Η “Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας” προτείνει να παρακολουθήσετε από το σπίτι τις ταινίες:
“Συνέβη στην Αθήνα” (It Happened in Athens)Biography, Comedy | 1962 | Κ-10 | USA | 100΄
Σκηνοθεσία: Andrew Marton
Παίζουν: Jayne Mansfield, Trax Colton, Nico Minardos
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Το καλτ φιλμ για τον Μαραθώνιο της Αθήνας με την Τζέην Μάνσφιλντ ήταν μια αποτυχημένη εμπορική προσπάθεια, που σήμερα αντιμετωπίζεται με συμπάθεια μεταφέροντας το couleur locale της εποχής και την υπέροχη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.
Το 1896 ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθούν και πάλι οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Ελλάδα. Ένας νεαρός βοσκός, ο Σπύρος Λούης, αποφασίζει να τρέξει στο Μαραθωνοδρόμο. Στην Αθήνα, γνωρίζει την Χριστίνα, μια νεαρή γυναίκα από την πατρίδα του, που τώρα εργάζεται ως προσωπική βοηθός της Ελένης Κώστα, της πιο διάσημης ηθοποιού της Ελλάδας. Ο Σπύρος καταφέρνει να εντυπωσιάσει τον αμερικανό προπονητή Graham, ο οποίος θα του επιτρέψει να πάρει μέρος στο διαγωνισμό.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
“Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ” ΤΟΥ Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ
“Η Μεγάλη Χίμαιρα” του Μ. Καραγάτση
Drama | 2015 | Κ-15 | Gr | 141΄
Θεατρική Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Αλίκη Αλεξανδράκη
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Μεγάλη Χίμαιρα του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου υπήρξε παράσταση – σταθμός του θεάτρου Πορεία. Ένα αγαπημένο μυθιστόρημα μετατράπηκε με την καθοριστική συμβολή του ποιητή και μεταφραστή Στρατή Πασχάλη σε μια από τις μεγαλύτερες θεατρικές επιτυχίες των τελευταίων δεκαετιών.
Η θεματική του “ξένου” που προσπαθεί απεγνωσμένα να αφομοιωθεί από μια υπέροχα αφιλόξενη Ελλάδα, δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Στα τέσσερα χρόνια που παίχτηκε την παρακολούθησαν πάνω από 100.000 θεατές και τιμήθηκε με όλα τα βασικά βραβεία κοινού από το περιοδικό «Αθηνόραμα», η Αλεξάνδρα Αϊδίνη έλαβε το βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για το ρόλο της Μαρίνας Μπαρέ και ο Δημήτρης Τάρλοου το βραβείο σκηνοθεσίας «Κάρολος Κουν».
Σε αυτό το επικό ερωτικό μελόδραμα παρακολουθούμε την ιστορία μιας παθιασμένης με την ελληνική κλασική παιδεία Γαλλίδας, της Μαρίνας Μπαρέ, που έρχεται να ζήσει στην Ελλάδα ερωτευμένη και παντρεμένη με έναν Έλληνα εφοπλιστή. Ερχόμενη σε επαφή, όμως, με την ίδια τη χώρα των ονείρων της, συναντά τις δικές της Χίμαιρες: το δραματικό τοπίο, τραχύ κι αισθησιακό ταυτόχρονα, την παρασύρει σε μια μοιραία δίνη πάθους, πυροδοτεί τα παλιά ψυχολογικά της τραύματα και την οδηγεί στην αυτοκαταστροφή.
