Τρεις επερωτήσεις έχει καταθέσει και θα συζητηθούν στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου η παράταξη «Πράσινη Πελοπόννησος», με επικεφαλής την Δήμητρα Λυμπεροπούλου. Η μία από αυτές αφορά στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Καλό Νερό – Τσακώνα – Καλαμάτα.
Η σχετική ανακοίνωση της κας Λυμπεροπούλου έχει ως εξής:
«Η περιφερειακή μας παράταξη «Πράσινη Πελοπόννησος» επιμένοντας δημιουργικά με έμφαση στις προτάσεις, έχει καταθέσει και θα συζητηθούν στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου τρεις (3) επερωτήσεις που αφορούν σχεδόν το σύνολο των περιφερειακών ενοτήτων της Πελοποννήσου, οι οποίες ισως θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και προφητικές.
Συγκεκριμένα:
Η πρώτη επερώτηση έχει θέμα: «Μπλε Διάδρομος», η τελευταία- ευκαιρία για την Μεσσηνία η κατασκευή του δρόμου Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα.
Αφορά ένα έργο στο σύνολο του κομβικό για ολόκληρη την δυτική πλευρά της χώρας αλλά και για την Μεσσηνία στην οποία θα καταλήγει, το οποίο παρά τις διαβεβαιώσεις θα καθυστερήσει περεταίρω, αφού τελευταία δημοσιεύματα αναφέρουν, ότι το τέλος του 2023 θα έχει τελειώσει η μελέτη και το πρώτο εξάμηνο του 2024 θα έχουμε περιβαλλοντικούς όρους και στη συνέχεια θα αναζητηθεί ο τρόπος κατασκευής του έργου.
Η δεύτερη επερώτηση μας έχει θέμα: Παρακολούθηση της ποιότητας των παράκτιων θαλάσσιων υδάτων σε περιοχές με υδατοκαλλιεργητική δραστηριότητα της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Αφορά ΑΜΕΣΑ τις περιοχές της Κορινθίας, της Αργολίδαςκαι της Αρκαδίας γνωρίζοντας για τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιέργειας (ΠΟΑΥ) και την επέκταση τους.
Η τρίτη επερώτηση μας έχει θέμα: Η προστασία και η ανάδειξη της παλαιοχριστιανικής Ερμιόνης.
Μια επερώτηση που αποκτά ενδιαφέρον μετά την πρόσφατη συνάντηση της περιφερειακής αρχής με την υπουργό πολιτισμού για θέματα Πελοποννήσου και τις δεσμεύσεις της υπουργού.
Περιμένουμε με ενδιαφέρον τις απαντήσεις της περιφερειακής αρχής για αυτά τα φλέγοντα ζητήματα επιμένοντας να είμαστε χρήσιμοι και όχι αρεστοί και τηρώντας την δέσμευση μας να αναδεικνύουμε θέματα από την μια άκρη της περιφέρειας στην άλλη και στις πέντε περιφερειακές ενότητες της Πελοποννήσου».
Η ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ – ΤΣΑΚΩΝΑ- ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Ακολουθεί η επερώτηση που αφορά στην κατασκευή του δρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα – Καλαμάτα:
«Η μεγάλη ευκαιρία της Μεσσηνίας για την κατασκευή του δρόμου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα – Καλαμάτα.
Άλλη μία μεγάλη ευκαιρία έχει πλέον η Μεσσηνία για την κατασκευή του δρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα – Καλαμάτα, με την υλοποίηση του έργου “Μπλε Διάδρομος”, αφού τις προηγούμενες ημέρες προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», μήκους 70 χιλιόμετρων προϋπολογισμού 310 εκατομμύρια ευρώ.
Ο αυτοκινητόδρομος Αδριατικής – Ιονίου, γνωστός ως Μπλε Διάδρομος (Blue Corridor), με έκταση περίπου 1500 χιλιόμετρα, είναι ένα φιλόδοξο έργο, που εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία έως την Καλαμάτα κατά μήκος των ακτών.
Στο έργο του Μπλε Διαδρόμου συνολικά εμπλέκονται 8 χώρες: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία.
Ο οδικός αυτός άξονας προβλέπεται ότι θα εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία, θα διασχίζει τα δυτικά Βαλκάνια και μέσω της Ιόνιας οδού και του Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα θα φτάνει στο νότιο άκρο της Πελοποννήσου.
Η Περιφερειακή Αρχή κάνει ένα βήμα μπρος και ένα πίσω αφού ο περιφερειάρχης κ. Νικας στην εφημερίδα “Ελευθερία” Νοέμβριο του 2020 δηλώνει «Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη πρόταση, είναι μία σπουδαία πρόταση, η οποία μπορεί να γίνει πράξη. Δεν είναι απλά μία ωραία πρόταση η οποία δεν είναι ρεαλιστική. Είναι και ρεαλιστική. Έφτασε λοιπόν ο χρόνος, αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις, για να πραγματοποιηθεί.
Αλλά Ιανουάριο του 2022 στην εφημερίδα «Θάρρος» δηλώνει ότι βρίσκει το συγκεκριμένο έργο εξαιρετικό, αλλά στην ολοκλήρωσή του άπιαστο όνειρο.
Όσον αφορά το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, η ανατολική χάραξη μπορεί να είναι επιθυμία όλων των φορέων της νότιας Ηλείας και της βόρειας Μεσσηνίας, όμως τα αντικειμενικά δεδομένα είναι διαφορετικά.
Όπως επισημαίνεται σε υπηρεσιακό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που επισυνάπτει ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας από το 2010 ουσιαστικά απαγόρευσε οιαδήποτε παραλιακή χάραξη για το τμήμα Κάτω Σαμικό – Ζαχάρω Ποταμός Νέδα, ζητώντας να εξεταστεί η ορεινή ανατολική χάραξη μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα με δίδυμη σήραγγα μήκους 3,700 μ. και στη συνέχεια ανατολικά της Ζαχάρως, πλάνο διόλου ρεαλιστικό.
“Είναι προφανές ότι ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να υποστηριχθεί ως κατασκευάσιμο με τις παρούσες συνθήκες και ειδικότερα κατόπιν του Εκτελεστικού Κανονισμού 2015/207 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μελέτες βιωσιμότητας των έργων υποδομής.
Και τούτο λόγω του συνδυασμού του υπερβολικού κόστους κατασκευής καθώς και των εξαιρετικά χαμηλών κυκλοφοριακών φόρτων που αναμένεται να προσελκύσει”, επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Γ. Καρνέσης.
Το έργο στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, έτσι όπως έχει σχεδιαστεί αποκλείεται να αδειοδοτηθεί και αν είναι να κατασκευαστεί όπως πρέπει, αποκλείεται να χρηματοδοτηθεί.
Για το συμφέρον της περιοχής και του έργου μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο να παραμείνει το συγκεκριμένο τμήμα με τον παλιό δρόμο με το όμορφο τοπίο (που θα επιφέρει μια ελάχιστη χρονική καθυστέρηση).
Τέλος, θα αναφερθώ στον Δυτικό Σιδηροδρομικός Άξονα, το μεγάλο έργο που έμεινε… μακέτα.
Δήμητρα Λυμπεροπούλου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής Περιφερειακής Παράταξης
Πράσινη Πελοπόννησος».