“Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ή προτίθεται να προβεί ούτως ώστε οι οφειλέτες του Δημοσίου να προστατευτούν έναντι των καταχρηστικών ενεργειών των πιστωτικών ιδρυμάτων ως προς τη δέσμευση λογαριασμών που διατηρούν σε αυτά και που είναι είτε ακατάσχετοι είτε περιλαμβάνουν ποσά ακατάσχετα”, ερωτούν τον Υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και ο Αλέξης Χαρίτσης, με ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.
Η ερώτηση που αφορά στη “δέσμευση ακατάσχετων λογαριασμών από τραπεζικά ιδρύματα”, έχει ως εξής:
«Από δημοσιεύματα στον Τύπο και από αναφορές φορέων της κοινωνίας των πολιτών, πληροφορούμαστε ότι στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται στο περιβάλλον της σοβούσας ύφεσης, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων στην κυκλοφορία των πολιτών, οι τράπεζες προβαίνουν παρανόμως σε δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών. Το μείζον αυτό ζήτημα των αυθαίρετων, από πλευράς πιστωτικών ιδρυμάτων, δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών, για οφειλές κυρίως προς το Δημόσιο, αναδείχθηκε ιδίως με το από 17.11.2020 δελτίο Τύπου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.
Όπως είναι γνωστό, τα ζητήματα δυνατότητας κατάσχεσης χρημάτων, του οφειλέτη του Δημοσίου, που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, καθώς και οι περιπτώσεις ποσών και τραπεζικών λογαριασμών που είναι ακατάσχετα, ρυθμίζονται καταρχήν από τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.). Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 31 του (Κ.Ε.Δ.Ε.) δεν μπορεί να γίνει κατάσχεση μισθών, συντάξεων και κάθε είδους ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το ποσό αυτών μηνιαίως είναι μικρότερο από χίλια (1.000) ευρώ. Επίσης, δεν κατάσχονται τα 4/5 των ημερομισθίων, το 1/2 των εφάπαξ καταβαλλόμενων, από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα, βοηθημάτων επί τη εξόδω εκ της Υπηρεσίας ή του επαγγέλματος, και οι καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ μηνιαίως για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο ίδρυμα. Αναφορικά με τις καταθέσεις αυτές, σε πιστωτικά ιδρύματα μέχρι του ποσού των 1.250 ευρώ, απαιτείται η ηλεκτρονική γνωστοποίηση από το φυσικό πρόσωπο ενός μοναδικού τραπεζικού λογαριασμού. Εφόσον υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων, γνωστοποιείται, αποκλειστικά και μόνο, ο λογαριασμός αυτός. Ο Κώδικας περαιτέρω προβλέπει τα ποσοστά επιτρεπόμενης κατάσχεσης σε περίπτωση χρεών προς το Δημόσιο.
Επίσης, στην παρ.2 του άρθρ. 11 της από 20.3.2020 Π.Ν.Π., «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης» (Α’68),η οποία κυρώθηκε με το άρθρ.1 του ν.4683 (Α’83/10.04.2020), ορίζεται μεταξύ άλλων ότι οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, ότι είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού. Προβλέπεται δε ότι η αποζημίωση αυτή είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με την οικονομική αδυναμία που αντιμετωπίζουν πολλοί εκ των συμπολιτών μας και τον περιορισμό της κυκλοφορίας ως μέτρο πρόληψης για τη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ή προτίθεται να προβεί ούτως ώστε οι οφειλέτες του Δημοσίου να προστατευτούν έναντι των καταχρηστικών ενεργειών των πιστωτικών ιδρυμάτων ως προς τη δέσμευση λογαριασμών που διατηρούν σε αυτά και που είναι είτε ακατάσχετοι είτε περιλαμβάνουν ποσά ακατάσχετα;».