Άλλη μία μεγάλη ευκαιρία έχει πλέον η Μεσσηνία για την κατασκευή του δρόμου Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα, με την υλοποίηση του έργου «Μπλε Διάδρομος», αφού τις προηγούμενες ημέρες προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», μήκους 70 χιλιόμετρων προϋπολογισμού 310 εκατομμύρια ευρώ.
Ο αυτοκινητόδρομος Αδριατικής – Ιονίου, γνωστός ως Μπλε Διάδρομος (Blue Corridor), με έκταση περίπου 1500 χιλιόμετρα, είναι ένα φιλόδοξο έργο, που εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία έως την Καλαμάτα κατά μήκος των ακτών.
Στο έργο του Μπλε Διαδρόμου συνολικά εμπλέκονται 8 χώρες: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία.
Ο οδικός αυτός άξονας προβλέπεται ότι θα εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία, θα διασχίζει τα δυτικά Βαλκάνια και μέσω της Ιόνιας οδού και του Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα θα φτάνει στο νότιο άκρο της Πελοποννήσου.
Η Περιφερειακή Αρχή κάνει ένα βήμα μπρος και ένα πίσω αφού ο περιφερειάρχης κ. Νίκας στην εφημερίδα «Ελευθερία» Νοέμβριο του 2020 δηλώνει «Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη πρόταση, είναι μία σπουδαία πρόταση, η οποία μπορεί να γίνει πράξη. Δεν είναι απλά μία ωραία πρόταση η οποία δεν είναι ρεαλιστική. Είναι και ρεαλιστική. Έφτασε λοιπόν ο χρόνος, αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις, για να πραγματοποιηθεί.
Αλλά Ιανουάριο του 2022 στην εφημερίδα «Θάρρος» δηλώνει ότι βρίσκει το συγκεκριμένο έργο εξαιρετικό, αλλά στην ολοκλήρωσή του άπιαστο όνειρο.
Όσον αφορά το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα, η ανατολική χάραξη μπορεί να είναι επιθυμία όλων των φορέων της νότιας Ηλείας και της βόρειας Μεσσηνίας, όμως τα αντικειμενικά δεδομένα είναι διαφορετικά.
Όπως επισημαίνεται σε υπηρεσιακό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που επισυνάπτει ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας από το 2010 ουσιαστικά απαγόρευσε οιαδήποτε παραλιακή χάραξη για το τμήμα Κάτω Σαμικό -Ζαχάρω – Ποταμός Νέδα, ζητώντας να εξεταστεί η ορεινή ανατολική χάραξη μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα με δίδυμη σήραγγα μήκους 3.700 μ. και στη συνέχεια ανατολικά της Ζαχάρως, πλάνο διόλου ρεαλιστικό.
«Είναι προφανές ότι ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να υποστηριχθεί ως κατασκευάσιμο με τις παρούσες συνθήκες και ειδικότερα κατόπιν του Εκτελεστικού Κανονισμού 2015/207 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μελέτες βιωσιμότητας των έργων υποδομής.
Και τούτο λόγω του συνδυασμού του υπερβολικού κόστους κατασκευής καθώς και των εξαιρετικά χαμηλών κυκλοφοριακών φόρτων που αναμένεται να προσελκύσει», επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Γ. Καρνέσης.
Το έργο στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, έτσι όπως έχει σχεδιαστεί αποκλείεται να αδειοδοτηθεί και αν είναι να κατασκευαστεί όπως πρέπει, αποκλείεται να χρηματοδοτηθεί.
Για το συμφέρον της περιοχής και του έργου μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο να παραμείνει το συγκεκριμένο τμήμα με τον παλιό δρόμο με το όμορφο τοπίο (που θα επιφέρει μια ελάχιστη χρονική καθυστέρηση).
Τέλος, θα αναφερθώ στον Δυτικό Σιδηροδρομικός Άξονα, το μεγάλο έργο που έμεινε… μακέτα.
(Το παρόν κείμενο αποτελεί και επερώτηση μας που θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου με θέμα: Η μεγάλη ευκαιρία της Μεσσηνία για την κατασκευή του δρόμου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα – Καλαμάτα).
Δήμητρα Λυμπεροπούλου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής Περιφερειακής Παράταξης
Πράσινη Πελοπόννησος