ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι και συνεργάτες,
Μετά το Πάσχα του 2015 ανέλαβα τη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Πελοποννήσου με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα. Με αφορμή την αποχώρησή μου τέσσερα χρόνια αργότερα, επιθυμώ να επικοινωνήσω μαζί σας κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό.
Πρώτα από όλα να σας ευχαριστήσω όλους και όλες από καρδιάς για την όποια συνεργασία είχαμε από όποια θέση και αν υπηρετήσατε και υπηρετείτε – Διευθυντές Εκπαίδευσης, Προϊσταμένους/ες Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, Οργανωτικούς Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Σχολικούς Συμβούλους, Συντονιστές/στριες Εκπαιδευτικού Έργου, Προϊσταμένους/ες ΚΕΔΔΥ-ΚΕΣΥ, Προϊσταμένους/ες ΚΠΕ, Διευθυντές/ντριες σχολικών μονάδων, αιρετούς και συνδικαλιστές με τους οποίους αναπτύξαμε ειλικρινείς διαλόγους και είχαμε έντιμες και εποικοδομητικές συναντήσεις ή/και αντιπαραθέσεις.
Οι άμεσοι συνεργάτες μου διοικητικοί υπάλληλοι και εκπαιδευτικοί της Περιφερειακής Διεύθυνσης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επέδειξαν άριστη συνεργασία και τους συγχαίρω για την αίσθηση καθήκοντος και τον επαγγελματισμό που επιδεικνύουν καθημερινά προσπαθώντας να επιλύσουν τα προβλήματα των 900 σχολικών μονάδων και των 9000 εκπαιδευτικών και διοικητικών υπαλλήλων της Περιφέρειας Πελοποννήσου που εκτείνεται σε ένα μεγάλο και δύσκολο γεωγραφικά χώρο.
Επιτρέψτε μου όμως να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που κατά τη διάρκεια της θητείας μου, επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και επαγγελματισμό για δραστηριότητες εντός και εκτός διδακτικού ωραρίου υλοποιώντας δράσεις που δεν είχαν ξαναγίνει στην Πελοπόννησο, αναβαθμίζοντας αισθητά την ποιοτική παροχή εκπαιδευτικού έργου. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω ότι, κατά τη διάρκεια της τετραετίας υλοποιήθηκαν δράσεις για τους μαθητές και τις μαθήτριες που αφορούσαν την τεχνολογία STEM και τη Ρομποτική, τη Ρητορική, τη Θεατρική Πράξη, την Παιδαγωγική Φρενέ και παράλληλα υλοποιήθηκαν δεκάδες επιμορφωτικές συναντήσεις για τους εκπαιδευτικούς, πολλές φορές σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Πελοποννήσου για τα ίδια θέματα αλλά και για πολλά άλλα όπως, Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Εκπαίδευση Προσφύγων, Ευρωπαϊκά Εκπαιδευτικά Προγράμματα, Διδακτική και Διαχείριση Σχολικής Τάξης, Θέματα Ειδικής Αγωγής κ.ά. Σημειώνεται ότι σε όλες τις δράσεις συμμετείχαν και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί οι οποίοι είχαν προσληφθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό από την αρχή του διδακτικού έτους καλύπτοντας βασικά λειτουργικά κενά σε όλο το μήκος και το πλάτος της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η πρόσληψη των εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή όπου το τοπίο είναι εντελώς διαφορετικό σε σχέση με αυτό που παραλάβαμε το 2015.
Η τοποθέτηση ψυχολόγων στα Επαγγελματικά Λύκεια και στα Δημοτικά Σχολεία αποτελεί ένα από τα πολλά σημαντικά βήματα εκπαιδευτικής πολιτικής που υλοποιήθηκαν, όπως και η υποχρεωτική Δίχρονη Προσχολική Αγωγή και τα Προγράμματα για τα Επαγγελματικά Λύκεια – Μαθητεία και “Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ”.
