε το κύριο και το μόνο πρόβλημα τελικά που τους ενοχλεί πριν αναλάβουν τα καθήκοντα τους και πρέπει να αλλάξει είναι αυτή η ελλιπής απλή αναλογική;
Δεν τους ενοχλεί προφανώς ούτε ο αντικοινωνικός και αντιαναπτυξιακός προϋπολογισμό, ο οποίος παρακρατά παρανόμως το 52% των θεσμοθετημένων πόρων στις Περιφέρειες και το 60% στους Δήμους. Με συνέπεια ενώ π.χ. η χρηματοδότηση των Περιφερειών έπρεπε να ανέρχεται σε 1 δισεκατομμύριο 358 εκατομμύρια ευρώ στον προϋπολογισμό του 2019 όπως και στους προηγούμενους δίνονται μόνο 665 εκατ. ευρώ, όπερ σημαίνει ότι οι Περιφέρειες στερούνται κάθε χρόνο πόρων, που προσεγγίζουν τα 700 εκατομμύρια ευρώ.
Ούτε φυσικά τους ενοχλεί το μνημονιακό Μεσοπρόθεσμο 2019-2023, το οποίο προβλέπει παγωμένους τους πόρους στην Αυτοδιοίκηση μέχρι το 2023.Δηλαδη να συνεχιστεί η παράνομη παρακράτηση των θεσμοθετημένων πόρων για κάθε χρόνο όλη τη τετραετία που θα είναι στο «τιμόνι» των Δήμων και των Περιφερειών.
Ούτε φυσικά τους ενοχλεί φυσικά το ότι ο «Κλεισθένης» ενσωματώνει τις κατευθύνσεις του 3ου μνημονίου περί “Τριετούς στρατηγικής μεταρρυθμίσεων” και βαθαίνει το ρόλο της αυτοδιοίκησης ως μακρύ χέρι του κράτους εφαρμογής όλων των νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Ούτε ότι Το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας αντί να καταργηθεί, ισχυροποιήθηκε για να παρακολουθεί με αυστηρό βλέμμα όλη την τετραετία κάθε βήμα, των δήμων και των περιφερειών, εφαρμογής εσαεί των νεοφιλελεύθερων μνημονιακών κυβερνητικών και αυτοδιοικητικών πολιτικών.
Συνολικά δεν τους ενοχλεί προφανώς το ότι ο «Κλεισθένης» υιοθετεί, ενσωματώνει και προεκτείνει τις νεοφιλελεύθερες μνημονιακές ανατροπές που συντελέστηκαν στην αυτοδιοίκηση τα τελευταία 8 χρόνια με τον “Καλλικράτη”, τα μνημόνια και τα μεσοπρόθεσμα.
Μόνο αυτή η έστω «κολοβή» Απλή Αναλογική κατά τους Περιφερειάρχες και Δημάρχους της Ν.Δ. θα καταστρέψει την Αυτοδιοίκηση και τη χώρα κι για αυτό πρέπει να γίνει θεσμικό πραξικόπημα για να καταργηθεί!!!
Συμπερασματικά: Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση μέσω της “κυβερνησιμότητας” προσπαθεί να “ενοχοποιήσει” συνολικά την απλή αναλογική και να εμπεδώσει αναπόδεικτα την πεποίθηση ότι θα πρέπει πραξικοπηματικά να καταργηθεί και η απλή αναλογική στις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Τα υπόλοιπα είναι… καθρεφτάκια για ιθαγενείς.
2) Μετά την ΑΠΟΡΡΙΨΗ από το περιφερειακό συμβούλιο των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για το σκουπιδοεργοστάσιο (απόφαση 449 στις 25-9-2019), η κυβέρνηση στις 24-10-2019 κατέθεσε φωτογραφική τροπολογία με την οποία μετέφερε την αρμοδιότητα των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων στις οικονομικές επιτροπές .Η τροπολογία αυτή έγινε νόμος (παρ. 8 Άρθρο 229 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄ του Νόμου 4635/2019 που ισχύει από 30/10/2019).
Δηλαδή η κυβέρνηση ήρθε εκ των υστέρων και με δεδομένη την απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου και κατάργησε ουσιώδεις αρμοδιότητες και εξουσίες του, ως ανωτάτου οργάνου της περιφέρειας εκλεγμένου απ’ ευθείας από το λαό, και μάλιστα μετά τη συγκρότηση του, μετέφερε αυτή την ουσιώδη αρμοδιότητα στην οικονομική επιτροπή της οποίας όμως με προγενέστερη τροπολογία έχει αλλάξει τη σύνθεση και τον τρόπο συγκρότησης δίνοντας στις παρατάξεις των περιφερειαρχών τα 3/5 των μελών. Είναι αυτονόητο ότι η φωτογραφική αυτή τροπολογία και αυτές οι πρακτικές απηχούν αντιδημοκρατικές αντιλήψεις, αγνοούν την λαϊκή εντολή, απαξιώνουν την τοπική αυτοδιοίκηση, αντιβαίνουν στις αρχές της λαϊκής κυριαρχίας και της καλής νομοθέτησης. Επιπλέον, προσβάλλουν βάναυσα το περιφερειακό συμβούλιο και τη δημοκρατική συνείδηση των πολιτών που επέλεξε τα μέλη του έχοντας υπόψη του τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες τους. Επιπλέον θέτουν ένα ουσιώδες ερώτημα: Αν οποιαδήποτε απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου δεν αρέσει στην κυβέρνηση θα φέρνει συνεχώς τροπολογίες και θα καταργεί τις αρμοδιότητες και αποφάσεις του περιφερειακού συμβουλίου;
Είναι προφανές συνεπώς ότι οι αντιδημοκρατικές αυτές και εκ των υστέρων αλλαγές ελέγχονται για τη συνταγματικότητά τους.
Ο κ. Περιφερειάρχης, για να δημιουργήσει εντυπώσεις και να τρομοκρατήσει τα μέλη της οικονομικής επιτροπής, τόνισε «ότι ίσως έχουν ποινικές και ενδεχομένως και αστικές ευθύνες όσοι δεν εφαρμόσουν το νόμο»!!!
Οφείλω να απαντήσω στον κ. Περιφερειάρχη και να του πω ότι, παρ’ όλες τις αντιδημοκρατικές τροποποιήσεις που έχουν γίνει μετά την εκλογή των περιφερειακών συμβουλίων, εξακολουθεί να ισχύει η παρ. 3 του άρθρου 176 του Ν. 3852/2010 (ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ) η οποία ορίζει σαφώς ότι: «Η οικονομική επιτροπή, με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της, μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητάς της στο περιφερειακό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητά του»
Συνεπώς δεν είναι αλήθεια ούτε στο ελάχιστο αυτό που είπε ο κ. Περιφερειάρχης στην προηγούμενη συνεδρίαση του ΠΕΣΥΠ. Ότι δηλαδή τα μέλη της οικονομικής επιτροπής αν παραπέμψουν το συγκεκριμένο θέμα στο περιφερειακό συμβούλιο, κινδυνεύουν «να υποστούν ποινικές και ενδεχομένως αστικές ευθύνες.
Η πρόταση μας να μην ληφθεί η απόφαση από την Οικονομική Επιτροπή, για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις αλλά αυτή να παραπέμψει το συγκεκριμένο θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, -απόφαση καθ’ όλα νόμιμη- είναι προφανές, ότι και δοκιμάζει τη Δημοκρατική συνείδηση του κάθε Περιφερειακού Συμβούλου.
- ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