Ο Καραγάτσης σε αυτό το μυθιστόρημα, που κλείνει τη γνωστή τριλογία «Γιούγκερμαν – Λιάπκιν – Χίμαιρα», μελετάει ενδελεχώς τη δυνατότητα προσαρμογής των ξένων στην ελληνική πραγματικότητα, αλλά και την αμφιθυμία των Ελλήνων απέναντι στη Δύση. Κρύβει καλά τον ακραίο και κατάμαυρο ρομαντισμό του κάτω από ένα πέπλο κυνισμού ή ακόμη και ωμότητας. Βαθιά απελπισμένος ο ίδιος, μετατρέπει τη Μαρίνα σε χίμαιρα, αρνούμενος την έννοια της αγάπης. Νομίζουμε ότι πετυχαίνουμε, ερωτευόμαστε, δημιουργούμε πνευματικά. Όλα εν τέλει καίγονται κάτω από το σκληρότατο ελληνικό φως. Σαν μύγες μαγευόμαστε από το άγνωστο, για να γίνουμε παρανάλωμα σε μια στιγμή. Αυτή τη μοιραία στιγμή περιγράφει ο Καραγάτσης.
Η προβολή είναι μια προσφορά του Θεάτρου Πορεία που θα συνεχιστεί με ελεύθερες προβολές από το αρχείο των παραστάσεων της.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
“ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ”
“Πιο Δυνατός από τον Διάβολο” (Beat the Devil)
Action, Adventure, Comedy | 1953 | Κ-12 | USA | 89΄
Σκηνοθεσία: John Huston
Παίζουν: Humphrey Bogart, Jennifer Jones, Gina Lollobrigida
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Κλασικό νουάρ και ταυτόχρονα παρωδία του είδους, διασκευή του μυθιστορήματος του Κλοντ Κόκμπερν, σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Τζον Χιούστον και με πρωταγωνιστές τον θρύλο Χάμφρει Μπόγκαρντ και την σέξι Τζίνα Λολομπριτζίτα
Ένα ζευγάρι τυχοδιωκτών συνοδευόμενο από μια συμμορία αποτεώνων, που από κάπου κρατάει το ζευγάρι δέσμιο των επιθυμιών της, περιφέρονται σε μία παραθαλάσσια ιταλική πόλη έως ότου επισκευαστεί το πλοίο που θα τους μεταφέρει στην βρετανική Αφρική όπου ελπίζουν να υφαρπάξουν γη πλούσια σε ουράνιο. Κατά την διάρκεια της αναμονής τους συναντούν ένα ακόμη ζευγάρι εντελώς αταίριαστο και αρκετά περίεργο.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
ΑΝΟΙΞΗ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ, ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ, ΧΕΙΜΩΝΑΣ… ΚΑΙ ΑΝΟΙΞΗ
“Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… Και Άνοιξη” (Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom)
Drama, Romance | 2003 | Κ-15 | South Korea | 103΄
Σκηνοθεσία: Ki-duk Kim
Παίζουν: Ki-duk Kim, Yeong-su Oh, Jong-ho Kim
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Μια πανέμορφη ταινία του Kim Ki-duk, ενός από τους πιο ενδιαφέροντες σύγχρονους κορεάτες σκηνοθέτες. Ένας ηλικιωμένος μοναχός ζει σ’ ένα ερημητήριο στη μέση μιας λίμνης με ένα νεαρό μαθητευόμενό του. Η άφιξη ενός άρρωστου κοριτσιού αφυπνίζει το ερωτικό ένστικτο στον μαθητή, ο οποίος φεύγει μαζί της, για να επιστρέψει ύστερα από πολλά χρόνια κυνηγημένος από το νόμο. Η απόλυτη ταινία ζεν.
Με μια εκπληκτική λιτότητα στα εκφραστικά του μέσα και στην πλοκή (χαρακτηριστικά όλου του έργου του) o Κιμ Κι Ντουκ αφήνει εδώ τις περιπλοκές της ζωής πέρα από τα βουνά και επικεντρώνεται στο ουσιώδες. Δεν ενδιαφέρεται να καταγράψει τις περιπέτειες και τις διαδρομές μιας συγκεκριμένης επιθυμίας ανάμεσα σε ανθρώπους και αντικείμενα, νοιάζεται μονάχα να καταγράψει με αφαιρετικό τρόπο την επιθυμία γενικότερα και να στοχαστεί στη φύση της.