Η εκπαιδευτική πολιτική υλοποιήθηκε με τη συνεργασία τεσσάρων Υπουργών Παιδείας και πέντε Γενικών Γραμματέων του Υπουργείου Παιδείας τους οποίους ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πρόσωπό μου και στους συνεργάτες μου. Στενή και ισχυρή συνεργασία υπήρξε και με τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας, Επαγγελματικής και Ειδικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου που βοήθησαν σημαντικά στην υλοποίηση των πρωτοβουλιών που αναλάβαμε. Ιδιαίτερα θα ήθελα να υπογραμμίσω το ενδιαφέρον του συναδέλφου Υφυπουργού Παιδείας κ. Μπαξεβανάκη Δημήτρη, ο οποίος πραγματοποίησε δέκα επισκέψεις στην εκπαιδευτική περιφέρεια Πελοποννήσου κατά τη διάρκεια της θητείας του, φανερώνοντας με έμπρακτο τρόπο το διαφορετικό ήθος και ύφος στην άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Παράλληλα υπογραμμίζεται η αγαστή συνεργασία με τους υπόλοιπους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι οποίοι στάθηκαν αρωγοί σε δύσκολες ώρες μαζί με τους συνεργάτες τους και βοήθησαν σημαντικά στην επίλυση προβλημάτων της Περιφέρειάς μας.
Να σημειώσω επίσης, πως ακόμη και με όσους και όσες διαφωνήσαμε, αυτό γινόταν στο πλαίσιο της ευπρέπειας και της συναδελφικότητας και με σκοπό πάντα να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για το Δημόσιο Συμφέρον και την Εκπαίδευση – τις περισσότερες φορές κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Και αυτό διότι η θητεία μου στη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή διανύθηκε σε μια από τις δυσκολότερες εποχές της χώρας μας, εν μέσω μνημονίων και περιοριστικών πολιτικών, που καθιστούσαν το έργο μας δύσκολο.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ήταν ανοικτή στην επικοινωνία και στην επίλυση προβλημάτων σε τέτοιο βαθμό που ο φόρτος εργασίας και η κούραση ήταν οι κύριοι παράγοντες που δεν μου επέτρεψαν να επισκεφτώ περισσότερα σχολεία και να αφουγκραστώ τις αγωνίες περισσότερων συναδέλφων. Θα ήταν ανόητο να ισχυριστώ ότι δεν έγιναν λάθη ή παραλείψεις για τα οποία ούτε σκοπιμότητα υπήρχε ούτε έλλειψη διάθεσης για δουλειά. «Όποιος δεν έκανε ποτέ λάθος, δεν έχει δοκιμάσει ποτέ κάτι καινούργιο» (Α. Αϊνστάιν).
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για τη χώρα μας είχαμε ίδρυση σχολικών μονάδων (Εσπερινό ΕΠΑΛ Σπάρτης, έξι σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής, Λυκειακές Τάξεις), ίδρυση ΔΥΕΠ για τους πρόσφυγες στην Τρίπολη, ίδρυση δεκάδων τμημάτων ΖΕΠ και Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ίδρυση δεκάδων τμημάτων Ένταξης και Τάξεων Υποδοχής που βελτίωσαν αισθητά τη σχολική καθημερινότητα και ικανοποίησαν χρόνια αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Καλωσορίζω τον νέο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης κ. Οικονομόπουλο Δημήτριο και του εύχομαι καλή και εποικοδομητική θητεία και θα σταθώ αρωγός στο έργο του και σε ό,τι μου ζητηθεί καθώς είμαι διατεθειμένος να αφιερώσω τον απαιτούμενο χρόνο για την ενημέρωσή του κατά την παράδοση της θέσης μου.
Κλείνοντας παραθέτω ένα μικρό συνοπτικό απόσπασμα από τις “εντολές” του Φρέιρε που είμαι σίγουρος ότι αφορά και επηρεάζει τους περισσότερους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς μας.
“Ο εκπαιδευτικός πρέπει να υπερασπίζεται τη χαρά της ζωής, να προσφέρει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στη ζωή! Να συμβάλλει στη δημιουργία ενός χαρούμενου και ευτυχισμένου σχολείου. Να εργάζεται για ένα σχολείο- περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Που μιλά, που συμμετέχει, δημιουργεί, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Που δεν αφήνεται στη μοιρολατρική παραίτηση «και τι μπορώ να κάνω;»
Με εκτίμηση,
Παναγιώτης Ν. Πετρόπουλος
ΠΕ86 – ΠΕ02, MSc.