Επίκαιρη ερώτηση καταθέτει ο Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης, προς τον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων σχετικά με τις τιμές των υγρών καυσίμων.
Η τιμή των υγρών καυσίμων σταθεροποιείται σε ιστορικό υψηλό τις τελευταίες ημέρες στη χώρα, ξεπερνώντας ακόμα και την υψηλότερη τιμή που είχε σημειωθεί τον Αύγουστο του 2012. Όπως σημειώνει ο Αλ. Χαρίτσης, η αύξηση των τιμών των υγρών καυσίμων συμπαρασύρει το σύνολο των μεταφορών και τη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και ειδών πρώτης ανάγκης, ενώ μειώνει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων συγκριτικά με τις γειτονικές χώρες όπου οι τιμές διατηρούνται σε χαμηλότερα επίπεδα.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
«Σε ιστορικό υψηλό φαίνεται να σταθεροποιείται η τιμή των υγρών καυσίμων τις τελευταίες ημέρες στη χώρα. Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης (95 οκτ.) άγγιξε τα 1,846€/l στις 6/2/2022, ξεπερνώντας το ιστορικό ρεκόρ που είχε σημειωθεί στη χώρα μας τον Αύγουστο του 2012 (1,838€/l). Επιπλέον σε αρκετές περιοχές της χώρας η τιμή της βενζίνης ξεπερνάει τα 2€/l, ενώ αντίστοιχα σε εξαιρετικό υψηλό επίπεδο διαμορφώνονται το πετρέλαιο κίνησης, η αμόλυβδη βενζίνη (100 οκτ.), το υγραέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης.
Η αύξηση των τιμών των υγρών καυσίμων συμπαρασύρει σε αυξήσεις το σύνολο των μεταφορών και κατ’ επέκταση τη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και ειδών πρώτης ανάγκης. Παράλληλα μειώνει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων συγκριτικά με τις γειτονικές χώρες, όπου οι τιμές είναι σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ πλήττει και τον τουρισμό. Δυστυχώς όμως η κυβέρνηση παρά τις συνεχείς επισημάνσεις και την ανησυχία που προκαλεί το συγκεκριμένο φαινόμενο, απλά το παρακολουθεί και δεν έχει προβεί σε ουσιαστικά μέτρα στήριξης των καταναλωτών, νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 17η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης προ φόρων. Μετά την επιβολή των φόρων όμως ανεβαίνει στην 5η θέση. Παρά το γεγονός αυτό, η Κυβέρνηση καταψήφισε τροπολογία που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων. Συγκεκριμένα με την τροπολογία ζητούσαμε τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο φυσικό αέριο, την βενζίνη, στο πετρέλαιο κίνησης & θέρμανσης αλλά και στο φωτιστικό πετρέλαιο, στα κατώτατα όρια των συντελεστών του ΕΦΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου ακριβώς να υπάρξει μια γενναία φορολογική ελάφρυνση των καταναλωτών και της αναχαίτισης του κύματος ακρίβειας που επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές. Η τροπολογία επανακατατέθηκε από το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αυτές τις μέρες και καταψηφίστηκε εκ νέου από τη ΝΔ.
Την ίδια στιγμή στη χώρα σημειώνεται ιστορικό ρεκόρ 10ετίας στον πληθωρισμό. Με τα προκαταρκτικά στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat, ο πληθωρισμός στη χώρα μας εκτινάσσεται στο 5,5% για τον Ιανουάριο 2022, ξεπερνώντας πλέον τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Επειδή, το κύμα ακρίβειας θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και εντείνει τις περιφερειακές ανισότητες
Επειδή, ο πληθωρισμός εκτινάσσεται σε ιστορικό υψηλό δεκαετίας
Επειδή, η μέση τιμή της βενζίνης σταθεροποιείται σε ιστορικό υψηλό για τη χώρα
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η Κυβέρνηση προκειμένου να υπάρξει η αναγκαία ελάφρυνση των καταναλωτών, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από τις αυξήσεις στα υγρά καύσιμα ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή;
- Θα προχωρήσει άμεσα στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το φυσικό αέριο, την βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης & θέρμανσης αλλά και το φωτιστικό πετρέλαιο;
Ο ερωτών Βουλευτής
Αλέξανδρος (Αλέξης) Χαρίτσης»