Ελάχιστοι διάλογοι, απέραντες εκφραστικές σιωπές, εικόνες εκθαμβωτικές που μας μεταφέρουν την αίσθηση της αδιατάρακτης γαλήνης της Φύσης, σε αντιδιαστολή με το τρικύμισμα της ψυχής του ήρωα, (έξοχα κινηματογραφημένη αυτή η σχέση), πλάνα σταθερά με συμμετρικά καδραρίσματα, που υποβάλλουν την αιωνιότητα και την ισορροπία αντίστοιχα, επαναλαμβανόμενα μοτίβα (όπως οι πόρτες που ανοίγουν), που μας υπενθυμίζουν την ρυθμικότητα της Ζωής, όλα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας “ζεν” ατμόσφαιρας με ιδιαίτερο ρυθμό.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ – ΑΠΟ ΤΟΝ INGMAR BERGMAN
“Η Έβδομη Σφραγίδα” (Det Sjunde Inseglet)
Drama, Fantasy | 1957 | Κ-15 | 96′
Σκηνοθεσία: Ingmar Bergman
Παίζουν: Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Σε μια Σουηδία αφανισμένη από την πανούκλα, ένας ιππότης και ο ιπποκόμος του, επιστρέφοντας από τις Σταυροφορίες, συναντούν το Θάνατο. Ο ιππότης του προτείνει μια παρτίδα σκάκι ως τελευταία προθεσμία για να βρει απάντηση στα μεταφυσικά του προβλήματα και κυρίως αυτό της ύπαρξης του Θεού και μέσα σε αυτό το μυθικό πλαίσιο ο Bergman δημιουργεί μια ταινία για τη μεταφυσική αγωνία μιας μανιώδους αναζήτησης ενός «προσωπικού» θεού.
Σκηνοθετεί απλά και με ευθύτητα που τρομάζει, δημιουργώντας ένα περίεργο μείγμα ρεαλισμού και σουρεαλισμού, θέλοντας να εκφράσει το άγχος που δημιουργεί η σιωπή του Θεού, ενώ με τα ατελείωτα γκρο πλαν, μας βοηθά να εντρυφήσουμε ακόμη περισσότερο στην ψυχολογία των ηρώων του.
Η Έβδομη Σφραγίδα, ταινία σταθμός στην ιστορία του σινεμά, έχει βασανίσει και βασανίζει ακόμα κριτικούς, θεωρητικούς και σπουδαστές. Είναι μία πολύ «δύσκολη» ταινία που βλέπεται πάρα πολύ εύκολα. Και αυτή η ευκολία στην θέαση είναι η επιτυχία του σκηνοθέτη της, αλλά τελικά και κάθε καλλιτέχνη που καταπιάνεται με αιώνια αναπάντητα ερωτήματα και καταφέρνει να μας τα μεταφέρει με καθαρότητα και απλότητα.
Η ταινία τιμήθηκε με ειδικό βραβείο στο φεστιβάλ των Καννών.
Η προβολή αφιερώνεται στον προσφάτως εκλιπών Max von Sydow και στον “δικό μας” αδικοχαμένο Σπύρο Φέγγο, που μας έκανε την τιμή να την προλογίσει πριν από λίγα χρόνια στην λέσχη μας.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
“Ο AΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ” (THE MAN FROM EARTH)
“Ο Άνθρωπος από τη Γη” (The man from earth)
Drama, Fantasy, Sci-Fi | 2007 | Κ-15 | 87′
Σκηνοθεσία: Richard Schenkman
Παίζουν: David Lee Smith, Tony Todd
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
O Τζών Ολντμαν – καθηγητής ανθρωπολογίας – έχει ηλικία 14.000 περίπου ετών, γεννήθηκε στην αυγή της Λίθινης Εποχής και έχει σταματήσει να… γερνάει από τα πρώτα 33 χρόνια της ζωής του!
