Του ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΣΜΟΠΟΥΛΟΥ
Πολιτικός Μηχανικός – Δημοτικός Σύμβουλος
Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης “Καλαμάτα Μπροστά”
Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχουν πολλές συζητήσεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον τομέα των μεταφορών. Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι συζητήσεις αυτές έχουν ενταθεί, καθώς τόσο οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, όσο και το κόστος των καυσίμων αποτελούν σημαντικότατο κίνητρο για την ενίσχυση των συστημάτων δημοσίων μεταφορών. Ήδη:
Στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, όπως μας πληροφορεί η DW, το κοινοβούλιο ψήφισε για τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο ένα μηνιαίο δελτίο αξίας 9,00 ευρώ για την χρησιμοποίηση των περιφερειακών μέσων μαζικής μεταφοράς πιστεύοντας, ότι με αυτόν τον τρόπο θα πεισθούν οι κάτοικοι να χρησιμοποιούν λιγότερο τα αυτοκίνητά τους.
Το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ υπερηφανεύεται ότι από την 1η Μαρτίου έχει καταστεί η πρώτη χώρα στον κόσμο, που προσφέρει δωρεάν δημόσια συγκοινωνία σε όλη της την επικράτεια, τόσο για τους κατοίκους του όσο και για αυτούς που το επισκέπτονται.
Η ΜΑΛΤΑ σκέπτεται να ακολουθήσει το παράδειγμα του Λουξεμβούργου, καθιερώνοντας από 1η Οκτωβρίου την δωρεάν χρησιμοποίηση από όλους, των μέσων μαζικής μεταφοράς σε όλη τη χώρα.
Η ΔΟΥΝΚΕΡΚΗ στη Γαλλία με 92.923, σύμφωνα με την απογραφή του 2009, κατοίκους έχει θεσπίσει από το 2018 τη δωρεάν χρησιμοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενθαρρύνοντας τους κατοίκους της να μην χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους μέσα στην πόλη. Σε μία μάλιστα πρόσφατη μελέτη, αν και τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι εξαρτιόνταν από τα αυτοκίνητά τους, περισσότεροι από τους μισούς είπαν ότι πλέον χρησιμοποιούν τακτικά λεωφορεία για τις μετακινήσεις τους. Επί πλέον ένα ποσοστό 5% είπε ότι η διαθεσιμότητα δωρεάν λεωφορείων, τους βοήθησε να πειστούν να πουλήσουν το αυτοκίνητό τους ή να μην αγοράσουν δεύτερο όχημα για την οικογένεια.
Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ έχοντας έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, κυρίως στο κέντρο της και την παραλιακή ζώνη τους θερινούς μήνες, έλλειψη χώρων στάθμευσης, μεγάλη χρήση του αυτοκινήτου για τις τοπικές μετακινήσεις, περιορισμένη συγκοινωνιακή κάλυψη από το Αστικό ΚΤΕΛ στο μεγαλύτερο μέρος αυτής και όντας ήδη στις 100 Κλιματικά Ουδέτερες πόλεις της Ε.Ε., οφείλει άμεσα να επαναπροσδιορίσει τη χρήση της Αστικής της Συγκοινωνίας.
Στις 13 Ιουνίου ο κος Δήμαρχος με τους συνεργάτες του θα βρεθεί στις Βρυξέλλες για την πρώτη δια ζώσης επικοινωνία – επαφή μεταξύ των εκπροσώπων των 100 Κλιματικά Ουδέτερων πόλεων. Είναι νομίζω μεγάλη ευκαιρία να θέσει το θέμα των Αστικών Συγκοινωνιών, να τονίσει το σημαντικό περιβαλλοντικό και οικονομικό αποτύπωμα από την ευρεία χρησιμοποίησή τους και να διεκδικήσει σε πρώτη φάση, την χρηματοδότηση μιας Τεχνοοικονομικής Μελέτης μέσω της οποίας, σε συνεργασία με τη Διοίκηση του Αστικού ΚΤΕΛ, η πόλη να σχεδιάσει, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και το ΣΒΑΚ, ένα ευρύ δίκτυο διαδρομών μικρών κυρίως λεωφορείων (mini bus), να τις κοστολογήσει και να διεκδικήσει σε δεύτερη φάση τη χρηματοδότηση της αγοράς των απαιτούμενων ηλεκτρικών λεωφορείων. Από την μελέτη αυτή θα φανεί το κόστος λειτουργίας της Αστικής Συγκοινωνίας, το οποίο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την αύξηση του κόστους στάθμευσης, την αύξηση της ελεγχόμενης στάθμευσης για τους μη μόνιμους κατοίκους, όπως προβλέπει το ΣΒΑΚ, από δημοτικούς πόρους, από πόρους που προορίζονται για χρηματοδότηση χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, από τη θέσπιση εάν απαιτείται μηνιαίας κάρτας μετακίνησης πολύ χαμηλού κόστους και πιθανούς άλλους πόρους κρατικούς και ευρωπαϊκούς.
Με αυτόν τον τρόπο η Αστική Συγκοινωνία όντας δωρεάν ή με ελάχιστο κόστος για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλεως, θα γίνει ελκυστική για τη χρησιμοποίησή της, θα υπάρξει αποσυμφόρηση από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα του κέντρου και της παραλιακής ζώνης της πόλης, θα υπάρξει οικονομικό όφελος των κατοίκων από τη μη χρησιμοποίηση τους, θα ελαχιστοποιηθούν οι ρύποι, η ανάγκη χώρων στάθμευσης θα περιορισθεί σε εκτός του κέντρου περιοχές και τέλος η πόλη θα αποκτήσει μέσω της προβολής του γεγονότος μία προστιθέμενη τουριστική αξία. Εάν η Δουνκέρκη που είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την Καλαμάτα τα έχει καταφέρει, γιατί εμείς θα αποτύχουμε;