Ερώτηση για το σοβαρό τροχαίο ατύχημα που συνέβη προ ημερών στην Ε.Ο. Καλαμάτας – Τρίπολης στο ύψος των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ο.Α.Ε.Δ., στο Ασπρόχωμα κατέθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο της 20ης Δεκεμβρίου 2021, ο Χρήστος Αναστασόπουλος, δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη «Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες».
Ειδικότερα, στην ερώτηση – τοποθέτησή του ο κ. Αναστασόπουλος ανέφερε τα εξής:
«Το σοβαρό τροχαίο ατύχημα το οποίο συνέβη πριν λίγες ημέρες στην Ε.Ο. Καλαμάτας – Τρίπολης στο ύψος των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ο.Α.Ε.Δ., στο Ασπρόχωμα, με θύμα διερχόμενο πεζό, αποτέλεσε έναυσμα δίκαιης κριτικής από δημοτικές παρατάξεις και τον τύπο καθώς και έκφρασης αγανάκτησης από τους πολίτες για τη μη αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος της ασφάλειας διέλευσης των πεζών στο σημείο αυτό. Έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά τις τελευταίες ημέρες για το θέμα και δεν έχει νόημα να υπεισέλθω σε λεπτομέρειες, όμως διαβάζοντας στον τύπο πως στα τέλη του επόμενου μήνα προβλέπεται η τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη στο σημείο – αν και σίγουρα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση – δεν γίνεται να μην νιώσω απογοήτευση λόγω της μη υιοθέτησης, έστω ορισμένων από τις υπόλοιπες προτάσεις του πορίσματος που παρέδωσε ειδικός εμπειρογνώμονας που κλήθηκε, μετά από πρωτοβουλία της παράταξής μας, μετά το θανατηφόρο ατύχημα το 2017, δεδομένου πως η οριστική επίλυση του προβλήματος απαιτεί ολοκληρωμένη παρέμβαση.
Παραμένοντας στο θέμα της οδικής ασφάλειας, επανέρχομαι σε ένα ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκα σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου και συγκεκριμένα σε αυτό που αφορά το τμήμα της Ηρώων Πολυτεχνείου, στη νέα είσοδο, από τα φανάρια στο ύψος της διασποράς έως και τον κόμβο Ζαφείρη, μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου στο οποίο υπάρχει συνεχής νησίδα, χωρίς κενά και δυνατότητα κάθετης διέλευσης οχημάτων. Ανέφερα τότε πως εξαιτίας της αίσθησης ή μάλλον της ψευδαίσθησης ασφάλειας που προσδίδουν στους οδηγούς αυτά τα χαρακτηριστικά του δρόμου, οι ταχύτητες των διερχόμενων οχημάτων είναι υψηλότερες του επιτρεπτού, με αποτέλεσμα να έχουν συμβεί αρκετά τροχαία ατυχήματα. Η δε κάθετη διέλευση πεζών καθίσταται ιδιαίτερα δυσχερής και άκρως επικίνδυνη λόγω της υψηλής ταχύτητας των οχημάτων, της έλλειψης διαβάσεων αλλά και λόγω των δαφνών που φύονται στη νησίδα, το ύψος των οποίων αποκλείει τόσο σε οδηγούς όσο και σε πεζούς την ορατότητα, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο θανατηφόρων ατυχημάτων. Επισημαίνω, πως ο δρόμος, ανεξαρτήτως χαρακτηρισμού του, βρίσκεται σε αστικό περιβάλλον, εξ ου και το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 50 χλμ, και οι συμπολίτες μας εκεί δικαιούνται να διασχίζουν το δρόμο με ασφάλεια. Προτείνω σε πρώτη φάση την κοπή των δαφνών σε ύψος που να διασφαλίζεται η ορατότητα τόσο για τους εποχούμενους όσο και για τους πεζούς καθώς και τη δημιουργία διαβάσεων πεζών ή και πεζογέφυρας.
Επιπρόσθετα, στον κόμβο Ζαφείρη υφίσταται ακόμα ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο σημείο. Παρά το γεγονός πως επί της Λεωφόρου Αθηνών και πριν τη διασταύρωσή της με τη νέα είσοδο της πόλης υπάρχει μονόχρωμος φωτεινός σηματοδότης που εφιστά την προσοχή των οδηγών, πινακίδα «stop» και ειδική πινακίδα που υποδεικνύει πως ο δρόμος διασταυρώνεται με άλλον στον οποίο υφίσταται προτεραιότητα, οι οδηγοί, στην πλειοψηφία τους, συνεχίζουν την πορεία τους χωρίς την απαιτούμενη προσοχή και χωρίς να ελαττώνουν ταχύτητα με αποτέλεσμα τον αιφνιδιασμό των οδηγών που έχουν προτεραιότητα και τον αυξημένο κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Έως ότου λυθεί το πρόβλημα με τη δημιουργία κυκλικού κόμβου, ο οποίος προβάλλει ως η ιδανική λύση, κρίνεται απαραίτητη η ενεργοποίηση τρίχρωμου φωτεινού σηματοδότη ώστε να δίνεται εκ περιτροπής προτεραιότητα.
Ο οδικός άξονας που ξεκινά από την δυτική κοίτη του ποταμού Νέδοντα, διατρέχει όλο το μήκος της Οδού Ηρώων Πολυτεχνείου, την περιοχή του Ασπροχώματος και φτάνει στο Νοσοκομείο της πόλης μας έχει ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση και τα προβλήματα ασφάλειας οδηγών και πεζών, όπως προκύπτει και από τα παραπάνω, είναι πολλά. Ως εκ τούτου, απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση, μια ολοκληρωμένη μελέτη και αντιμετώπιση με παρεμβάσεις όπως η κατάργηση των πλευρικών διοδίων του νέου αυτοκινητόδρομου, ώστε να αποφορτιστεί από την κίνηση, ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, η δημιουργία διαβάσεων πεζών ή πεζογεφυρών, όπου κριθεί απαραίτητο, πεζοδρομίων, κυκλικών κόμβων αλλά και ποδηλατοδρόμου καθ΄ όλο το μήκος του.
- Ποια είναι η άποψή σας, κύριε Δήμαρχε, για όσα ανέφερα και τι προτίθεστε να κάνετε;».