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό δείγμα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, που συγκεντρώνει πολλές ιδιαιτερότητες. Είναι γυρισμένη στο σαλόνι ενός σπιτιού, είναι ίσως ή πιο «σκέτη» ταινία επιστημονικής φαντασίας, χωρίς εφέ, χωρίς φουτουριστικά σκηνικά, χωρίς εξωγήινους ή διαστημόπλοια, ο προϋπολογισμός της σχεδόν μηδενικός και σήμερα που έχει πάρει τη θέση που της αξίζει, θεωρείται μια από τις πιο αδικημένες ταινίες του σύγχρονου σινεμά.
Το σενάριο της ταινίας έγραψε ο Jerome Bixby δημιουργός των θρυλικών και πλέον cult τηλεοπτικών σειρών Star Trek και Twilight Zone, ενώ ο Schenkman με καθηλωτική μαεστρία το μετατρέπει σε ένα αγωνιώδες θρίλερ, με μοναδικό του όπλο τους ηθοποιούς και τους -με μαθηματική ακρίβεια– δομημένους διαλόγους, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τα θεμελιώδη «πιστεύω» της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η ταινία, παρά τις επίμονες προσπάθειες για δύο ολόκληρα χρόνια, δεν βρήκε ποτέ διανομή. Ο σκηνοθέτης, θέλοντας να πάρει “το αίμα του πίσω” ανάρτησε την ταινία του στο internet, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα πρωτοφανές ρεύμα και μέσα σε 8 μήνες η ταινία να έχει 2.500.000 “κατεβάσματα” και 1.000 και πλέον blogs γεμάτα από συζητήσεις και ανταλλαγές απόψεων πάνω σ’ αυτήν. Μετά την απρόσμενη ιντερνετική επιτυχία της, κυκλοφόρησε επίσημα σε dvd και blue ray.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ – BRIEF ENCOUNTER
Σύντομη Συνάντηση (Brief Encounter)
Drama, Romance | 1945 | UK | 86΄
Σκηνοθεσία: David Lean
Παίζουν: Celia Johnson, Trevor Howard, Stanley Holloway
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Πόση αξία έχει ένα χάδι και ένα κλεμμένο βλέμμα σήμερα; Πόση αξία έχει η επικοινωνία, όλα τα σ’ αγαπώ και τα συγγνώμη που δεν είπαμε και όλες οι υποσχέσεις που δεν τηρήσαμε;
Στην μαγευτική Σύντομη Συνάντηση του Ντέιβιντ Λιν, η Λόρα Τζόνσον ζει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Αγγλίας με το σύζυγό της. Μία ημέρα την εβδομάδα παίρνει το τρένο και επισκέπτεται το κοντινό Μίλφορντ. Ένα βράδυ μπαίνει στο μάτι της σκόνη και το συμβάν αυτό θα γίνει η απαρχή της γνωριμίας της με το γιατρό Άλεκ Χάρβεϊ. Ο Άλεκ επίσης παίρνει το τρένο μία φορά την εβδομάδα για να πάει στο νοσοκομείο του Μίλφορντ, όπου εργάζεται. Σταδιακά, αναπτύσσεται μία συμπάθεια του ενός για τον άλλο και συναντιούνται τακτικά στο καφέ του σταθμού.
Ως μεγάλος μαέστρος επικών ταινιών, ο Ντέιβιντ Λιν δημιουργεί ένα μελόδραμα που επηρέασε όσο κανένα άλλο το συγκεκριμένο είδος. Μια βαθιά τομή στο ανεκπλήρωτο του πλατωνικού έρωτα, ένα ψυχογράφημα της μεταπολεμικής Αγγλίας και μια ανθρωποκεντρική αφήγηση αποτελούν τα σημαντικότερα κομμάτια του φιλμ αυτού. Το έργο αποτελεί μία διελκυστίνδα λογικής-συναισθήματος ικανή να «ακουμπήσει» τον καθέναν.
Η ταινία κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών του 1946, ενώ την ίδια χρονιά προτάθηκε και για τρία βραβεία Όσκαρ.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
ΕΓΩ, Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΛΕΙΚ – I, DANIEL BLAKE
“Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ” (I, Daniel Blake)
Drama | Κ-15 | 2016 | UK | 100 ’
Σκηνοθεσία: Ken Loach
Παίζουν: Dave Johns, Hayley Squires, Sharon Percy
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Μέσα από το web κανάλι της ΕΡΤ μας δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσουμε ελεύθερα ταινίες, μέσα μιας αξιέπαινης πρωτοβουλίας της κρατικής τηλεόρασης. Η σημερινή πρόταση της λέσχης φέρνει στην επιφάνεια μια ταινία που προβάλλαμε πριν 2 χρόνια με μεγάλη επιτυχία.
O Ντάνιελ Μπλέικ είναι ένας 59άχρονος ξυλουργός από το
Νιούκαστλ. Για πρώτη φορά έπειτα από ένα βαρύ καρδιακό επεισόδιο, θα χρειαστεί
τη βοήθεια της πολιτείας για να ζήσει, όμως η γραφειοκρατία τον οδηγεί σε
αδιέξοδο.
Μέσα από την περιπέτεια αυτή, διασταυρώνεται με μια ανύπαντρη μητέρα και τα δύο
παιδιά της. Βρίσκοντας αναπάντεχη οικογενειακή θαλπωρή ο ένας στον άλλο,
ενώνουν τις δυνάμεις τους και προσπαθούν να αντισταθούν στις δυσκολίες.
Η ταινία του Κεν Λόουτς, που κέρδισε από την πρώτη στιγμή τις εντυπώσεις, καταγγέλλει τη διάλυση του κοινωνικού συστήματος και τις κοινωνικές αδικίες μέσα από τα μάτια ενός ανέργου. Οι «κολασμένοι» πρωταγωνιστές του μάχονται για την επιβίωσή τους και η συμπυκνωμένη σεναριακή γραφή δε φοβάται να συγκρουστεί μετωπικά με τα υπαρκτά, σημεία και τέρατα των καιρών μας. Καμία μαγική λύση δεν προτείνεται επί της οθόνης, πέραν αυτής της πάλης για έναν κόσμο ισότητας και δικαιοσύνης.
Βραβεία:
Χρυσός Φοίνικας, στο 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών.
Βραβείο Κοινού, στο 64ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.
Βραβείο Κοινού, στο 70ό Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λοκάρνο.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.
ΑΔΙΑΚΡΙΣΙΕΣ – INDISCREET
“Αδιακρισίες” – (Indiscreet)
Comedy, Romance | K-13 | 1958 | USA | 100′
Σκηνοθεσία: Stanley Donen
Παίζουν : Cary Grant, Ingrid Bergman
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Μια φινετσάτη ρομαντική κωμωδία παρεξηγήσεων που ενώνει ξανά στην οθόνη το θρυλικό (από το «Notorious» του Alfred Hitchcock) ζευγάρι των Cary Grant και Ingrid Bergman είναι η πρόταση της Filmhouse / Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας. Προτάθηκε για 3 Χρυσές Σφαίρες και ήταν μια από τις πρώτες ταινίες που δημιούργησαν τη μόδα της τεχνικής του split screen στο σινεμά.
Η Άννα Κάλμαν είναι μια καταξιωμένη ηθοποιός που έχει εγκαταλείψει την ελπίδα να βρει τον άντρα των ονείρων της. Ξαφνικά, εμφανίζεται μπροστά της ο Φίλιπ Άνταμς και συνειδητοποιεί πως αυτός είναι ο άντρας που περίμενε. Κι αυτός, όμως, ανταποκρίνεται και ο έρωτας με την πρώτη ματιά γίνεται πραγματικότητα. Στη συνέχεια, όμως, η Άννα αντιλαμβάνεται πως ο Φίλιπ κάτι της κρύβει και γίνεται έξαλλη όταν μαθαίνει το μεγάλο του ψέμα. Τώρα, σειρά έχει η εκδίκηση.
- Για να δείτε την ταινία πατήστε εδώ.